Czwartek 18 Kwiecień 2024

redakcja@hotelinfo24.pl | Reklama w serwisie

Strona główna » Produkty dla HORECA » Zatrzymaj się! Popatrz! i Posłuchaj!

Artykuły serwisu


Zatrzymaj się! Popatrz! i Posłuchaj!


Dodano: 2012-04-26

Drukuj


Zatrzymaj się, popatrz, posłuchaj - trzy proste, potencjalnie ratujące życie czynności wpojone nam przez rodziców i nauczycieli, konieczne w sytuacji, gdy mamy zamiar przejść przez ulicę. Ta dobra rada odnosi się do wszelkiego rodzaju skrzyżowań, jakie spotykamy w życiu, ale na potrzeby tego artykułu – nie odnoszące się do niczego więcej, nad zrozumienie, gdzie jesteśmy i dokąd zmierzamy z hotelową technologią.

W ciągu ostatnich około trzydziestu lat, przemysł hotelowy zainteresowany był umieszczaniem coraz większej ilości rozwiązań technologicznych w hotelowych pokojach sądząc, że goście tego chcą i potrzebują. Stało się to sposobem na zachowanie konkurencyjności. W kilku przypadkach, niektóre pokoje zostały do tego stopnia wypełnione technologią, że osiągnęły w tym zakresie punkt krytyczny.

Patrząc wstecz, jednym z pierwszych rozwiązań technologicznych zastosowanych w hotelowym pokoju, było zainstalowanie w nim aparatu telefonicznego. Mieliśmy na to proste uzasadnienie. Umieszczaliśmy je tam, ponieważ podróżni musieli pozostawać w kontakcie i komunikować się w trakcie przebywania poza domem, a jedynym stałym punktem w trasie był hotel. Później pokoje zaczęto uzupełniać teleksami i faksami.



Mniej więcej w tym samym czasie nadeszła era telewizji. Goście chcieli mieć rozrywkę w swoim pokoju i dostęp do bieżących wydarzeń, co było możliwe poprzez oglądanie telewizyjnych wiadomości. Hotelarze uznali, że goście chcieliby oglądać filmy, więc zaopatrzyli telewizory w system VOD (wideo na żądanie), a później dodali odtwarzacze DVD z (wątpliwymi pod względem legalności prawnej) bibliotekami na żądanie albo z centrum konsjerskiego, albo z biznesowego. Statystyki pokazują, że oprócz wiadomości, goście tak naprawdę chcieli oglądać tylko filmy porno.

Następnym technologicznie zaawansowanym urządzeniem była lodówka - miejsce, gdzie hotel mógł umieścić parę (bezpłatnych) butelek wodzy, a goście mogli schładzać swoje własne zapasy. Niezupełnie jednak tak się stało. Hotelarze przekształcili je w mini-bary, oferujące wszelkiego rodzaju dobra po astronomicznych cenach pozostających w bezpośrednim dostępie dla gościa, kusząc go swoją bliskością. Mini-bary stały się koszmarem pod względem możliwości ich kontrolowania.  Wskutek tego szybko wprowadzono w ramach innowacji elektroniczny zamek do tych urządzeń.

Wkrótce pojawiły się też systemy kontroli pokoi hotelowych, z tym samym rodzajem funkcjonalności, jakiego możemy doświadczać w domu - nastrojowe ustawienia oświetlenia, odsłanianie i zasłanianie zasłon z poziomu własnego łóżka, niektóre z urządzeń wykrywających ruch i uruchamiających sensory do zwiększania / obniżania temperatury lub odcinania zasilania energetycznego, kiedy gość opuszcza pokój.

I nagle, jakby za dotknięciem czarodziejskiej różdżki Harry' Pottera, wszystko o czym mowa wyżej stawało się coraz bardziej wyrafinowane, bardziej skomplikowane w instalacji i zarządzaniu, i bardziej kosztowne w zakupie i utrzymaniu. Czy mam rację?

