Piątek 19 Kwiecień 2024

redakcja@hotelinfo24.pl | Reklama w serwisie

Strona główna » Obsługa gościa » Obsługa klientów

Artykuły serwisu


Obsługa klientów


Dodano: 2006-11-11

Drukuj


Bez względu na to, czy będziecie ich nazywali konsumentami, klientami, interesantami czy gośćmi – efektem finalnym wszystkich twoich przywódczych działań jest zadowolenie klientów. Ostatecznie, to są przecież ludzie, którzy opłacają twoje wynagrodzenie. Stała klientela decyduje o sukcesie twojej firmy.

Jako osoba z kierownictwa masz pewne kontakty z klientami, ponieważ jesteś pracującym liderem, ale to przede wszystkim ludzie zatrudnieni w twoim zespole obsługi mają bezpośredni, stały kontakt z klientami. Ustanów standard dla swoich podwładnych poprzez twoje osobiste zachowanie wobec klientów.

Przede wszystkim klienci

Twoja percepcja nie liczy się w kontaktach z klientami. Liczy się tylko, to jak oni cię postrzegają. Każda skarga musi być traktowana jako uzasadniona i rzeczywista – tak jaką jest dla klienta. Nie można twierdzić, że klienci są zadowoleni z usług tylko dlatego, że nie ma skarg. Wielu klientów po prostu odchodzi rozczarowanych lub wściekłych. Trzeba w sposób ciągły badać ich reakcje i dostosowywać nasze działania do ich oczekiwań. Tylko w ten sposób klienci w pełni odczują twoje szczere zainteresowanie, aby korzystali właśnie z twoich usług.

Nigdy nie lekceważ swoich klientów. Byłby to zły przykład dla pracowników, tworzący i podkreślający swoistą mentalność - „my i oni”, a poza tym mógłby dojść do twoich klientów – w żadnym razie nie świadczyłby dobrze o tobie czy o twojej firmie.

Równie ważne jest to, abyś ty ani twoi pracownicy nigdy nie skarżyli się do klientów na swojego pracodawcę, miejsce pracy, politykę firmy i jej procedury, zdarzenia i działania wewnętrzne. W przypadku gdy ma to jednak miejsce, działacie w sposób nieprofesjonalny i pomniejszacie siebie i swoje miejsce pracy w oczach klientów.

Etyka obsługi

We współczesnym społeczeństwie wiele konwencji, które określały stosunki społeczne w przeszłości stają się dzisiaj niemodne. Jednakże uprzejmość, dobre maniery i wola usłużności pozostają ważnymi wartościami cywilizowanego życia. Jest tak szczególnie w sytuacjach, gdy potrzebujemy dobrej woli od innych.

Potrzeba przyciągnięcia i utrzymania klienta stworzyła określenie „profesja obsługi” (service profession) aby kwalifikować osoby pracujące na stanowiskach nastawionych głównie na obsługę klientów. Ale co to znaczy, że wykonuje się „profesję obsługi”?

Tradycyjne rozumienie tego zagadnienia określa tych, którzy wykonują zawody usługowe jako służących. W trakcie obsługiwania, klienci są czasowo zwierzchnikami osób ich obsługujących i powinni być traktowani z odpowiednim szacunkiem.

Podczas gdy technicznie to podejście jest poprawne, to samo słowo „służący” jest dla niektórych trudne do przyjęcia. Inne określenia, jak: „asystent”, „obsługujący”, ”kelner”, „host”, „pomocnik” są szeroko stosowane dla oznaczenia pracowników obsługi. Czy te określenia wyrażają właściwe oznaczenie istoty obsługi jest kwestią dyskusyjną, a ostatecznie i tak dyskusja taka jest bez znaczenia.

Pracownicy obsługi to osoby, które wybrały pracę posługi dla innych osób jako sposób na zarabianie na życie. Nie jest ważne jak są nazywani, tak długo jak długo nie są tymi nazwami obrażani, bo są to osoby z silnie wpojoną etyczną stroną obsługi.

Ustanowienie właściwych norm etycznych i ich utrzymywanie jest wspólną odpowiedzialnością firmy i jej nadzoru. Firma ustanawia standardy obsługi, a rolą kierownika jest uświadomienie pracownikom odpowiedzialności za ich pracę i zachowanie oraz czego się od nich oczekuje.

