Piątek 19 Kwiecień 2024

redakcja@hotelinfo24.pl | Reklama w serwisie

Strona główna » Obsługa gościa » Radzenie sobie ze zgonem w hotelu

Artykuły serwisu


Radzenie sobie ze zgonem w hotelu


Dodano: 2012-09-17

Drukuj


Jedyna rzecz, o której nikt cię nie informuje, kiedy decydujesz się na pracę w branży hotelarskiej to fakt, że zdarzają się przypadki, kiedy ludzie w hotelach umierają, więc równie dobrze mogą umrzeć na twojej zmianie lub w pobliżu twojego stanowiska pracy. A kiedy to się zdarza, to nie wiesz co masz robić, bo nikt wcześniej ci o tym nie powiedział. Zazwyczaj wszyscy świadkowie takiego wydarzenia są w szoku i powstaje swoistego rodzaju zamieszanie, podczas którego ktoś próbuje się gwałtownie dowiedzieć, co robić.

Widziałem osobiście, jak kilka osób zmarło w hotelach i nieważne czy miałem po prostu pecha, czy znalazłem się w nieodpowiednim miejscu, w niewłaściwym czasie - nie wiem. Nauczyłem się jednak w związku z tym wiele nie tylko o radzeniu sobie z faktem, że ktoś umarł właśnie przy mnie, ale także, jak radzić sobie ze zgromadzonymi wokół osobami i krewnymi tych osób.



Pomyślałem więc, że mogę podzielić się tym doświadczeniem, aby wspomóc innych wiedzą i tym, jak powinni się zachować i jak reagować, kiedy sprawy przyjmą tak dramatyczny obrót. Pierwszy raz uzmysłowiłem sobie, że ludzie rzeczywiście umierają w hotelach, kiedy moja siostra wróciła do domu wcześniej z pracy w hotelu, gdzie pełniła obowiązki housekeepera, ponieważ większość pracowników zostało wysłana do domów, po tym jak odkryto, że jeden z gości popełnił w hotelu samobójstwo. Miałem w tym czasie 14 lat, i był to na pewno pierwszy raz, kiedy zdałem sobie sprawę, że hotele to nie tylko ciężka praca, ale też takie sytuacje, kiedy nie zawsze wszyscy goście kończą swój pobyt po wymeldowaniu się z hotelu. Mężczyzna, który zmarł zameldował się w hotelu anonimowo, nie pozostawił dających się zweryfikować informacji identyfikacyjnych i zapłacił gotówką. Nikt nie wiedział, kim naprawdę był i pomimo wielu publikacji w mediach, wydaje się, że do dzisiejszego dnia nie został formalnie zidentyfikowany, a jego rodzina poinformowana, i wciąż od czasu do czasu myślę o tym zdarzeniu, które sprawiło, że zdałem sobie sprawę z tego, że hotele nie zawsze są bezpiecznymi przystaniami, gdzie wszystko jest idealne i wszyscy są szczęśliwi.

Wiem z doświadczenia, że zajmowanie się kimś, kto umiera w otoczeniu hotelowym jest strasznie stresujące i może napełnić was strachem i spowodować panikę. Przedstawiam więc poniżej kilka kroków, jakie należy podjąć w przypadku śmierci gościa, niezależnie od miejsca w którym się to zdarzyło.

Przygotuj się na taką ewentualność! Być może nigdy nie miałeś doświadczenia związanego ze śmiercią lub nie widziałeś nigdy przedtem martwego ciała i przeżywasz to przerażające, oszałamiające doświadczenie po raz pierwszy. Jeśli tak właśnie jest, pozwól aby to ktoś inny się nim w większości zajął, chyba że nie masz wyboru i musisz sobie z tym poradzić samodzielnie. Gorąco polecam, gdy będziesz miał do czynienia z taką sytuacją i nie będziesz miał innego wyboru, abyś był w pełni przygotowany na to, czego się zwykle można spodziewać:

Martwe ciało. Tego należy przede wszystkim oczekiwać i wbrew powszechnemu przekonaniu, jeśli przyczyna śmierci jest nagła i nie została spowodowana poważnymi obrażeniami lub krwawieniem, to na ogół nie ma się czego obawiać. Pamiętaj, że jeśli musisz dotknąć ciała z jakiejkolwiek przyczyny, takiej jak na przykład sprawdzanie pulsu, należy uczynić to w rękawicach medycznych lub lateksowych.

Zrozpaczeni ludzie. Mogą to być pracownicy, krewni, a być może przyjaciele. Bez względu na to, kim są to zazwyczaj są zmartwieni odkryciem zwłok lub samą obecnością przy śmierci konkretnej osoby.

Potencjalne niebezpieczeństwo. Śmierć może być wynikiem działania niebezpiecznego sprzętu lub podobną przyczyną, więc nie wykonuj nerwowych ruchów, ale upewnij się, że bezpiecznie jest wejść do pokoju!

