Wars otworzy sieć hoteli na dworcach?

2008-05-22, 12:22:21

Dzisiaj spóźniony pasażer może przedrzemać noc na dworcowej ławce. Kolej chce mu dać nocleg w trzygwiazdkowym hotelu. Kolejowa spółka rozmawia o biznesie z Accorem, właścicielem  Orbisu – informuje Puls Biznesu.

Większość pasażerów kojarzy Wars z kolejową jadłodajnią. Tymczasem dochody z prowadzenia kuchni w pociągowej kuchni to mniejsza część budżetowych wpływów spółki. Wars zarabia przede wszystkim na obsłudze wagonów sypialnych w nocnych pociągach na liniach krajowych i zagranicznych. Teraz doświadczenia w usypianiu pasażerów chce wykorzystać w zupełnie nowym biznesie, do jakiego się przymierza — w branży hotelarskiej.  

Projekt jest jeszcze we wstępnej fazie, Wars chce przygotować biznesplan w tym roku. Wstępne założenia są takie, że w drugiej połowie 2009 r. zostaną otwarte pierwsze hotele. Na początek powstałyby w dużych miastach, najlepiej w budynkach dworcowych. Potem sieć mogłaby objąć większą liczbę lokalizacji. Z noclegu mogliby korzystać nie tylko pasażerowie PKP, niemniej to głównie z myślą o nich miałyby powstać trzygwiazdkowe hotele klasy turystycznej.

 

Nie zostało jeszcze postanowione, czy Wars samodzielnie zajmie się inwestycją, czy znajdzie sobie partnera do spółki. Niewykluczone, że zaprosi do współpracy np. potentata branży hotelowej, francuskiego Accora, właściciela kolejarskiej firmy kateringowej Compagnie des Wagon-Lits, z którą niedawno Wars podpisał porozumienie o współpracy przy obsłudze kuszetek w pociągach międzynarodowych.

 

Otwarta jest kwestia nazwy dla kolejowej sieci hoteli. Nie wiadomo, czy będzie przyjmować podróżnych pod szyldem Wars, chociaż tak byłoby najlepiej. Wiele zależy od tego, jakie rezultaty przyniesie operacja rewitalizacji tej marki, rozpoczęta jesienią ubiegłego roku. Jeśli postrzeganie Warsa poprawi się, wtedy być może będzie on firmował przydworcowe hotele.

 

Pomysł wejścia w biznes hotelarski popiera Adrian Furgalski, ekspert z ZDG „Tor”. Wyjaśnia, że Wars musi myśleć o zdywersyfikowaniu działalności. Catering w pociągach nie ma przed sobą wielkiej przyszłości, będą się też kurczyć dochody z obsługi kuszetek z powodu malejącej liczby pociągów nocnych.

 

— PKP mają plany przebudowy dworców w dużych miastach i przekształcenia ich w centra handlowo-usługowe. Intercity mogłoby podnająć część powierzchni z przeznaczeniem na działalność hotelarską — mówi Adrian Furgalski.

 

To nie pierwszy pomysł na wyprowadzenia Warsu z pociągów. Poprzedni zarząd PKP Intercity planował utworzenie przydworcowych kafejek i restauracji, które działałyby pod tym szyldem. Projekt nie został zrealizowany.

Źródło: Puls Biznesu – 19.05.2008 r.



www.hotelinfo24.pl