Standardy obsługi to znacznie więcej niż tylko techniczne aspekty świadczenia usług. Obejmują one także nastawienie podwładnych do pracy i wrażliwość na potrzeby i życzenia klientów. Nauka tych bardziej abstrakcyjnych standardów stanowi podstawę wprowadzania silnych norm etycznych obsługi.

Postawy wobec obsługi

Jednym z moich pierwszych kierowników był menedżer bankietowy w dużym metropolitalnym hotelu. Ben był starszą osobą, miał liczną rodzinę oraz był dumnym i kochającym ojcem. Mimo wielu zajęć miał zawsze czas dla gości i swojego licznego personelu bankietowego – który traktował jak własną rodzinę.
Chociaż nadzorował pracę ponad pięćdziesięciu osób, nie tylko znał nas wszystkich z imienia, ale był zorientowany w naszych indywidualnych warunkach – czy byliśmy studentami, gdzie mieszkaliśmy, co robiliśmy w wolnym czasie. Poświęcając czas na indywidualne poznanie każdego z nas pozwoliło mu na docieranie do nas w sposób, w który tylko niewielu kierowników potrafiło.
Przez ponad rok, obserwowałem jak obchodzi się z gośćmi, zarządem hotelu i dużym, niesfornym, zróżnicowanym personelem. Spowodował, że ci spośród nas, którzy pracowali dla niego zrozumieli, że obsługa jest nie tylko cząstkowym zajęciem, ale stylem życia.
Oczywistym było, że Ben cieszył się powszechnym szacunkiem wśród wszystkich, którzy go znali. Widziałem jak witał się z wieloma dygnitarzami i znakomitościami po imieniu a nawet zaskoczyło mnie, że amerykański Senator zatrzymał się by z nim pogawędzić.
Kiedy parę lat temu Ben zmarł, w pogrzebie wzięło udział ponad trzysta osób. Żegnano i wspominano go z ciepłem, humorem i emocjami. Czysta nauka, którą odebrałem od tego wielkiego człowieka to fakt, że pasja jaką włożył w swoją służbę zwróciła się stukrotnie.


Podczas gdy każda osoba wnosi osobiste nastawienie do miejsca pracy twoja firma oczekuje, że pracownikom wpojone zostanie poświęcenie dla jakości usług oraz potrzeb klienta.

Nacisk z twojej strony jako lidera i wszystkie szkolenia powinny być nastawione na nauczenie pracowników jak mówić TAK klientom. Jeżeli wśród pracowników będzie takie nastawienie, łatwiej będzie radzić sobie z jakimiś niezwykłymi życzeniami bądź trudnymi sytuacjami związanymi z klientami. Wpajanie takiego nastawienia należy do bieżących zadań liderów każdego stopnia organizacji i może być najłatwiej osiągalne przy twoim całkowitym wsparciu, codzienną zachętą i osobistym przykładem.

Równie ważnym jest by takie nastawienie charakteryzowało twoje zawodowe stosunki z podległymi współpracownikami – twoimi wewnętrznymi klientami. Każda osoba pracująca dla twojej firmy jest członkiem zespołu starającego się spełnić tę samą misję. Zadowalająca i całkowita współpraca każdego z każdym powoduje, że praca jest łatwiejsza, bardziej sensowna i przyjemna. Twoja pierwsza myśl przy kontakcie z klientem, zewnętrznym lub wewnętrznym powinna być: „Jak mogę pomóc tej osobie, w jaki sposób mogę jej pomóc?”

Właściwa postawa jest głównym wyznacznikiem sukcesu w każdym przedsięwzięciu. Twoje myśli ubarwiają wszystko, co robisz. Każda osoba jest wyposażona w filtr dopuszczający sensowne wyobrażenia. Ponieważ świadomy umysł może przetworzyć tylko pewną ilość informacji, spostrzeżenia są analizowane i sprawdzane i tylko te dostosowane do twojego systemu myślowego, tendencje i poglądy są akceptowane. Wszystkie inne są odrzucane. Mówiąc inaczej – ponieważ Twój umysł interpretuje sensoryczne informacje potwierdzając to w co już wcześniej wierzyłeś – JESTEŚ TYM, KIM MYŚLISZ ŻE JESTEŚ.

