Niewidzialny gość

2006-11-10, 20:17:11

Ten artykuł jest rzeczywiście napisany pod kelnerów – menadżerowie mogą przekazać go swoim podwładnym na spotkaniach przedzmianowych. A jest to tylko o jednej z tych małych rzeczy, które czasami przytrafiają się w tym biznesie!

Wszyscy się z tym spotykamy: jesteśmy w restauracji z grupką przyjaciół czy rodziną a obsługujący wydaje się ignorować nas, mnie lub ciebie! Ta jedna osoba przy stole, którą z jakiegoś powodu, kelner wydaje się nie zauważać, nie słyszeć, kiedy o coś prosi i zapomina napełnić filiżankę kawy kiedy jednocześnie obsługuje kogoś innego przy stole.

Wówczas odczuwa ona to jako zagranie umyślne, złośliwe i najgorsze, że czuje się jakby była niewidzialna. Zwątpienie wkrada się w jej psychikę i od razu czuje niechęć do kelnera. Szkoda kelnera, jeżeli jest to osoba, która płaci rachunek!

Co jest gorszego niż bycie takim niewidzialnym gościem? Sądzę, że gorzej jest być kelnerem, który w końcu zdaje sobie sprawę, że zaniedbuje jedną z osób przy stole. Sama się z tym spotkałam! Chętnie założę się, że każdy z was, czytający właśnie teraz ten artykuł, był w takiej okropnej sytuacji. To może lepiej dla kelnera, jeżeli nigdy nie zda sobie sprawy, że doprowadził do takiego zaniedbania. On tylko zdziwi się, dlaczego pozostawiony napiwek nie był odpowiedniej wysokości.

Zatem pytanie dnia brzmi - „Jak działać, kiedy zdam sobie sprawę, że tak robię?” Jest duże prawdopodobieństwo, że gość już to odczuwa – bo kto nie odczułby? Pamiętasz, wszyscy się z tym spotkaliśmy. Powiem tak - nadrób to najlepiej, jak potrafisz. Nie ma żadnej wątpliwości, że musisz to naprawić. Nie bądź zaskoczonym, jeżeli jest zbyt mało czasu, zbyt późno. Musisz co najmniej spróbować.

Jeżeli gospodarz kolacji lub ktoś inny zwraca ci na to uwagę podczas posiłku, musisz przyznać się do tego i szczerze przeprosić, zarówno urażonego gościa jak i samego gospodarza. To trudna rzecz zwrócić uwagę kelnerowi. Ale jeżeli nikt tego nie robi, a ty czujesz się, jakbyś stworzył niewidzialnego gościa, nanieś swoje własne ciche poprawki. Zwracaj uwagę na tą osobę i upewnij się, że w dalszym ciągu nie ignorujesz jej. Oczywiście można popaść w przesadę, ale spróbuj tylko włączyć tą osobę do gromadki, którą obsługujesz.

Ostatnio, kiedy byłam z rodziną w lokalu, nasz kelner naprawdę stworzył niewidzialnego gościa przy stole. Wszyscy zauważyliśmy to i zwróciliśmy mu uwagę, bo rzeczywiście wydawał się ignorować jednego z nas. Co gorsze, on w zasadzie koncentrował się na innej osobie przy stole, zawsze starając się zachować z nią kontakt wzrokowy i zamienić kilka słów. To był właśnie powód tego artykułu, na wypadek gdybyś nie mógł tego powiedzieć!

Nie wydaje się to złośliwe lub celowe. Jakkolwiek wcale nie ułatwia to niewidzialnemu gościowi. Stało się grą oglądanie, czy nasz kelner naprawdę zwraca na tą osobę uwagę, w szczególności kiedy wzywaliśmy go po coś do stolika. On sprawdzał czas i znowu naprawdę nie słyszał próśb tej szczególnej osoby o ponowne napełnienie szklaneczki. Ignorował ją również, kiedy dolewał inne napoje przy stole. Nigdy na nią nie spojrzał i rzadko uznawał jej obecność.

Kelnerzy, bądźcie świadomi, że wasz każdy ruch jest zauważalny, a na wasze zainteresowanie lub jego brak mocno zwraca się uwagę przy stoliku większej grupy osób. Zawsze graj jak najlepiej, bo nigdy nie wiesz kogo możesz obsługiwać!

Susie Ross


© Copyright Susie Ross, Waiter Training
Tytuł artykułu w oryginale "The Invisible Guest"
Reprint i tłumaczenie artykułu przez ehotelarz.com za zgodą autora.

Susie Ross – założycielka firmy Waiter Training, 15-letnią karierę w branży restauratorskiej, rozpoczynała jako kelner, obecnie instruktor szkoleń z obsługi kelnerskiej łączących elementy zabawy, komunikacji i aktorstwa, autorka podręczników szkoleniowych. Podkreśla, że najważniejsza w tym zawodzie jest kreatywność oraz sugestywna sprzedaż.

Kontakt:
Susie Ross
Waiter Training
email
: susan@waiter-training.com
www.waiter-training.com



www.hotelinfo24.pl