Kategoryzacja a satysfakcja gościa

2006-10-13, 15:42:36

Czy widzisz czasami różnicę między potrzebami gościa a oczekiwaniami organizacji dokonujących kategoryzacji? Czy inspektorzy mówią ci, że wyższa kategoria wymaga usług, udogodnień i/lub fizycznego wzbogacenia wnętrz, o których twoi goście nigdy nie wspomnieli? Czy czasami czujesz się przymuszony wybierać między 24-godzinnym room serwisem, o którym twoi goście nigdy nie napomknęli a modernizacją zaplecza hotelu, której ani goście ani inspektor nigdy pewnie nie zobaczy, ale będzie miało bezpośredni i pozytywny wpływ na wydajność pracowników oraz sprawność dostaw.

Nie jest to z pewnością intencja organizacji kategoryzacyjnych: one, jak cały przemysł, są osobiście zainteresowane utrzymaniem wiarygodności wśród podróżującej społeczności. Wierzymy, że każda sprzeczność miedzy oczekiwaniami gości a wymaganiami kategoryzacyjnymi, albo rzeczywista albo postrzegana, jest niezamierzoną konsekwencją.

Autentycznym celem American Automobile Associations w rozwijaniu i publikowaniu swoich wytycznych odnośnie przyznawania diamentów (Diamond Rating Guidelines) miało być ujednolicenie procesu nadania kategorii i zapewnienia większej konsekwencji. Staraliśmy się być tak precyzyjni, jak tylko możliwie, w ustalaniu, jakich fizycznych urządzeń, udogodnień i usług oczekuje się na każdym poziomie kategorii i ciągle wierzę, że zrobiliśmy dobrą robotę. Wysiłek ten otrzymał nieocenione wsparcie i pomoc od strony przemysłu. Nieustająca współpraca i otwarty dialog między oceniającym i ocenianym jest integralną częścią każdego udanego programu.

Według mojej fachowej, aczkolwiek tendencyjnej opinii, powstałe w ten kategorie były spójniejsze i dokładniej oddawały istniejący stan przemysłu. To odnosi się szczególnie do obiektów 4 i 5 diamentowych.

Z każdym systemem kategoryzacji związany jest nieunikniony problem dwojakiego rodzaju. Po pierwsze musi znaleźć się miejsce dla osobistej, obiektywnej interpretacji standardów przez samego inspektora. Po drugie, obecna różnorodność obiektów noclegowych i restauracji utrudnia stosowanie bardzo precyzyjnych standardów do pozornie niekończącego się wachlarza obiektów. Czy to jest uzasadnione i czy w ogóle możliwe, aby zastosować te same standardy dla 50 pokojowego historycznego hotelu typu boutique ze śródmieścia jak i w przypadku 500-pokojowego obiektu wypoczynkowego z możliwością różnorodnego zakwaterowania i dużym wyborem w urządzeniach rekreacyjnych?

Co przyciąga gościa do poszczególnego typu obiektu? Czy goście mają takie same oczekiwania w miejskim hotelu typu boutique jak i w odległym mega-hotelu? Czy oni chcą lub oczekują tych samych usług czy atmosfery?

Jeżeli zabiegamy o zapewnienie integralności kategoryzacji i maksymalnej konsekwencji, moglibyśmy spróbować znaleźć sposób na stworzenie systemu typu “jedno pasuje do wszystkich” poprzez dostosowanie jednego zestawu standardów do ciągle rosnącej różnorodności obiektów. Wątpimy jednak w praktyczność tego podejścia. Jedyną alternatywą jest modyfikacja standardów adresowanych do różnych typów obiektów. AAA próbuje zwracać uwagę na ten problem w swoim systemie kategoryzacji obiektów. Kompleksowy system wymaga więc podstawowego podziału na styl działalności, zaraz po „ogólnej koncepcji”, dalej segmentację na oczekiwania wobec poziomu usług i w końcu na podkategorie, w stosownych przypadkach. Brzmi skomplikowanie?

Jeżeli sądzisz, że zrozumienie tego jest skomplikowane, wyobraź sobie próby przedyskutowania tego z właścicielem czy menedżerem obiektu, który już ze słusznych względów jest niezadowolony z otrzymanej kategorii. Równie trudną, jeśli nie nierozwiązywalną częścią problemu jest to, że miliony podróżujących, korzystających z różnych przewodników kategoryzayjnych nie zawsze czyta pełny opis informacyjny obiektu. Zbyt często zwracają oni uwagę wyłącznie na ilość gwiazdek, diamentów czy dolarów.

To nie jest celowa krytyka, wprost przeciwnie. Te miliony podróżujących są jedynym powodem, dla którego istniejemy. Bez ich ciągłego wsparcia i patronatu nie byłoby potrzeby funkcjonowania hotelarstwa i gastronomii, a tym bardziej potrzeby ich oceny. Wierzymy, że istotne jest ciągłe usprawnianie naszych usług, aby zaspokoić ich oczekiwania i utrzymać ich zaufanie. W długim okresie, jest to możliwe dzięki współpracy przemysłu i organizacji kategoryzacyjnych. Jesteśmy pewni, że organizacje te ciągle będą uaktualniać i modyfikować własne procedury i standardy, aby sprostać tym nowym wyzwaniom.

W międzyczasie doradzamy klientom w dokładnym określeniu: czego ich goście chcą i ciągłym dostarczaniu tych usług, balansując wśród zmieniających się standardów przemysłu. Nigdy nie radzimy klientom zapewniać usług, udogodnień czy innego fizycznego udoskonalania wyłącznie, aby spełnić wymagania kategoryzacji. Zawsze próbujemy znaleźć sposób na osiągnięcie obu celów. Zwracamy również uwagę na potencjalne konsekwencje różnego biegu akcji, bo to klient może podjąć ostateczną decyzję opartą na najlepszej dostępnej informacji.

Wszystkim sugerujemy to samo podejście. Możesz to zrobić samemu lub poszukać pomocy na zewnątrz.

Mimo wszystko, jesteśmy pewni, że przemysł będzie kontynuował robienie tego, co robi od dawna: obsługiwanie swoich gości zawsze stawiając ich na pierwszym miejscu.

Cheryl Griggs, Harry Nobles


© Copyright Harry Nobles & Cheryl Griggs, Optimum Rating
Tytuł oryginału: "Ratings Vs Guest Satisfaction"
Reprint i tłumaczenie artykułu przez ehotelarz.com za zgodą autorów.

Cheryl Griggs - współtwórca Optimum Rating, projektantka wnętrz, zdobywczyni wielu nagród, 10 lat stażu w zawodzie w obiektach Colonial Williamsburg Hotel Properties, konsultant w marketingu hotelowym, twórca programów szkoleniowych, pomaga klientom w osiągniciu maksymalnej satysfakcji gości poprzez doskonały wystrój wnętrz.
Harry Nobles - współzałożyciel Optimum Rating, wieloletni inspektor terenowy American Automobile Association, odpowiedzialny za obiekty w Ameryce Północnej, jeden z twórców standardów kategoryzacji "Diamond Rating Guidelines", knsultant wielu wiodących firm hotelarskich, konsultant ds szkoleń w Educational Institute of AHMA.

Optimum Rating - firma doradcza w zakresie osiągnięcia optymalnych standardów kategorii AAA, maksymalizacji zadowolenia gości oraz kontroli jakości w ramach mystery shopping.


Kontakt:
Harry Nobles & Cheryl Griggs
Optimum Rating
email:
info@optimumrating.com
www.optimumrating.com



www.hotelinfo24.pl