Era radlera - Lekkie piwa coraz silniejsze w grze o konsumenta

2016-12-12, 17:57:55

Gdy debiutowa³y na polskim rynku kilka lat temu, stanowi³y raczej ciekawe uzupe³nienie portfolio producentów z³otego trunku ni¿ jego nieod³±czny element. Dzi¶ piwa niskoalkoholowe i bezalkoholowe to kategoria, która notuje dwucyfrow± dynamikê wzrostu rok do roku. Wed³ug firmy badawczej Nielsen, piwa o niskiej zwarto¶ci alkoholu i piwa „zero procent” pod wzglêdem warto¶ci sprzeda¿y (6,2 proc.) wyprzedzi³y piwa niepasteryzowane (4,8 proc.) oraz piwne specjalno¶ci (4,6 proc.). Rozwojowi kategorii sprzyja rozkwit piwnej kultury, moda na aktywny styl ¿ycia, a tak¿e trendy konsumenckie, zgodnie z którymi o wyborze piwa decyduje przede wszystkim jego smak, a nie zawarto¶æ alkoholu.

Wed³ug Nielsen Polska, co druga z³otówka wydawana przez Polaków na alkohol przypada na piwo. Jest ono konsumenckim faworytem nie tylko w¶ród trunków procentowych, ale te¿ najwa¿niejsz± kategori± napojow± wart± ponad 15 mld z³otych. Choæ statystyczny polski piwosz to zwolennik piwnej klasyki w postaci lagera, w jego koszyku obok „jasnego pe³nego” coraz czê¶ciej l±duj± piwa specjalne, do których nale¿± m.in. niskoalkoholowe piwa smakowe (beer-mixy i radlery) oraz piwa bezalkoholowe. Zainteresowanie polskich konsumentów piwami lekkimi i bezalkoholowymi sprawi³o, ¿e miêdzy 2009 a 2015 r. zdo³a³y one zwiêkszyæ swój udzia³ w rynku o 60 proc. Odby³o siê to g³ównie kosztem piw mocnych, które w tym czasie najbardziej straci³y na popularno¶ci.  ##

Piwny rynek nabiera lekko¶ci

Nielsen podaje, ¿e od wrze¶nia 2015 r. do sierpnia 2016 r. na piwa bez alkoholu lub z nisk± jego zawarto¶ci± konsumenci z³otego trunku wydali ³±cznie blisko miliard z³otych. Podczas gdy dynamika wolumenu dla ca³ej kategorii w tym czasie wynios³a 2 proc., sprzeda¿ piwa o niskiej zawarto¶ci alkoholu (do 2,5 proc.) odnotowa³a 17-procentowy wzrost. Równocze¶nie sprzeda¿ piw bezalkoholowych poszybowa³a w górê o blisko 55 proc. Wg Nielsena rynek piw „zero procent” jest wart ju¿ 138 mln z³. – Rosn±ca popularno¶æ piw niskoalkoholowych i bezalkoholowych to z jednej strony efekt obserwowanego od pewnego czasu trendu odchodzenia konsumentów od mocnych trunków, a z drugiej – wynik coraz wiêkszego zainteresowania Polaków aktywnym stylem ¿ycia, którego czê¶ci± jest umiarkowana konsumpcja alkoholu – mówi Danuta Gut, Dyrektor Biura Zarz±du Zwi±zku Pracodawców Przemys³u Piwowarskiego - Browary Polskie. Oferuj±c piwa bez alkoholu lub z nisk± jego zawarto¶ci±, browarnicy odpowiadaj± na potrzeby tych konsumentów, którzy do tej pory nie mogli lub nie chcieli siêgaæ po standardowe piwo. – Piwo w wariancie „zero procent” pozwala po³±czyæ przyjemno¶æ p³yn±c± z degustacji chmielowego trunku z dbaniem o dobre samopoczucie i zachowaniem aktywno¶ci przez ca³y dzieñ. To wa¿ne szczególnie dla osób, które z powodów zawodowych nie mog± pozwoliæ sobie na spadek formy np. kierowców albo osób uprawiaj±cych sport – podkre¶la dyrektor Gut.

Smak wa¿niejszy ni¿ „procenty”

W umacnianiu rynkowej pozycji piw nisko- i bezalkoholowych kluczow± rolê odgrywaj± aktualne trendy konsumenckie. Z badania przeprowadzonego przez GfK Polonia wynika, ¿e dla ponad po³owy piwoszy (56 proc.) najwa¿niejszym kryterium decyduj±cym o wyborze chmielowego trunku jest jego smak. Drugorzêdne znaczenie maj± marka (38 proc.) czy gatunek (21 proc.). Zaledwie co 9. badany (11 proc.) siêga po piwo ze wzglêdu na zawarto¶æ alkoholu. – Preferencje piwoszy s± dla producentów swego rodzaju kompasem wskazuj±cym kierunek rozwoju kategorii – mówi dyrektor Gut. – Piwo, jak ¿adna inna kategoria napojów, mo¿e wystêpowaæ w postaci alkoholowej i bezalkoholowej, co stanowi o jego wyj±tkowo¶ci. Zainteresowanie, jakim ciesz± siê w¶ród konsumentów piwa o ni¿szej zawarto¶ci alkoholu i bezalkoholowe, to dla piwowarów znak, ¿e warto w nie inwestowaæ i w tym kierunku rozbudowywaæ portfolio  - dodaje.


¬ród³o: MCConsultants.pl – 12.12.2016



www.hotelinfo24.pl