Jeśli uważasz, że jesteś źle rozumiany lub źle traktowany będziesz szukał nawet strzępu dowodu na potwierdzenie swoich racji. Jeżeli jesteś szczęśliwy i jesteś optymistą, będziesz wybierał spostrzeżenia potwierdzające szczęśliwość i optymizm.

Proces ten jest procesem samo-potwierdzającym i zwrotnym. Jeżeli dana osoba jest kłamcą, on lub ona będzie zakładała, że wszyscy kłamią i w życiu nie będzie nikomu ufać. Jeżeli twoje myśli ukierunkowane są negatywnie, zawsze będziesz widział tylko negatywy.

Domniemaniem jest, że kreujesz świat jakiego pragniesz poprzez swoje wyobrażenia. Ludzie pełni energii, optymiści, szukający dobrych stron we wszystkim, wiedzą, że kiedy nie mogą kontrolować zdarzeń, MOGĄ KONTROLOWAĆ SWOJE REAKCJE NA TE WYDARZENIA. Po prostu, każde zdarzenie można zinterpretować według własnej woli.

Nastawienia i postawy są bardzo zaraźliwe dlatego jesteś winien to innym aby być nastawionym możliwie jak najbardziej pozytywnie i pogodnie. Jedna defetystyczna, zgryźliwa postawa może zepsuć dzień wielu innym osobom. Niedobrze jest, że pozwala się ludziom o negatywnym nastawieniu wywierać wpływ na innych. Kiedy rozważa się kwestię wrzawy i protestów w społeczeństwie dotyczących problemu biernego palenia tytoniu, zadziwia brak energicznego i twardego sprzeciwu wobec zagrożenia dla zdrowia, jakie niesie bierne poddawanie się negatywnym postawom i nastawieniom.

Tak więc nie toleruj złych humorów twoich pracowników! Staw im czoła. Zmień je natychmiast w akceptowalny pozytywny stan umysłu. Zwolnij ich z pracy do domu, jeżeli nie potrafią się pozbyć złego nastawienia. Wymóg winien być następujący:

„Bądź Pogodny albo Odejdź”



Jako przywódca jesteś odpowiedzialny za budowanie morale wewnątrz zespołu. Chroń swych podwładnych przed ludźmi z negatywnym nastawieniem i zgorzkniałym usposobieniem. Nie pozwól jednej osobie zaniżać poziom całego przedsięwzięcia. Stawiaj czoła, radź, a jeżeli to niezbędne, pozbądź się niewłaściwego pracownika.

Tworzenie entuzjazmu

Praca jest główną częścią naszego życia. Powinna to być część integralna. Większość ludzi pracuje z konieczności. Wymieniają swoją pracę i czas na wynagrodzenie dla utrzymania siebie, swoich rodzin i potrzeb życiowych. Niektóre osoby postrzegają tę wymianę jako coś od nich niezależnego, jako zło konieczne, z którym trzeba się pogodzić najmniejszym kosztem i wysiłkiem. Tacy ludzie są wyobcowani ze swojej pracy.

Niestety, zbyt wielu ludzi dotyka ta alienacja. Postrzegają pracę jako nieprzyjemny sposób do osiągnięcia celu – czyli traktowanie pracy tylko jako środek zarabiania pieniędzy. Oni są wyłączeni z tego, co robią. Nie zdają sobie sprawy, że za każdym razem kiedy nienawidzą swej pracy i czują się nieszczęśliwi jest tym samym nienawiścią i cierpiętnictwem w ich życiu w ogóle.

Ale ludzie mają możliwość wyboru. Mogą albo porzucić pracę, której nienawidzą, albo zmienić do niej nastawienie. Poprzez postrzeganie pracy jako integralnej części życia – a nie jej oddzielnej części – i koncentrowanie się na jakości czasu poświęcanego na pracę, naprawdę można odzyskać zagubioną porcję naszej egzystencji.

W zawodach usługowych można zaangażować się w pracę poprzez skupienie swoich wysiłków na zapewnieniu komfortu, satysfakcji i zadowolenia każdemu klientowi. To skupienie – czy też koncentracja – jest bardzo pokrewna filozofii Zen totalnego zaangażowania. określającego, iż nasze działania i praca nie są rozłączne i znajdujące się poza naszym procesem życiowym. Konkludując należy stwierdzić, że aby cokolwiek, włączając pracę, wykonywać dobrze, należy żyć dobrze.

