Krótki grudzień dobry dla biznesu hotelowego

2017-12-06, 16:25:02

„Rynek spotkań biznesowych w Polsce pod lupą organizatorów i uczestników: Kto? Co? Za ile? I gdzie?"1 – nowe dane II edycji niezależnych ogólnopolskich badań firm i przedsiębiorstw oraz pracowników.

Właśnie rozpoczął się ostatni w tym roku peak konferencyjny. Ponad 1/3 firm w Polsce decyduje się na organizację spotkań w grudniu. Jest to drugi w roku miesiąc, kiedy organizuje się najwięcej wydarzeń biznesowych. Hotele i obiekty konferencyjne w tym czasie przygotowują liczne niestandardowe propozycje dla potencjalnych Klientów, którzy, jak wynika z badań, nie przywiązują się do miejsca spotkania. Czy hotele i obiekty konferencyjne odpowiednio wykorzystają ostatnią szansę w tym roku? ##

Zgodnie z wynikami ogólnopolskich badań dot. „Rynku spotkań biznesowych” z 2016 i 2017 peak konferencyjny ma miejsce nie tylko jesienią  i latem, ale także w miesiącach zimowych. Okazuje się, że to właśnie grudzień jest drugim w roku miesiącem, w którym organizuje się najwięcej wydarzeń. Ponad 32% z zorganizowanych spotkań w roku organizuje się na koniec roku. Zaledwie o 1% więcej wydarzeń jest organizowane w maju (dane z raportu z 2016 roku). Jak pokazują badania, prawie 80% firm w Polsce organizuje spotkania biznesowe i konferencyjne poza siedzibą swojej firmy. Większość przedsiębiorstw korzysta z ofert proponowanych przez hotele czy obiekty konferencyjne. Grudzień jest miesiącem, w którym planowanych jest wiele spotkań o charakterze świątecznym, należy zwrócić uwagę, że jest to biznesowo krótki miesiąc w porównaniu do innych miesięcy w roku, ze względu na wypadające pod koniec roku Święta Bożego Narodzenia i Nowy Rok.

Firmy w grudniu „wychodzą”

Jak wynika z badań, firmy w Polsce w większości decydują się na organizację mniejszych konferencji i spotkań, tak odpowiedziało prawie 80% ankietowanych. Wydarzenia te organizowane są w dużej części pod koniec roku. Firmy wybierając miejsce na organizację takiego spotkania w ponad 70% same aktywnie poszukują dogodnej lokalizacji. Tylko 3% deklaruje, że posiadają takie miejsca, z których korzystają stale. Jest to sygnał dla obiektów i hoteli, które powinny starać się o dotarcie do Klienta niezwiązanego ściśle z jednym obiektem, wykorzystując rotację firm między hotelami. „Od początku funkcjonowania naszego hotelu poddawaliśmy dokładnej analizie rynek i jego otoczenie. Chcemy mieć wiedzę, jakie są rzeczywiste oczekiwania i potrzeby naszych Klientów, ale także jakie zmiany zachodzą w branży usług konferencyjnych i spotkań biznesowych. Przeprowadzenie projektu mającego na celu systematyczne badanie tego rynku w Polsce pozwala uzyskać wiele cennych informacji, które pomagają nam w docieraniu do Klientów z odpowiednio przygotowanymi ofertami, a także szybciej możemy reagować na zmiany. Jak pokazują badania już na przestrzeni dwóch edycji widać kierunki zmian, w tym tę najważniejszą, że waga ceny zmniejsza się z każdym rokiem, a Klienci zaczynają doceniać inne wartości takie jak np. bliskość natury, czy jakość kuchni. Spotkania biznesowe są także coraz chętniej organizowane  poza miastem” - powiedziała Grażyna Kowalczyk, Dyrektor Generalny Hotelu Narvil, uhonorowana tytułem Hotelarz Roku.

Cena „topnieje” nie tylko w grudniu…

Analizując badania w zakresie poszukiwania lokalizacji, warto zwrócić uwagę, że nie tylko cena jest ważnym czynnikiem wpływającym na wybór miejsca (nadal ten faktor jest na pierwszej pozycji). Porównując badania z 2016 i 2017 roku znaczenie ceny w przypadku wyboru oferty spadła o 4% (w badaniu w 2016 roku stanowiła 81%). Badania wskazują, że na przełomie dwóch lat uległo zmianie kryterium łatwości dojazdu do miejsca spotkania. Jako trzeci najważniejszy element uznano jakość kuchni, która w tegorocznych badaniach straciła kilka punktów procentowych w stosunku do ubiegłego roku. W podejmowaniu ostatecznej decyzji cena jest nadal decydującym czynnikiem.
 
Badanie polskich przedsiębiorstw. Metodologia badań.

