Sobota 20 Kwiecień 2024

redakcja@hotelinfo24.pl | Reklama w serwisie

Strona główna » Zarządzanie » Wycena i branding hotelu

Artykuły serwisu


Wycena i branding hotelu


Dodano: 2012-10-31

Drukuj


Połączenie środków materialnych i niematerialnych jest wykorzystywane do kreowania i rozwoju marki. W przypadku branży hotelarskiej kreacja marki wymaga integracji znaku towarowego z ukierunkowanymi strategiami promocyjnymi, skutecznych kampanii reklamowych i atrakcyjnego designu hotelowego produktu. Hotelowa marka posiada potencjał, aby stać się sprawdzonym znakiem orientacyjnym, który obiecuje specyficzne otoczenie swojemu rynkowi docelowemu, już na etapie rezerwacji i aż po etap wymeldowywania się z hotelu. Jest to całościowy pakiet, stworzony i opracowany w oparciu o ludzką pomysłowość, a następnie uwznioślony emocjonalnymi reakcjami na ten właśnie pakiet. Dlatego też hotelowa marka jest aktywem intelektualnej własności, której znaczenie istotnie wzrasta z punktu widzenia wyceny przedsiębiorstw.

Znaczenia kreacji i rozwoju marki w dzisiejszym wysoce konkurencyjnym przemyśle hotelarskim nie można przecenić. Wystarczy spojrzeć na roczne sprawozdania Komisji Papierów Wartościowych i Giełd w odniesieniu do dwóch najlepszych przedsiębiorstw branżowych, Hilton Hotel Corporation i Marriott International. W Sekcji Opisowo-Analitycznej każdego z nich, okaże się, że identyfikacja marki znajduje się w centralnej części tych sprawozdań. Przegląd firmy hotelowej Hilton Hotel Corporation, na przykład, otwiera lista korporacyjnych marek, w podziale na typ własności, liczbę obiektów i liczbę pokoi. Opis firmy kończy się podsumowaniem korporacyjnej, rozwojowej "strategii bazowej", której pomyślna implementacja jest funkcją "zróżnicowanej obecności na rynku, siły marek i strategicznej lokalizacji obiektów" 1. Zupełnie podobnie, Marriott International określa swoją firmę w kategoriach marek, jakie posiada, kreuje, na które udziela franczyz i sprzedaje - w przypadku obiektów dysponujących kwaterami typu timeshare. Przegląd firmy kończy się podsumowaniem zaangażowania Marriott International w utrzymanie poziomu usług, który kojarzony jest z jego markami poprzez "sprzedaż w sposób oczekiwany przez klienta, który chciałby dokonać zakupu". 2. Hotelowa marka jest w ostatecznym rozrachunku tym, co klient kupuje, więc jej właściwa wycena ma kapitalne znaczenie w branży hotelarskiej.



Najpopularniejsze marki kupowane przez klientów na współczesnym rynku, odzwierciedlają pełne spektrum popytu wśród najlepszych przedsiębiorców, zarówno w segmencie budżetowym, jak i segmencie luksusowym z pełną obsługą. Wynika stąd, że jednym z powodów, dla których branding jest tak potężnym narzędziem marketingowym, jest zdolność konkretnego znaku towarowego do penetracji wielu rynków poprzez rozwój zróżnicowanego portfela marek. Stopień dywersyfikacji rynku osiągany poprzez efektywny rozwój marki charakteryzuje w szczególności branżę hotelową ze względu na wrażliwość wobec określonych warunków gospodarczych. Silny rozwój marki ułatwia również większą dywersyfikację operacyjną przedsiębiorstwa. Hotelowa własność, franczyza i zarządzanie, przejęcia i sprzedaż obiektów są odrębnymi segmentami biznesowymi w hotelowym systemie, z których każdy charakteryzuje się unikalnymi reakcjami na cykle gospodarcze, cykle hotelowe i powszechne zaburzenia w przemyśle. Na przykład, w okresach wysokiej niepewności gospodarczej, systemy hotelowe popularnych marek mogą nadal rozwijać swoją działalność poprzez udzielanie franczyz, co nie jest kapitałochłonne. Rozdział sprawozdania poświęcony rozwojowi i wydatkom kapitałowym w Hilton Hotel Corporation stwierdza, że system hotelowy wykazuje tendencje wzrostowe "głównie poprzez udzielone franczyzy i umowy o zarządzanie, które wymagają niewielu lub nie wymagają w ogóle inwestycji kapitałowych". 3 Podobnie, w obecnym okresie zwiększonych projektów inwestycyjnych i wysokich kosztów energii, systemy hotelowe mogą rozwijać swoją działalność poprzez strategiczne konwersje. Na przykład, 39 procent wszystkich dodatkowych pokoi pozyskanych przez Marriott International pochodziło z konwersji pokoi innych marek. 4 Rozwój marki jest więc kluczowym elementem pracy większości systemów hotelowych. Ze względu na centralną rolę we wspomaganiu przychodów poprzez operacyjną dywersyfikację i minimalizację ekspozycji na konkurencyjne warunki rynkowe oraz poprzez dywersyfikację produktu, rozwój marki jest także kluczowym czynnikiem wartości przedsiębiorstwa.

