Szkolenie z zabezpieczenia rezerwacji przy wymeldowaniu

2006-11-10, 19:59:09

Spędzając większość mojego dorosłego życia jako trener od sprzedaży i konsultant dla przemysłu hotelowego, specjalizujący się w sprzedaży w recepcji i rezerwacji, często kulę się, kiedy myślę wstecz o swoich własnych osiągnięciach jako pracownik recepcji wiele lat temu.

Pracując na rannej zmianie, moim głównym celem było wymeldowanie gości, tak szybko jak możliwe, aby nie tworzyć kolejki. Będąc pracownikiem zorientowanym na obsługę i gościnność zawsze pamiętałem, aby używać nazwiska gościa, podziękować mu za pobyt oraz zapytać, czy zatrzyma się u nas następnym razem, kiedy będzie w okolicy.

Jakkolwiek tym razem, kiedy gość podchwycił moją ofertą ponownego przyjazdu odpowiadając „O dziękuję za przypomnienie. Muszę zrobić rezerwację na następny miesiąc” grzecznie mówiłem „Oczywiście proszę Pana. Czy widzi Pan tamten telefon? Jeżeli podniesie Pan słuchawkę, wykręci zero i poprosi z rezerwacją z przyjemnością Panu pomogą”. W środku porannego pośpiechu z innymi oczekującymi gośćmi, myślałem, że zrobiłem dobrze dla mojego hotelu, poza tym nie będąc przeszkolonym.

Teraz, ponad 15 lat później, dziwię się, jak wielu pracowników pierwszej linii ciągle pomija tę możliwość zarobienia na tych łatwych rezerwacjach. Szczególnie przy ciągle słabym popycie na większości rynków hotelarskich, zabezpieczanie powrotnej rezerwacji przy wymeldowaniu jest istotną częścią sprzedaży recepcji ponieważ:
- Goście mogliby następnym razem zdecydować się wypróbować konkurencji, tylko aby zobaczyć co jeszcze tam mają
- Zanim gość zadzwoni, aby zarezerwować swój następny pobyt, hotel mógłby być wysprzedany, skłaniając ich do wypróbowania konkurencji, nawet jeżeli nie chce
- Proponując ponowne rezerwacje przypomina się gościowi, że jego biznes jest u nas doceniany.
- „Koszty” dokonania ponownej rezerwacji przy wymeldowaniu są minimalne i można by zaoszczędzić znaczne kwoty opłat transakcyjnych, zanim gość zdecyduje się zarezerwować później poprzez inne kanały jak GDS, Internet, bezpłatna linia 0800 czy inne kanały dystrybucji z trzeciej ręki.

Jeden z najzwyczajniejszych powodów, dlaczego pracownicy recepcji nie próbują potwierdzać takich rezerwacji wynika z faktu, że nigdy nie pomyśleliby o zrobieniu tego, bo może to być często niewygodne zadanie w kilku starszych systemach zarządzania - przełączanie z trybu „wymeldowania” na tryb „dokonanie rezerwacji”. Jeżeli tak jest, nie pozwól, aby opóźnienia systemu stały na drodze zabezpieczenia większej sprzedaży. Ten technologiczny mankament może być łatwo opanowany poprzez dostarczenie pracownikom jednostronicowego, 90-dniowego raportu dostępności pokoi i prostego formularza, na którym można dokumentować podstawowe informacje jak: nazwisko gościa, wymagana data przyjazdu, informacje gwarantujące płatność oraz adres email, na który można później przesłać numer potwierdzenia.

Kiedy system dokonywania ponownej rezerwacji jest już uproszczony, ważne jest również przeszkolenie swojej załogi w wykorzystywaniu następujących, podstawowych taktyk:

- Dowiedz się, czy gość planuje powrócić. Poprzez zadanie prostego pytania twoja załoga może rutynowo „wykopywać złoto” na swoim własnym podwórku: „Czy mogę zapytać, czy zamierza Pan wrócić niebawem w nasze okolice?” albo „ Czy mogę pomóc Panu przy kolejnych rezerwacjach?”

- Uczyń go prostym procesem dla gościa. Pamiętaj, że opuszczający hotel goście są prawdopodobnie bardziej skoncentrowani na dokonaniu rezerwacji w czasie następnego przyjazdu, określając czy powrotny lot do domu jest o czasie lub śledząc kierunki na mapie podczas jazdy. Jeżeli system pozwala, potwierdź szybko rezerwację na miejscu lub jeżeli nie, zobowiąż się do wysłania później numeru rezerwacji: „Ponieważ mam tutaj wszystkie potrzebne informacje, mogę dokonać rezerwacji i potwierdzić ją Panu już teraz” lub „Zrobię dla Pana kolejną rezerwację w systemie i jeszcze dzisiaj zadzwonię albo prześlę email z potwierdzeniem”.

Na koniec, ważnym składnikiem udanego programu ponownej rezerwacji jest benchmarking produktywności i dostarczenie uznania dla sukcesu. Liczba dokonanych ponownych rezerwacji może być śledzona przez pojedynczego pracownika lub zmianę, z codziennie przesyłanymi wynikami. Na koniec tygodnia lub miesiąca pracownik lub zmiana zabezpieczająca najwięcej ponownych rezerwacji może być doceniona na comiesięcznym spotkaniu działu i może nawet nagradzona.

Koncentrując tylko niewielką uwagę na strategii zabezpieczania ponownej rezerwacji przy wyjeździe i zapewniając szkolenie taktyczne, konieczne, aby pomóc załodze odnieść sukces, twój hotel z pewnością będzie korzystał z zabezpieczenia co najmniej kilku rezerwacji więcej w tygodniu. A kiedy zatrzymasz się, aby dodać te liczby w okresie roku, te kilka rezerwacji może mieć znaczący pozytywny wpływ na roczne zyski twojej dolnej linii.

Douglas Kennedy


© Copyright Douglas Kennedy
Tytuł artykułu w oryginale "Train your front desk staff to secure return reservations at checkout"
Reprint i tłumaczenie artykułu przez ehotelarz.com za zgodą autora.

Douglas Kennedy - były Prezes i współzałożyciel HSA International, twórca wielu programów szkoleniowych o specjalności sprzedaż i obsługa klienta, wybitny prelegent wielu konferencji branży hotelarskiej, w ciągu 16 lat przeprowadził w 7 krajach ponad 1000 różnego typu prezentacji, seminariów edukacyjnych oraz warsztatów szkoleniowych w hotelach, publikuje artykuły w kilkunastu międzynarodowych magazynach branżowych, obecnie właściciel The Douglas Kennedy Company

Kontakt:
Douglas Kennedy
The Douglas Kennedy Co.
email:
douglas@douglaskennedy.com
www.douglaskennedy.com



www.hotelinfo24.pl