W jaki sposób wykorzystać opinie o hotelu dla celów marketingu wirusowego

2010-09-26, 13:27:06

Dwa tygodnie temu Xotels – firma zarządzająca hotelami – była obecna na branżowych targach BTO Buy Tourism Onlina we Florencji. Poproszono nas o wygłoszenie referatu na temat ‘Turystyka a Społeczność”. W trakcie twórczej, intensywnej dyskusji nad zaprezentowaniem czegoś praktycznego zdecydowaliśmy się na bardzo prostą technikę marketingu wirusowego dla hoteli.

Dostrzegamy, że duża liczba hotelarzy obawia się przystąpienia do dyskusji w internecie dotyczącej grup użytkowników sieci o tych samych zainteresowaniach (‘social network’) i o internetowych społecznościach. Nawet jeżeli pracujemy w przemyśle hotelarskim i nie mamy problemu z rozmową z całkowicie nieznaną osobą w hotelowym lobby, recepcji lub restauracji, to jak tylko mamy ją prowadzić w sieci to natychmiast się usztywniamy.

Jednakże hotelarstwo zaczyna się w internecie. Musimy być bardziej przyjaźni i komunikatywni w sieci. Dlaczego nie prezentujemy tej samej pasji i zacięcia w necie, jakie mamy poza nim? Skąd bierze się ten strach? Czy jest to obawa przed technologią? Być może boimy się tego, że w internecie każdy może zobaczyć, to co powiedzieliśmy i że pozostanie to tam na zawsze.

Aby przezwyciężyć te frustracje i lęki zarekomendowaliśmy hotelom start od prostych kroków i zaangażowania się w rozmowy z aktualnymi naszymi gośćmi. Łatwą rzeczą w tej mierze będzie postępowanie, jak poniżej:##

1.  Odwiedź strony internetowe zamieszczające opinie gości, takie jak: TripAdvisor, TravelPost, Trivago, Vinivi, Zoover itd. i odszukaj swoje ulubione komentarze
2.  Skopiuj najlepsze zdanie i adres internetowy url tej konkretnej opinii
3.  Przejdź do strony korporacji / firmy na Facebooku i wklej tam to zdanie i url. Oto co piszą o nas w TripAdvisor ...
4.  Na stronie z komentarzami udziel odpowiedzi na ocenę i podziękuj gościowi za komplementy. Wspomnij, że umieściłeś opinię na swojej stronie w Facebooku i że powinien on ją sprawdzić.
5.  Jest duże prawdopodobieństwo, że znajdzie twoją stronę i kliknie na podobny przycisk. Wtedy to wszyscy jego przyjaciele z Facebooka będą mogli się przekonać, że podobało mu się w twoim hotelu.

Jest to bardzo prosty sposób zapoczątkowania zaangażowania i komunikacji z twoimi gośćmi na stronach internetowych. Trik polega na tym, że spowodowałeś, aby to oni sami rozpowszechniali wiadomości o twoim hotelu... To jest rodzaj marketingu wirusowego. Proste, prawda?

Następnym krokiem będzie wysłanie e-maila po wymeldowaniu z hotelu, do wszystkich gości z prośbą, aby napisali parę słów o swoim pobycie, na kilku stronach publikujących komentarze użytkowników. Nie tylko na TripAdvisor oczywiście, ale musisz się upewnić, żeby takie opinie dotarły do wszystkich tego typu stron i społeczności turystycznych.

Oto, na początek, niewielka lista takich stron:

TripAdvisor.com, TravelPost.com, Trivago.com, Igougo.com, Uptake.com, Hotelicopter.com, Virtualtourist.com, Holidaywatchdog.com, Vinivi.co.uk, Holidays-uncovered.co.uk, Globalhotelreview.com, Mytravelguide.com, Travbuddy.com, Shermanstravel.com, Hotelscombined.com, Zoomandgo.com, Hotels.about.com, Triptake.com, Hotelmotelreviews.com, Hotelscoop.com, Hotelshark.com, Driftr.com, Bootsnall.com, Travellerspoint.com.

Przepraszam, że tak się zagalopowałem w wyliczaniu stron z opiniami i społecznościami turystycznymi. Lista stała się przez to dłuższa niż przewidywałem. Musisz sprawdzić te strony, aby zorientować się, które z nich są istotne dla twojej lokalizacji i upewnić się, że twoi goście zaczną dzielić się swoimi doświadczeniami z innymi podróżnymi.

Aby ich zmotywować mógłbyś ufundować nagrodę w postaci bezpłatnego weekendu w twoim obiekcie, np. za najlepsze zdjęcie hotelu. Musisz mieć coś dla nich w zanadrzu, jeżeli chcesz aby cię promowali.

Oprócz prośby o zamieszczenie opinii na tych turystycznych stronach internetowych, poproś ich także o publikację bezpośrednio na twojej stronie w Facebooku. Jeżeli uda ci się to zrobić, to będzie to oczywiście jeszcze bardziej dla ciebie korzystne.

Jak widzisz, jest to całkiem proste, aby zapoczątkować zaangażowanie w social networking  i wprowadzić w życie kreatywne sposoby promocji twojego hotelu. Najważniejsze jest to, abyś skoncentrował się na swoich aktualnych klientach. Będzie ich łatwiej zaangażować. Aby cały pomysł zaczął funkcjonować, muszą jedynie przekazywać informacje swoim znajomym.

Mam nadzieję, że te porady z dziedziny marketingu wirusowego okażą się pomocne.

Patrick Landman



www.hotelinfo24.pl