Telefon komórkowy kluczem do pokoju hotelowego

2006-12-04, 18:12:20

Po długim locie skrajnie wykończony docierasz do hotelu i widzisz długą kolejkę innych gości stojących przy recepcji. Przypominasz sobie jednak, że twój telefon ma rozwiązanie NFC, mijasz więc recepcję i idziesz bezpośrednio do swojego pokoju ponieważ znasz już jego numer, a klucz masz w swoim telefonie komórkowym.

To nie science fiction, to już jest rzeczywistość w niektórych hotelach europejskich, a już wkrótce w hotelach Ameryki. To rozwiązanie jest jeszcze jedną ekscytującą możliwością Near Field Communications (NFC) - telefon z możliwością NFC łączy się bezprzewodowo z zamkiem drzwi, również kompatybilnym z NFC.

Jeżeli jednak twoja komórka nie jest jeszcze „uzbrojona” w NFC, ciągle możesz skorzystać z bezkontaktowej karty, aby otworzyć pokój hotelowy - trzymając kartę blisko zamka. Ale tracisz wówczas wygodę pominięcia etapu recepcji.

Pilot tego nowego rozwiązania jest możliwy dzięki Assa Abloy Hospitality – firmy macierzystej dla VingCard (dostawcy rozwiązań zamków elektronicznych z systemem kontroli dostępu). Pozostałymi uczestnikami tego projektu są NXP i IBM.

"W badaniach łańcuchów hotelowych, kiedy zapytane o obszary usprawnienia, jedną z wielu rzeczy, których podróżujący nie lubią, to proces zameldowania i wymeldowania z hotelu. – powiedział Pascal Metivier – prezes Assa Ably Hospitality. „Ta idea jest zatem kierowana do tych, którzy nie lubią czekać przy recepcji.”

Jak klucz dostaje się do telefonu?

Gość robi rezerwację w hotelu, czy to poprzez agenta, przez telefon czy jakiś portal rezerwacyjny. „Na pewnym etapie podczas procesu rezerwacji, gościowi zostanie zaoferowana opcja otrzymania klucza do pokoju poprzez NFC” – mówi Metivier.

„Jeżeli gość ją zaakceptuje, jakiś czas przed pojawieniem się w obiekcie, hotel przydzieli mu pokój. W ślad za tym, system wyśle na telefon gościa sms o treści „Zostałeś zameldowany w pokoju 204, a hotel jest zlokalizowany pod adresem…” Do wiadomości załączony zostanie również zakodowany plik, który pozostanie w telefonie”. To ten plik zawiera klucz do pokoju. Teraz gość może już minąć recepcję i przystawić swoją komórkę do zamka w pokoju 204. Oczywiście możliwa jest dodatkowa opcja kodu PIN jako dodatkowego zabezpieczenia.

VingCard zademonstrował ten system na International Hotel/Motel and Restaurant Show w Nowym Jorku oraz  targach Equip´Hôtel w Paryżu.

“Nasze zamki do pokoi hotelowych są gotowe do łączenia się telefonami z możliwością NFC”. Brakującym ogniwem jest to, że łańcuch hotelowy musi zdecydować czy chce oferować taką usługę gościom i wirtualnie wysyłać klucze”

Zaopatrywanie hoteli w bezkontaktowe zamki do drzwi a podróżujących w telefony z NFC

Kolejnym brakującym ogniwem jest to, że nie ma jeszcze na rynku zbyt wielu komórek z możliwością NFC, ale to tylko kwestia czasu. Z pewnością pojawi się taka opcja w telefonach następnej generacji. Prognozy przewidują, że do 2010 r. 50% telefonów komórkowych na świecie będzie wyposażonych w chipy NFC.

Z kolei pierwszym krokiem hotelu jest przestawienie się na zamki do drzwi, które będą pracować z bezdotykowymi kartami oraz telefonami NFC. Widać w tym przypadku znaczącą poprawę w satysfakcji gościa, który nie musi już więcej wkładać karty do zamka.

 

 



www.hotelinfo24.pl