Czwartek 28 Marzec 2024

redakcja@hotelinfo24.pl | Reklama w serwisie

Strona główna » Sprzedaż i marketing » Public relations a reklama

Artykuły serwisu


Public relations a reklama


Dodano: 2012-10-30

Drukuj


Jeżeli zdjęcie jest warte tysiąca słów, artykuł jest wart tysiąca reklam.

„Za reklamy płacisz, o public relations modlisz się”. Chociaż to porzekadło jest stare, jest w obecnych czasach szczególnie prawdziwe. Ludzie często mylą PR z reklamą, ale oba znacząco się od siebie różnią.

Krótko mówiąc, reklamowanie się umieszcza reklamy, a PR zamieszcza informacje. Oba są zaprojektowane, aby podnosić zainteresowanie klientów produktem lub usługą. Oba często używają tych samych mediów – prasa, radio i telewizja oraz internet. Ale na tym podobieństwa się kończą.

PR buduje zaufanie, reklama rodzi sceptycyzm

Były artysta estradowy Will Rogers kiedyś powiedział, „Wszystko, co wiem jest tym, co przeczytam w gazetach.” PR generuje relacje, a relacje budują zaufanie. Celem PR jest opowiedzenie twojej historii za pomocą pośrednich źródeł, przede wszystkim mediów. Ludzie wierzą w to, co czytają w gazetach i magazynach, w to, co słyszą w radiu i w to, co widzą w telewizji. Ludzie są sceptyczni, jeżeli chodzi o to, co widzą na reklamach.



Wiele kampanii reklamowych są matematycznymi sukcesami i niepowodzeniami marketingowymi. Reklamodawcy mogą dotrzeć do zamierzonego masowego odbiorcy z wystarczającą częstotliwością i nadal nie zwiększać sprzedaży ich produktu czy usługi. Nacisk PRu nie jest na zasięg czy częstotliwość, ale zaufanie mediów i jakość zamieszczenia.

Opublikowany artykuł lub historia transmitowana w radio i telewizji jest bardziej wiarygodna niż większość dobrze zamieszczonych reklam. Wiarygodność jest najważniejsza. Klienci bardziej zaufają reportażom w „Car & Driver” czy w Raportach Konsumenckich opisujących, dlaczego Ford Taurus jest najlepszy w swojej klasie niż sprytnej reklamie Forda twierdzącej, że stoi ponad konkurencją. Volvo nie osiągnęło swojej reputacji samochodu bezpiecznego poprzez reklamowanie się. Zamiast tego, uzyskało zaufanie klienta poprzez rozgłos o historiach typu wynalezienie trzystopniowego specjalnego pasa bezpieczeństwa.

Próbując ogłupić czytelników, niektóre firmy próbują nawet tworzyć reklamy, które są zaprojektowane, aby wyglądały jak reportaże. Publikacje jednakże zapewniają, że czytelnicy są świadomi, iż takie artykuły są opłaconymi reklamami, w ten sposób eliminując wiarygodność w umysłach czytelników.

PR nie jest natrętne

W jednej z bajek Ezopa, słońce i wiatr nie zgadzały się w temacie, kto jest z nich silniejszy. Zobaczyły człowieka idącego drogą więc zdecydowały, że rozwiążą spór, kiedy zobaczą, kto z nich sprawi, że zdejmie on swój płaszcz. Pierwszy spróbował wiatr. Im bardziej wiatr wiał tym bardziej mężczyzna owijał się płaszczem. Wtedy słońce zaczęło świecić i nie minęło dużo czasu kiedy człowiek poczuł ciepło słońca i zdjął swój płaszcz.

Tak, jak wiatr w bajce Ezopa, reklama jest często postrzegana jako narzucanie się. Im bardziej sprzedajemy, tym mocniej wieje wiatr i tym bardziej potencjalny klient opiera się przesłaniu sprzedaży. Public relations jest jak słońce. Prowadzi do działania i subtelnie tworzy rezultaty poprzez swój przekaz, dzięki obiektywnym pośrednikom - mediom.

PR jest opłacalne, reklamy są kosztowne

Niektórzy menadżerowie mają złe wrażenie, że reklamy są warte wydatków, ponieważ pojawiają się w telewizji lub błyszczących magazynach. Historia pokazuje, że chociaż reklama może mieć wartość rozrywkową, nie skłania klientów do zakupu produktu. Ludzi cieszy kukiełka Pets.com, ale najwyraźniej nie na tyle, aby kupili oni online ich produkty dla swoich zwierzaków. Dawid Leisure był zabawny jako Joe Isuzu, ale jego komiczne reklamówki nie spowodowały tłumów w firmie Isuzu.

