Turystyka tematem obrad Europejskiego Kongresu Samorządów

2017-03-28, 17:14:00

Temat turystyki w Krakowie został podjęty w trakcie Europejskiego Kongresu Samorządów. Drugi dzień Europejskiego Kongresu Samorządów rozpoczął się od rozmów na temat wpływu turystyki na rozwój miasta. W tym zakresie panele dyskusyjne znalazły się w ścieżce tematycznej pt. „Miasto i Turystyka”, współorganizowanej przez Kraków oraz PTTK.

W trakcie pierwszego panelu „Samorządy turystyczne i ich rola wobec samorządu terytorialnego” wypowiedzieli się zarówno przedstawiciele samorządów: Andrzej Kulig, Zastępca Prezydenta Miasta Krakowa ds. Polityki Społecznej, Kultury i Promocji Miasta i Paweł Mordala, Zastępca Burmistrza Nowego Tomyśla, jak i branży turystycznej: Anna Jędrocha, Prezes Krakowskiej Izby Turystycznej, Andrzej Gordon, Wiceprezes ZG PTTK, Leszek Zegzda, członek Zarządu Województwa Małopolskiego, Prezes Małopolskiej Organizacji Turystycznej. ##
 
Temat poruszono głównie z perspektywy funkcjonowania Krakowa, które już od dłuższego czasu ma bardzo mocną pozycję jeśli chodzi o destynacje turystyczne w Polsce. Prezydent Andrzej Kulig wskazał, że samorząd gospodarczy powinien wspierać turystykę, ale branża ze swojej strony musi być mocnym partnerem, który mówi jednym głosem, bo m.in. w jej interesie leży stworzenie silnego produktu jakim jest interesujące dla turystów miasto. Wskazał też możliwe ścieżki turystycznej ekspansji dla Krakowa, jakim jest dalszy rozwój Podgórza, ale także mniej oczywistego kierunku, jakim jest Nowa Huta.
 
Prezes Anna Jędrocha podkreśliła, że Kraków musi się rozwijać, ponieważ kilkanaście obiektów na liście UNESCO, nie gwarantuje mu stałej mocnej pozycji na mapie turystycznej Europy. Paneliści wskazali też, jak ważna jest współpraca pomiędzy branżą turystyczną a samorządami. Widać to na przykładzie Małopolski, która od 15 lat ma tendencję wzrostową pod kątem ilości turystów w regionie. Oczywiście nadal jest wiele obszarów, które należy rozwijać i wspierać, ale współpraca i dialog prowadzone od lat przynoszą widoczne efekty.
 
W trakcie drugiego panelu dyskusyjnego „Wpływ turystyki przyjazdowej na zachowania i oceny mieszkańców” udział wzięli: Jadwiga Berbeka z Uniwersytetu Ekonomicznego, Krzysztof Borkowski z Akademii Wychowania Fizycznego, Krzysztof Jędrocha, Prezes Polish Prestige Hotels & Resorts, Wiesław Jopek, Prezes Krakowskiej Kongregacji Kupieckiej, Julien Hallier z Destination Poland, Tim Fairhust, European Tourism Association oraz Emmanuel Boccard z Uniwersytetu HES-SO. Głównym tematem rozmów była turystyka w kontekście rozwoju miasta. Wykazano, że 20% Krakowian żyje z obsługi strumienia turystyki. Paneliści zaznaczyli też, jak ważną rolę odgrywają obiekty związane z sektorem MICE: Tauron Arena, EXPO Kraków oraz Centrum Kongresowe ICE - zmieniły one bowiem strukturę ruchu podróżnych w stolicy Małopolski. Dzięki tym obiektom modyfikacji uległ też styl życia Krakowian. Jako pierwszy głos zabrał Krzysztof Borkowski wskazując na rozwój turystyki w mieście na przestrzeni ostatnich 14 lat. Podkreślił przy tym, że obecny ruch turystyczny zwiększył się ponad dwukrotnie – z 5,5 mln do 12 mln odwiedzających, przy jednoczesnym zachowaniu wysokiego wskaźnika zadowolonych z życia w mieście - 86% identyfikujących się z Krakowem mieszkańców tak właśnie określiło swój stosunek do miasta.

Drugi z panelistów, Krzysztof Jędrucha przedstawiając punkt widzenia hotelarzy zwrócił uwagę na dynamiczny rozwój branży hotelarskiej w Krakowie. Podkreślił jak inwestycja w branżę turystyczną będzie w przyszłości oddziaływać na miasto. Zwrócił także uwagę na zbyt duży ruch turystyczny powodujący, że Kraków jest na granicy możliwości technicznej obsługi. Rozwiązaniem rosnącej liczby odwiedzających powinno być stworzenie nowego produktu czyli rozwój nieeksplorowanych dotychczas obszarów miasta. Z kolei Jadwiga Berbeka podkreśliła, że Kraków jest miastem przyszłości, ale opiera się też na swoim dziedzictwie kulturowym. Jest mieszanką nowoczesności i tradycji a Centrum Kongresowe ICE jest jego ikoną. Z kolei zagraniczni paneliści wielokrotnie podkreślali jak czyste i zadbane jest nasze miasto. Julien Hallier zauważył, że wzrost znaczenia marki Kraków to wzrost dumy jego mieszkańców. Kraków z roku na rok coraz lepiej wpisuje się w tą tezę.
 
Podsumowując wnioski z tych dwóch dyskusji, należy podkreślić, że bardzo ważne jest swego rodzaju edukowanie mieszkańców Krakowa i wskazywanie im jak ważny jest rozwój miasta w zakresie turystyki i jak duży wpływ na ich życie ma zwiększanie atrakcyjności regionu.


Źródło: AgencjaHarmonic.pl – 28.03.2017
 


www.hotelinfo24.pl