Posłuchaj, o czym mówi twój ubiór

2007-04-03, 11:59:04

Czy miałeś kiedyś pracownika, który przyszedł do pracy w brudnym, pomarszczonym czy cuchnącym uniformie? Z pewnością tak. Każdy z weteranów przemysłu hotelarskiego musiał w przeszłości zetknąć się z takim przypadkiem.

Wszyscy wysłuchiwaliśmy tych samych usprawiedliwień, 'nie miałem czasu, aby uprać swoje ubranie' lub 'to była jedyna koszula lub fartuch, który mogłem znaleźć'. Jeżeli wizerunek człowieka mówi o nim wszystko, to pamiętaj że twoi kelnerzy i personel kuchni są frontowymi  przedstawicielami firmy pracowującymi na ogólny wizerunek twojego przedsiębiorstwa.

Postawiliśmy to pytanie grupie klientów często odwiedzających restauracje: „Co znaczy dla ciebie brudne, pomarszczone lub cuchnące ubranie, które obserwujesz u kelnera lub pracownika kuchni, kiedy zamierzasz spożyć posiłek w restauracji?”. Niemal uniwersalnie, wszyscy oni odpowiedzieli, że oznacza to dla nich tylko i aż tyle, że w firmie tej, prawdopodobnie również panuje brud lub że brakuje w niej troski i dbałości o szczegóły. Ponadto, większość osób wskazało na to, że byłby to dodatkowy czynnik decydujący o tym, czy chcieliby ponownie odwiedzić tę restaurację.

Prawidłowa, trójwymiarowa polityka dotycząca ubrań służbowych pomoże ci w bezpiecznym utrzymaniu pożądanego przez ciebie wizerunku.

Nieświeże, cuchnące uniformy: Przystępowanie do pracy w czystym, wyprasowanym ubraniu roboczym powinno być częścią twojej polityki pracowniczej. Usługi w zakresie czystości ubiorów są często w tym względzie najlepszym rozwiązaniem, ale ci którzy nie korzystają z tej formy usług, powinni przestrzegać zasady, o której wspomniano wyżej. No i za wszelką cenę zakazujcie nadmiernego używania perfum. Perfumy stępiają zmysły i uniemożliwiają twoim klientom rzeczywiste rozkoszowanie się serwowanymi potrawami.

Pomarszczone, wymięte ubranie: Pomarszczone ubranie robocze reprezentuje stan bałaganiarstwa panujący wśród twojego personelu. Respondenci, w badaniu które przeprowadziliśmy, wskazali że wymięte ubranie przypominało im kogoś, kto właśnie wygramolił się z łóżka. Rozważ możliwość zakupu ubrań służbowych wykonanych z poliestrowej tkaniny, które są łatwiejsze w schludnym utrzymaniu.

Brudne/poplamione ubranie robocze: Oczywiście wiemy, że czasami nie da się tego uniknąć, szczególnie przy końcu zmiany roboczej. Natomiast nie powinno być w takim stanie w momencie przystępowania do pracy. Jeżeli twój personel kuchenny pojawia się kiedykolwiek w sali restauracyjnej, upewnij się aby za każdym razem, kiedy pojawiają się wśród klientów, zmieniali swoje fartuchy. Ponadto, jeżeli kroją mięso przy stole, w trakcie przygotowywania posiłków, przypominaj im nieustannie, że poplamiony krwią fartuch jest nie do zaakceptowania!

Solidna polityka związana z ubiorem powinna iść w parze z polityką zatrudniania i szkolenia personelu. Ubranie robocze, które wygląda na zaniedbane, przemawia cichutko do twoich klientów znajdujących się w sali restauracyjnej, informując ich o osobie noszącej taką odzież. Na nieszczęście twoi klienci widzą brudne, cuchnące, pomięte i pomarszczone ubrania robocze jako większą część twojej całościowej działalności i zazwyczaj włączają zaobserwowany wizerunek do swojego całkowitego doświadczenia związanego z twoim przedsięwzięciem. I na odwrót, czysty uniform mówi nam o czymś całkowicie przeciwnym: schludna i przejrzysta atmosfera z porządną i godną szacunku obsługą.

Kultywowanie takiej polityki jest czynnikiem dyscyplinującym, mówiącym bardzo wiele o charakterze twojego personelu i o twoim przedsiębiorstwie. Jest to polityka, która jest relatywnie łatwa do wymuszenia i bieżącego stosowania w codziennej pracy. Czyste ubrania robocze oznaczają czystą restaurację w oczach twoich klientów, co jest wystarczającym powodem, dla którego będą chcieli cię ponownie odwiedzić.

Eric Kahn

Źródło: Restaurant Edge


Eric Kahn
– weteran przemysłu restauracyjnego z 25-letnim doświadczeniem

 



www.hotelinfo24.pl