Odszkodowania za utrudnienia w lotach: W Polsce tylko rok na reklamację

2017-03-30, 16:35:42

Na skutek licznych wątpliwości i sporów sądowych 17 marca br. Sąd Najwyższy orzekł , że okres przedawnienia roszczeń o odszkodowanie za utrudnienia w lotach  wynosi 1 rok. Wyrok ten powoduje znaczne i nieuzasadnione obniżenie standardu ochrony praw pasażerów linii lotniczych z siedzibą w Polsce w stosunku do praw pasażerów przewoźników europejskich oraz spoza Unii.

Polacy będą zmuszeni podejmować działania prawne znacznie szybciej niż obywatele innych państw europejskich. Warto także pamiętać, że nie wystarczy wysłać reklamację do linii lotniczej czy biura podróży. Tylko skierowanie sprawy na drogę postępowania sądowego bądź administracyjnego przerywa bieg terminu przedawnienia. ##

Jak wynika z ustawodawstwa innych państw, okresy przedawnienia tego typu roszczeń są znacznie dłuższe. Najczęściej spotykanym przypadkiem jest 3-letni termin i obowiązuje on w Szwecji, Norwegii, Danii, Austrii, Chorwacji, Finlandii, Niemczech, Estonii, Portugalii, Rumunii, Rosji i na Ukrainie. W Bułgarii, Grecji czy Hiszpanii okres ten mija po 5 latach, a w Irlandii, Wielkiej Brytanii czy na Cyprze po 6. Są również kraje, w których pasażerowie mają nawet 15 lat na dochodzenie rekompensaty za utrudnienia w lotach. Takie prawo obowiązuje w Tunezji, Katarze czy Zjednoczonych Emiratach Arabskich .

Ponadto w sprawach o odszkodowanie z reguły dochodzi do krzyżowania się kilku porządków prawnych, a co za tym idzie przepisów prawa procesowego oraz materialnego różnych krajów, a także różnych języków, co stanowi istotną barierę dla szybkiego dochodzenia roszczeń przez pasażerów. W konsekwencji, w szczególności w przypadku pasażerów obcokrajowców, którzy w dobie globalizacji pochodzą ze wszystkich kontynentów,  roczny termin jest okresem niewystarczającym. To zbyt krótko, by przeprowadzić negocjacje z linią lotniczą oraz, w przypadku ich niepowodzenia, zaangażować lokalnego, kompetentnego pełnomocnika do wniesienia pozwu oraz przeprowadzenia postępowania sądowego.

Autor: Magdalena Bursa-Łapińska, Starszy Radca Prawny AirHelp

Z AirHelp związana od maja 2014 r. Jako Starszy Radca Prawny odpowiada m.in. za dochodzenie roszczeń odszkodowawczych na rzecz pasażerów linii lotniczych, analizę przepisów prawa europejskiego oraz opiniowanie umów handlowych. Doświadczenie zdobywała podczas pracy w Sądzie Okręgowym w Gdańsku, w kancelariach prawnych oraz działając na rzecz stowarzyszeń i fundacji. Absolwentka Uniwersytetu Gdańskiego na kierunku prawo i członek Okręgowej Izby Radców Prawnych w Gdańsku.


***
Firma AirHelp
została założona w 2013 roku przez Henrika Zillmera, Nicolasa Michaelsena i Grega Roodta, przedsiębiorców internetowych. Przedstawicielstwa AirHelp zlokalizowane są w 20 krajach, w tym w Gdańsku. Głównym celem firmy jest zapewnienie pasażerom na całym świecie wsparcia w odzyskiwaniu odszkodowań od przewoźników w przypadkach opóźnienia i odwołania lotów lub odmowy wejścia na pokład. Spółka współpracuje z liniami lotniczymi i dba o to by proces reklamacji przebiegał możliwie jak najsprawniej. AirHelp udostępnia klientom możliwość złożenia wniosku poprzez przyjazną dla użytkownika stronę internetową oraz intuicyjne aplikacje mobilne. Od powstania firma pomogła ponad 2 mln pasażerów na całym świecie.


Źródło: Walk.pl – 29.03.2017



www.hotelinfo24.pl