Czwartek 18 Kwiecień 2024

redakcja@hotelinfo24.pl | Reklama w serwisie

Strona główna » Obsługa gościa » Lekcje płynące z doskonałej obsługi klienta w...

Artykuły serwisu


Lekcje płynące z doskonałej obsługi klienta w Southwest Airlines


Dodano: 2013-03-14

Drukuj


Nie zdarza się często, aby wyrażenia "wyjątkowa obsługa klienta" i "linie lotnicze" występowały w tym samym zdaniu. Sprytnie sformułowane przepisy dotyczące zmian w rozkładzie lotów, wysokie opłaty i czasami niegrzeczni pracownicy przysporzyły branży lotniczej złej reputacji.

To właśnie walka z taką reputacją przyświecała Herbowi Kelleherowi, kiedy zakładał Southwest Airlines w 1971 roku. "Wizja Herba polegała na tym, że zamierzaliśmy zapewnić doskonałą obsługę klienta w branży znanej ze złego ich traktowania", mówi Teresa Laraba, pierwsza wiceprezes ds. klientów w firmie Southwest.

Udało im się. Obecnie, 41 lat później, linie lotnicze Southwest znane są z wzorcowej obsługi - pracownicy korporacji wysyłają nawet prywatne listy z podziękowaniami lub przeprosinami za opóźnienia w locie i inne niedogodności zdarzające się wobec klientów. Skutkiem tych wysiłków jest utrzymujący się wysoki stopień lojalności klientów. Dowód na to dostarczają media społecznościowe. W chwili oddawania niniejszego artykułu do druku, Southwest miał ponad 3,1 milionów kliknięć przycisku "lubię to" na swoim profilu na Facebooku, w porównaniu z 363.000 zgromadzonych przez United Airlines i 355.000 przez Deltę. Jak zatem w małej firmie można osiągnąć tak wielki poziom zadowolenia klienta? Laraba proponuje kilka sugestii.



Skoncentruj się na procesie zatrudniania pracowników

Southwest stara się zatrudniać ludzi z ujmującą osobowością, którzy cieszą się pracą z innymi ludźmi. Zatrudniają byłych pracowników branży lotniczej, ale tylko jeśli kandydaci pasują do kulturowego wizerunku firmy.

"Nie zatrudnimy osób, które pracują w branży od 20 lat, ale nie są przyjaźnie nastawieni wobec klientów", mówi Laraba.

Oprócz wyszukiwania ludzi z odpowiednimi osobowościami, Laraba koncentruje się także na motywacji kandydata do pracy w Southwest. Podkreśla, że ważne jest zatrudnianie tylko takich osób, które naprawdę wierzą w to, co twoja firma stara się osiągnąć.

Zapewnij swoim pracownikom swobodę działań
Southwest umożliwia swoim pracownikom swobodę konieczną do podejmowania natychmiastowych decyzji (choć z ograniczeniami) dla dobra obsługi klienta. Swoboda ta nie tylko pomaga w stosunkach konsumenckich, ale również sprawia, że pracownicy czują się uprawnieni do radzenia sobie z sytuacjami bieżącymi, co jest pozytywne dla zaangażowania w pracę i utrzymania ich w firmie.

Laraba podaje przykład mężczyzny, który powiadomił stewardesę, że ma zamiar oświadczyć się swojej dziewczynie w trakcie lotu. Aby ta chwila stała się niezapomnianym przeżyciem dla wspomnianej pary, stewardesa podjęła decyzję, by podarować im butelkę szampana, a następnie poinstruowała mężczyznę, jak korzystać z systemu interkom.

"Nie mogę powiedzieć, jak wiele razy, podobne sytuacje się zdarzały," mówi. "Kiedy dajesz pracownikom swobodę w postępowaniu, sprawia ona, że czują się zadowoleni z pracy, a kiedy kontaktują się z klientem, to tylko przekazują te indywidualne pozytywne emocje na swoje otoczenie."

Przepraszaj
Dział aktywnej obsługi klienta w firmie Southwest zajmuje się odpowiedziami na kwestie niepokojące klientów oraz ich prośbami i życzeniami. Gdy coś pójdzie nie tak, pracownik tego działu kontaktuje się z klientami osobiście (zwykle przez e-mail) i czasami oferuje nawet darmowy przelot za niedogodności, które ich spotkały w związku z podróżą.

"Nie wysyłamy vouchera za każdym razem, gdy lot opóźnił się z powodu złej pogody, ale jeśli uznamy, że sytuacja tego wymaga, to na pewno go wyślemy" mówi Laraba, dodając, że utrzymanie lojalności klienta jest szczególnym rodzajem zwrotu z inwestycji (ROI), uzyskiwanym w wyniku stosowania takiej taktyki.

Laraba twierdzi, że przeproszenie jest właściwym sposobem postępowania w każdym przypadku niedogodności doświadczanych przez klienta. Przyznanie się do błędu, nawet bez rekompensaty pieniężnej, może być wystarczające dla utrzymania klienta na całe życie.

Katie Morell


Komentarze:

Jak przygotować się na wakacje w hotelu? ...więcej»

Etapy pobytu gościa hotelowego ...więcej»

Choroba w hotelu ...więcej»

Czy internetowe strony z opiniami klientów przyczyniają się do nawrotu doskonałej obsługi hotelowych gości? ...więcej»

Znaczenie edukacji przyszłych hotelarskich profesjonalistów w zakresie obsługi gości ...więcej»

Standardowe procedury check in i check out w hotelu ...więcej»

Pokój hotelowy - definicja, rodzaje, wyposażenie ...więcej»

Czym jest usługa hotelarska? ...więcej»

Test dla hotelarzy 12 - Technik hotelarstwa ...więcej»

Test dla hotelarzy 8 - Technik hotelarstwa ...więcej»

Piękny Pałac, odremontowany i zaadoptowany na...

2018-06-08, 23:45:01 ~Zbigniew Hanke

Też jak jadę na rower to biorę dużą butelkę cisowianki,...

2018-05-15, 12:57:50 ~Agata

Fajnie, że Koneser będzie miał taką bogatą ofertę...

2018-03-24, 18:12:35 ~Karolina

"Prawdopodobnie" ... z tego co widziałem to Golden Tulip...

2018-03-06, 10:02:29 ~Paul VD

Warszawa a szczególnie Praga potrzebowała inwestycji...

2018-02-19, 19:49:28 ~klara

Świetna inicjatywa, podpisuję się obiema rękami. Dzieci...

2018-01-24, 16:51:44 ~anita

Jakie blisko 700 000 skoro nawet nie było pół miliona...

2018-01-16, 13:49:40 ~Brzeski

Koneser dla mieszkańców Pragi i nie tylko to wielka...

2018-01-14, 15:14:12 ~smakosz

Więcej o Dolinie Psarki można znaleźć na...

2018-01-09, 19:03:15 ~Michał

Copyright ©2008-2018 Hotelinfo24.pl - Wszelkie prawa zastrzeżone

O PORTALU | REGULAMIN SERWISU | REKLAMA W PORTALU  | KONTAKT

Ta strona wykorzystuje pliki cookie. Korzystając ze strony wyrażasz zgode na używanie cookie.  Więcej informacji