Sobota 20 Kwiecień 2024

redakcja@hotelinfo24.pl | Reklama w serwisie

Strona główna » Zarządzanie » Hotele zaniżają ceny: oto formuła

Artykuły serwisu


Hotele zaniżają ceny: oto formuła


Dodano: 2006-11-11

Drukuj


Wiedza, w jaki sposób, takie czynniki jak podaż i popyt, pomagają w ustalaniu cen, może zaoszczędzić ci pieniędzy i zmniejszyć ryzyko w działalności.

Czy targowałeś się ostatnio z hotelem w sprawie niższych stawek za pokój? Jeżeli nie, to przygotuj się na doświadczenie rodem z Kafki. Często odbywa się to w ten sposób:
„Jaką macie cenę?”- pytasz pracownika działu rezerwacji.
„Kiedy Pan przyjeżdża ?”- ona pyta
„A kiedy mogę dostać najkorzystniejszą cenę?”- pytasz ty.
„Nie wiem”, odpowiada. „Komputer tego nie pokazuje. Oto, najlepsze możliwe stawki za pobyt w tym terminie.”

Winę za swoją frustrację zrzuć na zarządzanie dochodem (revenue management) - system, którego używa hotel, aby uzyskiwać najkorzystniejsze ceny. Ten system wymaga manipulowania stawkami i rządzi się zasadą, wyciśnięcia największego dochodu, z każdego pokoju. Posiadając na ten temat wiedzę, możesz dużo zaoszczędzić. Wyobraź sobie, że system zarządzania dochodem to podaż i popyt działające na sterydach, we współpracy z komputerami.

Zgodnie z tym systemem możesz uzyskać niższe stawki, kiedy dokonujesz rezerwacji odpowiednio wcześniej i planując swój pobyt w terminach, charakteryzujących się niskim popytem. Jeżeli rezerwujesz później, zapomnij o tym.

Nie spodziewaj się załatwić korzystnego finansowo pobytu, w trakcie wakacji na koniec roku, w popularnym kurorcie na Hawajach lub zaoszczędzić w mieście organizującym Super Bowl, w trakcie tego wydarzenia. Zarządzanie zyskiem to uniemożliwi. Pionierami we wprowadzaniu systemu zarządzania zyskiem stały się linie lotnicze, po tym jak w latach siedemdziesiątych, stały się całkowicie samodzielne. Zjawisko to zaczęło migrować do hoteli, co nastąpiło w latach osiemdziesiątych, a na dobre rozwinęło się w latach dziewięćdziesiątych.

Do tego czasu dział rezerwacji zazwyczaj przedstawiał wysoką cenę – rack rate lub broszurową, dopóki nie oponowałeś. Potem była ona zniżana do poziomu, który zaakceptowałeś - powiedziała Sheryl Kimes, pełniąca obowiązki dziekana w Cornell University School of Hotel Administration w Ithaca, w stanie Nowy Jork.

Kimes, powiedziała, że Marriott przeciwstawił się staremu systemowi. Niemiecki hotel, w latach osiemdziesiątych starał się zaoferować niższe stawki za pokoje dla uczestników święta Oktoberfest, którzy zdecydują się na przedłużenie swojego pobytu, powiedział Bruce Hoffmeister – senior wiceprezes ds. globalnego zarządzania dochodem w Marriott International.

Goście połknęli przynętę i pozostali dłużej zwiększając dochód hotelu - powiedział Hoffmeister. Inne hotele zaczęły postępować podobnie. „Obecnie, wszystkie północno amerykańskie łańcuchy hotelowe, używają niektórych form zarządzania dochodem” - powiedziała Kimes. Ale co to jest i jak to działa?

Aby uzyskać odpowiedź w tej sprawie przestudiowałem raport „Yield Management” wydany przez Cornell w 2001 roku., podsumowujący badania przeprowadzone przez Kimes i innych. Czytając ten raport, czułem się jakbym przedostawał się za linię wroga, aby podglądać plany bitwy.

