Jak zapewnić sobie personel hotelowy?

2006-11-12, 10:08:51

Yeoh Siew Hoon zastanawia się skąd pozyskiwać personel dla wszystkich nowo budowanych hoteli.

Kiedy wędrowałem poprzez pomieszczenia holi w Arabian Travel Market i rozważałam wszystkie plany rozwojowe dla Bliskiego Wschodu, jedna kwestia znajdowała się cały czas w centrum mojej uwagi – a mianowicie, gdzie zamierzają znaleźć personel do pracy w tych wszystkich nowych hotelach?

I nie myślę wyłącznie o Bliskim Wschodzie. Przemysł hotelowy przeżywa prawdopodobnie, najbardziej bezprecedensowy boom budowlany w swojej historii, czy to w Indiach, Chinach, Macau, Singapurze, Abu Dhabi, Katarze, Dubaju, czy w USA, każdy, wszędzie zaczyna budować i każdy z obecnych inwestorów, wszędzie będzie potrzebował ludzi do pracy w nowych obiektach.

W powszechnym odczuciu, na terenie Bliskiego Wschodu, nie będzie brakowało klientów (ich zaufanie do swojego rynku jest porażające) – ale trzeba liczyć się z koniecznością pozyskania dobrego i przeszkolonego personelu do pracy w hotelach i to nie tylko pracowników szeregowych, ale również kierowników średniego i wyższego szczebla.

Projekty zaplanowane dla takich miejsc jak Abu Dhabi czy dla Dubaju nie są raczej obiektami buduarowymi typu boutique wymagającymi niewielkiej obsady personalnej – są to wielkie molochy, zatrudniające mnóstwo pracowników i nie myślę już nawet o kosztach środowiskowych, z tą całą masą energii i wody, które będą potrzebne do utrzymywania w ruchu tych obiektów. (Nawiasem mówiąc, zastanawiam się jak dużo energii jest potrzebne do utrzymania stoku narciarskiego w Mall w Emiratach, funkcjonującego przez cały rok non-stop? I jak dużo energii będzie potrzebnej do zapewnienia funkcjonowania Śnieżnego Gmachu (Snow Dome) – największej na świecie wolno stojącej, prześwitującej budowli, planowanej do wybudowania w Dubaju, funkcjonującej przez cały rok.

Do obsługi swoich 300 pokoi, Pałac Emiratów w Abu Dhabi (który, trzeba zobaczyć, aby w niego uwierzyć), dysponuje armią ponad 1.000 pracowników. Jumeirah Beach Hotel w Dubaju ma 1.700 pracowników do obsługi 615 pokoi.

Jak wielką ilość personelu pochłonie jedno tylko, najnowsze zamierzenie rozwojowe w Dubaju – Bawadi, usytuowane na 10 km, obejmujące 35 tematycznie zaprojektowanych hoteli i ponad 1.500 restauracji?

Trzeba również rozważyć to, że przy każdym nowo wybudowanym hotelu, trzeba będzie również wybudować kwatery dla pracowników. Większość tamtejszych hoteli posiada własne budynki, w których mieszkają ich pracownicy.

Sądzę, że w Dubaju, gdzie około 90% siły roboczej stanowią cudzoziemcy, odpowiedzią zawsze było, aby „ich do siebie ściągnąć i zapłacić”. Do chwili obecnej głównymi źródłami siły roboczej były tradycyjnie Filipiny i Indie, ale jeżeli chodzi o Indie ze swoim rozwijającym się pełną parą przemysłem, ten kurek może być poważnie przykręcony, szczególnie wśród anglojęzycznych pracowników średniego szczebla.

Powiedziano mi, że nowymi źródłami siły roboczej będą: Myanmar, Sri Lanka i Nepal, ale czy będą one wystarczające, w obliczu wzrastającej i przybierającej na sile konkurencji z innych regionów świata?

Być może hotelarze z Dubaju mają łatwiejsze zadanie w konkurencyjnej walce o siłę roboczą. Jest to popularne miejsce, jego hotele płacą atrakcyjne wynagrodzenia, a dyrektorzy naczelni nie mają restrykcji, co do kierunku, z którego pozyskują pracowników. W Omanie rząd przyjął politykę „omanizacji”, która oznacza, że 65% pracowników personelu musi pochodzić z Omanu. W małym kraju liczącym około 2 milionów mieszkańców, gdzie przemysł hotelowy jest nową gałęzią przemysłu, pozyskanie dobrego, wykwalifikowanego personelu, może stanowić nie lada wyzwanie.

W czasie mojego tygodniowego pobytu na Bliskim Wschodzie, wszystko o czym można było porozmawiać z ludźmi - to były projekty rozwojowe. Kiedy pytałem o personel, większość z nich zgadzała się, że będzie to pewien problem, ale nikt nie zastanawiał się poważnie jak można byłoby sobie z nim poradzić.

Sądzę, że budowanie jest bardziej ekscytującym procesem. Masz do czynienia z zaprawą i cegłami. Szkolenie i utrzymywanie personelu jest powolnym, długotrwałym i mozolnym procesem, wymagającym czasu, cierpliwości i zaangażowania.

Nie jest to jednakże proces, który można byłoby zignorować – sam obiekt jest niczym bez jego żywego zaplecza – pracowników. Jeżeli nie włożymy serca do tego, co decyduje o życiu hotelu, to wszystko, co uzyskamy w końcowym efekcie, sprowadzi się do wielkich budowli, z wielkimi żyrandolami i zimnymi, marmurowymi lobby.

Kiedy o tym pomyślę, to sądzę, że powyższy tekst opisuje dokładnie, co najmniej jedno z miejsc, które widziałem w Abu Dhabi.

Yeoh Siew Hoon 


© Copyright Yeoh Siew Hoon
Tytuł oryginału: "Where will the people come from?"
Reprint i tłumaczenie artykułu przez ehotelarz.com za zgodą autora.

Yeoh Siew Hoon – pochodzi z Singapuru, jest jedną z najbardziej szanowanych redaktorów i felietonistów z branży turystycznej w krajach Azji i Pacyfiku, ponad 20 lat w zawodzie, prowadzi firmę SHY Ventures Pte Ltd., wykładowca, trener, twórca eventów, autorka wielu książek (m.in. "Around Asia In 1 Hr: Tales of Condoms, Chillies & Curries”.

Kontakt:
Yeoh Siew Hoon
SHY Ventures Pte Ltd
email:
siewhoon.yeoh@gmail.com, yeoh.sh@pacific.net.sg



www.hotelinfo24.pl