Turystyczna samoobsługa

2007-04-13, 11:13:29

Wszyscy z branży turystycznej są zgodni: gości w tym roku nie zabraknie, gorzej z ich obsługą.  Co trzeci właściciel hotelu, pensjonatu czy gospodarstwa agroturystycznego na Mazowszu ma kłopoty ze znalezieniem pracowników – tak wynika z raportu "Turystyka - wspólna sprawa". - Od czasu wstąpienia do UE za granicę wyjechało wielu Polaków znających języki obce lub mających wysokie kwalifikacje zawodowe. Problem wyjazdów nie ominął także branży turystycznej - przyznaje dyrektor oddziału Biura Turystyki Zagranicznej Orbisu Paweł Lewandowski.

Ponad 60 proc. wolnych etatów, które oferują przedsiębiorcy związani z branżą turystyczną, dotyczy stanowisk dla pracowników wykwalifikowanych. Oznacza to, że na rynku pracy brak jest osób przeszkolonych do pracy w zawodach związanych z cateringiem i hotelarstwem. - Z naszych informacji wynika, że duża grupa Polaków, która emigruje za granicę, podejmuje pracę właśnie jako kelner czy kucharz - dodaje Marta Niezgoda z Migut Media. Według Anny Świebockiej-Nerkowskiej z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości odpowiedzią na braki na rynku pracy mogą być intensywne kursy i szkolenia dla zatrudnionych już pracowników w branży. Już wkrótce na Mazowszu rozpocznie się 35 różnych szkoleń zawodowych i menedżerskich. Dla pracowników zatrudnionych w turystyce istnieje możliwość przeszkolenia się np. w zakresie technik kulinarnych, obsługi kelnerskiej czy utrzymania czystości w hotelach.

Źródło: Gazeta Wyborcza – 13.04.2007 r.



www.hotelinfo24.pl