Optymizm i wzrosty na rynku HoReCa

2015-04-20, 17:09:21

Analitycy z firmy PMR1  prognozują blisko czteroprocentowy wzrost na rynku HoReCa w Polsce w 2015 roku2.  Optymistyczne prognozy dla HoReCa, płyną również z danych indeksu „Barometr EFL”. Badanie przedsiębiorstw zrealizowane przez EFL, pokazało, że firmy świadczące usługi gastronomiczno-hotelarskie planują działania, które w najbliższych miesiącach zwiększą ich  zapotrzebowanie na finansowanie zewnętrzne.
 
Jak wynika z raportu „Rynek HoReCa w Polsce 2015. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2015-2020” wartość rynku HoReCa w Polsce sięgnęła w zeszłym roku 23,4 mld zł. Prognozy na najbliższe lata pokazują dodatkowo dalszy wzrost. Rynek ten będzie stabilnie z roku na rok umacniał swoją wartość, szczególnie w segmentach cateringu i gastronomii hotelowej. Ponadto eksperci PMR wskazują, że pomimo rosnącej depolaryzacji graczy oraz niewysokiego tempa wzrostu zamożności społeczeństwa, rynek gastronomiczny w najbliższych latach ma zyskiwać na wartości. ##

Badanie EFL – dobre nastroje przedsiębiorców

Optymistyczne prognozy dla HoReCa, płyną również z danych indeksu „Barometr EFL”. Badanie przedsiębiorstw przeprowadzone przez EFL, pokazało, że firmy świadczące usługi gastronomiczno-hotelarskie już w I kwartale 2015 r. oczekiwały wyższego poziomu sprzedaży w stosunku do poprzedniego kwartału, deklarując ponadto zwiększenie zapotrzebowania na finansowanie zewnętrzne w najbliższych miesiącach.

Spośród badanych branż firmy zajmujące się usługami gastronomiczno-hotelarskimi osiągnęły wskaźnik (55,1 pkt.), plasując tym branże HoReCa powyżej średniej głównego wskaźnika „Barometru EFL”, który osiągnął poziom 54,3 pkt. Oznacza to, że kondycja finansowa większości firm z tego sektora jest o ponad 5 pkt. wyższa od progu OR (50 pkt.), który wskazuje na ograniczony rozwój firm i dużą niepewność przedsiębiorców.

- Ponad połowa przedsiębiorców MŚP planuje intensyfikację rozwoju i prognozuje większe zapotrzebowanie na finansowanie zewnętrzne. Zebrane deklaracje odnoszą się, szczególnie do firm MŚP, które stawiają sobie cele krótkoterminowe i ostrożnościowe, ze względu na obawy dotyczące stabilności przychodów oraz zakładanej, słabszej płynności finansowej. We wszystkich badanych obszarach, z których dane składają się na ogólny wynik „Barometru EFL”, jak sprzedaż, płynność finansowa, zapotrzebowanie na finansowanie zewnętrzne, inwestycje w środki trwałe, odsetek przedstawicieli sektora HoReCa wskazujących na wzrost przewyższa odsetek firm, które prognozują spadki. Potwierdza to jedynie dobrą kondycje i sprzyjającą koniunkturę na najbliższe lata.” – mówi Radosław Kuczyński prezes Zarządu EFL.

HoReCa coraz częściej wybiera leasing
 
W przypadku branży HoReCa, zyskującą na popularności formą finansowania bieżącej działalności restauracji czy hotelu jest leasing. Pozwala on bowiem przedsiębiorcy, bez ponoszenia kosztów zakupu, na korzystanie z najnowszych rozwiązań zarówno w zakresie wyposażenia pokoi hotelowych jak i  restauracji.
 
- Załóżmy np. że hotel zamiast kupować kilkadziesiąt telewizorów, postanowi je leasingować. Jeżeli klient zdecyduje się na leasing takiego sprzętu na 3 lata, to po upływie umowy, taki sprzęt będzie juz technologicznie stary. Jego wymiana na nowy, będzie wymagała jedynie wyleasingowania kolejnych modeli. W ten oto sposób leasing nie tylko optymalizuje finanse przedsiębiorstwa, ale staje się ważnym elementem, budowania przewagi rynkowej oraz jest gwarantem atrakcyjności oferty.”- mówi Radosław Kuczyński.

