Sobota 20 Kwiecień 2024

redakcja@hotelinfo24.pl | Reklama w serwisie

Strona główna » Sprzedaż i marketing » Definiowanie roli hotelowego menedżera ds. mediów...

Artykuły serwisu


Definiowanie roli hotelowego menedżera ds. mediów społecznościowych


Dodano: 2013-12-04

Drukuj


Podobnie jak w wielu innych hotelach, znajdujemy się na etapie tworzenia naszego planu marketingowego na nadchodzący rok i w trakcie dyskusji dotyczącej planów długoterminowych. Zatrudnienie menedżera ds. mediów społecznościowych znajduje się wysoko na liście życzeń działu marketingu i nasza dyskusja koncentruje się wokół tego, czym idealny kandydat na to stanowisko powinien się charakteryzować.

Czy ma to być pozycja uwzględniana w strukturze organizacyjnej hotelu, czy też zadania zdefiniowane dla tego stanowiska realizować będzie zewnętrzna firma działająca w naszym imieniu? Najbardziej gorąca dyskusja toczy się wokół tego, czy będzie to pozycja niższego, czy wyższego szczebla. Wraz ze zwiększającą się popularnością platform internetowych, obsługa mediów społecznościowych staje się coraz trudniejszym obszarem w granicach obowiązków przypisanych do naszych stałych stanowisk pracy i jest  to fakt bezspornie oczywisty.



Wydaje się, że dominować zaczyna tendencja w kierunku wprowadzenia stanowiska menedżera ds. mediów społecznościowych, jako pozycji niższego szczebla. Pożądanym kandydatem byłaby osoba tuż po ukończeniu szkoły, zadowolona z wynagrodzenia w niższym przedziale siatki płac i bardzo dobrze zaznajomiona z tymi platformami, korzystająca z nich codziennie w życiu osobistym. Zatrudnij miłą, młodą osobę, zapewnij im start w życiu zawodowym, posadź ją przy biurku, zapewniają im dostęp do średnio aktywnych klientów społecznościowych i zapomnij o nich! Następnie można już z poczuciem dobrze spełnionego obowiązki zająć się swoimi najważniejszymi zadaniami marketingowymi, wmawiając sobie, że trudny problem mediów społecznościowych został załatwiony i mamy go pod kontrolą.

A może lepiej nawet, byłoby pozbyć się tego całego bałaganu związanego z mediami społecznościowymi i przekazać go profesjonalnej firmie, która za opłatą, będzie obsługiwać twój hotel w tym zakresie. Będą wstawiać informacje, udzielać odpowiedzi oraz śledzić aktywność użytkowników i sporządzać raporty. Fantastyczne. Problem rozwiązany.

Proszę jednak poważnie rozważyć poniższe uwagi: tym właśnie powodem, dla którego hotele powinny być obecne w mediach społecznościowych jest potrzeba wsłuchiwania się w to, co ich goście mówią o marce i konieczność interakcji z klientami – zabieranie głosu w dyskusji i przedstawianie swojej firmy jako przystępnego, przyjaznego miejsca z którym można zrobić biznes. Dlaczego mamy powierzyć głos naszej marki, docierający do całego świata, świeżemu absolwentowi szkoły, który ma zazwyczaj niewielkie doświadczenie związane z naszym hotelem, obsługą klienta lub sposobem rozpatrywania skarg?

Komentarzowe karty klienta - czy to w formie drukowanej, czy w Internecie - są w naszej branży traktowane bardzo poważnie. Rozpowszechnia się je wśród szefów działów, aby każdy z nich był świadomy zarówno pochwał, jak i skarg wypowiadanych przez klientów. Problemy w nich poruszane mogą być przedyskutowane i przeanalizowane, a procedury mogą być zmieniane, aby zapewnić lepszą obsługę i doświadczenie gościa. W oparciu o pochlebne komentarze wynagradzany może być personel. W większości przypadków pismo do klienta jest precyzyjnie skomponowane, poparte dowodami i zatwierdzone przed wysłaniem go pocztą do klienta, dziękujące mu za poświęcenie czasu na zgłoszenie uwag. Być może istnieje nawet potrzeba zwołania krótkiego spotkania w celu omówienia poruszonego problemu i podjęcie decyzji w sprawie odpowiedniej reakcji i działania. Tymczasem, właśnie w trakcie realizowania tej metodycznej procedury, w biurze trzy piętra niżej, młody absolwent szkolny swobodnie rozmawia z tymi samymi klientami w czasie rzeczywistym, bez stosowania wymagań jakichkolwiek reżimów, bowiem natura mediów społecznościowych wymaga działania natychmiastowego.

