Kamerdynerzy spa. Podnoszenie wartości usług spa i samych hoteli

2006-11-11, 13:21:23

Dyrektorzy usług spa w hotelach i ośrodkach oferujących te usługi, poddawani są stałemu naciskowi na ciągłe podwyższanie ich poziomu i w ten sposób różnicowaniu się w oczach swoich klientów; do znajdowania efektywnych sposobów wabienia gości do powtórnego korzystania z usług, kiedy wkoło tak wiele jest innych, interesujących ofert, w których można przebierać.

To samo można by powiedzieć o służbie kamerdynerskiej oferowanej przez wiele hoteli i kurortów. Oba programy dodają wartości i prestiżu, ale czy istnieją sposoby usprawnienia tych ofert usługowych? Krótka odpowiedź brzmi „Tak!” ##

Wyobraź sobie, że jak zauważył jeden z gości, wracasz do swojego apartamentu hotelowego, i wyglądasz jak oskrobane warzywo, odczuwając wszystko – od wyczerpania, poprzez rozbawienie, do nudności. Właśnie jesteś w stanie wskazującym na popadnięcie w jeden ze słabszych punktów doświadczenia związanego ze spa: kończy ono moment opuszczenia przez gościa spa w drodze powrotnej do swojego pokoju. Aby sprawić, że doświadczenie gościa będzie kompletne i zaoferować całkowite zanurzenie w metodę relaksacyjną „oddalenia się od wszystkich realnych problemów” i odmłodnienie, trzeba ustanowić wspólne przedsięwzięcie dla programów: spa i kamerdynerskiego. Mówiąc prościej, trzeba spowodować, by obsługa kamerdynerska była przedłużeniem doświadczenia wyniesionego ze spa, w której przeszkolony w zakresie spa, kamerdyner, zapewnia najwyższej klasy profesjonalną obsługę ze strony hotelowej, ale z dodaną wiedzą i specjalistycznymi technikami umożliwiającymi środowisku spa na przedłużenie trwania zabiegu, nawet jeszcze w apartamencie hotelowym gościa.

Czy to oznacza, że kamerdyner powinien zakasać rękawy i wykonać na kliencie zestaw ćwiczeń rozciągających i masujących? Oczywiście, że nie: ale postawcie się na miejscu gościa. Jeżeli kiedykolwiek byłeś rozpieszczany a potem cię poganiano, zmuszany do wysiłku aż do spocenia się, a następnie polewany zimną wodą – to wyobrażenie sobie tego, co odczuwa gość, nie powinno być trudne. Kiedy zatrzaskują się za tobą drzwi spa i wracasz do swojego pokoju, to tak jakbyś wkraczał do świata kierującego się nieznanymi ci zasadami. Wokół spieszący gdzieś ludzie, a ty zatopiony w myślach, nie jesteś w stanie rozbudzić się do tego stopnia, aby wyrwać się z tego spokojnego/łagodnego/ orzeźwiającego świata. Otwierasz drzwi do swojego pokoju, a on jest taki płaski i pusty, zupełnie nie interesujący dla ciebie znajdującego się w innym stanie świadomości.

Goście mogą nawet doświadczać swoistego katharsis lub detoksykacji, jako skutek doświadczenia spa. Jak pokrzepiający czy bezpieczny może być pusty apartament i kamerdyner po drugiej stronie telefonu, który nie wie nic na temat twojej aktualnej kondycji, czy w jaki sposób ci pomóc.

Wyobraź sobie teraz kamerdynera, który wie w jaki sposób goście mogą zareagować po zabiegu spa, i w jaki sposób można im pomóc, wykazując zrozumienie i empatię. Wywrze to na nich bardzo silny wpływ. Mając już za sobą pierwsze dramatyczne chwile, kiedy kamerdyner orientuje się i rozumie zabiegi spa stosowane u danego klienta, może zainicjować konwersację na temat pozytywnych doświadczeń gościa z otaczającą go rzeczywistością, jeżeli gość sobie tego życzy, może również podjąć działania poszerzające ten program, poprzez, na przykład, dodanie uzupełniającej (niekoniecznie bezpłatnej) kąpieli ze specjalną leczniczą solanką. Taki kamerdyner jest zapewne bardziej pożądany, od kamerdynera który powoduje kolizje z twoim programem spa.

Kamerdyner spa jest nowym tworem w przemyśle hotelarskim i biznesie spa, ponieważ on lub ona jest rzeczywistym architektem ostatecznego hotelarskiego doświadczenia spa, projektującym i organizującym całkowite konsumenckie doświadczenie w tym zakresie. Spa w dalszym ciągu zapewniają obsługę spa, ale kamerdyner działa jako główny spójnik przed, w trakcie i po pobycie gościa w hotelu. Ponieważ on rozumie i wie przez co przechodzi gość oraz ma podstawową wiedzę w temacie metodologii spa, może w każdej chwili służyć pomocą gościom, aby uprzyjemnić gościom cały czas pobytu. Oto prostota kamerdynerskiego programu spa.

