Czwartek 25 Kwiecień 2024

redakcja@hotelinfo24.pl | Reklama w serwisie

Strona główna » Gastronomia » Segmentacja rynku – Najlepsze praktyki

Artykuły serwisu


Segmentacja rynku – Najlepsze praktyki


Dodano: 2006-11-11

Drukuj


Z biegiem czasu prowadziłem obserwację wielu segmentów obsługi przemysłu związanego z gastronomią. Moje obserwacje dotyczyły hoteli, restauracji, klubów, obiektów więziennych, opieki zdrowotnej, szkół, miejsc odległych i słabo dostępnych, rynków, firm cateringowych i torów wyścigowych. Niezawodnie, każda działalność eksponuje swoją specjalność, kiedy skupiamy się na koszcie sprzedanych towarów i kontroli inwentaryzacyjnej.

Najlepsze praktyki, które zaobserwowałem, nie reprezentują żadnego naukowego studium i nie jestem w posiadaniu żadnych danych statystycznych wspierających moje opinie. Są to moje instynktowne odczucia, które są rezultatem wielu lat obserwacji. Mam nadzieję, że będą one przydatne dla twojej organizacji. Przed wprowadzeniem jakichkolwiek funkcji kontrolnych do swojej działalności, upewnij się, że uzyskiwana korzyść usprawiedliwia ich zastosowanie.

Hotele

Hotele są typowo biegłe w kontroli inwentaryzacyjnej i w raportach centrów zysku. Większość hoteli posiada centralne obszary przyjmowania towarów. Ruch produktów z lokalizacji centralnych, jest ściśle kontrolowany, przy pomocy szczegółowych zapotrzebowań i przemieszczania towarów. Niektóre hotele wprowadzają w życie systemy zatwierdzające, z wyszczególnieniem limitów zamówień dla każdej kategorii zakupowej. Wyznaczają one rygorystyczne wskazówki dotyczące zatwierdzania zamówień.

Najlepiej prowadzone hotele, mogą wykazać, w żądanym momencie, jakie są zapasy kontrolowanego produktu, w każdym dowolnie wybranym momencie czasu (według lokalizacji).

Hotele są często sklepami bufetowymi i w wielu z nich, co najmniej 40 procentowa sprzedaż artykułów żywnościowych, pochodzi z działalności bankietowej i bufetowej. Ten wysoki poziom działalności bufetowej, pomaga utrzymywać straty na minimalnym poziomie, w dobrze zarządzanych obiektach.

Restauracje

Najlepiej prowadzone restauracje mają sprecyzowane menu i posiadają dobrą wiedzę na temat swoich klientów. Niektórzy, w rzeczywistości, tworzą profile stolikowe i dlatego mogą posługiwać się statystyką dotyczącą średniej wysokości rachunku za posiłek w określonym przedziale czasu, średnią sprzedaż na stolik według przedziału czasu, czy przypadającą na określonego kelnera. Niektórzy kontrolerzy artykułów żywnościowych i napojów posiadają wiedzę dotyczącą restauracyjnych profili stolikowych i wykorzystują ją w prognozach popytowych.

Restauracje mają tendencje do nabywania biegłości w swoich specjalnościach, a najlepsze wykonują fantastyczną pracę, dodając dodatkowe dochody do swojej kasy. Obecne systemy wspomagające sprzedaż posiadają całą masę różnych raportów sprzedaży, pomagające menedżerom w ustalaniu cenników i śledzeniu zużycia materiałów.

Kluby

Kluby często prowadzą hybrydową działalność, zarówno w stylu restauracyjnym, jak i obsługi bankietowej. Najlepsze kluby robią dobrą robotę, segmentując te dwa rodzaje działalności. Dokonywanie zakupów wymaga wiedzy dotyczącej działalności całościowej. Najlepsi menedżerowie klubów, są świadomi nadchodzących wydarzeń i zjawisk i zaznajomieni z aktualnym trendami restauracyjnymi. Składanie zamówień na organizowane imprezy, omówię poniżej.

Członkowie jakiegokolwiek klubu są w centrum zainteresowania, a wielu członków stanowi regularną klientelę. Ten fakt stanowi o bardziej stabilnym modelu prognoz, wiedząc, że klienci gruntownie przyczyniają się do zmniejszania strat spowodowanych zbyt dużymi zamówieniami łatwo psujących się artykułów.

