Czwartek 25 Kwiecień 2024

redakcja@hotelinfo24.pl | Reklama w serwisie

Strona główna » Zarządzanie » Obsługa akcjonariuszy

Artykuły serwisu


Obsługa akcjonariuszy


Dodano: 2006-11-11

Drukuj


To już przedostatni z cyklu siedmiu artykułów na temat zarządzania i roli lidera w hotelarstwie.

Kim są akcjonariusze?

Czy firma jest własnością prywatną czy publiczną, to akcjonariusze są właścicielami przedsiębiorstwa. Zainwestowali swoje pieniądze w przedsięwzięcie, oczekując dochodu ze zwrotu inwestycji. Bez akcjonariuszy i ich gotowości do podejmowania ryzyka, ty i twój zespół nie mielibyście pracy.

Często akcjonariusze firmy są wyłączeni z bieżącej działalności operacyjnej. Wynajmują profesjonalnych zarządców do prowadzenia codziennego biznesu w firmie. Ale nawet jeżeli rzadko lub nigdy nie przebywają w siedzibie firmy, to nie oznacza, że nie mają potrzeby by się spotkać.

Nawet jeżeli masz niewielkie szanse bezpośredniej obsługi akcjonariuszy, to jednak wszystko co robisz dla obsługi klientów firmy i wszystko co robisz w celu poprawy organizacji i operatywności przedsiębiorstwa, ma bezpośrednie przełożenie na satysfakcję akcjonariuszy.

Potrzeby akcjonariuszy

Akcjonariusze mają szereg oczekiwań dotyczących funkcjonowania firmy. Jeżeli będziesz dobrze wykonywał swoją pracę i troszczył się o pracowników i klientów, łatwiej będzie zaspokoić potrzeby akcjonariuszy. Potrzeby te dzielą się na kilka ogólnych kategorii:

Duma właścicielska. Akcjonariusze czerpią prestiż i satysfakcję z sukcesu swojej firmy, a sukces ten jest bezpośrednio związany z jakością i wydajnością działań.
Zwrot z inwestycji. Kapitał jest dynamem nakręcającym biznes. Pieniądze są potrzebne na modernizację restauracji, do wypromowania nowego produktu lub rodzaju usługi, na zakup wyposażenia, zatrudnienie nowych pracowników i poszerzanie zakresu działalności. Akcjonariusze oczekują zwrotu z inwestycji swojego kapitału.
Ochrona aktywów. Akcjonariusze oczekują, że kierownictwo firmy będzie chroniło ich aktywa, w skład których wchodzą: gotówka, fundusze inwestycyjne, środki pieniężne w kasie, wyposażenie, umeblowanie, narzędzia, urządzenia, transport, nazwa, wartość firmy i jej reputacja. Kierownictwo nie może w pełni zabezpieczyć aktywów firmy bez gotowości do pomocy i zaangażowania pracowników.
Profesjonalnie funkcjonujące przedsiębiorstwo. Podstawową odpowiedzialnością wobec akcjonariuszy jest prowadzenie biznesu solidnie, profesjonalnie i z nieustającą dbałością, którego celem jest utrzymanie się na rynku.

Zapewnienie akcjonariuszom zwrotu z inwestycji

Po zainwestowaniu swoich pieniędzy w przedsięwzięcie, akcjonariusze oczekują zwrotu kapitału z inwestycji. Oznacza to, że zainwestowany kapitał powiększa się i jest zwracany akcjonariuszom w formie dywidendy lub zwiększenia wartości przedsiębiorstwa – w obu przypadkach zwiększenie wartości poniesionych nakładów inwestycyjnych jest widoczne dla akcjonariusza.

Realizacja budżetu

Każde przedsięwzięcie posiada budżet w postaci planu finansowego na nadchodzący okres czasu – zazwyczaj rok. Jako menadżer jesteś odpowiedzialny za realizację swojej cząstki budżetu. Dwa główne cele stawiane przy realizacji budżetu to zrealizowanie lub zwiększenie osiąganych dochodów i kontrola kosztów.