Ciężko byłoby znaleźć menadżera, który wolałby widzieć reklamy swojej firmy w TV zamiast reportażu w Forbes lub Fortune. Artykuł buduje wiarygodność, pozycjonuje firmę jako lidera w przemyśle i tworzy świadomość bez straty grosza.

Niektórzy ludzie wierzą, że wyższa cena to wyższa wartość. W przypadku reklam, liczby wskazują, że firmy płacą cenę Rolexa za wartość Timexa. Marki są najlepiej kreowane dzięki długoterminowym planom public relations, a nie krótkim kampaniom reklamowym.

Żywotność PR jest dłuższa niż reklam

Dla typowego klienta reklama jest jak motyl. Jego żywotność jest krótka. To nie dotyczy PR. Dobrze zamieszczony artykuł może zbierać korzyści przez bardzo długi okres. Fundamentalną strategią PR jest umieszczenie artykułu w jednej publikacji i przeniesienie jej sukcesywnie w górę „po drabinie” do innych magazynów czy gazet, lub do innego medium takiego jak radio czy telewizja. Historia może być także wysłana w „dół drabiny”. Np. artykuł w Wall Street Journal często pojawia się później w mniejszych wydawnictwach, dalej zwiększając skuteczność artykułu.

Określając czy wydać swój budżet marketingowy na public relations czy reklamę – rozważ znaczenie wiarygodności, opłacalności kosztowej i pozytywnego wizerunku firmy.

Chociaż twoja kampania public relations może nie być tak ekspansywna, liczby pokazują, że w oczach i umysłach klientów to, co widzą i czytają w mediach ma większy wpływ i jest bardziej rentowne niż to, co widzą i czytają na reklamach – stworzenie sentencji „za Reklamę płacisz za PR modlisz się,” jest faktem a nie starym porzekadłem.

Ekskluzywne restauracje, restauracje sieciowe i czołowi dostawcy szukający opłacalnego marketingu powinni najpierw wziąć pod uwagę narzędzie PR. Skuteczny PR może stworzyć rekordową sprzedaż dla twojej firmy i często za mniej, niż koszty pojedynczej reklamy w prasie czy na billboardzie.

Jeżeli PR nie jest obecnie częścią twojego mixu marketingowego, mocno zastanów się nad przeznaczeniem stosownie 15%-30% twojego całkowitego budżetu promocyjnego na skuteczną kampanię PR. Uzyskasz oba długoterminowe i krótkoterminowe zyski z tego podejścia, które będzie miało pozytywny skumulowany wpływ, dużo większy niż tradycyjne podejście reklamowe.


Aaron Allen


 


Komentarze:

Horecatex – wsparcie w kreowaniu wizerunku twojego hotelu lub restauracji ...więcej»

Wynajem sali na konferencję – na co zwrócić uwagę? ...więcej»

Zakopane apartamenty na sprzedaż ...więcej»

Dlaczego warto zorganizować konferencję w hotelu? ...więcej»

Siedem wskazówek dotyczących założenia bloga dla Twojego hotelu ...więcej»

Standardowe procedury check in i check out w hotelu ...więcej»

Pokój hotelowy - definicja, rodzaje, wyposażenie ...więcej»

Czym jest usługa hotelarska? ...więcej»

Test dla hotelarzy 12 - Technik hotelarstwa ...więcej»

Test dla hotelarzy 8 - Technik hotelarstwa ...więcej»

Piękny Pałac, odremontowany i zaadoptowany na...

2018-06-08, 23:45:01 ~Zbigniew Hanke

Też jak jadę na rower to biorę dużą butelkę cisowianki,...

2018-05-15, 12:57:50 ~Agata

Fajnie, że Koneser będzie miał taką bogatą ofertę...

2018-03-24, 18:12:35 ~Karolina

"Prawdopodobnie" ... z tego co widziałem to Golden Tulip...

2018-03-06, 10:02:29 ~Paul VD

Warszawa a szczególnie Praga potrzebowała inwestycji...

2018-02-19, 19:49:28 ~klara

Świetna inicjatywa, podpisuję się obiema rękami. Dzieci...

2018-01-24, 16:51:44 ~anita

Jakie blisko 700 000 skoro nawet nie było pół miliona...

2018-01-16, 13:49:40 ~Brzeski

Koneser dla mieszkańców Pragi i nie tylko to wielka...

2018-01-14, 15:14:12 ~smakosz

Więcej o Dolinie Psarki można znaleźć na...

2018-01-09, 19:03:15 ~Michał

Copyright ©2008-2018 Hotelinfo24.pl - Wszelkie prawa zastrzeżone

O PORTALU | REGULAMIN SERWISU | REKLAMA W PORTALU  | KONTAKT

Ta strona wykorzystuje pliki cookie. Korzystając ze strony wyrażasz zgode na używanie cookie.  Więcej informacji