Według danych EFL, przy realizacji planów inwestycyjnych MŚP wybierają najczęściej kredyty bankowe, usługi leasingowe, ubezpieczenie majątku oraz sporadycznie faktoring. Wybierając leasing, branża HoReCa, najczęściej finansuje w ten sposób zakup pojazdów, maszyn i urządzeń. W 2014 roku, podobnie jak w latach ubiegłych, przedsiębiorcy z gastronomii i hotelarstwa, najczęściej inwestowali w pojazdy lekkie. Drugim segmentem, którego udział w ogólnej liczbie udzielanych umów dynamicznie wzrasta, jest finansowanie maszyn i urządzeń.

HoReCa zatrudnia młodych

Według raportu EFL „Młodzi na rynku pracy. Pod Lupą”3  od lata 2013 do lata 2014 r. 60% MŚP poszukiwało pracowników. Statystyki zdecydowanie podnosi branża HoReCa. Jak pokazują dane z raportu, aż 87 proc. przedsiębiorstw gastronomicznych i hotelarskich w badanym  okresie poszukiwało nowego pracownika. Raport pokazuje również, że im większy podmiot, tym częściej zatrudnia młodych. Relatywnie najczęściej tę grupę można właśnie znaleźć w hotelarstwie i gastronomii. Poza tym młodzi pracownicy obecni są również  firmach budowlanych czy produkcyjnych, rzadziej w usługach.


***
Europejski Fundusz Leasingowy SA powstał w 1991 roku, jako jedna z pierwszych firm leasingowych w Polsce. Od 2001 roku EFL jest częścią Grupy Crédit Agricole, co gwarantuje firmie finansową stabilność i bezpieczeństwo oraz pozwala korzystać z wiedzy i doświadczeń instytucji finansowej o międzynarodowym zasięgu. EFL konsekwentnie poszerza zakres rozwiązań dla biznesu. Spółka oferuje szeroki pakiet produktów: leasing, pożyczkę, wynajem długoterminowy, ubezpieczenia i faktoring. Od ponad 23 lat współpracuje z najbardziej liczącymi się producentami i dostawcami maszyn, urządzeń, pojazdów oraz innych środków trwałych. Firmę wyróżniono m.in. czterokrotnie tytułem: Firmy Przyjaznej Klientowi i dwukrotnie Finansowej Marki Roku. Już ponad 253 tysiące klientów wybrało EFL na swojego partnera w biznesie. Więcej na: www.efl.pl

Grupa Crédit Agricole SA debiutowała na polskim rynku finansowym w 2001 roku. Oferuje swoim klientom szeroką gamę rozwiązań finansowych w zakresie usług bankowych, leasingowych, ubezpieczeniowych i faktoringowych. W skład grupy wchodzą między innymi Crédit Agricole Bank Polska (dawny Lukas Bank), Grupa Europejskiego Funduszu Leasingowego (EFL, Carefleet, EFL Finance, EFL Service, Crédit Agricole Commercial Finance Polska SA), a także Crédit Agricole Ubezpieczenia na Życie SA Więcej o Grupie CA Polska na www.ca-polska.com


1. PMR Research jest firmą badawczą, oferującą usługi z zakresu badań rynku i badań marketingowych.
2. Prognoza firmy PMR Research firmy na podstawie analizy danych rynkowych – Raport „Rynek HoReCa w Polsce 2015. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2015-2020”
3. W badaniu „Młodzi na rynku pracy. Pod lupą”, na podstawie którego powstał raport, wzięło udział 800 firm w całym kraju. Wykonano je metodą ilościową, techniką CATI wśród mikro-, małych i średnich firm. Ankietę przeprowadzano od 5 sierpnia do 12 września 2014 r.



Źródło: OnBoard.pl – 20.04.2015



www.hotelinfo24.pl