Jeden krok do przodu Hotelowego Housekeepera.
Ponownie, ta kwestia
jest szczególnie adresowana do Agencji Obsługi Hotelowej, ale także daje ci
wgląd we własne pomysły twojego Menedżera od Housekeepiengu na to, jak
najlepiej troszczyć się o twój hotel.
Dbanie o hotel jest trudniejsze niż się rzeczywiście wydaje: im większy hotel,
tym bardziej może być to skomplikowane – i nie chodzi o rozmiar powierzchni,
ale raczej o jego „zawartość” – ilość różnego rodzaju umeblowania, tkanin,
rodzaju drewna, powierzchni kamienia, typów szkła i tworzyw sztucznych – wiecie
co mam na myśli.
Co ciekawe, zarówno osoby zajmujące się housekeepingiem i menedżerowie hoteli
nie zawsze znają „wnętrze produktu, jaki próbują utrzymać w odpowiednim stanie
(czyste, dobrze utrzymane)”- co prowadzi do pytania: Jak ktoś może dbać o coś,
jeżeli nawet nie wie, z czego się składa? Agencje Obsługi Hotelu i Hotele,
które zaczynają działać w obiekcie (nowy hotel, hotel odnowiony) powinny
poświęcić trochę czas, aby dowiedzieć się tak dużo jak tylko mogą o tym, „co
one oferują swoim gościom w kategorii sprzętu” – zarówno w miejscach
ogólnodostępnych jak i w pokojach.
Agencje Obsługi Hotelowej powinny poświecić tyle czasu, ile zabiera przejście
się po hotelu, „rozebranie go na części” z zewnątrz i wewnątrz, sprawdzenie
każdego najdrobniejszego szczegółu umeblowania odnośnie materiału, z którego
zostało zrobione, bieżących uszkodzeń, czy uszkodzeń jakie mogą pojawić się w
przyszłości w wyniku niewłaściwego czyszczenia itd.
Nasza najważniejsza uwaga: zbyt wielu ludzi pracujących w obszarze „dbania o
hotel” czy jak się powszechnie nazywa housekeepingu, jest „sprawdzającymi
powierzchnię” – zamiast „doświadczonymi specjalistami”.
Typowy „sprawdzający powierzchnię” będzie chodził po pokoju, patrzył na stół z
pionowej pozycji – i decydował, że „ten stół jest zrobiony z drewna”. Może,
jeżeli ma ochotę, popuka w drewnianą powierzchnię, aby określić czy jest to
sklejka czy „prawdziwe drewno” – ale nie klęknie na kolana, aby obejrzeć stół
od spodu i odkryć metalowy płaskownik, który biegnie od spodu blatu,
niewidzialny dla „sprawdzającego powierzchnię” – ale nie dla „doświadczonego
specjalisty”.
Jak wskazuje nazwa: doświadczeni specjaliści to rodzaj ludzi, którzy nie chodzą
zwyczajnie po hotelu, odkrywając drewniane krzesło w Barze Bistro i jego
skórzane obicie. Zamiast tego uklękną na kolana i zauważą, że w rzeczywistości
jest mała szczelina pomiędzy obiciem siedzenia a drewnianą ramą krzesła, która
wynika z małych metalowych kostek, które zostały umieszczone na górze
drewnianej ramy – szczelina, nawiasem mówiąc, która nie może być zauważona w
pozycji wyprostowanej, ale wszystko jednakowo pokryje kurzem.
Agencje Obsługi Hoteli powinny próbować zatrudnić doświadczonych specjalistów,
aby wykonali „ten pierwszy decydujący spacer” po hotelu: osoby w czarnych
garniturach, które na czworaka sprawdzą, jak mebel powinien być najlepiej
czyszczony, są bardziej imponujący niż załoga chodząca w kółko w czarnych
garniturach, stwarzająca wrażenie, że w rzeczywistości nie planuje mieć
bezpośredniego kontaktu z „brudnymi faktami” takimi jak muszla klozetowa, czy
odpływ w łazience… i dlatego ciężko dostosowuje się do tego typu biznesu.
Tak „fantazyjnie” jak termin „Agencja Obsługi Hotelu” może brzmieć – kiedy
dochodzi do Housekeepingu, sprzątanie i utrzymywanie wnętrz hotelu jest
najważniejszym zadaniem twoich pracowników – i nie ma potrzeby obawiać się o
mniej stylowe szczegóły czyjejś pracy…
Hotele, także powinny zatrudniać „osoby z doświadczeniem” do działu
housekeepingu, chyba, że oczywiście stać ich, aby zatrudnić Housekeepera przy
biurku, który jest wspaniały w zadaniach administracyjnych, ale nie ma pojęcia,
co rzeczywiście zawiera produkt, o jaki dba jego załoga.
Ze smutkiem – ale dobrze dla firm obsługujących hotele – mówi się o takim
housekeeperze - „idący do przodu”. Nie jest o takiego trudno w dzisiejszych
czasach: im większe hotele, tym większa szansa, że housekeeper nie będzie znał
szczegółów wnętrza hotelu. Nie chodzi o to, że obwiniamy housekeepera: obecnie
dużą część jego zadań w pracy biurowej zajmuje wieczne poszukiwanie dobrej
załogi, dobrych produktów do pracy itd. Ale ostatecznie wszystko sprowadza się
do jednego pytania: Skąd wiesz kogo zatrudnić i jakie produktu brać, jeżeli nie
wiesz skąd bierze się kurz na marynarkach klientów w Barze Bistro… (Pamiętaj o
małej szczelinie pomiędzy ramą krzesła a górą krzesła?...)
Brigitte
Verba
© Copyright Brigitte Verba, Etage Exclusive
Tytuł artykułu w oryginale "Promoting services by working with a proven
'HANDS-ON'-System: One step ahead of the Hotel Housekeeper."
Reprint i tłumaczenie przez ehotelarz.com za zgodą autora.
Brigitte Verba – Austriaczka, była Kierownik Obsługi Pięter ze stopniem
w Maritime Hotel Management, dyrektor Etage Exclusive – zdobywczyni World's
First Awards in Hotel Housekeeping. Specjalizuje się w zarządzaniu housekeepingiem.
Jako Executive Housekeeper pracowała zarówno w hotelach Anglii, Francji i
Włoch, jak i na luksusowych statkach wycieczkowych. Jej firma Etage Exclusive
zajmuje się specjalistycznymi szkoleniami dla personelu obsługi pięter
prowadząc pierwszą mobilną szkołę housekeepingu.
Kontakt:
Brigitte Verba
Etage Exclusive
email: Concept@etageexclusive.com
www.etageexclusive.com
|