Przy pomocy inteligentnego ‘patrzenia w przyszłość’ możesz
dostosować przewidywany poziom wielkości prowadzonego biznesu, unikając
przerostów zatrudnienia czy niesprzedanych zapasów.
‘Umiejętność trafnego prognozowania jest dużo bardziej efektywnym sposobem
zwiększania zysków niż cięcia w kosztach, tak wynika z opinii ekspertów, a
stwierdzenie to eksponuje niektóre słabe strony ‘dyskusji dotyczącej
ograniczania kosztów’.
Nikt nie lubi przerostów w zatrudnieniu czy nieskuteczności w działaniu,
jednakże poprzez trochę bardziej staranne planowanie przyszłości możemy
osiągnąć znaczący wzrost zyskowności. Dostawcy żywności pracują ze 100 %
pewnością w ich przewidywaniach – ich biznes jest objęty wcześniejszymi zamówieniami
i potwierdzony przedpłatami. Są zdolni osiągnąć 20% kosztów żywności i podobny
poziom kosztów płac ponieważ pracują na ścisłych i dokładnych liczbach i
zgodnie z nimi dokonują adekwatnych zakupów i zatrudniają ściśle określoną
liczbę pracowników. I właśnie dlatego nie zabierają głosu kiedy rozmowa
koncentruje się na niskich zyskach w biznesie żywieniowym!
Tak więc, czy kawiarnia, restauracja lub hotel z niemożliwą do ścisłej prognozy
liczbą klientów, może wykonywać swoją pracę bardziej precyzyjnie? Jakie
techniki mogą rozwiązać ten problem?
• Prowadź dzienniki lub zapiski ze szczegółowymi ilościami klientów, pogodą,
specjalnymi wydarzeniami, prawidłami rządzącymi wizytami klientów itp. Na rynku
są dostępne specjalnie w tym celu zaprojektowane dzienniki lub terminarze. Są
one dużo bardziej godne zaufania i noszące więcej danych informacyjnych niż
czyste notatniki. Przechowuj je starannie do wykorzystania w przyszłości.
Bezpośrednia przeszłość biznesowa może być doskonałym przewodnikiem na nadchodzące
tygodnie i miesiące.
• Przedstawiaj swoje informacje w formie graficznej – wykreśl ilości gości i
wydanych posiłków abyś mógł odnieść się do ‘górek’ i ‘dołków’ w powiązaniu z
określonymi wydarzeniami zarejestrowanymi w terminarzu.
• Upewnij się, że twój personel rozumie dane statystyczne przedstawiane przez
ciebie, np. czy będą wiedzieć, jakiej ilości klientów mają się spodziewać
jeżeli przewiduje się, że ruch w barze będzie intensywniejszy o 25%?
• Zacznij przewidywać, jaki skutek może spowodować program telewizyjny lub
wydarzenie sportowe – ktoś inny może monitorować te zjawiska np. zapaleniec
telewizyjny z twojego personelu lub fan sportu – są do tego celu wystarczająco
zmotywowani.
• Zwróć uwagę na wydarzenia lokalne, które mogą mieć wpływ na twój biznes i
przygotuj się na zmianę godzin otwarcia lokalu zgodnie z tymi wydarzeniami np.
popularnymi koncertami lub innymi lokalnymi imprezami. Może to być idealny czas
przyciągnięcia tłumów do twojego biznesu. Informacje na temat tych wydarzeń można
znaleźć w lokalnych biurach turystycznych lub w Internecie.
• Zlokalizuj dobre źródło informacji o pogodzie w Internecie i umieść je na
pulpicie swojego komputera – zawsze będziesz na bieżąco w tym temacie.
• Teraz możesz rozwijać bardziej naukowe metody przewidywania wykorzystując
prognozy pogody – postaraj się sporządzić wykres skutków zmiany pogody –
temperatury, opadów deszczu itp. Wielu piekarzy dostosowuje przygotowywanie
gorących dań przekąskowych, jak np. różnego rodzaju placki, do przewidywanej
temperatury i stało się w tym bardzo dokładnych, wykorzystując ten fakt jako
ćwiczenie w zarabianiu pieniędzy – co ty możesz uczynić, aby sprzedać więcej
jakiegoś rodzaju produktu, przyczyniającego się do wzrostu twojej popularności
na rynku?