Staraj się być opanowanym - trudno jest oczywiście tak się zachować, ale jeśli od lat jesteś przyzwyczajony do pracy w hotelach, przyjmij profesjonalną postawę i przejmij kierowanie postępowaniem w tej sprawie. Możesz być w szoku, możesz być przygnębiony, ale w żadnych okolicznościach nie należy panikować, ponieważ panika niezwykle szybko się rozprzestrzenia! Wszystkie wydawane przez ciebie polecenia muszą być utrzymane w opanowanym tonie mierzonej (nawet jeśli jesteś nieco roztrzęsiony). Jeśli musisz zrobić sobie przerwę, aby dojść do siebie po tak ekstremalnym doświadczeniu, powiedz o tym innemu pracownikowi i przekaż mu, że wszystko w porządku, ale musisz po prostu zrobić sobie kilkuminutową przerwę.

Pamiętaj o P.O.Z.:
P jak poinformować. Zadzwoń do służb ratowniczych, jeśli nie uczynił tego wcześniej ktoś inny i przekaż jak najwięcej szczegółów, o których się dowiedziałeś

O jak odizolować. Odizoluj od osób postronnych najbliższą okolicę miejsca zdarzenia, w razie konieczności usuń zbędne osoby z otaczającej go przestrzeni. Niezależnie od wielkości pomieszczenia, w którym się znajdujesz, nie powinno tam być absolutnie żadnych innych gości, z wyjątkiem najbliższej rodziny, ale nawet wtedy należy spowodować, aby rodzinę skierować do osobnego pokoju lub podobnego pomieszczenia w momencie przybycia służb ratunkowych (odkryjesz zresztą, że usunięcie rodziny jest zazwyczaj prawie niemożliwe!). Jeśli gość zmarł samotnie w pokoju i nie ma pulsu, natychmiast opuść pokój, zablokuj drzwi i nie pozwól nikomu tam wchodzić, aż do przybycia służb ratunkowych. Pod żadnym pozorem nie wolno niczego dotykać w pomieszczeniu lub na miejscu zdarzenia, chyba że jest to konieczne (np. dotknięcie klamki jest niezbędne, ale przeszukiwanie szuflad i szaf jest niedopuszczalne).

Z jak zbadać. Dowiedz się o wszystkie szczegóły dotyczące zmarłego – jak np. nazwisko, adres, data urodzenia, wiek, choroby, przyjmowane leki, inne wydarzenia prowadzące do śmierci. Dane takie są niezbędne dla służb ratowniczych i należy je spisać, tak by później móc je również wykorzystać do sporządzenia wymaganych raportów. Potrzebne będzie również sprawdzenie czasu, a jeśli zegarek jest wyposażony w stoper, należy go uruchomić! Gdy przyjadą służby ratunkowe, to jeśli ktoś prowadził akcję reanimacyjną, to długość czasu przeprowadzania takiej akcji jest decydującym czynnikiem w podejmowaniu przez służby ratunkowe dalszych działań. Wiedząc więc, że akcja trwała przez 3 minuty 2 sekundy, jest o wiele bardziej przydatne niż stwierdzenie, że udzielanie pierwszej pomocy trwało około 5 minut!

Zabraniaj dostępu wszelkim osobom postronnym. Tylko kluczowi członkowie personelu powinni być obecni na miejscu zdarzenia – zarządzający akcją ratowniczą i udzielający pierwszej pomocy, jako, że nikt poza tym, nie jest tak naprawdę w stanie nic więcej pomóc. Generalnie, na miejscu zdarzenia powinni się znajdować: kierownik, 2 osoby z ekipy ratunkowej lub personelu potrafiący wykonywać resuscytację (konieczni tylko w przypadku niedawnej nagłej śmierci, a nie do odkrywania zwłok), i jedna osoba na jedne drzwi, aby zabraniać dostępu do pomieszczenia, w którym stwierdzono tragiczne zdarzenie. Osoby te powinny przebywać na zewnątrz pomieszczenia, a nie wewnątrz. Jeśli nie dysponujesz wystarczającą liczbą pracowników na każde drzwi, to przekonasz, że bardzo chętne do pomocy są osoby, które znalazły się tam przypadkiem.

Wprowadźcie służby ratownicze – przejmując je na zewnątrz, w momencie ich przyjazdu. Możesz przekazywać im informacje o stwierdzonym przypadku, w trakcie dochodzenia na miejsce zdarzenia, które zostały już przez ciebie zebrane, wraz z informacjami o tym, co działo się do tej pory. To oszczędza czas i może być istotne dla resuscytacji.

