|
|
Wielu hotelarzy uważa obecnie, że jedynym sposobem faktycznego
pomiaru efektywności hotelowej strony internetowej jest ściąganie rezerwacji
dzięki niej wygenerowanych. Dla tych z was, którzy ciągle jeszcze są
usatysfakcjonowani liczbą osób odwiedzających stronę, trzeba powiedzieć, że
mają zaciemniony przegląd sytuacji. Większa liczba odwiedzających niekoniecznie
musi oznaczać, że pozyskasz większą liczbę rezerwacji.
Mamy w zasadzie w ręku dwa podstawowe aspekty przedmiotowej sytuacji; jeden,
polegający na przyciągnięciu odwiedzających na twoją stronę i drugi –
przekształcenie oglądających w rezerwujących, kiedy już nas odwiedzą. Wiele
osób rozważa szybkie wprowadzenie SEO (optymalizację wyszukiwarki), ale
większość powinna skoncentrować się na WSO (optymalizacji strony internetowej).
WSO jest zdolnością twojej strony internetowej do sprzedaży hotelowej, kiedy
użytkownicy już na nią trafią. Wiele punktów składających się na WSO, wnosi
swój wkład w stworzenie produktywnej hotelowej strony internetowej. W
odróżnieniu od przekonania wielu projektantów sieciowych, strona internetowa
hotelu nie jest jeszcze jedną atrakcyjną broszurą reklamową z animowanymi
częściami, dzwonkami, gwizdkami; powinna ona być interaktywnym narzędziem generowania
sprzedaży; a stworzenie jej w takiej formie, wymaga doświadczenia
marketingowego. Z wyjątkiem projektowania stron internetowych dla muzeum, na
rynku hotelarskim istnieją zdefiniowane zasady marketingowe związane z
projektowaniem takich stron.
Być może, najtrudniejszym przedsięwzięciem jest przekonanie ludzi, że ich
atrakcyjna strona internetowa może przynieść klapę, ponieważ brak jest na niej
narzędzi sprzedaży do produkcji rezerwacji; takich jak dobrze napisany tekst
sprzedażowy, akceptowalne technicznie fotografie, łatwo przyswajalny schemat
nawigacyjny, zbadane i trafnie dobrane warunki/frazy wyszukiwania, skuteczne
znaczniki wyszukiwania z informacjami o stronie (Meta Tags) i dobra strategia
linków.
Oto dziewięć rad, które możesz wykorzystać, aby zapewnić sobie większą liczbę
rezerwacji przez sieć i zdominować konkurencję.
1.Migające intro i inne elementy fleszowe
Po prostu, pozbądźcie się ich. Może i pięknie wyglądają, ale nie mają
najmniejszego wpływu, ani na popularność strony, ani na jej produktywność.
Jestem przekonany, że najczęściej klikanymi linkami na tych stronach, są
polecenia „pomiń wprowadzenie” (skip intro). Ludzie nie odwiedzają tych stron
aby się rozerwać, wchodzą tam aby zdobyć interesujące ich informacje. Podziękuj
swojemu projektantowi za migające wprowadzenia.
Wyszukiwarki wczytują teksty. Migające elementy wymagają zbyt dużo czasu do
załadowania przy używaniu wolniejszych połączeń (wielu użytkowników posiada
jeszcze połączenia wdzwaniane typu dial-up lub pasma dostępu o ograniczonym
zakresie). Mały migający element może być atrakcyjny, ale zbyt wielu
projektantów sieciowych dało się zwieść ich urokowi. Nie używaj ich. Twój
projektant powinien spędzać więcej czasu nad tekstami, ponieważ jest to daleko
bardziej ważne dla sukcesu strony.
Wydaje się, że wzrastają preferencje dla rozwijania całych ‘migających’ stron.
Jest to z pewnością miłe dla oka, ale stwarza również ogromne problemy. Strona
taka jest kosztowna w przygotowaniu, kosztowne jest również wprowadzanie zmian.
