W grupie siła, czyli po co hotele się zrzeszają

2016-12-29, 15:51:27

Jak na konkurencyjnym rynku wzmacniać swoją pozycję i utrwalać określony wizerunek? Programy, fundacje i stowarzyszenia zrzeszające rozmaite inicjatywy mogą stać się gwarantem tych i innych korzyści dla swoich członków. Polska branża hotelarska od co najmniej 16 lat zdaje się dążyć do konsolidacji i wyodrębniania się ze względu na specjalizacje. To droga, która ma prowadzić do profesjonalizacji branży i lepszego odpowiadania na oczekiwania klientów.

Konsolidacje w biznesie mają wiele zalet. To między innymi możliwość wzbogacania wiedzy, wymiana doświadczeń z ludźmi z branży, uczestniczenie w warsztatach, kursach i szkoleniach, zdobywanie kontaktów biznesowych i poznawanie branży z różnych perspektyw. W branży hotelarskiej ustanawianie jednakowych norm i standardów sprzyja profesjonalizacji branży – dzięki temu Ci sami goście mogą liczyć na ten sam poziom obsługi za każdym razem. Wyjście naprzeciw ich oczekiwaniom pozwala budować zaufanie i przywiązanie do marki. Konsolidacja to także budowanie siły branży przez zagwarantowanie wsparcia członkom organizacji. To bezcenna cecha dla nowych obiektów, które dopiero wchodz
ą na rynek. ##

W ten sposób działają obiekty na całym świecie. Relais & Châteaux to założona we Francji fundacja skupiająca dziś 530 obiektów usytuowanych w 64 krajach. Od ponad pół wi
eku jej członkowie słyną z łączenia dwóch sztuk – hotelarskiej i kulinarnej. Jednym z głównych celów obiektów jest dążenie do wzbogacania historii gastronomii. Dodatkowo każdy z obiektów ma być ucieleśnieniem ducha miejsca, w którym się znajduje, jego historii, kultury i środowiska. Lokalny charakter decyduje o niepowtarzalności i indywidualności poszczególnych hoteli i restauracji.

Już od przełomu XX i XXI wieku na polskim rynku hotelarskim zauważano dążenie obiektów do konsolidacji i specjalizacji. Jako jedną z przyczyn tej tendencji wskazywano ułatwienie konkurowania na trudnym rynku. Przykładem dużej wspólnoty hotelarskiej w Polsce może być Heritage Hotels Poland, program działający od 2015 roku. Myśl o założeniu fundacji zrodziła się z potrzeby integracji środowiska i współpracy. Pomysłodawcą był Jerzy Donimirski, właściciel sieci hoteli Donimirski Boutique Hotels, do którego dołączyło wpierw sześciu właścicieli dworów, pałaców i zamków, a następnie kolejni członkowie. Jaki filar polskiej branży hotelarskiej zagospodarowuje Heritage Hotels Poland? To inicjatywa która sprofilowana jest według wartości historycznej i architektonicznej budynków poszczególnych hoteli. Program skupia już 27 obiektów z całego kraju wpisanych do rejestru zabytków. Wszystkie zrzeszone obiekty są zobowiązane do przyjęcia katalogu 10 wartości, którymi muszą kierować się w swojej codziennej działalności.

Nacisk jest położony na przywracanie do życia historycznego dziedzictwa, pielęgnowania unikalnego charakteru obiektów i ich historii, a także na kultywowaniu polskich tradycji, np. staropolskiej gościnności. Kultura stołu jest według wartości Heritage Hotels Poland miarą tej gościnności, stąd w obiektach szczególna dbałość o gastronomię. Dużą uwagę przywiązuje się też do zdrowego stylu życia w harmonii z naturą, poszanowania zwierząt i ochronie środowiska. – Najcenniejsze jest wzajemne zrozumienie specyfiki obiektu, bo hotel historyczny z racji ograniczeń, celów i sposobu prowadzenia biznesu jest zupełnie inny od zwyczajnego obiektu. Dla członków fundacji dużą korzyścią jest prowadzenie wspólnego marketingu opierającego się na takim samym profilu gościa. Obniża się też wiele kosztów, np. poprzez tworzenie wspólnych sieci zakupowych lub łączony udział w targach i wydarzeniach branżowych. Wspólne i konsekwentne działania, nadzorowane przez program, pomagają w tworzeniu i utrzymaniu wysokich standardów, a przez to w budowaniu silnej marki. Odwiedzający zabytkowe hotele goście mają często konkretne wymagania i określone oczekiwania. Dzięki wspólnym założeniom każdy ze zrzeszonych obiektów może je spełnić – tłumaczy Jerzy Donimirski, pomysłodawca i jeden z założycieli Fundacji Heritage Hotels Poland.

Zrzeszenie w fundacjach umożliwia także dzielenie się doświadczeniem i nowościami z branży, ciągłe kształcenie, podnoszenie umiejętności i kompetencji personelu, wzajemne wsparcie techniczne i poznawanie całego otoczenia branży wraz z jej różnymi gałęziami. Siła grupy pozwala też na podejmowanie różnych działań i organizowanie wydarzeń na dużą skalę, na przykład tych z zakresu CSR. Jerzy Donimirski był także pomysłodawcą Opłatka Maltańskiego – ogólnopolskiej akcji charytatywnej, wspierającej potrzebujących w okresie Świąt Bożego Narodzenia. Wstępujące do Heritage Hotels Poland obiekty przyłączają się także do akcji. Wiele hoteli prowadzi także szkolenia dla uczniów zainteresowanych branżą (hotelarstwo, turystyka, gastronomia). Jeden z obiektów prowadzi własną fundację dobroczynną – Fundację Olandia, pomagającą chorym dzieciom. – Dzięki przynależności do jednego programu dla każdego ze zrzeszonych obiektów działalność pozostałych jest równie ważna i znacząca w umacnianiu własnego wizerunku. Każdy z obiektów prowadzi niezależne akcje – Dwór Prezydencki współpracuje z Warsztatami Terapii Zajęciowej, Pałac Wiechlice przekazuje żywność na cele charytatywne dla Fundacji Caritas i Fundacji Spełnienie, Zamek Lubliniec organizuje warsztaty malarskie dla dzieci oraz plenery malarskie i wernisaże artystów – ale jednocześnie każdy z nich należy do organizacji, która może się pochwalić wszystkimi tymi działaniami – dodaje Jerzy Donimirski.

Poza korzyściami biznesowymi i wizerunkowymi, pozostawanie w stałej, bliskiej relacji z ludźmi z branży jest dla tych, którzy kochają to, co robią, po prostu przyjemnością.


***
Heritage Hotels Poland
skupia 27 obiektów wpisanych do rejestru zabytków, o indywidualnym charakterze, które w swojej działalności koncentrują się na dostarczaniu Gościom niepowtarzalnych doświadczeń i wysokiej jakości usług. Obiekty Heritage Hotels Poland to stylowe przestrzenie pełne elegancji, wykwintnych smaków, zapachów i doznań. Wszystkie obiekty skupione w programie przyjęły katalog 10 wartości, którymi kierują się w swojej codziennej działalności.


Źródło: ConsultingAndMore.pl – 29.12.2016



www.hotelinfo24.pl