Właściciele hoteli zaczęli kwestionować koszty i wskaźniki ROI (zwrot z inwestycji). Jako operatorzy hoteli coraz bardziej byliście zaniepokojeni okresowymi powtarzającymi się kosztami dodatkowymi. Poza tym pojawiła się kwestia samego gościa – który coraz częściej uskarżał się na to, że technologia jest po prostu zbyt trudna do opanowania przez przeciętnego użytkownika. Nie wolno także tracić z oczu faktu, że istnieje czynnik starzenia się wielu elementów wyposażenia technologicznego, które trzeba zastępować nowymi modelami, w coraz szybszym tempie.

Cóż więc powinniśmy robić? Zatrzymać się, popatrzyć i posłuchać, oczywiście!

W całym tym okresie nastąpiła zmiana pokoleniowa, w większym zakresie niż w jakimkolwiek innym czasie w naszym cyklu ewolucyjnym. Jednak dla większości branży hotelowej, oceniając z perspektywy technologii w pokojach, takie rewolucyjne zmiany jednak nie nastąpiły.

Wystarczy rozejrzeć się dookoła i zobaczyć, co robią hotele? Wysyłają amatorów na misje zwiadowcze, aby zorientować się, co zamierzają ich konkurenci – i badają każdą z ich kul marketingowych, jedną po drugiej. Wykonują setki zdjęć i pomiarów, a następnie sporządzają obszerne raporty dołączane do analiz SWOT. Ze strachu, niepewności i wątpliwości wielu kopiuje działania konkurencji, które uważają za najważniejsze, a wszystko to kończy się kompletnym mętlikiem. Tylko garstka zdaje się na innowacyjność – większość zaś firm w przemyśle powiela schemat „kopiuj-wklej”.

W tej zorientowanej na rozmaite programowe aplikacje erze „i-coś tu” lub „i-coś tam”, w której (na szczęście) żyjemy, nie możesz już dłużej ograniczać się do techniki ‘kopiuj-wklej’ – musisz stać się innowacyjny, aby przetrwać – proszę więc, zatrzymaj się, popatrz i posłuchaj.

OK – może więc przyciągnąłem już twoją uwagę i zatrzymałeś się stawiając sobie pytanie: "Na co mam patrzeć i czego słuchać?"

Ludzi, oczywiście - swoich rówieśników, swoje rodzeństwo, dzieci i dzieci innych ludzi. Współpasażerów w twoim autobusie, pociągu, i samolocie. Ludzi siedzących obok ciebie w kawiarni lub przebywających z tobą na lotnisku, w poczekalni u lekarza, albo tuż obok ciebie w windzie. Ludzi w kolejce w supermarkecie, kupujących w centrum handlowym, ludzi z którymi spotykasz się na przyjęciach i tych, z którymi stykasz się w barze. Co oni wszyscy mają ze sobą wspólnego?

Wszyscy oni zmagają się z codziennym życiem – są na swój sposób wyjątkowi, a przynajmniej tak uważają. Obserwuj ich, zobacz co robią, a da ci to pewne wyobrażenie o rodzaju technologii którą należy, lub co ważniejsze, nie należy zainstalować w swoich pokojach hotelowych. Pamiętaj o starym powiedzeniu - Mniej znaczy więcej ...

Na początek - nie istnieje najmniejsze prawdopodobieństwo, że można konkurować w zakresie biblioteki medialnej, której każdy przeciętny człowiek jest właścicielem i zgromadził ją na przenośnym urządzeniu, które zgrabnie pasuje do kieszeni, torebki lub małego futerału. Dlaczego więc hotele instalują w pokojach odtwarzacze blu-ray lub wyposażają systemy IPTV w funkcję VOD?

Dlaczego proponują panele połączeniowe, aby gość mógł podłączyć swoje urządzenie do telewizora, podczas gdy większość z nich bardzo wygodnie obsługuje te urządzenia trzymając je w jednej ręce (tak, jak książkę) lub wolą je podłączyć bezprzewodowo?

Jak uzasadniasz wprowadzenie drogiego specjalnego gniazda na golarkę w hotelowej łazience, kiedy gość tak naprawdę potrzebuje uniwersalnego gniazda zasilania?