W takim stanie znajduje się aktualnie branża hotelarska - jedną nogą w obu ze światów. W świecie definiowanym przez starą szkołę, w który karty komentarzowe poddawane są metodycznym procedurom, a z drugiej strony konieczność radzenia sobie z cudem natychmiastowej bezpośredniości mediów społecznościowych.

W niedawnej rozmowie z Alicią Whalen, współzałożycielką marketingowych przedsięwzięć A Couple of Chicks e-Marketing i Online Revealed Conference, potwierdziła ona, że zarządzanie mediami społecznościowymi w branży hotelarskiej zajmuje niskie miejsce w hierarchii potrzeb (jeśli w ogóle). "Stykamy się z tym przez cały czas, bo kiedy przeglądamy zasoby cyfrowe jakiegoś obiektu, wynika z nich, że często mają markową lub grupową stronę hotelową na  Facebooku, mogą też mieć konta na Twitterze, czy Pinterest lub innym medium społecznościowym, ale z reguły nie mają opracowanej strategii wobec tych mediów, a nawet nie prowadzą regularnej działalności w zarządzaniu internetowymi społecznościami. Nawet większe marki powierzają personelowi pierwszej linii zarządzanie wspólnotami społecznościowymi, czy przeglądanie recenzji na witrynach, takich jak TripAdvisor i Google, co jest jeszcze bardzie zastanawiające, jako że kanały te mają wpływ na ostateczny wynik finansowy. Media społecznościowe stały się sercem marki, bezpośrednim kanałem komunikacji z klientem. Przed hotelarstwem nie ma innego wyboru, jak uczynienie mediów społecznościowych częścią naszego marketing miksu, odpowiednio zarządzanego i docenianego."

Ponieważ zwrot z inwestycji w media społecznościowe jest postrzegany jako niski, nie powstał w związku z tym popyt na zatrudnianie menedżerów zajmujących się tą dziedziną jako kluczowych strategów w branży hotelarsko-gastronomicznej. Zamiast tego zaledwie zanurzamy stopę w basenie i po prostu staramy się utrzymać w bieżących nowościach poprzez przekazywanie steru medialnego w ręce młodych, niedoświadczonych osób, które mogą nas odciążyć w wykonywaniu ważnych obowiązków. Potencjał katastrofy PR-owskiej przy tak niewielkiej kontroli lub nadzorze jest bezprecedensowa.

Obsługa klienta, podstawa branży hotelarskiej, wymaga ogromnych inwestycji w czas, zasoby i pieniądze, aby stała na wysokim poziomie i wrosła w kulturę przedsiębiorstwa. Kiedy utrzymujemy wysokie standardy obsługi klienta, to spodziewamy się wzrostu przychodów. Pieniądze przeznaczane są na wynajęcie firmy szkoleniowej, mystery shopping, wysyłanie personelu na zewnętrzne konferencje i seminaria szkoleniowe, ponieważ znaczenie przyjaznego, pomocnego personelu uznawane jest za ważny element sukcesu. Jednakże chcielibyśmy, aby nasz personel przyjmował tylko skargi, sugestie lub komplementy od klienta, a następnie przekazywał je bardziej doświadczonym menedżerom.

Media społecznościowe powinny być traktowane jako przedłużenie procedur dobrej obsługi klienta, a nie jakiś dwuznaczny element marketingowy, który produkuje niewielki zwrot z inwestycji. Nasze platformy społecznościowe przeznaczone są na rozmowy z klientami, które pozwalają nam zobaczyć, kiedy są oni zadowoleni, rozczarowani czymś, co poszło nie tak, umożliwiają wnikliwą obserwację, no i promocję marki. Odpowiedzi na uwagi zgłoszone na forach mediów społecznościowych są rozszerzeniem naszych standardów obsługi klienta. Manager ds. mediów społecznościowych, może mieć ogromny wpływ na zwrot z inwestycji, reputację marki i relacje z klientami poprzez jedną aktualizację informacji, odpowiedź lub tweet. Red Adair, amerykański specjalista gaszenia szybów naftowych powiedział: "Jeśli myślisz, że zatrudnienie profesjonalisty jest zbyt drogie, to zobaczysz co jest droższe, kiedy zatrudnisz amatora." Nauczka, której jeszcze tak naprawdę nie doceniamy, jeśli chodzi o media społecznościowe.

