Piątek 19 Kwiecień 2024

redakcja@hotelinfo24.pl | Reklama w serwisie

Strona główna » Pion hotelowy » Konsjerski serial trwa

Artykuły serwisu


Konsjerski serial trwa


Dodano: 2011-06-30

Drukuj


Pamiętam jak mój ojciec zwykł wspominać swoją młodość rozpoczynając swoje opowieści od „Kiedy byłem młodym chłopcem...”. Następnie przechodził do konstatacji, jak to świat zmieniał się zasadniczo wraz z biegiem lat, od ceny bochenka chleba (pięć centów za jego czasów) do akceptowanej współcześnie mody (krytyka porozrywanych dżinsów). A teraz to ja spoglądam wstecz na wszystkie te lata spędzone w przemyśle hotelowym i na wszystkie zmiany, jakie dokonały się w czasie tych dwudziestu lat za konsjerskim biurkiem i mam ochotę powiedzieć, „Kiedy byłam młodą dziewczyną...”.

We wczesnych latach osiemdziesiątych, kiedy rozpoczynałam swoją karierę konsjerża, nie miałam do dyspozycji komputerów. Najnowsze urządzenia, maszyny faksujące, dopiero wkraczały na scenę, a były wyposażone w zwoje cienkiego, przebitkowego papieru, który musiał być ręcznie składany do formatu strony w trakcie drukowania przesyłanego materiału. O informacyjnych autostradach nikt wtedy nie mógł mieć pojęcia i nikt nie słyszał o globalnym systemie pozycjonowania, ani o bluetooth. Informacje na biurku konsjerża przechowywano w nieporęcznych rejestrach, a historię gościa prześledzić można było na fiszkach o wymiarach 3x5. Każda komunikacja z gościem odbywała się z wykorzystaniem kart okolicznościowych napisanych starannie, naszym najlepszym charakterem pisma, co zabierało mnóstwo czasu. Komunikacja zewnętrzna ograniczona była do telefonów i teleksów a ekspresowe świadczenie usług w rodzaju FedEx, czy DHL (przewóz przesyłek) dopiero się rozpoczynało. Wyszukiwanie specjalnych szczegółów odnoszących się do konkretnego gościa polegało na przeszukiwaniu książek telefonicznych i wydzwanianiu do kontaktów zgromadzonych w kartotekach informacyjnych i/lub w wielkich, czarnych książkach adresowych, które były naszymi ostatnimi deskami ratunkowymi. Półki pełne były ksiąg referencyjnych, a wielka część przestrzeni użytkowej zapełniona była pomocniczymi materiałami drukowanymi. Ależ te czasy się zmieniły! A każdego następnego dnia ciągle postępują.



Dotrzymywanie kroku w obszarze najnowszych rozwiązań technologicznych stanowi nie lada wyzwanie dla współczesnego konsjerża. To w jaki sposób włączyć najnowsze innowacje do naszej pracy nie zatracając pierwiastka ludzkiego, jest naszym wyróżnikiem, a jednocześnie naszym wyzwaniem. Innowacje i edukacja są kluczowymi elementami w procesie stosowania technologii w służbie człowieka i powodowania, aby te nowe produkty okazywały się pomocne dla hotelu lub wpływały korzystnie na jego wynik finansowy.

Dzisiaj, oczywiście, wątpię czy jest gdziekolwiek stanowisko konsjerża, które nie byłoby podłączone do komputera i wspaniałej sieci internetowej pozwalającej na szybkie wyszukiwanie potrzebnych informacji i sugerowanych rozwiązań związanych z zaspokajaniem życzeń gości. Komputery podłączone są do drukarek, które bardzo często korzystają z oprogramowania pozwalającego np. na wydobycie kluczowych składników restauracyjnej rezerwacji i jak najszybciej wystosować potwierdzenie. Jeżeli jeszcze proces ten jest właściwie zaprogramowany to wraz z dobrze zredagowanym potwierdzeniem pojawi się, jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki, kolorowa mapa z wydrukowanymi wskazówkami, nie tylko jak dotrzeć do konkretnej restauracji, ale i jak z niej powrócić. Chociaż te i inne możliwości komputera sprawiają, że praca staje się łatwiejsza, to konsjerż musi stale nadzorować, jakie informacje trafiają do baz danych. Obowiązkiem konsjerża jest dopilnowanie, aby informacje w bazie danych były aktualne, tak by na przykład mapa nie wskazywała gościowi przejazdu przez most, który jest właśnie zamknięty i będzie remontowany przez następny miesiąc, lub wskazywać na możliwość skorzystania ze służby parkingowej, która to usługa w chwili obecnej nie jest już dostępna.

