Orbis raportuje dalszy wzrost i dobre wyniki w 2014

2015-02-18, 19:07:10

Dynamiczny rozwój sieci hoteli

- Przychody wyższe o 3,1% w ujęciu like-for-like*, wyniosły 703,8 miliona złotych
- Wzrost wskaźnika EBITDA o 3,9% w ujęciu like-for-like, osiągnął 206,8 miliona złotych
- Znaczący wzrost zysku netto: o 34,7% w porównaniu do roku 2013
- Dobre wyniki operacyjne, dzięki nowej organizacji zespołu odpowiedzialnego za sprzedaż, efektywnemu zarządzaniu przychodami i dalszemu doskonaleniu produktu
- Dynamiczny rozwój sieci hoteli poprzez nowe umowy o franczyzę i zarządzanie oraz działania zmierzające do zawarcia transakcji z Accor

Zakończyliśmy 2014 rok silnie, w każdym segmencie naszej działalności odnotowując wzrost oraz towarzyszącą mu poprawę wskaźników operacyjnych i finansowych. Wykorzystaliśmy sprzyjające warunki ekonomiczne wynikające z globalnego ożywienia, nasze działania koncentrowały się na powiększaniu sieci hotelowej. Rok upłynął nam na dalszym rozwoju w drodze umów franczyzowych i o zarządzanie, ale także na intensywnych działaniach zmierzających do realizacji transakcji z Accorem - naszym strategicznym partnerem i udziałowcem. To był milowy krok w przód i początek nowej epoki w historii Orbisu. " – powiedział Gilles Clavie, Prezes Zarządu Orbis SA, CEO ##

Wyniki finansowe
Uwzględniając wszystkie okoliczności, rok 2014 okazał się dobrym okresem dla polskiej gospodarki. Zgodnie z większością prognoz, wzrost wskaźnika PKB w Polsce wyniósł powyżej 3% pomimo pewnych ograniczających czynników ekonomicznych, takich jak spadek cen powodujący deflację lub rosnące napięcie geopolityczne w regionie.
Rok ten był również bardzo dobrym rokiem dla Orbisu. Łączne przychody wyniosły 707,8 mln zł wg danych raportowanych w porównaniu do 682,6 mln zł w roku 2013. Wskaźnik EBITDA operacyjna (z wyłączeniem wpływu zdarzeń jednorazowych) wyniósł 207,8 mln zł i przewyższył prognozowany przez nas poziom (204 mln zł). W roku 2014 Spółka zanotowała znaczący wzrost zysku netto o +34,7% w porównaniu z rokiem 2013 (89,2 mln zł w porównaniu do 66,2 mln zł).

Wyniki operacyjne
Dobre wyniki operacyjne potwierdza wzrost wskaźnika RevPAR o +3,6% w ujęciu porównywalnym „like-for-like” do poziomu 127,1 zł. Dodatni wynik operacyjny został wypracowany głównie dzięki wzrostowi wskaźnika frekwencji o +3,1 p.p. (61,5% w Grupie) i pomimo spadku średniej ceny za pokój (ARR) o -1,7% (206,4 zł w Grupie), obie wartości w ujęciu like-for-like. Rosnący  wskaźnik frekwencji w Grupie Orbis potwierdza tendencje wzrostowe w zakresie popytu na usługi hotelowe zarówno wśród klientów podróżujących w celach biznesowych, jak i wypoczynkowo-rekreacyjnych. Orbis skorzystał na pozytywnym trendzie oraz coraz bardziej efektywnym zarządzaniu przychodami, dzięki czemu wzmocniła się jego pozycja i wzrósł udział w rynku. Wzrost popytu na imprezy MICE również zasługuje na wzmiankę, jako że klienci biznesowi pozostają dla Orbis grupą klientów o strategicznym znaczeniu.

Rozwój sieci
Wielkim krokiem w stronę  rozwoju i budowania wyjątkowej pozycji Orbisu jako lidera branży hotelarskiej w Europie Wschodniej było podpisanie umowy z Accor, strategicznym akcjonariuszem Orbisu. Dzięki tej transakcji Orbis nabył sieć 38 działających hoteli stanowiących do tej pory własność Accor i stał się wyłącznym licencjodawcą wszystkich marek Accor w 16 państwach w regionie. Na dzień dzisiejszy sieć Orbis obejmuje ponad 100 hoteli działających w 8 państwach Europy Wschodniej. Z uwagi na fakt, że umowa ta została zawarta w dniu 7 stycznia 2015 roku, wpływ nabytych hoteli na wyniki finansowe będzie widoczny w przyszłych okresach sprawozdawczych.
Orbis rozszerzał także sieć swoich hoteli poprzez umowy o zarządzanie i umowy franczyzy. Dzięki podpisaniu 6 nowych umów do bazy obiektów Grupy  dołączyło 6 hoteli z 556 pokojami gościnnymi, z czego 3 obiekty są położone w Polsce (Mercure Racławice, ibis Styles Wrocław i Mercure Bydgoszcz) a 3 w krajach bałtyckich. Warte wzmianki jest również wejście na rynek łotewski z 3 hotelami w Rydze, mianowicie Mercure i ibis Styles (działające obiekty) oraz hotelem Pullman (którego ukończenie jest zaplanowane na rok 2015). Należy także wspomnieć o otwarciu hotelu Mercure Marijampole na Litwie w 2014 roku. Oprócz rozwoju sieci w oparciu o franczyzę, Orbis realizuje nadal własne projekty inwestycyjne, takie jak Mercure Kraków (nabycie działki w grudniu 2014 roku) oraz ibis Styles Gdańsk.