Podstawowa zasada wyceny stosowana do każdego składnika aktywów finansowych polega na tym, że jego wartość jest równa bieżącej wartości jego przyszłych ekonomicznych dochodów. Dlatego też, spośród wszystkich sposobów i metod wyceniania marek hotelowych, preferuje się metodę dochodową, ponieważ określa bieżącą wartość przyszłego strumienia dochodów przypisanych do marki. Kroki, które są niezbędne w celu wyizolowania przyszłych dochodów hotelowej marki, są następujące:
• rozdzielenie różnych segmentów biznesowych, takich jak Własność Hotelu, Zarządzanie i Franczyza i Własność Okresowa Timeshare;
• oddzielenie przychodów ze sprzedaży każdej marki w ramach segmentu biznesowego;
• przypisanie wszystkich kosztów operacyjnych i opłat kapitałowych związanych z tymi przychodami, takimi jak reklama i wydatki promocyjne oraz prawne, umowne i inne opłaty związane z segmentem umów franczyzowych i umów o zarządzanie;
• projekcja pozostałego okresu ekonomicznego użytkowania marki;
• oszacowanie ekonomicznego dochodu, który zostanie wygenerowany przez markę w czasie jej przewidywanego ekonomicznego funkcjonowania; oraz
• wykorzystanie wyizolowanego ekonomicznego strumienia dochodów. Projekcja pozostającego okresu użytkowania hotelowej marki wymaga zarówno jakościowych, jak i ilościowych analiz kompozytu uwarunkowań cyklu użytkowania. Te uwarunkowania składają się m.in. z takich czynników, jak: historyczne okresy użytkowania podobnych marek, okresy użytkowania określone przez istniejące franczyzy oraz umowy o zarządzanie i analizy ekonomiczne warunków, które wpływają na zdolność marki do generowania pożądanej stopy zwrotu. Wykorzystywanie strumienia dochodów odbywa się poprzez zastosowanie bezpiecznego ryzyka stopy zwrotu (stopa dyskontowa), do ustalenia wartości bieżącej.

Dwa inne ogólne metody wyceny marki to metoda kosztowa i metoda rynkowa. Metoda kosztowa wycenia wartość marki poprzez określenie całkowitego kosztu odtworzenia przedmiotu marki. Ponieważ metoda kosztowa nie bierze pod uwagę wzrostu potencjału dochodowego, to często prowadzi do błędnej wyceny końcowej. Metoda rynkowa wycenia wartości marki poprzez odniesienie do porównywalnych transakcji. Nieodłącznym ograniczeniem w stosowaniu metody rynkowej jest dostępność danych dotyczących konkretnych marek.

Na rynku funkcjonuje szeroki wachlarz usług doradczych w zakresie wyceny przedsiębiorstw, które mogą zapewnić właścicielom hoteli i inwestorom istotne informacje na temat marek, będących ich własnością, pod względem tego, czy dany składnik aktywów jest pojedynczą marką, czy też składa się nań portfolio różnych marek.

Dla wielu operatorów hotelowych, marki mogą być najważniejszym wyznacznikiem wartości. Zatem w zależności od tego czy się kupuje, sprzedaje, inwestuje lub jest się operatorem systemu hotelowego, właściwa identyfikacja i wycena przedmiotu marki (marek) ułatwia podejmowanie decyzji wpływających na wzmocnienie jej (ich) wartości dla akcjonariuszy, skuteczności zarządzania, planowania kapitałowego i precyzyjnej wyceny biznesowej.

Thomas E. Pastore


Komentarze:

Dotacje dla branży hotelarskiej 2024 - wszystko, co musisz wiedzieć ...więcej»

Podstawowe niezbędne narzędzia pracy współczesnego hotelarza ...więcej»

Bezpieczeństwo w małych obiektach hotelowych ...więcej»

Pomaganie integruje ...więcej»

Kradzież w hotelu? Nie daj sobie ukraść własnych praw! ...więcej»

Standardowe procedury check in i check out w hotelu ...więcej»

Pokój hotelowy - definicja, rodzaje, wyposażenie ...więcej»

Czym jest usługa hotelarska? ...więcej»

Test dla hotelarzy 12 - Technik hotelarstwa ...więcej»

Test dla hotelarzy 8 - Technik hotelarstwa ...więcej»

Piękny Pałac, odremontowany i zaadoptowany na...

2018-06-08, 23:45:01 ~Zbigniew Hanke

Też jak jadę na rower to biorę dużą butelkę cisowianki,...

2018-05-15, 12:57:50 ~Agata

Fajnie, że Koneser będzie miał taką bogatą ofertę...

2018-03-24, 18:12:35 ~Karolina

"Prawdopodobnie" ... z tego co widziałem to Golden Tulip...

2018-03-06, 10:02:29 ~Paul VD

Warszawa a szczególnie Praga potrzebowała inwestycji...

2018-02-19, 19:49:28 ~klara

Świetna inicjatywa, podpisuję się obiema rękami. Dzieci...

2018-01-24, 16:51:44 ~anita

Jakie blisko 700 000 skoro nawet nie było pół miliona...

2018-01-16, 13:49:40 ~Brzeski

Koneser dla mieszkańców Pragi i nie tylko to wielka...

2018-01-14, 15:14:12 ~smakosz

Więcej o Dolinie Psarki można znaleźć na...

2018-01-09, 19:03:15 ~Michał

Copyright ©2008-2018 Hotelinfo24.pl - Wszelkie prawa zastrzeżone

O PORTALU | REGULAMIN SERWISU | REKLAMA W PORTALU  | KONTAKT

Ta strona wykorzystuje pliki cookie. Korzystając ze strony wyrażasz zgode na używanie cookie.  Więcej informacji