Jako menadżer powinieneś być zaangażowany w powstawanie budżetu i bieżące monitorowanie stopnia jego wykonania. Wynikające z bieżącej działalności niepowodzenia powinny być korygowane przez podejmowanie śmiałych decyzji. Zależy od tego twoja posada.

Wykonywanie lub przekraczanie planu dochodów

Twój zespół usługowy może mieć bezpośredni wpływ na wyniki sprzedaży w firmie. Oprócz oczywistej korelacji zachodzącej pomiędzy znakomitym poziomem obsługi a regularnym powracaniem klientów, twój personel ma codziennie okazje zwiększenia sprzedaży produktu lub usługi. Ty, jako ich lider, musisz ich w tym celu szkolić i motywować.

Częścią szkolenia i motywowania jest potrzeba dzielenia twoich celów wspólnie z nimi. Łatwo można to osiągnąć poprzez rozkładanie planowanej dziennej sprzedaży według zamierzonych dziennych celów.

W jednej z restauracji, za którą odpowiadałem, kierownik sali w rozdzielni kelnerskiej, zastosował metodę zapisywania kredą na tablicy dziennych celów w rozbiciu na: ilości wydanych posiłków, średnią ilość rachunków, sprzedaż napojów alkoholowych, sprzedanych butelek wina oraz dla innych codziennych zamierzeń. Umieszczał tam również zestawienia wyników miesięcznych w porównaniu do planowanych.
To naprawdę niewiarygodne jak taka prosta technika pobudziła do działania ekipę obsługową. Każdego dnia sprawdzali swoje wyniki i widać było autentyczny wzrost zaangażowania i podniecenie wywołane wzmożeniem wysiłków w celu ciągłego ustanawiania wyższego poziomu sprzedaży.
Ponadto, kierownik sali, związał z tym procesem przyznawanie prostych nagród jako dodatkowy bodziec do działania. Nie tylko w sposób ciągły przekraczaliśmy zaplanowane przychody, ale dała się zauważyć znacząca poprawa w podejściu i entuzjazmie dla pracy.


Kontrolowanie kosztów

Koszty wynagrodzeń to najwyższy pojedynczy wydatek w większości przedsiębiorstw usługowych. Zwracaj uwagę na dzienny wymiar czasu pracy. Dokładnie sprawdzaj uzasadnienie pracy w godzinach nadliczbowych. Harmonogram pracy personelu musi odzwierciedlać przewidywany poziom funkcjonowania biznesu.

Zauważa się naturalną tendencję do nadmiernego zawyżania ilości personelu w przewidywanych okresach natężenia pracy. Ponieważ koszty wynagrodzeń stanowią tak istotną część struktury kosztów, zaplanuj uzupełnienia usług na czas występujących „szczytów” w pracy, zachowując w ten sposób dokładną kontrolę nad kształtowaniem się tych kosztów.

W tym celu musisz dokonać analizy przepływów biznesowych, żeby szczegółowo określić, w którym momencie możesz podjąć odpowiednie kroki. Poprzez dokonywanie rutynowych kontroli funkcjonowania firmy w trakcie spiętrzenia prac, możesz z łatwością określić czy naprawdę jest potrzebna pomoc. Kiedy jesteś zarówno gotowy jak i zdolny do wkroczenia w odpowiednim momencie, to tym samym budujesz atmosferę koleżeństwa i lojalności wśród swoich pracowników; pomożesz w kontroli kosztów pracy i zapewnisz trwałą obsługę konsumentów.

Innym istotnym kosztem, który musi być kontrolowany to niezwiązane z podstawową działalnością koszty materiałowe. Można je kontrolować sprawdzając poziom zużycia głównych produktów (wysoki koszt lub duża ilość). Zanim to zrobisz musisz zidentyfikować te produkty, zorganizować pomieszczenia magazynowe i ustalić poziom zapasów.

