|
|
Tradycyjnie wszechobecne
"przedpołudnia dla urody" często rozpoczynały się lub kończyły
lunchem spa. W środowisku dziennego spa przygotowywany jest on zwykle w
miejscowej restauracji i niestety czasami serwowany w muszlach małży na wynos.
Twoje kuracje kosmetyczne mogą być "oparte na" lub "wyróżniać
się" poprzez zabawowe kursy kulinarne, budowanie więzów społecznych i
urozmaicone public relations, ale co najważniejsze, powinny być opłacalne. Jako
stymulator przychodów, lekcje gotowania mogą przyciągać małe grupy, które
normalnie postrzegały twoje spa jako miejsca poprawy urody przed ślubem,
uczesania, czy makijażu. Poszerza to również zakres demograficzny twojej
klienteli i zwiększa ekspozycję twojego spa, działu gastronomii, jak również
samego hotelu.
Nieszablonowe myślenie pozwoli ci
również na wykorzystanie zaplecza fitness i strefy rekreacyjnej i uczynienie z
nich części twojego ośrodka spa. Dostęp do tych obszarów możliwy jest zazwyczaj
w przypadku rezerwowania usług spa, co wydłuża czas ich trwania, wzbogaca
wartości i doświadczenie. Tworzenie pakietów spa obejmujących ćwiczenia
fitness, wycieczki lub inne przedsięwzięcia rekreacyjne dodają hotelowym
ośrodkom spa szyku, z którymi nie mogą konkurować ośrodki dzienne. Trochę
strategicznego planowania i starannie spożytkowanego kapitału może skutkować
efektem zachwytu i zaskoczenia napędzającego biznes. Wyobraź sobie kolejkę
linową prowadzącą z gabinetu hydroterapii do pomieszczenia, w którym wykonywane
są masaże! Koszt takiej kolejki linowej może być zrekompensowany popytem
napędzanym przez tę unikalną propozycję sprzedażową, a przynajmniej umieszcza
się w kręgu zainteresowania w morzu wypełnionym rekinami konkurencji.
Zatrudnij konsultanta Prawda jest taka, że nikt nie wie
więcej o twojej firmie od ciebie, więc naturalnym założeniem jest to, że jesteś
najbardziej odpowiednią osobą zdolną do prawidłowej alokacji kapitału i zmiany
pozycjonowania twojego obiektu. I to jest właśnie powód, dla którego bardzo
pomocne może być skorzystanie z bezstronnych, obiektywnych opinii
doświadczonych praktyków. Konsultanci, z definicji, zatrudniani są z powodu
braku osobistego / emocjonalnego zaangażowania w biznesie, jak i z powodu
głębokiego zakresu wiedzy w interesującym nas temacie. Jeżeli planujecie zmiany
w swoim spa, które mogą wymagać nakładów inwestycyjnych i nie jesteście przekonani,
jak się do tego zabrać, ułatwieniem może być operacyjny audyt, po którym
powinna być sporządzona analiza potrzeb. Jest to świetny sposób rozpoczęcia
tego strategicznego procesu, dokonania oceny bieżących źródeł przychodów,
alokacji miejsc i poziomu wykorzystania biznesu. Będzie to również doskonały
punkt startowy dla zaplanowania przyszłych przychodów i oszacowania wielkości
kapitału niezbędnego do osiągnięcia założonych celów.
Ponieważ tego rodzaju decyzje
mają długoterminowy wpływ na twój biznes i markę chcesz by były możliwie
najbardziej elastyczne i ponadczasowe, a jednocześnie stanowiły założenia i
elementy wyróżniające dla twojej działalności operacyjnej. Łatwo tu o
popełnienie brzemiennych w skutkach błędów, najlepiej więc zostawić tę sferę
dla profesjonalistów, którzy potrafią zrozumieć i zinterpretować wszelkie
niuanse związane z tym procesem.
Jeśli zmiana pozycjonowania na
tym poziomie obejmuje także jakiegokolwiek rodzaju działalność wellness i
kompleksowe programy lifestylowe dobrze jest również skorzystać w tym obszarze
z porad profesjonalistów. W skład tych specjalistów mogą wchodzić bardzo różni
specjaliści, jak np. lekarze konwencjonalni i specjaliści z zakresu akupunktury
i nauczyciele życia, specjaliści od programów wellness itp. Dobrą wiadomością
jest to, że rynek sam wymusza zmiany na bazie potrzeb zgłaszanych przez
klientów, którzy nie zadowalają się jakością drugiej klasy, a za korzystania z
najlepszych produktów gotowi są płacić duże pieniądze.
