Trudności na rynku nowych inwestycji w branży hotelarskiej

2009-04-04, 16:40:53

Finansowanie nowych inwestycji jest nieustannie weryfikowane, a część z nich jest zawieszana lub czasowo wstrzymywana na skutek trudności kredytowych – relacjonuje gazeta Dziennik.

Analiza przeprowadzona przez firmę doradczą Cushman & Wakefield stwierdza, iż w fazie budowy i modernizacji jest około 140 hoteli. W 2009 roku do użytku zostanie przekazanych 1500 pokoi. Termin ukończenia pozostałych obiektów przypada na lata 2009 – 2012. W fazie planowania jest ponad 160 inwestycji hotelowych, których termin otwarcia przewiduje się na lata 2010 – 2013.

Dużą część przyszłej podaży stanowią hotele cztero- i pięciogwiazdkowe. Widoczny jest również wzrost udziału inwestycji w hotele klasy ekonomicznej. Bardzo silnie na rozwój obiektów jedno- i dwugwiazdkowych stawia Orbis (marki Etap i Ibis).

Jednakże jednoznacznie niekorzystny dla branży jest spadek liczby osób odwiedzających Polskę, co powoduje zmniejszenie obłożenia pokoi hotelowych, zwłaszcza w obiektach najwyższych kategorii. Współczynnik obłożenia pokoi hotelowych na koniec 2008 r. był o blisko 5 proc. niższy w stosunku do 2007 r. i wyniósł 43 proc. Największy spadek odnotowały hotele pięciogwiazdkowe.

Lata 2009 - 2010 mają być bardzo trudne dla inwestorów, a przetrwają tylko najmocniejsi mający dobre lokalizacje, projekty i umowy z wiarygodnymi operatorami.

Szansą branży hotelowej może być zainteresowanie inwestorów mniejszymi miastami oraz miejscowościami turystycznymi, zwłaszcza wzdłuż linii brzegowej Bałtyku, na południu kraju oraz na Warmii i Mazurach, gdzie planowane są dwa obiekty pięcio-gwiazdkowe. W ostatnich latach uwidoczniło się też zainteresowanie obiektami konferencyjno-wystawienniczymi. W Polsce istnieje ponad 250 tego typu kompleksów, zróżnicowanych pod względem wielkości, lokalizacji oraz oferty usług.

Za nowymi inwestycjami przemawia też to, że Polska ma bardzo niskie wskaźniki liczby miejsc noclegowych. To właśnie niewielkie nasycenie rynku jest jednym z głównych czynników wpływających na zainteresowanie Polską ze strony deweloperów i sieci hotelowych.

Źródło: Dziennik – 03.03.2009 r.



www.hotelinfo24.pl