Miganie wymaga linków nawigacyjnych klikanych dwukrotnie, aby całość mogła
prawidłowo funkcjonować. Może to nie jest wielki problem, ale wielu
użytkowników będzie zakładać, że link jest uszkodzony, ponieważ tak bardzo
jesteśmy przyzwyczajeni do pojedynczego klikania w link. Taki rodzaj stron
internetowych może znakomicie pasować dla galerii sztuki czy muzeów, ale są
dysfunkcjonalne dla hotelowej sprzedaży. Po drugie, miganie dezorientuje
wyszukiwarki i prawie zawsze powoduje umieszczenie naszej strony na niższej
pozycji w rankingu wyszukanych stron. Po trzecie, dobrze się przypatrzcie
czołowym portalom, dokonującym rezerwacji, jak Expedia, Travelocity, itp. ...
Żadnego migania!
2. Bądź ostrożny z fotografiami i inną grafiką
Zanim wszyscy użytkownicy Internetu będą używać szybkich połączeń, sprawdzaj
gęstość grafiki, którą umieszczasz na swojej stronie. Grafika z gęstością
powyżej 40 KB prawdopodobnie będzie się długo ładowała. Wolne załadowywanie
może być bardzo irytujące dla odwiedzających twoją stronę. Nie wybieraj
fotografii, tylko dlatego, że jest bardzo ładna. Jeżeli nie możesz zredukować
gęstości zdjęcia, po prostu je odrzuć.
Fotografie kreują zainteresowanie, ale sprzedaży dokonuje tekst. Możesz uczynić
fotografie bardziej interesującymi i dającymi się odszukać, poprzez proste
dodanie opisu tekstowego do każdej fotografii. Bardzo dobrze nadaje się to dla
„foto galerii” na twojej stronie. Ponieważ wyszukiwarki rozpoznają jedynie
teksty, twoje zdjęcia staną się częścią procesu wyszukiwania i faktycznie zwiększą
popularność strony.
Chcesz sprawdzić jaka jest gęstość twoich fotografii? Kliknij prawym
przyciskiem myszy i wejdź we właściwości.
3. Elementy nawigacyjne na twojej stronie
Pierwsza zasada projektu hotelowej strony; nie pozwól aby odwiedzający musieli
‘uczyć’ się w jaki sposób nawigować na twojej stronie. Projektanci stron
internetowych, którym brak wiedzy marketingowej, mają tendencje do stawania się
ponad miarę kreatywnymi w projektowaniu i nazywaniu elementów nawigacyjnych.
Schemat nawigacyjny twojej strony znajduje się pośród elementarnych podstaw
wartościujących ranking wyszukiwania stron przy pomocy odpowiednich narzędzi.
Rozwijane menu są niezłe, ale trzymaj się powszechnych etykiet. Nie możesz się
pomylić używając powszechnie stosowanych etykiet, jak „urządzenia”,
„udogodnienia”, „działalność” itp. A propos dezorientacji, na jednej ze stron
internetowych widzieliśmy nawet, że ich tytułowa strona (home page) nosiła
nazwę „lobby”. Nie staraj się ponownie wynaleźć koła. Elementy nawigacyjne nie
muszą podskakiwać, wirować lub migać aby tworzyć zainteresowanie na twojej
stronie. Ponad wszystko, do śmieci z migawkami.
4. Meta Tags i całe to otoczenie techniczne
Toczy się wielka debata dotycząca ważności Meta Tags, niektóre z wyszukiwarek
obstają przy nich, niektóre nie. Jest to sprawa zdrowego rozsądku, aby
wiedzieć, że masz przyporządkowane odpowiednie identyfikatory do swojej strony
.... jest to sprawa dowolności. Chcesz zobaczyć swoje identyfikatory? To łatwe,
wejdź do Eksploratora, odszukaj swoją stronę, kliknij ‘Widok’, a następnie
‘Źródło’.