„Fundamentalną ideą zarządzania dochodem jest dostarczanie właściwej obsługi, właściwemu klientowi, we właściwym czasie, za właściwą cenę,” mówi raport.

Wszystko obraca się wokół terminów.
Dużym problemem, jak mówią eksperci tego przemysłu, jest to, że popyt na pokoje wzrasta i maleje, w zależności od dnia tygodnia, pory roku, specjalnych wydarzeń i innych sytuacji, których hotelarze nie są w stanie kontrolować. Mimo tego, każdej nocy Hilton lub Sheraton, ma te same 100 pokojów do zapełnienia.

Zapewnienie, aby pokoje zostały zarezerwowane po możliwie maksymalnej cenie i bez wpadnięcia w sytuację, gdzie po godzinie 17.00 wciąż mamy wolne pokoje, jest sprawą delikatną i ryzykowną.

Wejdź w system zarządzania dochodem, który ma na celu „uzyskanie kontroli nad popytem korzystając ze strategicznych dźwigni zależnych od czasu i ceny” - mówi raport.

Tak, jesteś poddawany manipulacji.

Obniżając stawki za pobyt w okresach niskiego popytu, hotele skłaniają oszczędnych urlopowiczów do dokonywania rezerwacji w tym okresie, podczas gdy w innym przypadku, pokoje byłyby puste. Zostawiając sobie pewną pulę pokoi, dla osób dokonujących rezerwacji w ostatniej chwili, którymi często są ludzie biznesu, hotele mogą żądać dużo wyższych stawek, jak za dobro trudno dostępne.

Technika ta zwana jest „różnicowaniem cenowym”, która jak mówi raport „często wymaga obciążania klienta różnymi cenami za korzystanie z tej samej usługi hotelowej, w tym samym czasie.”

Kimes powiedziała, że to jest lepsze niż stary system, ponieważ jest co najmniej zrozumiałe”. Kiedy goście porównują informacje i dowiadują się, że ktoś otrzymał niższą stawkę, tylko dlatego, że o nią poprosił, „doprowadza ludzi do szału”- powiedziała. „Tak długo, jak prowadzisz otwartą politykę w zakresie stosowanych zasad, ludzie są skłonni to zaakceptować,” wykazały to jej badania.

Te zasady, które mogą również zawierać zniżki za rezerwację z wyprzedzeniem, opłaty, których hotel nie refunduje, opłaty pozasezonowe lub inne restrykcje, nazwane są w raporcie z 2001 „płotkami cenowymi” (rate fences). Gromadzą klientów we „właściwych” przegródkach i tworzą „logiczny zestaw cen, sensownych dla potencjalnego klienta”. Płacisz więcej - otrzymujesz więcej, płacisz mniej - otrzymujesz mniej.

Aby zbadać, od jakiego momentu, można stosować wyższe stawki, Kimes powiedziała, że hotele korzystają z komputerów do generowania prognoz, opartych na danych historycznych z rezerwacji dokonywanych w ubiegłych latach. Jeżeli rezerwacje spadają poniżej zwykłego poziomu, hotele obniżają ceny, jeżeli wzrastają powyżej tego poziomu, również hotele podniosą swoje stawki. Dostosowania cen dokonywane są zazwyczaj raz dziennie, powiedziała.

Raport z 2001 roku szczegółowo wyjaśnia cały proces. Menedżer ds. dochodu w hotelu umieszcza na wykresie spodziewany średni popyt na pokoje, w rozbiciu na poszczególne daty i „ustala punkty wrażliwości, przy których otwiera lub zamyka ruch stawek, aby spowodować zwiększenie lub zmniejszenie popytu”. System brzmi jak dobrze stuningowany Porsche, ale nawet raport wskazuje na pewne zagmatwania.