Konsjerskie programy komputerowe pomagają pracownikowi w gromadzeniu i analizowaniu danych. Twój konsjerski personel może i powinien być zachęcany do informowania kierownictwa o tym, jakie czynniki powodują, że goście opuszczają twój obiekt i wydają pieniądze gdzie indziej. Na przykład, jakiego rodzaju restauracji poszukują goście? Jeżeli konsjerż śledzi szczegóły rezerwacji, które wyraźnie wskazują na określony typ kuchni preferowanej przez gościa, to być może powinno to wpłynąć na wybór dań oferowanych przez lokale hotelowe. No i oczywiście śledzenie preferencji gościa i przewidywanie jego życzeń pomaga w przekształceniu go w stałego klienta. Goście uwielbiają to, że poświęcamy swój czas i wysiłek na poznanie ich preferencji.

Niemniej jednak oprócz spraw związanych z komputerami doszły nam pewne dodatkowe zadania, które nie były częścią naszej pracy jeszcze nawet dziesięć lat temu. Na przykład drukowanie biletów uprawniających do wejścia na pokład samolotu, załatwianie życzeń przekazywanych pocztą elektroniczną, natomiast dokonywanie rezerwacji na usługi gastronomiczne, spa czy golfa poprzez system połączeń wzajemnych z innymi wewnętrznymi działami jest teraz możliwe, sensowne i przynoszące dodatkowe przychody. O ile łatwiej jest obecnie personelowi konsjerskiemu sprzedawać dodatkowe opcje oferowane przez inne działy, kiedy ma o nich wiadomości z pierwszej ręki i możliwość dokonania na nie rezerwacji. Kiedy pola golfowe, salony spa i lokale gastronomiczne są już zamknięte, to konsjerż w dalszym ciągu ciężko pracuje przy swoim biurku. Któż może być bardziej pomocny dla gościa przy zaaranżowaniu umówionego spotkania? Oczywiście koniecznym jest upewnienie się czy szkolenie i wiedza o produkcie jest wyczerpująca zanim powierzy się pracę zespołowi konsjerskiemu. Oni jednak przyswoją sobie te dodatkowe zadania ze zwykłą dla nich pewnością siebie i spowodują pozytywny impuls dla wyniku finansowego.

Oprócz wszechobecnych komputerów istnieje cała masa innych elementów oprzyrządowania i technologicznych gadżetów koniecznych do opanowania przez personel konsjerski, aby jeszcze sprawniej obsługiwać gości – telefony komórkowe, cyfrowe aparaty fotograficzne, przenośne dyski, odtwarzacze DVD, iPOD-y – a cała ta lista ulega bezustannej aktualizacji. Jakiej technicznej wiedzy wymaga się od konsjerży, i w jaki sposób mogą oni przewidywać zapytania i potrzeby gości zanim oni sami się do nich o to zwrócą? Oto przykład: Często zdarza się, że goście zapominają zabrać ze sobą swoich ładowarek do telefonów komórkowych lub innych podręcznych urządzeń. Czy twój konsjerż jest przygotowany do udzielenia pomocy gościowi w tym zakresie? Nie ma przecież jednego typu uniwersalnej ładowarki w związku z czym jest to stale aktualne wyzwanie.