Wysoki koszt dóbr sprzedanych może wskazywać na różnorakie problemy, ale jeżeli nie ustalasz cen w okresowych odstępach czasu, to istnieje poważna poszlaka, że dzieje się tak z powodu ich niewłaściwego stosowania. Z powodu zmienności i niestabilności cen na składniki, należy na bieżąco dokonywać przeglądu cen menu i wielkości porcji aby zapewnić odpowiednią marżę zysku na jednostkowej sprzedaży.

Podczas gdy pozycje menu muszą być uprzednio prawidłowo skalkulowane i okresowo weryfikowane, to bufety i recepcje powinny być poddawane rejestracji po poniesieniu kosztów w regularnych odstępach czasowych, aby zapewnić zyskowność na działalności. Sprzedaż mieszana musi być kontrolowana, a statystyka operacyjna winna umożliwiać jej wymierność. Bądź zaznajomiony ze swoimi kosztami i poszukuj sposobów ich redukcji. Znajomość faktów w tym zakresie musi być rutynowa i bieżąca.

Przeglądaj szczegółowo inne obszary powstawania kosztów każdego miesiąca abyś mógł na bieżąco śledzić strukturę kosztów. Uczyń swoim priorytetem kategorie najbardziej kosztochłonne. Poszukuj tańszych alternatyw dla pozycji wysoko kosztowych.

Wreszcie też, dokonaj szczegółowego przeglądu zapasów. Duże zapasy dają komfort bezpieczeństwa dla zapewnienia bieżącej działalności, ale mogą również prowadzić do nadmiernego powstawania ubytków czy drobnych kradzieży, podczas gdy my chcemy wykorzystywać cały swój kapitał w zakreślonym celu.

Analizy finansowe i statystyczne

Naucz się czytać sprawozdania finansowe. Budżety winny być konstruowane na podstawie dobrze zdefiniowanych założeń. Porównuj faktyczne wykonanie każdego miesiąca do wielkości planowanych i analizuj wszystkie znaczące rozbieżności. Oznacz te analizę jako punkt odniesienia. Ten punkt odniesienia jest ustanawianiem standardu wykonania na bazie istniejących warunków operacyjnych.

Ja, osobiście, zawsze oznaczam punkt odniesienia dla każdej nowej operacji, za którą przyjmuję odpowiedzialność. Robię tak w przeświadczeniu, że w ten sposób łatwiej jest wykazać swój postęp w wykonywaniu jakiegoś zadania, porównując go do aktualnie istniejącej sytuacji. Wtedy to, wszelkie usprawnienia przeze mnie wprowadzone są widoczne dla wszystkich. Wyobraź sobie gracza ekstraklasy baseballa mającego ochotę na renegocjacje kontraktu. Jakich argumentów użyje w swojej sprawie aby uzyskać wysoką podwyżkę wynagrodzenia?

Punkty odniesienia wywodzą się z pomiaru i śledzenia różnych danych statystycznych. Statystyka operacyjna może zawierać cokolwiek, co daje się zmierzyć – przychody, wydatki, procesy produkcyjne itd.

Przykładami mogą być:

• Statystyka przychodów – mierzy wielkość operacji takich jak np. ilość wydanych posiłków, kolejek golfa, transakcji sprzedaży. Również średnie wydatki konsumenta takie jak średni rachunek za posiłek, opłata za rundę golfa i średnia sprzedaż.
• Statystyka wydatków – mierzy koszty pracy takie jak płaca godzinowa i średnia płaca godzinowa. Mierzy również zużycie materiałów takich jak serwetki na wydany posiłek lub środki chemiczne do prania zużyte na zajęty pokój.
• Procesy produkcyjne – mierzy się szybkość, wydajność lub jakość takich procedur jak wysprzątanie pokoi gościnnych na godzinę pracy w obsłudze pięter, punktację inspekcyjną czystości pokoi gościnnych, itd.

Punkty odniesienia są ważne z tego powodu, że pozwalają ci na porównanie wszystkich przyszłych operacji ze standardami bazowymi. Pozwalają ci również na porównanie jednej operacji z innymi podobnymi operacjami lub z przemysłem jako całością. Ponadto, punkty odniesienia pozwalają na obserwację pojawiających się trendów, tak więc możliwa jest twoja interwencja w odpowiednim czasie.

