Strona główna » Zarządzanie » Hotele też mogą być odpowiedzialne społecznie | Artykuły serwisu
Hotele też mogą być odpowiedzialne społecznie
|
|
„Najważniejszą sprawą jest sprzedaż.” „Staraj się sprzedać, zanim kupisz.” „Rozpatruj oddzielnie każdy element kosztów.” „Wydatki ograniczaj do minimum.” „Proponuj dodatkowe usługi i na nich zarabiaj.” – oto wybór podstawowych zasad biznesu, które sformułował T. C. Mark, amerykański specjalista w tej dziedzinie. Jednak większość przedsiębiorstw, nie tylko tych o ogromnych zasobach, zdaje sobie sprawę, że przy obecnej sytuacji na rynku nastawienie wyłącznie na zyski to nie wszystko.
Nowy model biznesu zakłada dzisiaj nie tylko maksymalizację zysków, ale również działania spoza własnej branży, ukierunkowane na ochronę środowiska, zaangażowanie społeczne w różnych dziedzinach, wsparcie lokalnej społeczności czy wydarzenia charytatywne. Coraz częściej używa się takich pojęć jak biznes odpowiedzialny społecznie (CSR) czy wolontariat pracowniczy.
Dla kogo odpowiedzialność społeczna?
Aktywność społeczna firmy może ujawniać się na wielu polach. Wkład biznesu w rozwój społeczności lokalnych za pomocą wolontariatu pracowniczego jest coraz popularniejszy w wielu dużych przedsiębiorstwach i korporacjach. Badanie „Społeczna odpowiedzialność biznesu: fakty a opinie”, przeprowadzone przez KPMG i Forum Odpowiedzialnego Biznesu wśród dużych i średnich firm działających w naszym kraju, pokazało, że 96% z nich uważa, iż powinnością biznesu jest odpowiadanie na wyzwania społeczne i ekologiczne. Taka opinia panuje powszechnie, niezależnie od obecnego zaangażowania w CSR. Wśród zadań z zakresu zrównoważonego rozwoju za najważniejsze badani uznali ochronę środowiska naturalnego, wsparcie w rozwoju społeczności lokalnych oraz kwestie nauki i edukacji.
Jednak CSR nie dotyczy jedynie dużych korporacji. Wiele mniejszych firm udowadnia, że niewiele środków potrzeba, by aktywnie działać społecznie. Małe firmy, posiadające często lokalny rodowód, funkcjonują w miejscu, gdzie żyją i mieszkają ich właściciele i pracownicy, są więc blisko lokalnych spraw. Angażują się one w rozwiązywanie lokalnych problemów dotyczących chociażby edukacji czy wspierania rynku pracy lub domów dziecka, pomocy tej nie definiując często jako CSR.
Połączyć siły w słusznej sprawie
Małe inicjatywy mogą łączyć siły, aby wspólnie zrobić coś dobrego dla lokalnej społeczności. Przykładem takiego działania jest akcja „Podziel się przygodą”, która rozpoczęła się w połowie lipca w Krakowie, w ogrodzie należącym do hotelu Yarden. Akcja ma na celu promowanie aktywności fizycznej i poprzez nią – pomoc potrzebującym.
W ramach inauguracji akcji można było zobaczyć pokaz slajdów z podróży Kuby Rydkodyma – podróżnika-blogera oraz wziąć udział w treningu outdoorowym z Fundacją TRENUJĘ-POMAGAM. Wydarzenie zapoczątkowało letnią akcję wysyłania pocztówek z wakacji dzieciom z krakowskich domów dziecka.
– Każda inicjatywa mająca na celu szeroko pojętą pomoc jest warta wysiłku. Aktywność może mieć wiele wymiarów – jednym z nich jest podróżowanie czy aktywny styl życia, które promowało spotkanie w Yardenie. Ale może to być też aktywność społeczna, w której mieści się na pewno działalność charytatywna. Jeżeli mogliśmy się przyczynić do całej akcji, udostępniając nasz ogród i przy okazji wywołać uśmiechy na buziach dzieci z domów dziecka – była to czysta przyjemność – mówi Mateusz Stępień, manager grupy Artery Hotels.
Trening w ogrodzie poprowadziła Karolina Ciurka-Baster, doświadczona trenerka, założycielka i liderka Fundacji TRENUJĘ-POMAGAM. Misją Fundacji jest pomoc dzieciom z domów dziecka i rodzin uboższych w spełnianiu ich marzeń oraz promowanie aktywności fizycznej poprzez organizację treningów i eventów sportowych dla wszystkich chętnych.
– Treningi są całkowicie bezpłatne, a wspomóc Fundację można poprzez zakup gadżetów lub wpłatę pieniędzy na konto Fundacji TRENUJĘ-POMAGAM – tłumaczy Karolina Ciurka-Baster. – W jaki sposób chcemy pomóc? Zapewniając dzieciom rozrywkę, na którą niestety zwykle nie mogłyby sobie pozwolić. Organizujemy im aktywny wypoczynek, zabierając je choćby na wycieczkę rowerową, naukę tańca czy mecz siatkówki.
Fundacja współpracuje z krakowskimi domami dziecka, których podopieczni otrzymają kartki z wakacji (z dowolnego miejsca w Polsce lub na świecie) od uczestników wydarzenia. Inicjatywa spotkała się ze sporym zainteresowaniem, a organizatorzy udowodnili, że za pomocą charytatywną nie muszą stać wielkie sumy – dobre chęci i poświęcenie swojego czasu nieraz w zupełności wystarczą.
Niezaprzeczalne korzyści
Takie przykłady można by mnożyć. Cieszy fakt, że coraz więcej firm i organizacji rozumie, że zaangażowanie społeczne biznesu to nie kolejna możliwość podniesienia zysków, ale i inne korzyści. Przedsiębiorstwo zyskuje lojalność konsumentów, poprawia relacji ze społecznością i władzami lokalnymi, a poziom jego kultury organizacyjnej wzrasta. CSR stanowi także jeden z elementów pozafinansowego motywowania pracowników. A co najważniejsze – może przynieść realną pomoc ludziom, którzy tego naprawdę potrzebują.
Małe firmy również mogą być odpowiedzialne społecznie. Wystarczy rozejrzeć się w swoim otoczeniu, by znaleźć przestrzenie do działań społecznych i wykorzystać swoją wiedzę, doświadczenie czy środki w słusznym celu.
| | | |
|
Komentarze: |
|
|
|
|
|
| | |