Nie dyskryminuję ludzi starszych i nie jestem przeciw absolwentom szkół, uwierzcie mi. Na rynku funkcjonuje przecież z powodzeniem wielu inteligentnych, entuzjastycznych i całkowicie odpowiedzialnych dwudziestolatków. Jednakże głównym kryterium zarządzania mediami społecznościowymi w odniesieniu do marki hotelowej nie może być biegłość w ich technicznej obsłudze. Oprócz tego, odpowiedni kandydat musi charakteryzować się dogłębnym zrozumieniem planu strategicznego spółki, w celu odwzorowywania go w tych mediach. To co publikujesz, to kiedy coś publikujesz, to co piszesz i w jaki odpowiadasz na publikacje powinno odzwierciedlać pozycję, przekonania i cele twojej firmy. Nowemu pracownikowi trudno będzie sobie z tym poradzić. Na pewno też członek pierwszej linii obsługi, wykonujący inne zadania i zarządzający w wolnych chwilach stroną na Facebooku nie będzie trafnym wyborem.

Można założyć, że osoba, która codziennie jest w kontakcie z klientami, która bezpośrednio wpływa na sprzedaż i prezentuje twoją markę na świecie, powinna być starszym, doświadczonym członkiem zespołu hotelowego. Idealny menedżer ds. mediów społecznościowych musi być osobą dojrzałą, ze zdolnościami werbalnymi, zaznajomioną z filozofią marki, biorącą udział w planowaniu strategicznym i oczywiście znającą i komfortowo poruszającą się w obszarze platform społecznościowych.

Nastawienie mentalne wobec mediów społecznościowych musi zmienić się nie tylko u właścicieli firm i kadry zarządzającej, ale u specjalistów na wszystkich szczeblach marketingu. Żaden doświadczony marketingowiec nie zdecyduje się na zarządzanie mediami społecznościowymi za niskim wynagrodzeniem ponieważ byłby postrzegany jako ktoś, kto cofa się w swojej karierze zawodowej. Zanim media społecznościowe nie będą postrzegane i rozumiane jako elastyczne narzędzie marketingu i komunikacji, a także poszerzania standardów obsługi klienta, to tak naprawdę niewiele się zmieni. Dopóki siła tych mediów nie będzie w pełni doceniana, a co najważniejsze dowartościowana i godna wyższego poziomu wynagrodzania, będziemy świadkami tego, jak "Johnny z recepcji" tweetuje w imieniu ważnych marek, pisząc to, co mu się akurat tego konkretnego dnia zamarzy.

Julie Lepp


Komentarze:

Horecatex – wsparcie w kreowaniu wizerunku twojego hotelu lub restauracji ...więcej»

Wynajem sali na konferencję – na co zwrócić uwagę? ...więcej»

Zakopane apartamenty na sprzedaż ...więcej»

Dlaczego warto zorganizować konferencję w hotelu? ...więcej»

Siedem wskazówek dotyczących założenia bloga dla Twojego hotelu ...więcej»

Standardowe procedury check in i check out w hotelu ...więcej»

Pokój hotelowy - definicja, rodzaje, wyposażenie ...więcej»

Czym jest usługa hotelarska? ...więcej»

Test dla hotelarzy 12 - Technik hotelarstwa ...więcej»

Test dla hotelarzy 8 - Technik hotelarstwa ...więcej»

Piękny Pałac, odremontowany i zaadoptowany na...

2018-06-08, 23:45:01 ~Zbigniew Hanke

Też jak jadę na rower to biorę dużą butelkę cisowianki,...

2018-05-15, 12:57:50 ~Agata

Fajnie, że Koneser będzie miał taką bogatą ofertę...

2018-03-24, 18:12:35 ~Karolina

"Prawdopodobnie" ... z tego co widziałem to Golden Tulip...

2018-03-06, 10:02:29 ~Paul VD

Warszawa a szczególnie Praga potrzebowała inwestycji...

2018-02-19, 19:49:28 ~klara

Świetna inicjatywa, podpisuję się obiema rękami. Dzieci...

2018-01-24, 16:51:44 ~anita

Jakie blisko 700 000 skoro nawet nie było pół miliona...

2018-01-16, 13:49:40 ~Brzeski

Koneser dla mieszkańców Pragi i nie tylko to wielka...

2018-01-14, 15:14:12 ~smakosz

Więcej o Dolinie Psarki można znaleźć na...

2018-01-09, 19:03:15 ~Michał

Copyright ©2008-2018 Hotelinfo24.pl - Wszelkie prawa zastrzeżone

O PORTALU | REGULAMIN SERWISU | REKLAMA W PORTALU  | KONTAKT

Ta strona wykorzystuje pliki cookie. Korzystając ze strony wyrażasz zgode na używanie cookie.  Więcej informacji