Rozwijając entuzjazm wśród swoich podwładnych i ucząc ich jak patrzeć na obsługę klienta w sposób pozytywny, możesz im pomóc zaakceptować z zadowoleniem wyzwanie wykorzystywania doświadczenia innych ludzi w lepszy, doskonalszy sposób. Osiągną oni nie tylko satysfakcję z dobrze wykonanej pracy ale zdobędą doświadczenie i przyjemność z przekazywania go innym osobom.

W jaki sposób najlepiej obsługiwać klientów?

Chociaż rozdział ten jest zatytułowany „Obsługiwanie Klientów”, proszę zauważyć, że wszystkie porady skierowane są do twoich podwładnych - co mają robić, w jaki sposób mają działać, jakie powinny być ich motywacje, morale czy entuzjazm. To uwypukla bardzo ważną rzecz, a mianowicie to, że to twoi podwładni wykonują usługi. Rolą kierownika jest „służenie” swoim podwładnym poprzez bycie efektywnym przywódcą, zapewniającym niezbędne szkolenie, wskazówki i bieżące wsparcie dla lepszego wykonywania pracy.

Ed Rehkopf


© Copyright Ed Rehkopf
Tytuł artykułu w oryginale "Serving your customers”
Reprint i tłumaczenie artykułu przez ehotelarz.com za zgodą autora.

Ed Rehkopf – konsultant ds zarządzania, absolwent studiów zarządzania w hotelarstwie w Cornell School of Hotel Administration, podczas swojej długiej kariery zarządzał dwoma historycznymi hotelami uniwersyteckimi, pracował w czterogwiazdkowym obiekcie, piastował stanowisko Director of Operations w łańcuchu hoteli luksusowych oraz otwierał dwa kluby golfowe. Autor książki „Leadership on the Line”, obecnie pracuje nad tematyką benchmarkingu w przemyśle hotelarskim.

Kontakt:
Ed Rehkopf
email:
rehkopf6@aol.com


Komentarze:

Jak przygotować się na wakacje w hotelu? ...więcej»

Etapy pobytu gościa hotelowego ...więcej»

Choroba w hotelu ...więcej»

Czy internetowe strony z opiniami klientów przyczyniają się do nawrotu doskonałej obsługi hotelowych gości? ...więcej»

Znaczenie edukacji przyszłych hotelarskich profesjonalistów w zakresie obsługi gości ...więcej»

Standardowe procedury check in i check out w hotelu ...więcej»

Pokój hotelowy - definicja, rodzaje, wyposażenie ...więcej»

Czym jest usługa hotelarska? ...więcej»

Test dla hotelarzy 12 - Technik hotelarstwa ...więcej»

Test dla hotelarzy 8 - Technik hotelarstwa ...więcej»

Piękny Pałac, odremontowany i zaadoptowany na...

2018-06-08, 23:45:01 ~Zbigniew Hanke

Też jak jadę na rower to biorę dużą butelkę cisowianki,...

2018-05-15, 12:57:50 ~Agata

Fajnie, że Koneser będzie miał taką bogatą ofertę...

2018-03-24, 18:12:35 ~Karolina

"Prawdopodobnie" ... z tego co widziałem to Golden Tulip...

2018-03-06, 10:02:29 ~Paul VD

Warszawa a szczególnie Praga potrzebowała inwestycji...

2018-02-19, 19:49:28 ~klara

Świetna inicjatywa, podpisuję się obiema rękami. Dzieci...

2018-01-24, 16:51:44 ~anita

Jakie blisko 700 000 skoro nawet nie było pół miliona...

2018-01-16, 13:49:40 ~Brzeski

Koneser dla mieszkańców Pragi i nie tylko to wielka...

2018-01-14, 15:14:12 ~smakosz

Więcej o Dolinie Psarki można znaleźć na...

2018-01-09, 19:03:15 ~Michał

Copyright ©2008-2018 Hotelinfo24.pl - Wszelkie prawa zastrzeżone

O PORTALU | REGULAMIN SERWISU | REKLAMA W PORTALU  | KONTAKT

Ta strona wykorzystuje pliki cookie. Korzystając ze strony wyrażasz zgode na używanie cookie.  Więcej informacji