W ramach badań w 2016 oraz w 2017 roku pytania dot. rynku usług konferencyjnych skierowano do przedsiębiorstw w Polsce. Badania przeprowadzono metodą telefoniczną (CATI) na podstawie standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo. Celem założonym przy pierwszym badaniu (2016), było rozpoznanie całości rynku przedsiębiorców z podziałem na mikro, małe, średnie i duże przedsiębiorstwa – tak, aby uzyskać całościową charakterystykę rynku oraz pozyskać informacje o tym, jakie przedsiębiorstwa inwestują w spotkania biznesowe, a także w jakim okresie są one organizowane. Zgodnie w wynikami badań tylko 3% mikroprzedsiębiorstw organizuje spotkania poza siedzibą firmy. W I edycji badaniu poddano firmy, które rzeczywiście w 2016 roku zadeklarowały organizację spotkań i konferencji poza swoją siedzibą. Ich wielkości zostały dobrane kwotowo z zachowaniem proporcji wielkości poszczególnych typów firm. Ponad 60% badanych firm to przedsiębiorstwa zatrudniające od 10-50 pracowników, co piąte od 51-250, a więcej niż jedno na dziesięć powyżej 250 pracowników. Najwięcej, bo ponad 40% firm biorących udział w badaniu prowadzi działalność usługową, 3 na 10 firm zajmuje się produkcją przemysłową, co piąta handlem. W produkcji rolnej specjalizuje się 7% z badanych firm.

Nowe obszary badawcze w II edycji badań

Analiza wyników badań z roku poprzedniego wpłynęła na podjęcie decyzji, aby w 2017 roku do ankiety dołączyć kolejne, nowe pytania, pozwalające poznać inne aspekty rynku. Zdefiniowano w tej edycji dokładniej, w jakich kwartałach roku firmy planują organizację wydarzeń. Ciekawym było wprowadzenie tematów, które miały za zadanie zbadać, na co organizatorzy spotkań (w tym: firmy, działy HR) zwracają uwagę, gdy mają za zadanie zorganizować dla swoich pracowników czy kontrahentów takie spotkania. Z drugiej strony poddano badaniu uczestników tych spotkań, aby dowiedzieć się, czy rzeczywiście dane założenia organizatorów spełniają ich oczekiwania. Badania w długoterminowej perspektywie mają na celu: pokazać zmiany, poznać trendy i stałe zjawiska oraz zaobserwować nowe tendencje.


***
Hotel Narvil Conference & Spa
- to licznie nagradzany nowoczesny 4-gwiazdkowy hotel, położony tylko 40 min od centrum Warszawy w zaciszu zieleni nad brzegiem rzeki Narew. Architektura budynku oraz wnętrza wpisują się i nawiązują designem do otaczającej go natury. Inwestycja powstała przy wykorzystaniu w pełni polskiego kapitału. Bazuje na wiedzy i doświadczeniu polskich ekspertów ds. biznesu i hotelarstwa. Hotel Narvil cechuje niestandardowe podejście do realizacji potrzeb klientów - inspiruje przebywających tu Gości biznesowych i prywatnych, wyznacza trendy dla branży. Oferta skierowana jest zarówno do klienta konferencyjnego jak i indywidualnego. Hotel proponuje liczne atrakcje począwszy od nowoczesnego i designerskiego Niagara SPA, poprzez m.in.: basen, salę fitness, kręgle, korty do squasha i tenisa, plażę, miejsca grillowe czy piknikowe. Na gości hotelowych czeka 90 km oznakowanych ścieżek rowerowych i pieszych biegnących wśród okolicznych lasów i wzdłuż rzeki Narew, przystań wodna dla amatorów żeglarstwa i sportów wodnych oraz liczne atrakcje dla dzieci. Narvil to także jedna z najlepszych kuchni w Polsce. Mieszcząca się tam restauracja Aruana otrzymała wiele nagród i wyróżnień polskich oraz międzynarodowych. Obiekt posiada 332 nowoczesne pokoje i apartamenty oraz centrum kongresowo-konferencyjne z 33 salami konferencyjnymi wyposażonymi w najnowocześniejsze rozwiązania technologiczne. Przestrzeń konferencyjna to 4000 tys. mkw. powierzchni mieszczących do 1900 osób. Hotel Narvil to polski lider w branży, zdobywca wielu prestiżowych nagród w tym: Hotel Roku 2014 wg: HRS.pl., Newsweek i Forbes, TOPHOTEL 2014, Najlepszy Hotel z Pomysłem, Doskonałość Roku 2014, Najlepszy Debiut na Rynku, Najlepszy Hotel 4-5*, Hotel z Pomysłem X-lecia, Superstar w konkursie Hotel Brand Awards.

1) Cytowane badania, źródła: „Rynek spotkań biznesowych pod lupą: Kto? Co? I gdzie?” (2016) oraz „Rynek spotkań biznesowych w Polsce pod lupą organizatorów i uczestników: Kto? Co? Za ile? I gdzie?” (2017) - Hotel Narvil Conference & Spa.


Źródło: MWMPR.pl – 05.12.2017
 


www.hotelinfo24.pl