W Polsce sezon letni już prawie za nami, temperatura będzie się stopniowo zmniejszała, a wakacje uczniów i urlopy dobiegną końca. Choć niski sezon rozkłada się inaczej w różnych regionach kraju, zawsze jest to czas, kiedy podróże do danego miejsca są mniej popularne, a ceny zazwyczaj niższe. Kiedy hotelarze mają pełne ręce roboty, a kiedy intensywność odwiedzin turystów jest mniejsza i od czego jest to uzależnione?
Doświadczenie w branży hotelarskiej pozwala rozpoznać, kiedy goście będą dopisywać, a kiedy nie i przygotować się do obu sytuacji z wyprzedzeniem, a dzięki starannemu planowaniu marketingu i strategicznym pomysłom można zapobiec stratom w przychodach w okresie poza turystycznym sezonem.
Pora na sezon
Najbardziej popularnym czasem na zwiedzanie Polski jest okres od czerwca do września, kiedy letnie imprezy, festiwale plenerowe oraz inne atrakcje, a także piękna pogoda przyciągają turystów. Najgorszym natomiast momentem, z punktu widzenia odwiedzających, jest listopad oraz miesiące zimowe od stycznia do marca, kiedy jest zimno, a dni stosunkowo krótkie. Wtedy jednak śnieg w górach południowej Polski przyciąga miłośników sportów zimowych, dlatego w hotelach i resortach narciarskich panuje wtedy sezon wysoki, a miejsca noclegowe trzeba rezerwować z dużym wyprzedzeniem. Wiosną i jesienią – poza szczytem sezonu – ceny są niższe, a pogoda na tyle przyjemna, że zachęca do wycieczek, udziału w imprezach kulturalnych i zajęciach na świeżym powietrzu. W grudniu natomiast trudno przewidzieć pogodę, ale miesiąc wypełniony jest uroczystościami świątecznymi, a na przełomie grudnia i stycznia Sylwester przyciąga masy turystów. Również podczas tzw. długich weekendów, w maju, sierpniu czy listopadzie, większość turystycznych resortów przeżywa oblężenie, są to jednak głównie goście z Polski.
Sezon na region
Polska, jako kraj posiadający dostęp do morza oraz różnorodne ukształtowanie powierzchni, oferuje szeroki wachlarz atrakcji dla odwiedzających. Nad Bałtykiem sezon rozpoczyna się w maju, ale najwięcej pracy branża turystyczna ma w czasie wakacji szkolnych, kiedy turystów (głównie z Polski) jest najwięcej, ale i zyski są najwyższe. We wrześniu nadmorskie miejscowości z wolna pustoszeją, by jesienią i w zimie gościć tylko nielicznych, którym nie przeszkadza chłodniejsza pogoda i którzy szukają odpoczynku z dala od tłumów. Mazury i inne miejsca położone w okolicy dużych jezior popularne są od maja do początku października, kiedy pogoda dopisuje, a sezon żeglugowy trwa. Miłośnicy wędrowania po szlakach i górskich szczytach mają także szeroki wybór – Tatry, Beskidy, Bieszczady, Pieniny, Góry Świętokrzyskie oraz Karkonosze czekają na turystów z najróżniejszymi formami wypoczynku. Noclegi w górach są bardzo popularne w sezonie urlopowym, ale przede wszystkim podczas ferii zimowych, przyciągają bowiem amatorów sportów zimowych, również z zagranicy, zwabionych przystępnymi cenami, jakie w porównaniu z innymi kurortami proponują polskie hotele i stoki.
Miasta turystów
Niektóre miejsca są oblegane przez turystów niezależnie od pory roku – chodzi o najbardziej interesujące turystycznie miasta, jak Zakopane, Szczecin, Poznań, Łódź, Wrocław, Warszawa czy Kraków, który od kilku lat wygrywa wszelkie rankingi na najchętniej odwiedzane przez turystów polskie miasto. Miasta wyróżniające się niezwykłą architekturą oraz atmosferą przyciągają turystów z całego świata o każdej porze roku. Dlatego hotele w dużych miejscowościach radzą sobie zdecydowanie najlepiej, również kiedy tzw. high season się kończy. Choć konkurencją są dla nich apartamenty i prywatne mieszkania na wynajem krótkoterminowy, hotele, które dobrze znają swoją branżę i grupę docelową, potrafią przyciągnąć gości nie tylko w wakacje. Wykorzystują do tego odpowiednie działania marketingowe.
– W lecie turystów w Krakowie jest tak wielu, że nie mamy właściwie problemów z zapełnieniem miejsc w hotelu. We wrześniu i październiku przyjeżdżają grupy wycieczkowe i szkolne z zagranicy, a w mieście odbywa się wiele wydarzeń kulturalnych. Te właśnie zalety powinno się wykorzystywać, chcąc przyciągnąć gości po sezonie, kiedy pogoda jest nieco gorsza. Im więcej różnych eventów i ciekawych, dopasowanych do nich ofert, tym więcej turystów możemy przyciągnąć do naszych hoteli, wydłużając tym samym znacznie sezon – mówi Mateusz Stępień, manager Grupy Artery Hotels.
(atelieraparthotel.pl)
Sezon na ofertę
Wiele osób woli podróżować poza sezonem, kiedy jest mniej tłoczno i taniej w porównaniu z najpopularniejszymi miesiącami. Wtedy warto obniżyć ceny lub zaproponować potencjalnym klientom pakiety promocyjne. Jeśli hotel przystosowany jest do organizacji imprez czy firmowych eventów, zyskuje nowe możliwości nawiązania współpracy z przedsiębiorstwami lub instytucjami, organizującymi imprezy oraz konferencje. Dzięki takim działaniom może znacznie zwiększyć liczbę rezerwacji w miesiącach poza sezonem. Oferta biznesowa, zniżki i promocje dostosowywane w czasie rzeczywistym w ogólnym planie marketingowym zawsze przynoszą efekty. Ważne jest również uświadamianie klientów, że miasto i okolica są interesujące niezależnie od pory roku, i proponowanie ofert związanych z dużymi wydarzeniami w mieście.
– Bardzo ważny jest kontakt z klientami, nie tylko nowymi, ale także z tymi, którzy już kiedyś byli w hotelu. Stali klienci są dla nas bardzo ważni, a ich rekomendacji nie sposób przecenić. Warto nawiązać współpracę z firmami organizującymi różnego rodzaju eventy, dzięki której zyskają obie strony. Nowe oferty można przedstawić za pośrednictwem poczty elektronicznej lub mediów społecznościowych – są to najczęściej promocje na czas określony, które można wykorzystać samemu lub polecić komuś innemu – komentuje Mateusz Stępień z krakowskiej Grupy Artery Hotels.
Oferty i specjalne pakiety muszą oczywiście być urozmaicone i wyróżniać się na tle konkurencji. Najważniejsza jest odpowiednia strategia marketingowa, czy to w sezonie, czy poza nim. Warto skupić się na promocji specjalnych zalet okolicy, lokalnego jedzenia czy napojów, sztuki lub architektury, które będą jednakowo interesujące o każdej porze roku. Identyfikacja kluczowych obszarów, które mogą dać maksymalne rezultaty w miesiącach poza sezonem, jest niezwykle ważna w branży hotelarskiej. Doświadczeni managerowie i właściciele na szczęście radzą sobie z tym coraz lepiej, promując region i wydarzenia kulturalne w okolicy, a tym samym zyskując klientów przez cały rok.