Wstrząs na polskim rynku coffee-barów

2009-05-10, 20:50:49

Rynek kawiarni i coffee barów, mimo niezaprzeczalnej mody na konsumpcję kawy w tego typu lokalach, wykazuje oznaki polaryzacji.

 

Mo Mokhtar, dyrektor zarządzający Pasiony Group, angielskiej firmy konsultingowej specjalizującej się w branży gastronomicznej, ostrzega: – Rynek kawiarni, zlokalizowanych przy najmodniejszych ulicach, czasami przypomina Dziki Zachód i podlega ciągłym rotacjom. Mimo ciągłego wzrostu notowanego w tym sektorze, czeka nas okres stabilizacji, który jasno zidentyfikuje wygranych i przegranych. Wszyscy, którzy sądzą, że sprzedaż tysięcy filiżanek kawy to wyłącznie efekt marketingu, a nie jakości oferowanego produktu i inteligentnych sposobów przyciągnięcia klienta, raczej nie odniosą sukcesu na tym rynku.

 

Największym wyzwaniem jest uzyskanie wzrostu ponoszonych przez klientów wydatków poprzez rozszerzenie menu o posiłki. Mo Mokhtar dodaje, że mądrzy przedsiębiorcy rozpoczynają wdrażanie łączonej oferty, złożonej z filiżanki kawy i ciastka lub innej przekąski. Forma taka przypomina zestawy stosowane przez bary fast-food. – Jeżeli właściciel lokalu poszukuje prostego sposobu na uzyskanie w ciągu najbliższych lat większych przychodów ze swojego lokalu, musi pomyśleć o oferowaniu klientom wartości dodanej.

 

Polscy konsumenci i bywalcy kawiarni stają się coraz bardziej wymagający oraz wyrafinowani w swoich oczekiwaniach. Mimo iż powoduje to wzrost kosztów związanych z prowadzeniem lokalu, dobrzy menażerowie upatrują w tym szansy.

 

W ciągu najbliższych lat, działające w Polsce sieci coffee-barów doświadczą rosnącej konkurencji ze strony nowych graczy. Mo Mokhtar spodziewa się przejęć i konsolidacji aranżowanych przez największych rynkowych graczy. Będzie to przypominało wydarzenia z angielskiego rynku sprzed 11 lat. Wśród „ofiar” ówczesnego procesu znalazły się takie marki, jak Aroma, Seattle Coffee Company (kupiona przez Starbucks w 1998 r.) i Madisons, która zdecydowała się zrezygnować z prowadzonych przez siebie kawiarni i zainwestować w restauracje znane następnie pod szyldem Gourmet Holdings.

Źródło: centrum prasowe ehotelarz.com – 22.04.2009 r.



www.hotelinfo24.pl