Innym wyzwaniem jest utrzymywanie personelu na bieżąco ze zmianami technologicznymi wprowadzanymi w hotelowych pokojach. Czy wyposażyliście pokoje w nowe płaskie odbiorniki telewizyjne? Zaopatrzyłeś je w porty dla odtwarzaczy DVD i iPodów? Należy zadbać o to, aby personel konsjerski posiadał praktyczne doświadczenie w obsłudze tych nowych produktów, tak by mogli udzielać odpowiedzi na nieuchronnie stawiane pytania wraz z wprowadzaniem każdej nowości. Chciałbyś, aby twoi konsjerże posiadali większą wiedzę od gości w zakresie wyposażenia twojego obiektu. Kiedy pojawiają się pytania, to właśnie konsjerż powinien na nie odpowiedzieć.

Poruszając się w tym samym obszarze upewnij się czy wiedza konsjerży jest regularnie aktualizowana w zakresie urządzeń będących na wyposażeniu centrum biznesowego. Jeżeli to oni udostępniają je gościom przed i po normalnych godzinach biznesowych, to czy wiedzą jak pomóc gościom w zakresie portów danych, wyczyścić zapchaną drukarkę lub wymienić tusz w kolorowych kopiarkach? Czy wiedzą, gdzie są urządzenia zapasowe i czy są łatwo dostępne, tak by goście nie musieli na nie czekać? Czy dysponujesz pokojem gier dla młodszych gości, od dzieci do nastolatków, wyposażonym w najnowsze systemy elektroniczne? Jeżeli tak, to czy konsjerże umieją je obsługiwać? Jeżeli gość zwróci się do nich z zapytaniem, czy potrafią na nie odpowiedzieć? Często zdarza się, że biblioteki gier i DVD znajdują się pod kontrolą konsjerża odpowiedzialnego za ten rodzaj hotelowego mienia. Kiedy goście wypisują gry i filmy, konsjerż powinien być szczegółowo przygotowany do odpowiedzi na technologiczne zapytania. Powinni również wypracować dobry system śledzenia wypożyczonych rzeczy, aby zredukować możliwość ich utraty. Tu właśnie znów z pomocą mogą przyjść komputery.

W przeszłości nowe technologie dawały możliwość ich wykorzystania dla zwiększenia hotelowego wyniku finansowego. Wypożyczanie gościom, na przykład, komputerów i telefonów komórkowych przynosiło niewielkie dochody. Obecnie zaś ogromna większość gości przywozi te urządzenia ze sobą. Nawet najmłodsi spośród naszych gości posiadają swoje własne telefony komórkowe, systemy gier, przenośne DVD i są zdumiewająco sprawni technologicznie. Jednakże jest pewna ilość drobnych urządzeń, które warto mieć pod ręką i ewentualnie wypożyczać. Przykładowo, większość firm wypożyczających samochody oferuje wbudowane urządzenie GPS, co najmniej w niektórych modelach samochodów. Jednakże, goście, którzy przybyli do hotelu własnymi samochodami lub ci, którzy nie wypożyczyli samochodu z takim urządzeniem, byliby zadowoleni gdyby mogli wypożyczyć tak przenośny system od konsjerża. Podobnie rzecz się ma z technologią Nintendo Wii ogromnie teraz popularną. Czy można z niej skorzystać w twoich pokojach lub wypożyczyć od konsjerża? Gości nawykli do korzystania z Wii w domu chcieliby mieć również możliwość korzystania z niego w trakcie podróży.

Być może, jeżeli masz bibliotekę, to zamiast wypożyczania książek, możesz wypożyczać popularne czytniki książek elektronicznych Kindle. Wykorzystują one najnowszą technologię umożliwiającą czytanie takich książek. To niewielkie urządzenie może zmagazynować wiele książek i zmieniać wielkość czcionek w zależności od potrzeb czytelnika. Czy nie zachwycają one twoich gości? A czy słyszeliście o najnowszym małym iPodzie Shuffle, który jest rozmiaru połowy karty kredytowej i można go przyczepić do ręki jak pasek od zegarka, bo waży tyle co nic? Byłaby to wspaniała rzecz do wypożyczania dla osób uprawiających jogging lub korzystania w twoich klubach zdrowia. Pozostawanie na bieżąco z technologicznymi innowacjami i bycie otwartym na możliwości przez nie oferowane, a ułatwiające wykonywanie pracy, a ponadto sprawiających zadowolenie gościom jest niewątpliwie częścią obowiązków kierowniczych w XXI stuleciu.

