Sobota 20 Kwiecień 2024

redakcja@hotelinfo24.pl | Reklama w serwisie

Strona główna » Pion hotelowy » Termin „uniform / jednolity*”:...

Artykuły serwisu


Termin „uniform / jednolity*”: Odnośnie ubrań i obsługi


Dodano: 2006-11-11

Drukuj


* przyp. red. – użyty w tytule i całym artykule - ang. termin „uniform” ma oznaczać w języku pol. zarówno rzeczownik „ubiór” jak i przymiotnik „jednolity”.

Skoro od każdego pojedynczego pracownika hotelu oczekuje się, że będzie reprezentował swój hotel, większość menedżerów zgodzi się, że ta zasada odnosi się nie tylko do standardu wyników pracownika, ale również jakości jego osobistego zachowania w miejscu pracy.

Zarówno wyniki pracownika jak i osobiste zachowanie przede wszystkim są sprawami, które mogą być kontrolowane i szkolone. Hotele inwestują małe kwoty na „dopasowanie” pracownika, aby współgrał z wizerunkiem firmy. W hotelach luksusowych odbywa się to na normalnych podstawach wykorzystując nie tylko wewnętrzne procedury szkoleniowe ale również trenerów z zewnątrz oraz testy jakości, aby zapewnić najlepszy rezultat.

Jednak jedyną sprawą, jaka nadal nie została prześledzona z takim samym zainteresowania są hotelowe uniformy. Może dlatego, iż są to przedmioty martwe, tworzące część wizerunku hotelu, które mogą być w rzeczywistości dużo łatwiejsze do kontroli niż sami ludzie!

- Pracownicy mają swój własny umysł: Jednak ich osobowość musi odpowiadać osobowości hotelu podczas wypełniania obowiązków – potrzeba, która jest poddawana stałej kontroli poprzez kierownictwo, ocenę wyników pracy oraz tajemniczych gości (mystery guests).
- Uniformy nadają osobowość hotelu w czasie świadczenia usług: kształt stroju, materiał i kolor – wszystkie te szczegóły zostały wybrane tak, aby pasowały do wizerunku hotelu, biorąc pod uwagę zadania, które ich właściciele realizują w hotelu. Nie jest wymagana żadna dalsza kontrola, aby mieć pewność, że osobowość uniformów spełnia potrzeby hotelu … za wyjątkiem przeglądu brakujących guzików, przetarć itp. – tzn. mało istotnych rzeczy, które są „łatwe do naprawienia”. Nadal jest to pułapka bardzo „łatwa do kontroli”, która powoduje, że przemysł hotelowy nadal nie docenia prawdziwej wartości uniformu.

Głównym aspektem noszenia uniformów przez pracowników jest „przynależność do pewnej grupy osób obsługujących” i „bycie widoczną częścią pewnej grupy, w obrębie tej grupy – i hotelu”.

Nowocześni producenci przywiązują ogromną wagę do wyboru materiału używanego w produkcji uniformów tak, aby pasował do każdego rodzaju obsługi, jaką dany pracownik dostarcza gościom. Zatem, Szef Kuchni będzie miał inny uniform niż Kelnerzy: Jeden typ uniformu jest zaprojektowany, aby umożliwiał pracę w ciepłym i parnym środowisku, podczas gdy drugi jest zaprojektowany tak, aby „cieszył oko” i „przekazywał znaczenie profesjonalizmu w najprostszych samoobsługowych restauracjach”. Kucharze tworzą potrawy – kelnerzy je serwują. Obydwie grupy mają do czynienia z tym samym produktem. Jednak uniformy muszą się wyróżniać, aby prezentować produkt w najlepszy możliwy sposób.

Znowu pracownicy recepcji założą inny uniform niż pracownicy obsługi pięter. Recepcjonista będzie wyglądał bardziej jak biznesmen. Pokojowe będą nosić uniformy potrzebne do ciężkiej fizycznej pracy. Personel pokojowy dostarcza główny produkt hotelu – jego pokoje – gotowe do sprzedaży. Pracownicy recepcji sprzedają ten produkt gościom hotelowym. Obydwie grupy mają do czynienia z tym samym produktem. Jednak uniformy muszą się wyróżniać, aby zaprezentować produkt w najlepszy możliwy sposób.

Spójrzmy na te stwierdzenie jeszcze raz: „Jednak uniformy muszą się wyróżniać, aby zaprezentować produkt w najlepszy możliwy sposób”.