Powiedz mi, z wyjątkiem przypadku kiedy oferujesz naprawdę tanie lub darmowe rozmowy telefoniczne, w jaki sposób będziesz mógł kiedykolwiek zachęcić gości do korzystania z wszystkich trzech zainstalowanych w pokoju telefonów, aby wygenerować przychody z połączeń. Większość aparatów jest po prostu siedliskiem kurzu i jest bólem dla pracowników działu housekeepingu, którzy muszą je utrzymywać w czystości. Hotelowe agencje ratingowe muszą dojrzeć do tego nowego zjawiska powszechnego na całym świecie i rozluźnić wymagania w tej dziedzinie. Nadszedł czas, aby zmienić zasady gry.

A jeśli chodzi o instalację paneli kontrolnych przy łóżku, które nawiasem mówiąc przypominają już kontrolujące lot urządzenia pokładowe Boeinga 777, to wszystko, czego naprawdę chce gość, to dowiedzieć się "jak można wyłączyć to cholerne światło w łazience?"

Aby zrozumieć, czego naprawdę oczekuje i potrzebuje gość: zatrzymaj się, popatrz i posłuchaj!

Powiedzmy sobie szczerze - nie jestem naukowcem w zakresie technologii rakiet kosmicznych, psychiatrą albo wróżką. Ale potrafię dość dobrze ocenić, czego ludzie szukają, zwłaszcza gdy dotyczy to hotelowej technologii. Oto prosta i krótka lista tych rzeczy:


1. Super szybki, niezawodny i odpowiednio wyceniony dostęp do Internetu (przewodowy i/lub bezprzewodowy). Bezprzewodowy jest idealnym rozwiązaniem dla większości klientów, z możliwością podłączenia wielu urządzeń, i to za darmo.

2. Dobrze oświetlony pokój z prostymi w obsłudze regulatorami.

3. Gniazdka elektryczne, gniazdka i jeszcze więcej gniazdek. I proszę, nie wyłączaj w nich zasilania kiedy wychodzę z pokoju. Goście zadowoleni byliby także z gniazd dla USB aby nie było konieczności korzystania ze złącza pośredniego.

4. Łatwo ustawiane (góra – dół) regulatory temperatury.

5. Miejsce do pracy. Uwaga - ludzie pracują obecnie  zawsze i wszędzie – musisz więc to sobie uświadomić, i być sympatycznym i elastycznym, i zagwarantuj im odpowiednią ilość gniazd oraz  bezprzewodowy dostęp do Internetu.

6. A co do telewizora, to 24-godzinne kanały informacyjne, kanały sportowe i kilka ciekawych rozrywkowych kanałów telewizyjnych. Większość gości nie chce lub nie lubi wszystkich tych materiałów marketingowych, które umieszczasz na ekranie telewizora, nawet jeśli myślisz, że lubią.


Krótka lista, prawda?

W rzeczywistości, można podsumować to, czego gość wymaga od hotelowego pokoju:

1. Czystość

2. Wygoda

3. Łączność

Czwartym punktem mogłaby być sprzedaż pokoi po rozsądnej, ekonomicznej cenie, ale który hotelarz chciałby reklamować swój produkt jako „tani”?

Zastanów się tylko, jak długo gość średnio przebywa w twoim hotelu – 1,5, czy może 2 noce. I w tym, stale zmniejszającym się okresie, jak długo będzie przebywał w pokoju nie śpiąc, aby móc korzystać ze wszystkich tych usług - może 4 godziny? Jedna, góra dwie godziny rano, godzina po pracy wieczorem przed kolacją, i może jedna lub dwie godziny przed snem. Jak wiele z tego czasu mogą poświęcić na uczenie się, jak korzystać z technologicznych urządzeń w hotelowym pokoju, kiedy muszą odzyskać siły po męczącym locie, nadrobić zaległości w odpowiadaniu na e-maile lub zakończyć terminowe zadania? Oni po prostu chcą wykorzystywać tę technologię do efektywnej pracy.

Co, to oznacza dla ciebie – hotelarza?

Moim zdaniem, w przyszłości - goście zaczną pytać, dlaczego powinni płacić za tę technologię, kiedy po prostu jej nie potrzebują i nie chcą, a zwłaszcza kiedy z niej nie korzystają. Ich pragnieniem będzie to, aby jakoś zintegrować swoje urządzenia z twoim systemem by móc robić to, czego tak naprawdę chcą – przy pomocy swoich urządzeń. Oni znają swoje urządzenia, dobrze im się na nich pracuje, a co najważniejsze - zapłacili za nie - więc dlaczego powielasz koszty? Może nadszedł już czas, aby ponownie tę sprawę przemyśleć, i zacząć zmniejszać niepotrzebnie nadmierną ilość skomplikowanych urządzeń technologicznych w hotelowych pokojach.