Modernizacja hoteli
W roku 2014 Orbis kontynuował modernizację istniejącej sieci hotelowej w celu zaspokajania zmieniających się potrzeb gości oraz podnoszenia poziomu ich zadowolenia. Łączna wartość nakładów inwestycyjnych (capex) wyniosła 112 mln zł. Kluczowe remonty przeprowadzone zostały na naszym głównym rynku w Warszawie, m.in. w hotelach Sofitel Warsaw Victoria i Novotel Warszawa Centrum. Inne projekty inwestycyjne dotyczyły przykładowo zmiany marki  hoteli Orbis Gdynia, Orbis Posejdon Gdańsk i Orbis Magura w Bielsku-Białej, a także podniesienia standardu 7 hoteli działających pod marką Novotel i 2 hoteli Mercure.
Rok 2014 był dobrym okresem dla Orbisu. Dzięki podjętym przez nas decyzjom, opracowanej strategii i stworzonej organizacji zabezpieczyliśmy naszą pozycję na przyszłość. Jako lider na rynku hotelarskim w Europie Wschodniej jesteśmy przekonani, że nasze wyniki w połączeniu z wieloletnim doświadczeniem w hotelarstwie pozwolą nam na kontynuację rozwoju w regionie w sposób zrównoważony.” – dodał Gilles Clavie.


Grupa Hotelowa Orbis to największa sieć hoteli w Polsce i w Europie Centralnej oferująca 19 000 pokoi w ponad 100 obiektach, Orbis jest wyłącznym licencjodawcą marek Accor w 16 krajach w tym w Bośni i Hercegowinie, Bułgarii, Chorwacji, Czarnogórze, Czechach, Estonii, na Litwie, Łotwie, w Macedonii, Mołdawii, Polsce, Rumunii, Serbii, Słowacji, Słowenii i na Węgrzech. Hotele działają pod markami Sofitel, Pullman, MGallery, Novotel, Mercure, ibis, ibis Styles i ibis budget, a także Orbis Hotels. Rozpoznawalne na świecie marki gwarantują jakość usług o zróżnicowanym standardzie od luksusowych hoteli 5-gwiazdkowych po ekonomiczne 1-gwiazdkowe.
 
Strategicznym inwestorem Orbisu jest Accor, wiodący na świecie operator hotelowy, który oferuje swoim gościom oraz partnerom biznesowym wiedzę oraz doświadczenie operatora hoteli i franczyzodawcy (HotelServices), a także właściciela hoteli i inwestora (HotelInvest). Celem ich działania jest zapewnienie długoterminowego i harmonijnego rozwoju Grupy Accor w interesie jej interesariuszy. 
Accor oferuje swoje usługi biznesmenom i turystom w 92 krajach, w których dysponuje 3 600 hotelami z 470 000 pokoi. Szerokie portfolio marek hotelowych gwarantuje zróżnicowaną ofertę - od luksusowych hoteli Sofitel, Pullman, MGallery oraz Grand Mercure, przez hotele średniej kategorii pod marką Novotel, Suite Novotel, Mercure oraz Adagio aż po hotele ekonomiczne: ibis, ibis Styles, ibis budget oraz hotelF1. Grupa Accor stworzyła efektywny system narzędzi cyfrowych, do których należą - portal rezerwacyjny  accorhotels.com, strony internetowe poszczególnych marek hotelowych oraz program lojalnościowy Le Club Accorhotels.
Accor, jako wiodąca na świecie szkoła hotelarstwa, jest zaangażowany w rozwój talentów swoich 170 000 pracowników hoteli, działających pod markami Accor. Są oni, na co dzień ambasadorami kultury obsługi oraz innowacyjności, które zapewniają rozwój Grupy w okresie ponad 45 lat jej istnienia.


Źródło: Accor.com – 18.02.2015
 


www.hotelinfo24.pl