Produkt, którym może być hamburger, posiłek z pięciu dań, zwykły pokój jednoosobowy czy Apartament Prezydencki, jest nadal częścią dużo większego produktu – samego hotelu, i jako takie także muszą podporządkować się wizerunkowi hotelu.

Niewątpliwie, większość hoteli jest świadomych tego faktu i ich wybór uniformów zazwyczaj oddaje własny wizerunek hotelu w najlepszy możliwy sposób – jako, że osoba nosząca go wykonuje swoją profesjonalną pracę w hotelu.

Ale co dokładnie można pomyśleć o pracownikach, których uniformy – jeżeli oznaczają niesienie za sobą zarówno wizerunku hotelu i profesjonalizmu pracowników hotelu – są nie tylko utrzymane w raczej dziwnych kombinacjach kolorów takie jak blado różowy w białe paski, ale rzeczywiście są takim rodzajem stroju, w którym większość pracowników prywatnie nie chciałoby być widzianym poza domem… Oczywiście, takie problemy są rezultatem bardzo osobistej idei dbania o wizerunek hotelu – i są poza zasięgiem pracowników.

Jednak czasami to sami pracownicy są winni, kiedy dochodzi do niszczenia swojego własnego osobistego wizerunku dorosłej osoby pracującej w hotelu.

Szczególnie pracownicy obsługi pięter, którzy mają tendencję do wpadania w pułapkę wizerunku np. nosząc kapcie, które uważane są raczej jako wygodne do noszenia podczas długiego dnia pracy w Pionie Hotelowym – ale które zarówno są niebezpieczne dla nich samych jak i dla wizerunku, który oni sami powinni przedstawiać gościom jako osoby dorosłe i profesjonalne – a nie zwykłego sprzątacza.

Jaki wizerunek mogłaby zaprezentować gościom kobieta z działu obsługi pięter, jeżeli poszło jej oczko w rajstopie lub jej różowy lakier do paznokci zszedł do połowy paznokci podczas używania silnych środków czyszczących? I co z plastikowymi różowymi kolczykami, które mogą idealnie pasować do różowo-białego stroju, ale nie do wizerunku dorosłej kobiety wykonującej profesję w modnym hotelu (którego głównym kolorem jest różowy, jakie szczęście)

Ostatecznie to nie pracownik decyduje o rodzaju uniformu, jaki ma nosić – ale znalezienie przykładów, jak wyżej wspomniane, powinno zachęcić menedżerów hoteli i kierowników obsługi pięter do zapytania, czy ich pracownicy naprawdę czują się jakby wykonywali swoją profesję – a nie pracę, którą mógłby wykonywać każdy. Sprawdź panią ze skłonnościami do modnej, różowej biżuterii i wygodnych kapci na czarnych rajstopach, łatwo łapiących oczkach, ale które są dobre i tanie i wystarczające do pracy...

Etage Exclusive pokazuje dużą troskę odnośnie postrzegania zawodu pokojowej jako profesji, a nie jakiegoś tam sprzątania. Z pewnością doceniamy wsparcie profesjonalistów od houseekepingu w tej materii – tak samo jak twoi pracownicy.

Termin „uniform” oczywiście nie ogranicza się do ubioru obsługi hotelu – ale odnosi się także do obsługi, którą załoga dostarcza gościom. A żaden hotel nie chciałby, aby jego załoga zajmowała się pracą bez następujących po sobie pewnych „sposobów wykonywania i prezentacji sprzedanych usług”.

Dlatego hotele interesują się właśnie „Jednolitością”, kiedy dochodzi do obsługi ich gości: „Jednolitość” w Dziale Housekeepingu z pewnością nie będzie odnosiła się tylko i wyłącznie do ‘Witania gości z uśmiechem’ – ale także do określonych standardów w kategoriach higieny i optycznego wyglądu np. Apartamentów. A standardy nie są lepsze im „więcej szczegółów zostało ustalonych w podręczniku operacyjnym, ale jedynie tak dobre jak praktyczna jakość, wyciągnięta z treści tego podręcznika i zastosowana w praktyce dzień po dniu, stale i jednolicie.

Nie ma nic trudniejszego niż napisanie podręczników hotelowych od razu – mając na myśli każdy aspekt obsługi, a nie tylko skończonego produktu, ale także sposób, w jaki obsługa musi działać, aby zapewnić jednolity rezultat obsługi, o jaki poproszą goście.

