Co powiecie o “Wymiana hotelarzy?”

2006-10-24, 15:30:54

Yeoh Siew Hoon dzieli się pomysłem na nowy program typu reality show.

Kiedy pierwszy raz zobaczyłam serię reklam telewizyjnych programu „Wymiana żon”, pomyślałam, że jest to jeden z odcinków “Zdesperowanych gospodyń”, a ta intrygantka Wisteria Lane sprowadza plan „pokochaj sąsiada” do nowych wymiarów. Potem dopiero odkryłam, że “Wymiana żon” to w rzeczywistości program reality TV o rodzinach na pewien czas wymieniających się żonami/matkami. Nie jestem na 100% przekonana odnośnie obowiązujących tam zasad, bo ciągle zmieniam kanały za każdym razem, kiedy jest to emitowane - ale sądzę, że to coś w tym rodzaju.

Przez pierwszy tydzień nowa żona wprowadza własne zasady, a rodzina, do której została przydzielona musi być im posłuszna i je wykonywać. Jednak w drugim tygodniu to ona musi być posłuszna zasadom adoptowanej rodziny. Kamera śledzi każdy ruch i dostrzega znaczące zachowanie, jak np. matce suszącej włosy, wyłączany jest prąd co 30 sekund i jak traci ona nad sobą panowanie. Jak można sobie wyobrazić, przykuwa uwagę oglądanie rodzin adoptowanych do nowych kobiet w domu. To trochę jak wkładanie kota pomiędzy gołębie – na pewno pióra polecą.

Muszę obejrzeć odcinek w całości – moja rozpiętość uwagi nie wydłuża się podglądając rodzinne potyczki które, w moich książkach, nie składają się na rozrywkę – ale dają wiele do myślenia. Bo co gdyby wyprodukowali program reality show zwany „Wymiana hotelarzy”? Sądzę, że to przykułoby nawet większą uwagę widowni.

W każdym odcinku, dwóch hotelarzy zamienia się miejscami i obowiązują podobne zasady. W pierwszym tygodniu, oni ustanawiają reguły i cała załoga musi się do nich dostosować. Co za różnica, słyszę jak pytacie. Czyż nie wszyscy dyrektorzy ustanawiają zasady i każdy pracownik musi ich wszystkich przestrzegać? Różnica jest w większości hoteli, dyrektorzy, chociaż może zachowują się jak bogowie, tak naprawdę nimi nie są – zazwyczaj jest jakaś siła wyższa, silniejsza niż oni, która przypomina że czasami te sztuczne kwiaty będą robiły dokładnie to samo co świeże, szczególnie kiedy dochód na pokój jest poniżej normy.

W tym pierwszym cyklu oni byliby bogami. Jakie to straszne? Jednak wracając do punktu dotyczącego zasad – w następnych tygodniu – i tutaj następuje rozstrzygnięcie – to załoga ustala reguły a dyrektor musi się im podporządkować. Sądzę, że to właśnie ta druga część ma potencjał, aby stać się szlagierem i mogłaby stać się wysoce wartościowym materiałem szkoleniowym dla zarządzających. Mógłby nazywać się „Załoga wie lepiej – opowieść z parteru”.

Mimo wszytko, każdy wie, że dyrektorzy przychodzą i odchodzą – zmieniają się jak „dzikie bestie” przy każdej sezonowej rotacji – a załoga, która pozostaje przez lata, zna hotel lepiej niż ktokolwiek inny.

Można by robić wiele takich interesujących wymian – między dyrektorem hotelu typowo wypoczynkowego – noszącym kwieciste koszule i spodenki koloru Khaki a dyrektorem dużego hotelu miejskiego o typowo firmowej prezencji – w dwurzędowym garniturze, spacerujący ze skrzyżowanymi z tyłu rękami. Albo między menedżerem małego hotelu w środkowej Ameryce a menedżerem dużego hotelu w drugorzędnym chińskim mieście.

Z drugiej strony to może być bliskie rzeczywistości, aby było zabawne. Myślę, że taka wymiana hotelarzy następuje cały czas, nieprawdaż? A może wypaczmy to jeszcze i wymieńmy dziennikarza z hotelarzem? Zawsze chciałam zrozumieć warunki pracy hotelu z pierwszej ręki i sądzę, że to wyszłoby również z korzyścią dla hotelarza, aby wejść w moje buty i choć przez chwilę poznać bolączki redaktora. Moglibyśmy nazwać ten program “Wymiana pismak-hotelarz” lub “Wymiana newsów na pokoje”

Ktoś to bierze?

Yeoh Siew Hoon

© Copyright Yeoh Siew Hoon
Tytuł oryginału: "How about “Hotelier Swap?"
Reprint i tłumaczenie artykułu przez ehotelarz.com za zgodą autora.

Yeoh Siew Hoon – pochodzi z Singapuru, jest jedną z najbardziej szanowanych redaktorów i felietonistów z branży turystycznej w krajach Azji i Pacyfiku, ponad 20 lat w zawodzie, prowadzi firmę SHY Ventures Pte Ltd., wykładowca, trener, twórca eventów, autorka wielu książek (m.in. "Around Asia In 1 Hr: Tales of Condoms, Chillies & Curries”.

Kontakt:
Yeoh Siew Hoon
SHY Ventures Pte Ltd
email:
siewhoon.yeoh@gmail.com, yeoh.sh@pacific.net.sg



www.hotelinfo24.pl