Tłumacząc to na język realnego świata, program ten oznacza, że kamerdyner dowiaduje się o celu przyjazdu gościa na zabiegi spa i troszczy się w tym zakresie o niego; kamerdyner opiekuje się pokojami gości, upewniając się czy rozmieszczenie rzeczy w przestrzeni pokoju odzwierciedla życzenia i potrzeby gości. Kamerdyner wspiera gościa będąc jego płytą rezonansową, prowadząc ze zrozumieniem i empatią rozmowy z gościem. Zapoznaje gościa z osobami, miejscami i usługami, z którymi gość będzie się stykał w trakcie programu spa, udzielając odpowiedzi na wszystkie pytania i rozwiązując wszystkie możliwe problemy. Ułatwia wszystkie przygotowania do programu spa i pomaga gościowi znosić ewentualne nieprzyjemne następstwa kuracji, zadając właściwe pytania.

Kamerdyner musi posiadać wiedzę na temat każdego zabiegu spa, aby sprostać wymaganiu gościa i udzielić dokładnych i przekonywujących wyjaśnień odnośnie każdej kuracji. Zastosowanie gorącej lub zimnej terapii dla ciała, może się wydawać dziwne lub śmieszne dla gościa, bez dokładnego zrozumienia oczekiwanych efektów i korzyści fizjologicznych. Zdobywanie zaufania gościa i udzielanie inteligentnych odpowiedzi na jej/jego pytania jest ważną częścią usług kamerdynera spa i pomaga personelowi spa w rekomendowaniu najbardziej pożądanych kuracji.

Rodzaje gości

Rozróżnia się co najmniej cztery kategorie gości korzystających z usług spa. Ich zidentyfikowanie jest kluczowe dla procesu ich zadowalającego obsłużenia.

Delikatni entuzjaści to goście zachwyceni, gdy są krańcowo rozpieszczani. Inwestują swój czas, energię i pieniądze oczekując, że będą traktowani jak królowie i królowe. Zażywają krótkiego odpoczynku od stresów i napięć codziennego życia.

ROI (Return on Investment) – goście spodziewający się uzyskać zwrot ze swojej inwestycji. Są zorientowani w procedurze zabiegów spa, co znaczy, że korzystali już z nich w przeszłości i mają utrwalone wyobrażenia, jak wspaniałe są doświadczenia związane ze spa i jakie powinny być. Zakładają, że zabiegi spa wpłyną korzystnie na ich stan zdrowia i będą zgodne z ich terapeutycznymi oczekiwaniami.

Szukający rozwiązania problemów – goście oczekujący, że kuracja spa, złagodzi ich bóle i dyskomfort, jakich doznają w związku z ich aktualną kondycją medyczną np. stwardnieniem rozsianym, gośćcem itp. i mają nadzieję znaleźć ulgę i sposób na pozbycie się niektórych schorzeń.

Transformerzy – goście zaangażowani w zmienianie swojego świata, rozumiejący, że mają do spełnienia integralną i żywotną rolę w optymalizacji swojego stanu zdrowia i dobrego samopoczucia. Ufają, że zabiegi spa to wysoce specjalistyczne techniki pomocne w kultywowaniu holistycznej natury człowieka.

Znając i rozumiejąc założone sobie przez każdego gościa cele i służenie im w ich wysiłkach zmierzających do realizacji tych celów, kamerdyner tworzy unikalny związek z gościem i przyczynia się do powstania ultymatywnego doświadczenia związanego z uczestniczeniem w hotelowej kuracji spa.

Zakładając, że przedstawiona powyżej koncepcja kamerdynera spa, wzbudziła zainteresowanie właściciela lub dyrektora obiektu, następnym krokiem w procesie jej wdrażania, winno być, po prostu, przeszkolenie kilku lub wszystkich kamerdynerów w zakresie metodologii spa, z pomocą zewnętrznych konsultantów, pracujących z personelem obsługującym kuracje. Wdrożenie w życie tej koncepcji zabiera z reguły parę dni szkoleniowych. Hotele, w których nie ma kamerdynerów, będą musiały w pierwszej kolejności wyszkolić kamerdynerów, a następnie dodać szkolenie kamerdynerów w zakresie technik spa. Reasumując, kamerdyner spa, to kamerdyner z pełnym doświadczeniem zawodowym, plus dodatkowe przeszkolenie w zakresie metodologii kuracji, a nie jeszcze jeden dziwaczny tytuł przydawany komuś, kto swoją wiedzę na temat zawodu kamerdynera opiera jedynie, na przykład, na podstawie filmu fabularnego „Artur”. Wypowiedziana półgłosem, przez Johna Gielguda, uwaga, kiedy jego szef bierze kąpiel, po prostu przyciągnęła Gielguda do niego, a nie jest to postawa pożądana w pracy kamerdynera spa.

Przekładając to na zupełnie inną dziedzinę, kamerdynerzy spa pojawiają się obecnie w hotelach, tak jak nieuniknione są nowsze wersje twojego ulubionego oprogramowania. Jak stosowne jest komunikowanie się z gośćmi przy pomocy programu Word dla Windows `95 kiedy oni korzystają już z Microsoft Office 2004? Niewiele jest już obszarów działania, w których ultymatywnie wdrażane programy spa, mogłyby stworzyć unikalną wartość i pozycję, jednakże kamerdyner spa zapewnia bardzo znaczący skok naprzód, ponieważ wykracza poza samą filozofię spa i tam gdzie standardy są wyjątkowo wyśrubowane, podnosi poprzeczkę na jeszcze wyższy poziom.

Steven Ferry



www.hotelinfo24.pl