Faktem jest, że podczas gdy można wskazać ścisłą wytyczną jak napisać podręcznik, prawdziwą wartość pokażemy jedynie w możliwościach załogi do zastosowania jego treści w swojej pracy.

Prawdziwie efektywne podręczniki housekeepingu nie są pisane w ciągu jednego dnia i trzymane przez dziesięć lat na półce, a zagląda się do nich tylko wtedy, kiedy Dyrektor o to prosi – ale są one stale unowocześniane w odniesieniu do najważniejszych renowacji lub tylko zwykłych zmian w wystroju wnętrza hotelu. Powinny być one przystosowane do każdego nowego produktu czyszczącego wprowadzonego w działaniach obsługi pięter. W skrócie: podręczniki muszą być używane, mają być utrzymywane w aktualności– w przeciwnym razie staną się tylko stertą papierów – jednolite w wyglądzie – ale z ogromną różnicą pomiędzy swoją treścią a codzienną działalnością operacyjną hotelu.

Brigitte Verba


© Copyright Brigitte Verba, Etage Exclusive
Tytuł artykułu w oryginale "The Term 'UNIFORM': Referring to Clothes and Services alike"
Reprint i tłumaczenie przez ehotelarz.com za zgodą autora.

Brigitte Verba – Austriaczka, była Kierownik Obsługi Pięter ze stopniem w Maritime Hotel Management, dyrektor Etage Exclusive – zdobywczyni World's First Awards in Hotel Housekeeping. Specjalizuje się w zarządzaniu housekeepingiem. Jako Executive Housekeeper pracowała zarówno w hotelach Anglii, Francji i Włoch, jak i na luksusowych statkach wycieczkowych. Jej firma Etage Exclusive zajmuje się specjalistycznymi szkoleniami dla personelu obsługi pięter prowadząc pierwszą mobilną szkołę housekeepingu.

Kontakt:
Brigitte Verba
Etage Exclusive
email:
Concept@etageexclusive.com
www.etageexclusive.com


Komentarze:

Jak znależć dodatkową pracę w branży HoReCa? ...więcej»

Szafa ubraniowa najlepsza do szatni dla pracowników ...więcej»

Jak przeprowadzić skuteczną rekrutację pracownika na recepcje? ...więcej»

Śmierć gościa hotelowego ...więcej»

Jak ułatwić obsługę rezerwacji w Twoim hotelu/pensjonacie? ...więcej»

Standardowe procedury check in i check out w hotelu ...więcej»

Pokój hotelowy - definicja, rodzaje, wyposażenie ...więcej»

Czym jest usługa hotelarska? ...więcej»

Test dla hotelarzy 12 - Technik hotelarstwa ...więcej»

Test dla hotelarzy 8 - Technik hotelarstwa ...więcej»

Piękny Pałac, odremontowany i zaadoptowany na...

2018-06-08, 23:45:01 ~Zbigniew Hanke

Też jak jadę na rower to biorę dużą butelkę cisowianki,...

2018-05-15, 12:57:50 ~Agata

Fajnie, że Koneser będzie miał taką bogatą ofertę...

2018-03-24, 18:12:35 ~Karolina

"Prawdopodobnie" ... z tego co widziałem to Golden Tulip...

2018-03-06, 10:02:29 ~Paul VD

Warszawa a szczególnie Praga potrzebowała inwestycji...

2018-02-19, 19:49:28 ~klara

Świetna inicjatywa, podpisuję się obiema rękami. Dzieci...

2018-01-24, 16:51:44 ~anita

Jakie blisko 700 000 skoro nawet nie było pół miliona...

2018-01-16, 13:49:40 ~Brzeski

Koneser dla mieszkańców Pragi i nie tylko to wielka...

2018-01-14, 15:14:12 ~smakosz

Więcej o Dolinie Psarki można znaleźć na...

2018-01-09, 19:03:15 ~Michał

Copyright ©2008-2018 Hotelinfo24.pl - Wszelkie prawa zastrzeżone

O PORTALU | REGULAMIN SERWISU | REKLAMA W PORTALU  | KONTAKT

Ta strona wykorzystuje pliki cookie. Korzystając ze strony wyrażasz zgode na używanie cookie.  Więcej informacji