Wtorek 23 Kwiecień 2024

redakcja@hotelinfo24.pl | Reklama w serwisie

Strona główna » Zarządzanie » W kwestii przywództwa

Artykuły serwisu


W kwestii przywództwa


Dodano: 2006-11-11

Drukuj


Ludzie nie lubią być kierowani. Oni chcą być prowadzeni. Poradź sobie. Prowadź ludzi. Przywództwo jest definiowalną jakością udanego zarządzania hotelem, ale trudno jest w jasny sposób wyartykułować, czym jest dobre przywództwo. Być może najlepszym miernikiem przywództwa jest szybkość, z jaką podwładni będą zdolni cię naśladować, a czego nie zrobiliby samodzielnie.

Przywództwo określa jakość

Wielu ludzi o tym wie, kiedy to zobaczą, ale zdolność dokładnego sprecyzowania, co to jest może przyjść nie bez trudności. Hotel, do którego właśnie wszedłeś, ma pewne określone działanie orzeźwiające, charakteryzuje się pewnym trudnym do określenia nastrojem. Masz tego poczucie wszędzie wokół siebie, od momentu przybycia i pojawienia się przy recepcji. To nie jest tylko to, że miejsce jest nieskazitelnie czyste, choć takie właśnie jest, To także nie jest to, że każdy tutaj wydaje się być życzliwym i gotowym do usług na skinienie ręki, choć tak z pewnością jest. To w końcu nie jest również to, że pracownicy hotelu starają się szczerze troszczyć i spełniać nasze wszelkie oczekiwania, chociaż i tego możesz się spodziewać na każdym kroku. Nie, to coś innego, to coś nieuchwytnego, ale niewątpliwie łatwo rozpoznawalnego. To jest hotel promieniujący jakością. Ale skąd się tutaj wziął? Dlaczego zauważyłeś go tutaj, a nie gdziekolwiek indziej?

Odpowiedź kryje się w istocie przywództwa. Jeżeli cokolwiek z otoczenia hotelowego wiedzie cię ku konkluzji, że jesteś otoczony jakością, dzieje się tak z powodu dobrego poziomu kierownictwa zapewniającego sprawną organizację. Jakość z pewnością nie bierze się sama z siebie. Ktoś musiał być tutaj czynnikiem sprawczym powodującym, że wspólnie z innymi zapewnił trwanie wysokiego poziomu jakości. Przywództwo to aktywne działanie. Przywództwo wprawia w ruch innych. Przywództwo rodzi jakość.

Jakie są atrybuty Przywództwa i Jakości? Co je definiuje? Jak możemy je wyartykułować i przekazać tę filozofię innym?

Biblioteki i półki z książkami pełne są literatury z zakresu przywództwa i jakości, więc nie będziemy pretendowali do pełnego ich zdefiniowania, ograniczeni ramami zwykłego artykułu. Mamy, jednakże, zgromadzony szereg aksjomatów, które jak sądzimy, mają przemożny wpływ na zachowanie hotelowych wodzów. A w samym centrum tych zjawisk określenie tego jak liderzy działają lub dlaczego działań nie podejmują, co samo przez się definiuje esencję Przywództwa i Jakości. To nie są nasze aksjomaty. One zostały przyswojone od innych; innych liderów, trenerów, autorów, uczonych i mentorów, ale wiedza jest przydatna tylko wtedy, kiedy się nią dzieli z innymi.

