Wyznacznik: wino

2006-10-24, 15:30:53

10 wskazówek, jak stworzyć atrakcyjną kartę win. Od ostatnich 15 lat kultura picia wina ciągle wzrasta, lokalni producenci wykonali kawał dobrej roboty, aby poprawić jakość, a społeczność na to zareagowała.

Jeżeli powinieneś zdecydować się na zmianę lub stworzenie nowej karty win, przedstawiam kilka wskazówek, jak poprawić twoją ofertę.

- Karta win powinna odzwierciedlać koncepcję twojego lokalu. To jest zwykły zdrowy rozsądek, ale zbyt często obserwuję, że powinno się proponować wina, które lepiej pasują do stylu twojej kuchni; nie ma sensu nastawiać się na Chateaux Latour czy Opus One, jeżeli jedyne, co oferujesz do jedzenia ma formę bufetu. Włącz twojego szefa kuchni w proces doboru wina. Możesz być zaskoczony połączeniami, o jakich on myśli.

- Różnorodność. Twoja karta win powinna być mieszana i cechować się zarówno produktami klasycznymi, jak i winami z „Nowego Świata”. Jeżeli jesteście położeni na obszarze winnym oczywiście większość twoich win powinno być lokalnych, z niewielkim dodatkiem marek z innych miejsc. Zachowaj równowagę pomiędzy winami czerwonymi a białymi i spróbuj znaleźć mniejsze winnice, które możesz zaprezentować.

- Zakres cenowy. Wybór win powinien cechować szeroki zakres cenowy. Sprawdź, ile twoi goście wydają na posiłki, potem ustaw około 60% twoich cen poniżej tego poziomu. Na przykład, jeżeli średnia na osobę za posiłki wynosi 50$, 60% twoich win powinna mieć cenę poniżej tego punktu. Twoi goście potrafią liczyć, więc bądź logiczny w rachunkach, a nie skończysz z małymi butelkami kosztującymi 2/3 butelki normalnej (0,7 l). Jeżeli masz bardzo drogie wina, sugeruję obniżyć te stosunki i ustalić na nich jeszcze mniejszą marżę chyba, że chcesz aby pokryły się kurzem. Byłem w stanie sprzedawać niewiarygodne ilości butelek w przedziale czterech cyfr tylko dlatego, że były w rozsądnych cenach, a ludzie których było na nie stać, wiedzieli dokładnie ile one kosztują w detalu lub na licytacjach.

- Sprawdzaj sprzedaż. Pokaże ci ona tendencje twoich gości i będziesz w stanie orientować się w doborze win zgodnie z rzeczywistymi preferencjami.

- Wina na lampki. Goście są coraz bardziej zainteresowani kosztowaniem nowych win i niekoniecznie chcą kupować całe butelki. Miej dobry wybór win na lampki w odpowiednim przedziale cenowym. Bądź kreatywny, włączaj je do menu i oferuj potrawy o wyjątkowych walorach smakowych. Uczyń je interesującymi i zabawnymi!

- Małe butelki: Ogólną tendencją jest, aby pić mniej, więc nie przymykaj oka na małe butelki. One mogą być cennym sojusznikiem w twoim zestawie. Miej specjalny wybór małych butelek, a dostrzeżesz ten wzrastający trend, a są one doskonałe dla par oraz pojedynczych osób.

- Stwórz prostą kartę. Czy to z podziałem na regiony, szczepy czy style, karta win powinna być przejrzysta, dobrze rozmieszczona i napisana czcionką łatwą do odczytania (szczególnie dla noszących okulary). Bardzo pomocne jest również to, aby zamieścić kilka informacji na temat smaku oraz sugerowanych połączeniach z daniami.

- Włącz załogę. Załoga powinna być nie tylko przeszkolona w zakresie karty win, ale również powinieneś włączać ją w dobór win. Organizuj regularne degustacje z sommelierem, kelnerami i kucharzami. Będziesz zaskoczony zainteresowaniem i motywacją wychodzącą z tej inicjatywy. Wyłonią się nowe pomysły, a twoja załoga będzie w stanie lepiej komunikować się z gośćmi.

- Powstrzymaj sommeliera od bycia winnym snobem. Sommelier powinien być pomocny, a nie protekcjonalny. Powinien używać prostych określeń opisując wino i zawsze sugerować wina w umiarkowanych cenach, chyba, że gość wyrazi zainteresowanie droższymi. Powinien być przewodnikiem, a nie sędzią (więc co jeśli gość decyduje się na czerwone wino z solą z Dover)?

- Nie gromadź zbyt dużych zapasów. W ostatnim obiekcie, którym zarządzałem było 70 tyś. butelek na składzie, kiedy przyjechałem. Oczywiście miło było szczycić się tym, ale obciążenie finansowe jest przytłaczające. Na papierze wygląda ładnie kupowanie win młodych i leżakowanie ich samemu dla nadania wieku, ale rynek zmienia się szybko, więc może okazać się, że znajdziesz się nad finansową przepaścią. Rynek win jest tak konkurencyjny, że jesteś w stanie całkiem łatwo znaleźć najrzadsze butelki w interesujących cenach.

Na zdrowie.

Emmanuel Gardinier

© Copyright Emmanuel Gardinier
Tytul artykułu w oryginale: "The wine factor"
Reprint i tłumaczenie przez ehotelarz.com za zgodą autora.

Emmanuel Gardinier – hotelarz z wieloma nagrodami, w ciągu 20 lat zarządzał obiektami w 12 krajach. Specjalizuje się w podwyższaniu standardu obiektów, usprawnianiu działań operacyjnych i szkoleniu załogi. Aktywny konsultant i wykładowca na wielu renomowanych uczelniach hotelarskich. Obecnie osiadł w Stanach Zjednoczonych i świadczy kompleksowe usługi doradcze w hotelach o różnej wielkości i stylu, pomagając właścicielom i menedżerom osiągnąć założone cele.

Kontakt:
Emmanuel Gardinier
email:
eghotelier@hotmail.com
www.emmanuelgardinier.com



www.hotelinfo24.pl