Firmy Hilton i IBM pilotują projekt robota pełniącego obowiązki hotelowego konsjerża

2016-03-09, 10:49:30

Hilton testuje, wyposażonego w sztuczną inteligencję, robota przeznaczonego do wykonywania obowiązków hotelowego konsjerża, w swojej sieci hoteli w USA. Maszyna powstała dzięki współpracy z firmą IBM, wykorzystując jej komputerowy program Watson, umożliwiający kontaktowanie się z robotem za pomocą naturalnego języka.

Automat, zwany „Connie", od imienia założyciela firmy - Conrada Hiltona, można już znaleźć w hotelu Hilton McLean w Wirginii, w USA. Goście mogą zadawać mu pytania dotyczące pobliskich restauracji, atrakcji turystycznych, a także informacji o hotelu. ##

Konstrukcja robota oparta jest na projekcie Nao, popularnym człekopodobnym robocie, produkcie francuskiej firmy Aldebaran Robotics. Wielojęzyczny robot Nao wykorzystywany jest w różnych celach i na różnych stanowiskach na całym świecie, w tym jako pomoc pracowników japońskich banków.

Wersja dla Hiltona wykorzystuje oprogramowanie Watson, które przede wszystkim pomaga w przetwarzaniu języka naturalnego, tak by Connie mógł zrozumieć ludzką mowę. Connie wykorzystuje również informacje dotyczące turystyki gromadzone w systemie WayBlazer, aby móc zaoferować spersonalizowane rekomendacje dla konkretnych turystów.

Connie nie jest oczywiście technologiczną nowinką, bowiem np. w Japonii, można zatrzymać się w hotelu Henn-na, który jest w pełni obsługiwany przez roboty, w tym roboty Nao i roboty naturalnej wielkości. Roboty pojawiły się też w wielu środowiskach pracy, przejmując lub rozszerzając działalność prowadzoną dotychczas przez ludzi. Tendencja ta zapoczątkowana została głównie w Azji, gdzie roboty wykorzystuje się np. w południowokoreańskich więzieniach.

Nie jest więc niespodzianką, że sieć Hilton także postanowiła zautomatyzować swoją obsługę konsjerżską. Naukowcy Carl Benedikt Frey i Michael Osborne, pisząc w 2013 roku artykuł zatytułowany "Przyszłość zatrudnienia," szacują, że prawie połowa wszystkich miejsc pracy będzie zautomatyzowana w ciągu najbliższych trzech do czterech lat. Hotelowy konsjerż,  podobnie jak pracownicy pobierający opłaty na bramkach i kasjerzy w fast-foodach, znajdują się w czołówce stanowisk przewidywanych do automatyzacji.



www.hotelinfo24.pl