Aksjomaty hotelowego przywództwa

Wyróżnikiem dobrego menedżera nie jest sprawność pracy w sposób ciągły przez niego nadzorowanej. Jest nią dobrze i sprawnie wykonywana praca podczas jego nieobecności. Menedżerowie muszą zatrudniać właściwych ludzi; ludzi którzy się troszczą i wykazują ochotę troski o innych – to jest właśnie gościnność. Muszą przeszkolić swoich pracowników w zakresie podstaw pracy, a później wytrenować ich w celu uzyskiwania dobrych wyników w przyjaznym otoczeniu inspirującym i motywującym do pracy zespołowej. Szkolenie i trening to nie to samo. Szkolenie uczy umiejętności. Trening uczy stosowania tych umiejętności; szkolenie zawsze musi poprzedzać trening. I wreszcie, menedżer musi potrafić się usunąć na bok i pozwolić pracownikom wykonywać swoją pracę. Przekazuj pracownikom zadania, uprawnienia i możliwość podejmowania decyzji ale nie rezygnuj całkowicie z twych prerogatyw. Spraw, aby twoi pracownicy byli odpowiedzialni za wykonywaną pracę. Kształtuj i pielęgnuj czołowych graczy, a przy okazji stworzysz zespół zwycięzców. Menedżer, który pracuje przez siedem dni w tygodniu, aby dopatrzyć osobiście wszystkich spraw, utracił ten ważny atrybut przywódczy. Z drugiej jednak strony, których nigdy nie ma na miejscu, a dział znajduje się w stanie chaosu, również utracili zdolności kierownicze.

Jaka płaca taka praca. W swojej książce „Bringing Out The Best In People”, Aubrey Daniels daje nam kilka doskonałych lekcji o tym, jaka powinna być struktura dynamiki przywódczej w otoczeniu miejsca pracy. Ludzie zachowują się w organizacji społecznej w pewien określony, z powodów kulturowych, sposób. Kultura to nic innego jak zestaw zbiorowych postaw tych, którzy mają władzę. Zwróć uwagę, że nie powiedzieliśmy, zestaw zbiorowych postaw kierowników. Menedżerowie, którzy nie są liderami i przywództwo, które nie przewodzi, wyzbyli się władzy, ale tę władzę ktoś wewnątrz organizacji dzierży, zwykle ktoś spośród pracowników piastujących stanowiska o niższych standardach niż ich klienci. Rolą przywództwa jest stosowanie swych uprawnień jako środka wpływającego na zachowanie. Nagroda jest jedyną rzeczą stymulującą trwałe zmiany w zachowaniu, a w celu zachowania skuteczności, musi być w swej naturze pozytywna, natychmiastowa i określona. Nagradzanie jest atrybutem przywództwa wyrażającym uznanie dla podwładnego za dobrze wykonaną pracę. Niestety wielu kierowników widzi swoją rolę ograniczoną tylko do poprawiania błędów w pracy. Wszyscy mamy doświadczenia w pracy dla menedżerów, którzy zawsze wyłapywali nasze błędy, a byli nierychliwi w pochwałach za dobrze wykonaną pracę i rzadko mawiali „Dobra robota”. Dobre kierownictwo zawsze zauważa kiedy ktoś robi coś dobrze i go wyróżnia. Nagroda wcale nie musi być większa niż przyjazny uśmiech, poklepanie po ramieniu i kilka miłych słów, ale udzielana według rutynowej procedury, natychmiast po zaobserwowaniu pozytywnych działań, posuwa kulturę pracy w odpowiednim kierunku.

Zrób to. Zrób to dobrze. Zrób to dobrze teraz. Liderzy działajcie. Liderzy róbcie to dobrze już za pierwszym razem. Liderzy podejmujcie działania we właściwym momencie i skłaniajcie innych do tego samego. Jeżeli kiedykolwiek zdarzyło ci się mieć skargę i przekazałeś ją odpowiedniemu urzędnikowi, po to tylko, by usłyszeć, że w tej sprawie musisz porozmawiać z kierownikiem, to być może pojmiesz znaczenie tego aksjomatu. Nie ma w hotelu prawdopodobnie ważniejszego miejsca niż dział sprzedaży gdzie aksjomat ten winien być stosowany. Czy telefon odbiera się już po trzech dzwonkach? Czy kierownicy działu sprzedaży oddzwaniają w przeciągu dwóch godzin? Czy prośby o propozycje przesyłane są pocztą elektroniczną tego samego dnia? W recepcji, czy pracownicy recepcji rozwiązują problemy gości i dokonują refundacji bez zaangażowania kierownika i jego akceptacji? Hotel, w którym przywództwo osiągnęło określony, operacyjny poziom nasycenia a poczucie pilności załatwiania spraw zostało objęte tą filozofią, stanowi przedsionek sprawnego przywództwa.