Dostawcy Instytucjonalni

W firmie Sodexho, świadczyliśmy usługi na oddalonych miejscach budów i kopalni, w opiece zdrowotnej, w biznesie i przemyśle oraz w oświacie. W mniejszym zakresie, zaopatrywaliśmy w żywność szereg mniejszych zakładów karnych. Kontraktowi żywieniowcy i instytucjonalni dostawcy działają zgodnie z cyklami żywieniowymi. Te kontraktowe jadłospisy mają wyszczególnione opcje menu dla każdego okresu posiłkowego, w cztero lub pięciotygodniowym cyklu żywieniowym. Działalność w tej dziedzinie jest zdominowana przez firmy z wysoko zautomatyzowanymi systemami pomiaru jednostkowego zużycia poszczególnych artykułów. Markowe pozycje często wiążą się z dochodami rabatowymi. Instytucjonalni żywieniowcy są czarodziejami w zakresie ustalania programów rabatowych i w monitorowaniu ich rezultatów.

Moim zadaniem w Sodexho Canada, było ustalanie rabatów na kawę, papier, artykuły chemiczne i inne pozycje znaczące pod względem ilościowym, wobec których można było stosować rabaty. Rabaty te wynosiły około 2,5 % zakupów artykułów żywieniowych.

Niektóre, ze znających się na rzeczy, sklepów, ustanawiały związki z producentami tych artykułów, co pozwalało na zwiększenie działalności w parciu o udzielane rabaty. Chociaż nawet pojedyncze artykuły nie były sprzedawane w typowej, wymaganej dla rabatu ilości, kupowanie grup towarów umożliwia tym pojedynczym operacjom skumulować odpowiednią ilość, aby osiągnąć wymaganą masę krytyczną.

Instytucjonalna obsługa żywieniowa ma dwie wielkie zalety: menu jest ustalone i popyt jest łatwy do oszacowania. Czasami, brutalna konkurencja dla głównych artykułów, stawia ogromne wymogi dla systemów kontroli kosztów. Korzyść skutkująca z tej restrykcyjnej kontroli jest osiągana na kontraktach zyskanych poprzez mniej surowe warunki. Wysokie zyski zdobywa się poprzez wprowadzanie w życie tych samych restrykcyjnych systemów kontroli.

Markety

Artykuły żywnościowe na wynos są szybko rozwijającym się obszarem działalności, a supermarkety stworzyły specjalne powierzchnie do promocji tej wysoko zyskownej działalności.. Chociaż te miejsca mogą pomagać w minimalizowaniu strat artykułów łatwo psujących się w produkcji, delikatesowych i mięsnych, wiele głównych działań rynkowych zajmuje się produkcją pozycji na osobnym sprzęcie, ze składnikami zakupywanymi specjalnie w tym celu. Tak jak inne działalności prowadzone w przemyśle artykułów żywnościowych i napojów, korzyści odnosi się w zakresie ilości sprzedaży i dokonuje się zakupów 10 puszek zamiast mniejszych rozmiarów, kupowanych przez klientów supermarketów.

Działalność ta często wykorzystuje nowe rynki zbytu do promocji towarów wyższej jakości, za które pobiera wyższe ceny. Najlepiej prowadzone działalności gospodarcze sprzedają swoje gotowe produkty do delikatesów, stoisk z wypiekami i menedżerom produkcji. W całkowitym obrocie, w większym stopniu zaopatrują rynek, niż dokonują na tym rynku ‘zakupów’

Obsługujący Imprezy

Zaopatrzeniowcy dostarczający artykuły żywnościowe na wszelkiego rodzaju imprezy, wiedzą jaka ilość osób ma zostać obsłużona i dokładne zestawy menu. Przedsiębiorcy ci starają się zakupić niezbędną ilość towaru potrzebną do wyprodukowania żądanej w menu ilości porcji, aby w ten sposób zminimalizować ewentualne straty. Raporty dotyczące imprezy określają w szczególności liczbę, pozycje z menu i ilość surowych składników potrzebnych do wyprodukowania gotowych produktów.

Przy ścisłej kontroli zakupów i prawie żadnych zakupach po cenach nominalnych, niskoprocentowe koszty artykułów żywieniowych, są normą. Bufety pozwalają tym artystom na zużywanie niewielkich resztek z poprzednich interesów, obejmującymi np. zwykłe warzywa skrobiowe i sałatki.

Tory Wyścigowe

Wychowałem się w Saratoga Springs i pracowałem dla Harry M. Stevensa. Firma ta została założona przez pana Stevensa, wtedy gdy poszedł na stadion Yankee i nigdzie nie mógł kupić hot doga. W trakcie mojej nauki w college`u , HMS był głównym koncesjonariuszem w wielu obiektach sportowych, a jedno z wnucząt założyciela wstąpiło w związek małżeński z przedstawicielem rodziny Gulden, zajmującej się produkcją musztardy.