„Głównym potencjalnym efektem ubocznym zarządzania dochodem jest możliwość zrażenia klientów, którzy padli ofiarą zasad „ogradzania stawek”, szczególnie wtedy, gdy nie ma logicznych powodów do zróżnicowania cen.

Dodałbym do tego: Jeżeli hotele nie ujawniają, w jaki terminach będą obowiązywały niższe stawki, klienci mogą się poczuć wykorzystywani. Całkiem inaczej, niż w liniach lotniczych, z których wiele pozwala osobom dokonującym rezerwacji, na przeglądanie zmiennych stawek, w poszczególnych terminach, aby mogli wybrać najkorzystniejsze dla siebie warunki, hotele nie oferują takich możliwości.

Jeżeli jednak dzwonisz do recepcji lub na numer działu rezerwacji łańcucha hotelowego i pytasz o stawki - powiedział Hoffmeister z Marriottta - „nasi agenci chętnie współpracują z klientem, aby sprawdzić stawki w różnych terminach” i mogą nawet sugerować terminy, w których dopuszcza się negocjowanie stawek.

„Hotele są coraz bardziej naciskane na obniżanie stawek”, powiedział Michael Petrone, nadzorujący program amerykańskiego stowarzyszenia AAA dla hoteli i restauracji. Niektórzy, niezależni właściciele, wciąż jeszcze ustalają ceny „kiedy gość osobiście wchodzi do ich obiektu” - powiedział. Od czasu do czasu, duży hotel, w którym znajdziemy wolny pokój po godzinie 17.00, może obniżyć za niego swoją cenę, mówią eksperci przemysłu hotelowego.

Możesz mieć tylko nadzieję.

Źródło: LA Times


Komentarze:

Dotacje dla branży hotelarskiej 2024 - wszystko, co musisz wiedzieć ...więcej»

Podstawowe niezbędne narzędzia pracy współczesnego hotelarza ...więcej»

Bezpieczeństwo w małych obiektach hotelowych ...więcej»

Pomaganie integruje ...więcej»

Kradzież w hotelu? Nie daj sobie ukraść własnych praw! ...więcej»

Standardowe procedury check in i check out w hotelu ...więcej»

Pokój hotelowy - definicja, rodzaje, wyposażenie ...więcej»

Czym jest usługa hotelarska? ...więcej»

Test dla hotelarzy 12 - Technik hotelarstwa ...więcej»

Test dla hotelarzy 8 - Technik hotelarstwa ...więcej»

Piękny Pałac, odremontowany i zaadoptowany na...

2018-06-08, 23:45:01 ~Zbigniew Hanke

Też jak jadę na rower to biorę dużą butelkę cisowianki,...

2018-05-15, 12:57:50 ~Agata

Fajnie, że Koneser będzie miał taką bogatą ofertę...

2018-03-24, 18:12:35 ~Karolina

"Prawdopodobnie" ... z tego co widziałem to Golden Tulip...

2018-03-06, 10:02:29 ~Paul VD

Warszawa a szczególnie Praga potrzebowała inwestycji...

2018-02-19, 19:49:28 ~klara

Świetna inicjatywa, podpisuję się obiema rękami. Dzieci...

2018-01-24, 16:51:44 ~anita

Jakie blisko 700 000 skoro nawet nie było pół miliona...

2018-01-16, 13:49:40 ~Brzeski

Koneser dla mieszkańców Pragi i nie tylko to wielka...

2018-01-14, 15:14:12 ~smakosz

Więcej o Dolinie Psarki można znaleźć na...

2018-01-09, 19:03:15 ~Michał

Copyright ©2008-2018 Hotelinfo24.pl - Wszelkie prawa zastrzeżone

O PORTALU | REGULAMIN SERWISU | REKLAMA W PORTALU  | KONTAKT

Ta strona wykorzystuje pliki cookie. Korzystając ze strony wyrażasz zgode na używanie cookie.  Więcej informacji