Bądź skrupulatny i konsekwentny w śledzeniu statystyki operacyjnej, bądź też zorientowany i obeznany na bieżąco z tą statystyką. Czas, który poświęcisz na analizę danych księgowych nawet pozycji incydentalnych powiększy w znaczący sposób twoją wiedzę o działalności firmy.

Kiedy pracowałem jako Dyrektor Operacyjny dla małego łańcucha hoteli, stale szukałem sposobów na usprawnienie naszej wydajności operacyjnej. Jedna z naszych dyrektorek hoteli zaproponowała utworzenie centralnego magazynu-hurtowni dla naszych siedmiu obiektów. Magazyn ten umożliwił nam dokonywanie zakupów materiałów w ilościach hurtowych, powodując w związku z tym oszczędności finansowe. Negatywny aspektem tego pomysłu była ciągła potrzeba organizowania dostaw z hurtowni do różnych obiektów usytuowanych w trzech stanach.
Ta sama dyrektorka uświadomiwszy sobie tę wadę wprowadziła w swoim hotelu procedurę comiesięcznych inwentaryzacji kluczowych pozycji związanych z zaopatrzeniem gości. Każdego miesiąca przesyłała mi raport z wykazywanym zużyciem około 20 pozycji materiałowych w jej hotelu.
Porównując zużycie mydła i papieru toaletowego w stosunku do liczby noclegów hotelowych mogliśmy ustalić punkt odniesienia do zużywanych ilości tych materiałów, który funkcjonował jako standard w całej firmie. Na przykład, jej statystyka wykazywała, że każdy nocleg na jeden pokój to zużycie 1,21 kostki mydła. Informacja ta służyła nam przez kilkanaście lat.
Każdego roku kiedy przygotowywaliśmy budżet, projekcje dochodów budowane były na bazie ilości noclegów na pokój w każdym hotelu. Dzięki tej informacji mogliśmy określać nasze zapotrzebowanie na mydło miesiąc po miesiącu. Łatwiej było wówczas negocjować z handlowcami sprawy całorocznych dostaw mydła dla wszystkich hoteli, z tym, że dostawy odbywały się w okresach kwartalnych bezpośrednio z hurtowni sprzedającego. Nie tylko byliśmy w stanie wynegocjować doskonałą cenę na mydło z uwagi na zamawianą ilość (całoroczne potrzeby), ale również wygospodarowywaliśmy przestrzeń składową w naszych magazynach, którą w przeciwnym wypadku zajmowałoby mydło; nie musieliśmy również sami organizować dostaw do poszczególnych hoteli.
Dalsza korzyść ujawniła się, kiedy zauważyłem, że jeden z hoteli zużywa prawie dwukrotnie większą ilość mydła niż pozostałe. Po dokładnym sprawdzeniu ustaliliśmy, że ich housekeeperzy wykładali w każdym pokoju dwukrotnie więcej mydła niż przewidywała nasza norma. Zgodnie z przewidywaniami, goście „częstowali” się tą nadwyżką mydła w swoich pokojach.


Jak można się przekonać z powyższego przykładu, statystyka operacyjna może okazać się znacząco użyteczna w monitorowaniu i usprawnianiu twoich działań. Jak wiele danych statystycznych można obserwować i śledzić zależy tylko od twojej pomysłowości i inicjatywy, jednakże powinieneś skupić się na pozycjach kluczowych i rozważyć jak łatwo lub jak trudno jest zebrać te dane. Podsumowując, kluczem sensownego korzystania ze statystyki jest konsekwencja w jej uzyskiwaniu. Niespójna, nielogiczna statystyka jest bezużyteczna dla celów porównawczych.

W jaki sposób najlepiej służyć akcjonariuszom

Chociaż wszystkie umiejętności i inicjatywy, o których była mowa w tym rozdziale charakteryzuje odpowiedzialność menedżerów, to mogą one również być przynależne do całości zespołu pracowniczego. W zakresie, w jakim pracownicy stanowią wspólną część twoich wysiłków, przeprowadzaj ich szkolenia, dziel się z nimi, swymi celami i wyzwaniami, a zostaną chętnymi pomocnikami w twojej walce o jakość i obsługę.