Postawa jakiegokolwiek personelu odzwierciedla postawę jego lidera. Jeżeli załoga recepcji jest przyjazna i pełna energii, ich lider jest taki również. Jeżeli restauracja zapewnia fantastyczną obsługę, to można się założyć, że jej lider demonstruje ten sam stosunek do obsługi klienta. Sama tylko postawa prezentowana przez lidera ustala standardy, według których postępują inni. „Przywództwo przez przykład” jest pokrewnym aksjomatem. Ludzie są skłonni akceptować tych, którzy oczekują od nich dokładnie tego, co dostają; kogoś kto wymaga od innych nie mniej, niżby oni zrobili z własnej woli.

Pozostawione bez kierownictwa, chwile prawdy cofają do przeciętności. Całą książkę napisali o tym aksjomacie Karl Albrecht i Ron Zemle w „Service, America”. Wyrażenie to zostało spopularyzowane przez Jana Carlsona, wówczas prezesa Scandinavian Airlines, a znaczy ono po prostu: Kiedy nie określisz precyzyjnie, co przypuszczalnie się wydarzy kiedy klient zetknie się z organizacją usługową w jakimkolwiek danym punkcie, wówczas jego odczucia będą co najwyżej przeciętne. Przeciętność jest stanem naturalnym. Ma zdolność do egzystowania bez jakiegokolwiek wpływu, ale przywództwo inspiruje do czegoś więcej. Przywództwo wyznacza oczekiwania, tworzy środowisko, w którym te oczekiwania się rutynowo spełniają i zapewnia, że ten stan będzie trwały. Oznacza to, że kierownicy chętnie powinni zajmować się istotnymi i fundamentalnymi sprawami ich działów. Każda usługa, z którą zetknie się pracownik i każde oczekiwanie wyrażane przez kierownictwo musi być wyartykułowane i wspierane.

Możesz się rozwijać albo spoczywać na laurach ale nie możesz mieć obu tych rzeczy jednocześnie. Przywództwo nie jest stanem, który się osiąga nagle, przynajmniej jeżeli chodzi o większość z nas. Nawet gdy prawdą jest, że wielcy przywódcy mają tę cechę wrodzoną, to i tak muszą strasznie dużo się nauczyć aby odpowiednio ukierunkować te wrodzone zdolności i być wielkimi liderami. Przywództwo to ścieżka ciągłych oświeceń zdarzających się przez całe życie. Ta ścieżka jest często trudna. Menedżerowie hoteli nie mają łatwej pracy, ale każdy poziom dyskomfortu może się zdarzyć, gdy podjęło się pójście tą ścieżką. Wszyscy liderzy osiągają pewien poziom stabilizacji w trakcie swojego rozwoju: nazywany doświadczeniem. Ale nauka nie kończy się nigdy i nigdy nie jest bardzo łatwa. Menedżerowie, którzy zastygają w swojej strefie wygody doświadczą w końcu niepowodzenia, ponieważ świat wokół nich nie jest statyczny. Ani rynek nie jest, ani konkurencja, ani konsumenci, ani nawet pracownicy. Liderzy muszą ciągle stawiać sobie nowe wyzwania aby kompensować zmieniające się środowisko i poznawać nowe sposoby do zdobywania udziałów w rynku, wygrywania z rywalami, znajdowania nowych klientów i utrzymywania dobrych pracowników.

Ludzie nie zawszę robią to, czego oczekujesz. Zrobią to, co jest przez ciebie nadzorowane. Być może najlepiej wyraził to Ronald Reagan: „Ufaj, ale sprawdzaj”. Sprawdzanie wykonanych przez pracowników zadań nie jest brakiem zaufania, a znaczy to tylko tyle, że przyjąłeś na siebie rolę kierowniczą. Dyrektorzy Naczelni w szczególności nigdy nie powinni zaprzestać sprawdzania pokoi, bo można zawsze rozpoznać hotele, w których to robią. Książka „One Minute Manager” Kennetha H. Blancharda skoncentrowała się na tej zasadzie przywództwa i zarekomendowała ją jako „kierowanie poprzez obchód”.