• Prowadź przejrzystą politykę kadrową, zgodnie z którą poziom zatrudnienia
będzie dostosowywany do zmian pogodowych, tak więc nie będzie to ‘nieuczciwe’
kiedy zmiany robocze będą poszerzone bądź skrócone. Kiedy planujesz
wprowadzenie porozumienia dotyczącego stanowisk pracy, dlaczego nie
zaprojektować go, biorąc pod uwagę zmiany pogodowe.
• Połącz swój ‘dokładnie wyliczony poziom zatrudnienia’ z inteligentnym system
gotowości do pracy – jeżeli ktoś pozostaje w gotowości do pracy, płać mu za to
wynagrodzenie, według uzgodnionej stawki za gotowość, płać także za to kiedy są
wzywani do pracy. Zbudujesz w ten sposób lojalność personelu, a twój ogólny
poziom kosztów będzie niższy, nawet jeżeli od czasu do czasu będziesz musiał
płacić komuś za siedzenie w domu i oglądanie telewizji. W ten sposób
spowodujesz, że harmonogram pracy będzie ruchomy i elastyczny, przy czym
personel nie będzie się obawiał cięć w czasie pracy, lecz będzie miał nadzieję
na dodatkowe zmiany robocze – zupełnie inna sytuacja psychologiczna.
• Wysokie koszty pracy są często rezultatem przerostów zatrudnienia „tak na
wszelki wypadek”. Przygotuj swój plan B na sytuacje nieoczekiwanego
zwiększonego ruchu w interesie – bardziej korzystne może być utrzymywanie
normalnego poziomu zatrudnienia i stworzenie systemu kolejkowego i metod
szybszego obsługiwania klientów.
• Kluby i hotele, w których tylko część spośród odwiedzających lub
przebywających gości korzysta z posiłków, powinny dokonać pomiarów i ustalić
tzw. ‘wskaźnik uderzeniowy’ np. jeżeli spośród 500 osób odwiedzających, 100
spożywa posiłki, to twój wskaźnik wynosi 20%. Jest on pomocny jeżeli się
spodziewasz 200 lub 2000 gości (wskaźnik ten możliwy jest do zwiększenia)
Prognozy długoterminowe:
• Obserwuj zmiany demograficzne w swoim rejonie, zarówno wśród mieszkańców jak
i wśród zatrudnionych. Pomocne mogą być dane pochodzące ze spisów ludności, ale
są one aktualizowane okazjonalnie. Twoje lokalne obserwacje będą bardziej
wiarygodne. To może być również twój poradnik ostrzegający przed pojawiającymi
się negatywnymi zjawiskami, np. przeniesienie biurowca wraz z zatrudnionymi tam
osobami może oznaczać straty setek lub w innych przypadkach tysięcy
potencjalnych konsumentów.
• Obserwuj trendy zachodzące w przemyśle, aby twój biznes zawsze wyprzedzał
kierunek zmian. Większość twoich konkurentów zasypia przy kierownicy lub jest
zbyt spanikowanych by myśleć strategicznie. Szybsza obsługa, rozsądne opcje,
obsesja na punkcie składników żywieniowych i nowe smaki, potrzeba ochrony
twojego biznesu przed komplikacjami prawnymi, starzenie się populacji – to
wszystko stanowi trendy, które stopniowo będą wywierać znaczący wpływ na typ,
preferencje i liczbę twoich klientów.
Podejmij kroki mające na celu wprowadzenie w życie chociaż części tych
koncepcji. Jeżeli będziesz zgodnie z nimi pracował i koncentrował swoją uwagę
raczej na prognozach, niż na reagowaniu na zaistniałe już sytuacje i cięcie
kosztów, wkrótce zarejestrujesz pozytywne zmiany w biznesie.
© Copyright Profitablehospitality.com
Tytuł artykułu w oryginale: “Forecasting is the best way to control costs”
|