Wyobraź sobie jaka korzyść może wyniknąć z faktu, iż 10 pracowników, zamiast jednego, stara się osiągnąć założony cel. Pomyśl o naturalnym entuzjazmie, który można skumulować w celu przekraczania punktów odniesienia, kiedy staną się one wspólnym celem twoich pracowników. Rozważ również korzystne pozytywne uczucie dumy opanowujące pracowników, z powodu nie tylko osiągnięcia ale i przekroczenia planowanych i oczekiwanych celów. To jest naprawdę recepta na sukces.

Mówiąc w dużym uproszczeniu, kiedy obsługujesz swoich pracowników, oni będą obsługiwać twoich klientów, a ci z kolei kontynuując korzystanie z twoich usług będą spełniać potrzeby akcjonariuszy.

Ed Rehkopf

 

© Copyright Ed Rehkopf
Tytuł artykułu w oryginale "Serving your shareholders”
Reprint i tłumaczenie artykułu przez ehotelarz.com za zgodą autora.

Ed Rehkopf – konsultant ds zarządzania, absolwent studiów zarządzania w hotelarstwie w Cornell School of Hotel Administration, podczas swojej długiej kariery zarządzał dwoma historycznymi hotelami uniwersyteckimi, pracował w czterogwiazdkowym obiekcie, piastował stanowisko Director of Operations w łańcuchu hoteli luksusowych oraz otwierał dwa kluby golfowe. Autor książki „Leadership on the Line”, obecnie pracuje nad tematyką benchmarkingu w przemyśle hotelarskim.

Kontakt:
Ed Rehkopf
email:
rehkopf6@aol.com


Komentarze:

Dotacje dla branży hotelarskiej 2024 - wszystko, co musisz wiedzieć ...więcej»

Podstawowe niezbędne narzędzia pracy współczesnego hotelarza ...więcej»

Bezpieczeństwo w małych obiektach hotelowych ...więcej»

Pomaganie integruje ...więcej»

Kradzież w hotelu? Nie daj sobie ukraść własnych praw! ...więcej»

Standardowe procedury check in i check out w hotelu ...więcej»

Pokój hotelowy - definicja, rodzaje, wyposażenie ...więcej»

Czym jest usługa hotelarska? ...więcej»

Test dla hotelarzy 12 - Technik hotelarstwa ...więcej»

Test dla hotelarzy 8 - Technik hotelarstwa ...więcej»

Piękny Pałac, odremontowany i zaadoptowany na...

2018-06-08, 23:45:01 ~Zbigniew Hanke

Też jak jadę na rower to biorę dużą butelkę cisowianki,...

2018-05-15, 12:57:50 ~Agata

Fajnie, że Koneser będzie miał taką bogatą ofertę...

2018-03-24, 18:12:35 ~Karolina

"Prawdopodobnie" ... z tego co widziałem to Golden Tulip...

2018-03-06, 10:02:29 ~Paul VD

Warszawa a szczególnie Praga potrzebowała inwestycji...

2018-02-19, 19:49:28 ~klara

Świetna inicjatywa, podpisuję się obiema rękami. Dzieci...

2018-01-24, 16:51:44 ~anita

Jakie blisko 700 000 skoro nawet nie było pół miliona...

2018-01-16, 13:49:40 ~Brzeski

Koneser dla mieszkańców Pragi i nie tylko to wielka...

2018-01-14, 15:14:12 ~smakosz

Więcej o Dolinie Psarki można znaleźć na...

2018-01-09, 19:03:15 ~Michał

Copyright ©2008-2018 Hotelinfo24.pl - Wszelkie prawa zastrzeżone

O PORTALU | REGULAMIN SERWISU | REKLAMA W PORTALU  | KONTAKT

Ta strona wykorzystuje pliki cookie. Korzystając ze strony wyrażasz zgode na używanie cookie.  Więcej informacji