Poza wielkimi ilościami hot dogów, piwa, wody sodowej, frytek i chipsów, Tory Wyścigowe Saratoga, serwowały doskonałą zupę z małży, kukurydzę w kolbach, małże na połówkach muszli i firmowe napoje. Koncesjonariusze dobrze znali swoją działalność i planowali obsługę głównych wydarzeń z wielotygodniowym wyprzedzeniem.

W Saratodze mieliśmy wyścig Travers Stakes, jak również wiele innych dorocznych wydarzeń sportowych w mieście i jego okolicach. Obecnie wyścigi samochodowe NASCAR stanowią duże wydarzenie sportowe każdego weekendu. Triple Crown i Breeders Cup Day to duże wyścigi konne, gromadzące ogromną publiczność.

Koncesjonariusze w Nowym Jorku wysyłają pracowników z Aqueduct w Queens, Belmont Park na Long Island i Upstaters z Saratogi, aby stworzyć wysoko kwalifikowany personel do obsługi ważnych wydarzeń.

Podsumowanie

Każdy przedsiębiorca ma tendencję do koncentrowania się na modelu biznesowym odpowiednim dla partykularnego segmentu. Ta koncentracja wnosi do gry określone, wyspecjalizowane silne strony. Było moim przywilejem obserwowanie wielu różnych segmentów na przestrzeni lat. Często zastanawiam się, jaki procent kosztów artykułów żywnościowych mógłby zostać osiągnięty przez najlepszych ludzi z wszystkich tych zróżnicowanych obszarów, świata gastronomii.

Joe Dunbar 


© Copyright Joe Dunbar
Tytuł artykułu w oryginale "Food & Beverage - Market Segmentation - Best Practices"
Reprint i tłumaczenie artykułu przez ehotelarz.com za zgodą autora.

Joe Dunbar - pracował przez 9 lat dla Sodexho SA (Francja), potem Prezes Sodexho Canada. Od 1990 realizuje projekty, których celem jest pomoc firmom gastronomicznym w obniżaniu koszty sprzedaży produktów.

Kontakt:
Joe Dunbar
Dunbar Associates
email:
jdunbar401@aol.com
www.foodcostcontrol.blogspot.com



Komentarze:

System HACCP dla gastronomii - dlaczego jest niezbędny? ...więcej»

Audyt jakości w gastronomii - czym jest i dlaczego jest taki istotny ...więcej»

Sezonowanie mięs i serów ...więcej»

Jakie menu przygotować na imprezę, gdy goście nie jedzą glutenu? ...więcej»

Jak poprawić efektywność konferencji? Zaserwuj gościom Brain Food! ...więcej»

Standardowe procedury check in i check out w hotelu ...więcej»

Pokój hotelowy - definicja, rodzaje, wyposażenie ...więcej»

Czym jest usługa hotelarska? ...więcej»

Test dla hotelarzy 12 - Technik hotelarstwa ...więcej»

Test dla hotelarzy 8 - Technik hotelarstwa ...więcej»

Piękny Pałac, odremontowany i zaadoptowany na...

2018-06-08, 23:45:01 ~Zbigniew Hanke

Też jak jadę na rower to biorę dużą butelkę cisowianki,...

2018-05-15, 12:57:50 ~Agata

Fajnie, że Koneser będzie miał taką bogatą ofertę...

2018-03-24, 18:12:35 ~Karolina

"Prawdopodobnie" ... z tego co widziałem to Golden Tulip...

2018-03-06, 10:02:29 ~Paul VD

Warszawa a szczególnie Praga potrzebowała inwestycji...

2018-02-19, 19:49:28 ~klara

Świetna inicjatywa, podpisuję się obiema rękami. Dzieci...

2018-01-24, 16:51:44 ~anita

Jakie blisko 700 000 skoro nawet nie było pół miliona...

2018-01-16, 13:49:40 ~Brzeski

Koneser dla mieszkańców Pragi i nie tylko to wielka...

2018-01-14, 15:14:12 ~smakosz

Więcej o Dolinie Psarki można znaleźć na...

2018-01-09, 19:03:15 ~Michał

Copyright ©2008-2018 Hotelinfo24.pl - Wszelkie prawa zastrzeżone

O PORTALU | REGULAMIN SERWISU | REKLAMA W PORTALU  | KONTAKT

Ta strona wykorzystuje pliki cookie. Korzystając ze strony wyrażasz zgode na używanie cookie.  Więcej informacji