Brak sukcesu finansowego, nic więcej się nie liczy. W samej istocie biznesu mieści się potrzeba bycia nad kreską pod względem fiskalnym, a odpowiedzialnością kierownictwa jest sterowanie organizmem firmy w kierunku osiągnięcia tego stanu. Młodzi kierownicy w szczególności, czasami tracą z pola widzenia fakt, że ich decyzje podejmowane na bazie mniej więcej godzinnych odstępów czasu, mają finansowy wpływ na hotel, zarówno zły jak i dobry. Tak, stawiaj ludzi przed pieniędzmi i przyznaj, że przedsiębiorstwo boryka się codziennie z ludzkimi problemami. Przywództwo musi się zawsze wykazywać troskliwością i współczuciem. Jednakże z powodu braku sukcesu finansowego biznes się załamie, a wówczas wszystkie ludzkie uwarunkowania padną niestety łupem przykrych skutków: zwolnień z pracy, procesów sądowych, postępowań egzekucyjnych lub obcych przejęć.

Dale Turner


© Copyright Dale Turner
Tytuł artykułu w oryginale “On the Matter of Leadership”
Reprint i tłumaczenie artykułu przez ehotelarz.com za zgodą autora.

Dale Turner - były Prezes Turn Key Hotel Advisors - grupy konsultingowej specjalizującej się w obszarze zarządzania hotelami oraz nowoczesnymi technologiami wspierającymi branżę, autor licznych artykułów w magazynach branżowych

Kontakt:
Dale Turner
email:
daleturner@mindspring.com


Komentarze:

Dotacje dla branży hotelarskiej 2024 - wszystko, co musisz wiedzieć ...więcej»

Podstawowe niezbędne narzędzia pracy współczesnego hotelarza ...więcej»

Bezpieczeństwo w małych obiektach hotelowych ...więcej»

Pomaganie integruje ...więcej»

Kradzież w hotelu? Nie daj sobie ukraść własnych praw! ...więcej»

Standardowe procedury check in i check out w hotelu ...więcej»

Pokój hotelowy - definicja, rodzaje, wyposażenie ...więcej»

Czym jest usługa hotelarska? ...więcej»

Test dla hotelarzy 12 - Technik hotelarstwa ...więcej»

Test dla hotelarzy 8 - Technik hotelarstwa ...więcej»

Piękny Pałac, odremontowany i zaadoptowany na...

2018-06-08, 23:45:01 ~Zbigniew Hanke

Też jak jadę na rower to biorę dużą butelkę cisowianki,...

2018-05-15, 12:57:50 ~Agata

Fajnie, że Koneser będzie miał taką bogatą ofertę...

2018-03-24, 18:12:35 ~Karolina

"Prawdopodobnie" ... z tego co widziałem to Golden Tulip...

2018-03-06, 10:02:29 ~Paul VD

Warszawa a szczególnie Praga potrzebowała inwestycji...

2018-02-19, 19:49:28 ~klara

Świetna inicjatywa, podpisuję się obiema rękami. Dzieci...

2018-01-24, 16:51:44 ~anita

Jakie blisko 700 000 skoro nawet nie było pół miliona...

2018-01-16, 13:49:40 ~Brzeski

Koneser dla mieszkańców Pragi i nie tylko to wielka...

2018-01-14, 15:14:12 ~smakosz

Więcej o Dolinie Psarki można znaleźć na...

2018-01-09, 19:03:15 ~Michał

Copyright ©2008-2018 Hotelinfo24.pl - Wszelkie prawa zastrzeżone

O PORTALU | REGULAMIN SERWISU | REKLAMA W PORTALU  | KONTAKT

Ta strona wykorzystuje pliki cookie. Korzystając ze strony wyrażasz zgode na używanie cookie.  Więcej informacji