Patrząc jeszcze dalej, wspaniały odważny świat przyszłości obejmuje technologię wrażliwą na impulsy mózgowe, popularnie nazywaną EEG (encefalografią), wychodzącą na zewnątrz pola nauk medycznych na szerszy rynek konsumencki.

Zdaniem reportera Cox News Service, Davida Ho, kilkanaście firm inwestuje w tę technologię fal mózgowych. Nie zaskakuje to, że rozpoczęli od gier video. Jednakże, jak mówi Ho, „jest tylko niewielki krok od gier do takich rzeczy jak wirtualne światy, a stąd do dominującego środowiska informatycznego.” Emotiv Systems, producent wycenionego na 300 $ słuchawkowego urządzenia, jest rozwiązaniem „które może mieć zastosowanie w interaktywnej telewizji, medycynie, przestrzeni kosmicznej i bezpieczeństwie”, powiedział Ta Le, prezes Emotiv. Nie mam wątpliwości, że w bardzo krótkim czasie znajdą się również zastosowania dla przemysłu hotelowego. Poprzez mrugnięcie powieką lub skinienie głowy konsjerż będzie w stanie wykonać czynności wymagających obecnie konieczności skorzystania z myszki i klawiatury komputerowej. Cóż jeszcze wymyślą?

Elaine Oksner


Komentarze:

Jak znależć dodatkową pracę w branży HoReCa? ...więcej»

Szafa ubraniowa najlepsza do szatni dla pracowników ...więcej»

Jak przeprowadzić skuteczną rekrutację pracownika na recepcje? ...więcej»

Śmierć gościa hotelowego ...więcej»

Jak ułatwić obsługę rezerwacji w Twoim hotelu/pensjonacie? ...więcej»

Standardowe procedury check in i check out w hotelu ...więcej»

Pokój hotelowy - definicja, rodzaje, wyposażenie ...więcej»

Czym jest usługa hotelarska? ...więcej»

Test dla hotelarzy 12 - Technik hotelarstwa ...więcej»

Test dla hotelarzy 8 - Technik hotelarstwa ...więcej»

Piękny Pałac, odremontowany i zaadoptowany na...

2018-06-08, 23:45:01 ~Zbigniew Hanke

Też jak jadę na rower to biorę dużą butelkę cisowianki,...

2018-05-15, 12:57:50 ~Agata

Fajnie, że Koneser będzie miał taką bogatą ofertę...

2018-03-24, 18:12:35 ~Karolina

"Prawdopodobnie" ... z tego co widziałem to Golden Tulip...

2018-03-06, 10:02:29 ~Paul VD

Warszawa a szczególnie Praga potrzebowała inwestycji...

2018-02-19, 19:49:28 ~klara

Świetna inicjatywa, podpisuję się obiema rękami. Dzieci...

2018-01-24, 16:51:44 ~anita

Jakie blisko 700 000 skoro nawet nie było pół miliona...

2018-01-16, 13:49:40 ~Brzeski

Koneser dla mieszkańców Pragi i nie tylko to wielka...

2018-01-14, 15:14:12 ~smakosz

Więcej o Dolinie Psarki można znaleźć na...

2018-01-09, 19:03:15 ~Michał

Copyright ©2008-2018 Hotelinfo24.pl - Wszelkie prawa zastrzeżone

O PORTALU | REGULAMIN SERWISU | REKLAMA W PORTALU  | KONTAKT

Ta strona wykorzystuje pliki cookie. Korzystając ze strony wyrażasz zgode na używanie cookie.  Więcej informacji