Ile razy zdarzyło ci się przypatrywać ludziom idącym ulicą, stojącym w kolejce, pijącym espresso z mlekiem lub po prostu rozmawiających z przyjaciółmi – co trzymali w swoich rękach? Swoje mobilne urządzenia, oczywiście. Ci ludzie są tak przywiązani do swoich urządzeń, że trzeba by użyć łomu do wyważenia ich z ich dłoni. Wiara w to, że wybiorą twoje urządzenie i nauczą się go obsługiwać, jest wysoce spekulacyjna – no chyba że zawsze masz takie szczęście, że gościsz u siebie maniaków technologicznych.

Zastanów się bardzo starannie nad rodzajem wdrażanej u siebie technologii. Czy robisz to dlatego, że czujesz się zagrożony przez konkurencję? Pamiętaj, że oni mogą się po prostu mylić. Czy może robisz to z uwagi na ustalenia grup zainteresowań, które tak starannie tworzyłeś i których opinii zasięgnąłeś?

Modna technologia nie jest już wystarczającą pokusą do zmiany lojalności. System stereo B&I, lub stacja dokująca dla iPoda nie jest już skutecznym bodźcem zachowań gości - ale bezpłatne Wi-Fi i mini-bar może nim być.

A poza tym żywotność tych zabawek jest bardzo krótka - dwanaście do osiemnastu miesięcy na topie, zanim zdegradowane zostaną do drugiej ligi. Czy możesz sobie pozwolić, aby zamienić te gadżety, tak szybko?

Kiedy wreszcie zatrzymasz się, popatrzysz i posłuchasz?


Terence Ronson


Komentarze:

Co powinno znalezć się w pokoju hotelowym? ...więcej»

Łóżko w pokoju hotelowym – na co zwrócić uwagę? ...więcej»

Poduszka na dobry sen ...więcej»

Poradnik inwestora – budujesz hotel, pamiętaj o najważniejszym ...więcej»

Aquacycling: Jak polski fitness zarabia na nowym trendzie z Zachodu? ...więcej»

Standardowe procedury check in i check out w hotelu ...więcej»

Pokój hotelowy - definicja, rodzaje, wyposażenie ...więcej»

Czym jest usługa hotelarska? ...więcej»

Test dla hotelarzy 12 - Technik hotelarstwa ...więcej»

Test dla hotelarzy 8 - Technik hotelarstwa ...więcej»

Piękny Pałac, odremontowany i zaadoptowany na...

2018-06-08, 23:45:01 ~Zbigniew Hanke

Też jak jadę na rower to biorę dużą butelkę cisowianki,...

2018-05-15, 12:57:50 ~Agata

Fajnie, że Koneser będzie miał taką bogatą ofertę...

2018-03-24, 18:12:35 ~Karolina

"Prawdopodobnie" ... z tego co widziałem to Golden Tulip...

2018-03-06, 10:02:29 ~Paul VD

Warszawa a szczególnie Praga potrzebowała inwestycji...

2018-02-19, 19:49:28 ~klara

Świetna inicjatywa, podpisuję się obiema rękami. Dzieci...

2018-01-24, 16:51:44 ~anita

Jakie blisko 700 000 skoro nawet nie było pół miliona...

2018-01-16, 13:49:40 ~Brzeski

Koneser dla mieszkańców Pragi i nie tylko to wielka...

2018-01-14, 15:14:12 ~smakosz

Więcej o Dolinie Psarki można znaleźć na...

2018-01-09, 19:03:15 ~Michał

Copyright ©2008-2018 Hotelinfo24.pl - Wszelkie prawa zastrzeżone

O PORTALU | REGULAMIN SERWISU | REKLAMA W PORTALU  | KONTAKT

Ta strona wykorzystuje pliki cookie. Korzystając ze strony wyrażasz zgode na używanie cookie.  Więcej informacji