Audyt jakości i kontrola to pojęcia, które często używane są zamiennie. Nie jest to poprawne, ponieważ są to dwie różne rzeczy. Audyt jakości to narzędzie, które pozwala sprawdzić różne procesy w organizacji: bezpieczeństwa, produkcji czy też magazynowania produktów. To również świetne narzędzie, które umożliwia ponoszenie wydajności pracy w naszej firmie. Audyt jakości pozwala wyeliminować różne problemy, które można spotkać podczas prowadzenia restauracji lub innego biznesu gastronomicznego. Podzielić go możemy na sześć etapów. Etap pierwszy: Weryfikacja stanu faktycznego ze stanem wymaganym Poprzez stan wymagany możemy rozumieć akty prawne, różnego rodzaju normy, procedury wewnątrz organizacji lub różnego rodzaju standardy. Audyt pozwala nam sprawdzenie tego, czy stan, jaki faktycznie panuje w naszej organizacji, jest zgodny z wymaganym. Sprawdzamy wówczas jego zgodność z dokumentami, ale badamy także to czy nasi podwładni skutecznie wykonują swoje obowiązki. Podobnie jest podczas kontroli, ale audyt działa na większej ilości płaszczyzn, a często dodatkowo podawane są już gotowe rozwiązania, które można wprowadzić. Etap drugi: Identyfikacja niezgodności Ten etap pozwala nam odnaleźć słabe punkty sposobu działania naszego biznesu. Identyfikuje się tutaj niezgodności z ogólnoprzyjętymi standardami. Osoby prowadzące audyt sugerują także działania korygujące, które można podjąć. To różni kontrole od audytu. Te pierwsze często bowiem kończą się różnego rodzaju mandatami lub upomnieniami. Celem audytu jakości jest zaś jedynie wskazanie problemów oraz rozpoczęcie procesu naprawczego, który prowadzony jest wraz z osobami decyzyjnymi. Etap trzeci: Planowanie działań zapobiegawczych i korygujących Podczas tego etapu firmy przeprowadzające audyt, wspólnie z daną firmą, przygotowuje się plan rozwiązań dla wcześniej odkrytych problemów. Wszystkie działania, które są zalecane, są dokładnie analizowane i przemyślane. Warto współtworzyć z audytorem, który ma doświadczenie. Specjaliści bowiem potrafią znaleźć rozwiązania, które nie będą kolidować z funkcjonowaniem biznesu, a jednocześnie wyeliminują wszelkie zagrożenia związane z produkcją i obróbką żywności. Celem etapu jest określenie metod ograniczających lub eliminujących zagrożenie oraz stworzenie planu naprawczego. Etap czwarty: Wdrożenie planu korygującego Wdrożenie planu nie jest obligatoryjne, a jedynie zalecane. To decyzja, która podejmują jedynie osoby decydujące w danej firmie. To także te osoby ponoszą odpowiedzialność za bezpieczeństwo żywności i pracowników oraz stosowane w firmie procedury. Audytorzy jedynie dostarczają najlepsze rozwiązania, które pomogą wyeliminować znalezione problemy. Często zalecane są szkolenia dla pracowników, tworzenie nowych stanowisk lub aktualizacja obowiązujących procedur. Czasami doradza się także zmianę organizacji pracy. Etap piąty: Weryfikacja skuteczności To najważniejszy etap całego audytu jakości. Weryfikuje się skuteczność rozwiązań, które zostały wprowadzone, ale także stopień ich realizacji. Wykrycie nieprawidłowości na tym etapie powoduje potrzebę powrotu do etapu trzeciego. Oznacza to także, że działania, które zostały zaproponowane, by wyeliminować problemy, nie zostały jeszcze wdrożone w odpowiedni sposób. Etap szósty: Zamknięcie audytu Podczas tego etapu podsumowuje się wszelkie podjęte działania, które pozwolą zaplanować kolejne audyty. Dotarcie do tego etapu oznacza także, że wszelkie nieprawidłowości i problemy zostały namierzone i zlikwidowane, a stworzone podczas tego etapu podsumowania i raporty pozwalają przygotować się do kolejnych audytów. Audyt jakości to jedno z najlepszych narzędzi, które pozwala zweryfikować sposób, w jaki działa nasza firma. Pozwoli on wyeliminować aktualnie istniejące problemy, ale także zapobiegać wszelkiego rodzaju problemom, które dopiero się kształtują. By jednak audyt był skuteczny, należy współpracować z osobą go przeprowadzającą. Ukrywanie niektórych aspektów działania naszej firmy może doprowadzić do tego, że nie wszystkie problemy zostaną wykryte.
|