Obiad i hotel nie zawsze są reprezentacją

2007-08-28, 09:35:55

Izby skarbowe łagodzą niektóre restrykcyjne interpretacje urzędów, bo traktują prawie wszystkie świadczenia dla kontrahentów jako reprezentację wyłączoną z kosztów.

Świadczy o tym decyzja Izby Skarbowej w Warszawie z 23 lipca 2007 r. (nr 1401/BP-II/421043/07/JM). Z pytaniem wystąpił producent leków, który organizuje wyjazdowe spotkania promocyjne dla lekarzy. Ponosi wydatki na: przygotowywanie zaproszeń, wynajem sali, pokoje hotelowe oraz wyżywienie i przejazdy dla uczestników. Podczas spotkań prezentowany jest promowany lek (mechanizm działania, sposób dawkowania, wskazania i przeciwwskazania do jego stosowania) czy omawiany jest konkretny przypadek leczenia. Ponadto program przewiduje dyskusję oraz skromny poczęstunek.

Urząd skarbowy uznał, że wydatki na przygotowywanie zaproszeń i wynajem sal są kosztem uzyskania przychodów. Jego zdaniem inaczej trzeba jednak potraktować faktury za pokoje hotelowe, usługi kateringowe, wyżywienie i przejazdy uczestników spotkań. Według urzędu nie mają one nic wspólnego z informowaniem o produkcie. Jest to reprezentacja wyłączona z kosztów. Producent leków złożył zażalenie na tę interpretację. Jego zdaniem spotkania promocyjne dla lekarzy stanowią reklamę produktu leczniczego, o której mowa w prawie farmaceutycznym. Wskazywał, że przejawy gościnności nie wykraczają poza główny cel spotkania, a w jego trakcie nie wręcza się, nie oferuje ani nie obiecuje korzyści materialnych, prezentów, wycieczek i innych podobnych świadczeń. Wobec tego nie dochodzi do naruszenia prawa farmaceutycznego. Kwestionowane wydatki mają charakter standardowy i są konieczne do prawidłowego przebiegu spotkania. Nie powinny więc być uznawane za przejaw wystawności czy okazałości. ##

Izba skarbowa zgodziła się z argumentami podatnika. Wskazała na definicję reklamy zawartą w prawie farmaceutycznym. Jako jedną z jej form wymienia się w nim sponsorowane spotkania promocyjne dla lekarzy. Izba podkreśliła, że prawo farmaceutyczne przewiduje wiele ograniczeń form reklamy. Nie jest np. dopuszczalne, aby przejawy gościnności podczas spotkań promocyjnych wykraczały poza główny cel spotkania. Akcje prowadzone przez spółkę spełniają jednak warunki reklamy.

Źródło: Rzeczpospolita – 28.08.2007 r.



www.hotelinfo24.pl