Nie zapominaj o lokalnym popycie Jeśli twój ośrodek spa skupia się
przede wszystkim na pozyskiwaniu i obsługiwaniu gości przebywających w hotelu
tymczasowo, to być może tracisz wiele okazji nadarzających się wśród
potencjalnych lokalnych klientów, którzy będą tam jeszcze długo po tym, jak
rzeczeni turyści już dawno stamtąd wyjadą. Lokalni mieszkańcy mogą cię uratować
w okresach przestoju i poza sezonem. Jeśli masz na tyle szczęścia, aby mieć
lokalną bazę klientów kreujących popyt, która ma ekonomiczną siłę i profil
demograficzny pozwalający na satysfakcjonującą koegzystencję z hotelowymi gośćmi,
oceń zdolność skanalizowania tego popytu i stworzenia odpowiedniej wielkości
obiektu. Może to przełożyć się na większe centrum fitness, stałych szatni lub
możliwość wykorzystania, w razie potrzeby, studia jogi, jako miejsca przyjęć
koktajlowych. Jeśli remont jest w toku, może to być tak proste, jak wygospodarowanie
pomieszczenia do przechowywania stołów i krzeseł, z dodatkiem urządzeń
chłodniczych i być może barku lub zlewu. Można również zaprogramować aktualnie
niewykorzystywane obszary spa na kursy tak różne, jak np. kurs przędzenia, zumby
(rodzaj programu fitness) lub gotowania. Popyt lokalny pomaga w wypracowywaniu
rocznych dochodów spa, a ponadto zapewnia odpowiednią ekspozycję hotelu.
Wybuduj operacyjnie efektywne spa Do tej pory, zajmowaliśmy się
wieloma kwestiami związanymi z angażowaniem kapitału jako środka do wzbogacenia
ośrodka spa. Konieczne jednak jest przyjrzenie się temu problemowi nie tylko w
aspekcie kosztu kapitału początkowego, ale także bieżących wydatków
operacyjnych. Kuty miedziany zlew, interesujący pikantny detal dla bywalców spa,
jest świetny, dopóki nie obliczy się kosztów ponoszonych na płace osób
zobowiązanych do utrzymywania ich w czystości. Jeśli cena kuracji uzasadnia
koszt wydatkowanego kapitału to tylko wtedy ten element designu może
teoretycznie dodać kilka groszy do każdej kuracji spa. Wiele decyzji
konstrukcyjnych tego pokroju może jednak poważnie zniszczyć zdolność do
konkurencji cenowej na rynku.
Rzeczywista efektywność działania
na pierwszej linii, to tylko wierzchołek góry lodowej, prawdziwa skuteczność
często zaczyna się na zapleczu. Z tego punktu widzenia, wadliwy wystrój może
prowadzić do osłabienia morale (czytaj: wysokiej fluktuacji kadr), braku
kontroli i ostatecznie do gorszej obsługi klienta. Jeśli terapeuta musi pójść,
aby pobrać czystą pościel lub odnieść brudną, bo w gabinetach zabiegowych
brakuje odpowiedniego miejsca na ich przechowywanie, to będzie pod większą
presją i może mieć mniej czasu na fizyczne i psychiczne przygotowanie się do
przyjęcia następnego gościa. Wraz z upływem czasu będzie to odbijać się na
pracowniku i jeśli nie zostawi cię dla konkurenta dysponującego lepiej
zaprojektowanym ośrodkiem, ich niezadowolenie może stać się widoczne dla
klientów. Jeśli nieodpowiednia lokalizacja pomieszczeń do magazynowania jest
problemem wynikającym ze złej alokacji środków przeznaczonych na ich
usytuowanie, to poprawa tej sytuacji będzie rozsądną inwestycją.
Konkludując … Zaangażowanie kapitału dla
uzyskania operacyjnej i projektowej wydajności jest w istocie problemem, w
którym to ogon macha psem, ponieważ z punktu widzenia aktywów nie dotyczy to
tylko wydziałowych przychodów ze spa, bowiem chodzi także o skutki ekonomiczne,
jakie spa wywiera na inne działy w hotelu. Nie ma wątpliwości, że spa muszą być
prowadzone przez profesjonalistów i przynosić zyski same w sobie, ale przyciąganie
miłośników spa jako gości hotelowych przebywających w obiekcie na dłuższych
pobytach skutkuje wyższymi przychodami restauracji i większą ilością
wynajmowanych pokoi o wyższym standardzie. Dobrze zaprojektowane spa pomaga
zarówno samemu spa, jak i hotelowi. Z tego powodu pierwsza zasada przy
projektowaniu, renowacji lub modernizacji spa polega na tym, aby forma była
zawsze w zgodzie z funkcją – Tak, jak piękna
modelka, która zapomina swoją kwestię, wszyscy widzieliśmy takie spa, które
wyglądały świetnie, ale z perspektywy finansowej czasami "zapominały swoje
kwestie".
Peter Anderson
|