Zachowaj czystość na miejscu akcji! Zanim nie zakończą się czynności śledcze lub nie, dostaniesz pozwolenie ze strony służb ratowniczych, nie pozwalaj nikomu na korzystanie z zastrzeżonych pomieszczeń. Ocena ryzyka może być konieczna w zależności od okoliczności śmierci. Jeśli śmierć nastąpiła w miejscu publicznym, np. recepcji, być może trzeba będzie rozważyć tymczasowe zamknięcie hotelu, jeśli jest to jedyny punkt dostępu i nie może być odizolowany, ale przypadki takie są raczej rzadkie. Jeżeli zgon nastąpił w pokoju, wyłącz go z użytkowania do czasu zakończenia wszelkich czynności związanych z postępowaniem wyjaśniającym.

Raportowanie to zupełnie inny rodzaj czynności, ale jest to zwykle konieczne do zgłaszania przypadków śmierci. (W Wielkiej Brytanii jest to uregulowane w przepisach RIDDOR) Miejscowa policja zazwyczaj bierze udział w takich przypadkach i będzie w stanie doradzić, jakich zgłoszeń trzeba dokonać. Takich informacji będzie w stanie dostarczyć kierownictwo hotelu lub władze lokalne.

Poszukać profesjonalnej pomocy w radzeniu sobie z takimi przypadkami! W Wielkiej Brytanii, możesz zadzwonić do jednej z wielu organizacji charytatywnych, które oferują pomoc w zdarzeniach ze skutkiem śmiertelnym i większość informacji dostępna jest przez telefon. Gorąco zalecam skorzystanie z fachowego doradztwa przynajmniej w pierwszych dwóch zgonach, jakie ewentualnie przydarzą się w twoim hotelu. Mimo, iż wiele osób może początkowo czuć się dobrze, to pamiętaj, że w czasie stresu mózg uwalnia substancje chemiczne, które pomagają organizmowi prawidłowo reagować. Gdy te związki po jakimś czasie przestają działać, to można nagle poczuć się bardzo przygnębionym tym, co się stało. Podobnie, twoje ciało i umysł mogą być tak zszokowane, że nie będziesz w stanie zachowywać się racjonalnie. Jeśli tak się stanie, być może trzeba będzie skorzystać z intensywnej profesjonalnej pomocy, ale o ile nie jesteś bardzo blisko związany ze zmarłym, nie jest to zazwyczaj potrzebne, możesz więc zrobić sobie króciutką przerwę, w trakcie której otrzymasz niezbędne wsparcie i będziesz gotów do dalszego wykonywania swoich obowiązków.

Przedstawiłem więc wyżej garść spostrzeżeń dotyczących przypadków śmierci w hotelu. Proszę pamiętać, że istnieje wiele innych obowiązków z nimi związanych, takich jak obsługa mediów, sprzątanie i sprawy prawne, ale nie są bezpośrednio związane z głównym tematem tego artykułu.

Matt Shiells-Jones


Komentarze:

Jak przygotować się na wakacje w hotelu? ...więcej»

Etapy pobytu gościa hotelowego ...więcej»

Choroba w hotelu ...więcej»

Czy internetowe strony z opiniami klientów przyczyniają się do nawrotu doskonałej obsługi hotelowych gości? ...więcej»

Znaczenie edukacji przyszłych hotelarskich profesjonalistów w zakresie obsługi gości ...więcej»

Standardowe procedury check in i check out w hotelu ...więcej»

Pokój hotelowy - definicja, rodzaje, wyposażenie ...więcej»

Czym jest usługa hotelarska? ...więcej»

Test dla hotelarzy 12 - Technik hotelarstwa ...więcej»

Test dla hotelarzy 8 - Technik hotelarstwa ...więcej»

Piękny Pałac, odremontowany i zaadoptowany na...

2018-06-08, 23:45:01 ~Zbigniew Hanke

Też jak jadę na rower to biorę dużą butelkę cisowianki,...

2018-05-15, 12:57:50 ~Agata

Fajnie, że Koneser będzie miał taką bogatą ofertę...

2018-03-24, 18:12:35 ~Karolina

"Prawdopodobnie" ... z tego co widziałem to Golden Tulip...

2018-03-06, 10:02:29 ~Paul VD

Warszawa a szczególnie Praga potrzebowała inwestycji...

2018-02-19, 19:49:28 ~klara

Świetna inicjatywa, podpisuję się obiema rękami. Dzieci...

2018-01-24, 16:51:44 ~anita

Jakie blisko 700 000 skoro nawet nie było pół miliona...

2018-01-16, 13:49:40 ~Brzeski

Koneser dla mieszkańców Pragi i nie tylko to wielka...

2018-01-14, 15:14:12 ~smakosz

Więcej o Dolinie Psarki można znaleźć na...

2018-01-09, 19:03:15 ~Michał

Copyright ©2008-2018 Hotelinfo24.pl - Wszelkie prawa zastrzeżone

O PORTALU | REGULAMIN SERWISU | REKLAMA W PORTALU  | KONTAKT

Ta strona wykorzystuje pliki cookie. Korzystając ze strony wyrażasz zgode na używanie cookie.  Więcej informacji