Istnieją różne typy identyfikatorów jak Identyfikatory Tytułowe, Słowa
Kluczowe, itp. Jeżeli wchodzimy w jakieś Tagi, jak dobrze były one zbadane? Jak
konkretne one były? Dla większości wyszukiwarek, meta Tagi stanowią pomoc w
wyszukaniu twojej strony. A tak przy okazji, niektóre Meta Tagi powinny być
różne dla każdej podstrony na twojej stronie internetowej.
Istnieje kilkanaście stron internetowych, które pozwalają ci na oglądanie jak
dużo wyszukiwań przeprowadzono w czasie ubiegłego miesiąca, dla każdego warunku
wyszukiwania. Mogą one nawet zasugerować słowa i frazy pomocne do wyszukiwania,
o których nigdy byś nie pomyślał. Nie zgaduj, bo możesz się pomylić.
5. Tekst – O czym mówi twoja strona? (I w jaki sposób o tym mówi?)
Najbardziej powszechnym błędem hotelowych stron internetowych jest ich niski
poziom warstwy tekstowej. Zawsze mogę rozpoznać stronę, która została
zaprojektowana przez technika; tekst zwykle wygląda jakoś wydumanie. Tekst jest
najważniejszym elementem strony z dwóch powodów; tekst jest jedynym elementem
rozpoznawalnym przez wyszukiwarki, a po drugie to za pomocą tekstu dokonuje się
sprzedaży. Fotografie kreują zainteresowanie, ale sprzedaży dokonuje tekst.
Zdając sobie sprawę z tego, że odwiedzający rzadko przeczytają twoją stronę w
całości, istotne jest, aby tekst został napisany w porządku odpowiadającym jego
ważności, od góry w dół. Pierwsze dwa lub trzy akapity powinny zawierać
możliwie najwięcej słów i fraz kluczowych umożliwiających ich odszukanie przez
wyszukiwarkę. Nie przesadzaj z tym jednak, bo tekst może zmienić się w sieczkę
reklamową.
Tekst na stronie głównej jest zazwyczaj decydujący. Tu masz okazję do
zapoznania odwiedzających ze swoją lokalizacją, co nie oznacza prostego podania
adresu i najważniejszej charakterystyki sprzedaży hotelowej. Opis lokalizacji
powinien zawierać odległości do ważnych dla gości miejsc, takich jak atrakcje
turystyczne czy miejsca związane z biznesem, itp.
Nie zapomnij zapytać o biznes. Piszesz tekst sprzedażowy, a nie folder
reklamowy. Stara koncepcja charakterystyki i korzyści, ma tu wciąż
zastosowanie. Pisz tak, jakbyś rozmawiał ze swoimi gośćmi; zapomnij o
90-dolarowych warunkach technicznych... mów w sposób zrozumiały i jasny. Opracowanie
tekstu powinno zajmować najwięcej czasu przy projektowaniu strony internetowej.
6. Automatyczna rezerwacja może być twoją najlepszą inwestycją
Nie widzę najmniejszego powodu dlaczego każdy niezależny hotel nie powinien
posiadać automatycznej rezerwacji. Niezależne hotele potrzebują takich
urządzeń, aby zrównać swoje możliwości z hotelami zgrupowanymi w sieciach. Po
prostu coraz więcej użytkowników dokonuje rezerwacji w czasie rzeczywistym w
trakcie odwiedzania stron internetowych. Nie spełniają już tego zadania
zapytania kierowane drogą mailową.
Nie wszystkie urządzenia do automatycznej rezerwacji są takie same. Poszukaj
urządzenia, które będzie tanie w eksploatacji, będziesz musiał uaktualniać
stawki i wyposażenie pokoi. Znajdź urządzenie dobrze zaprojektowane, przyjazne
dla użytkownika i w pełni profesjonalne. Poszukaj automatycznej rezerwacji, za
którą będziesz dokonywał kompletnych miesięcznych opłat, bez prowizji i
dodatkowych opłat rezerwacyjnych. Poszukaj jej z dobrym personelem technicznym,
służącym ci pomocą.
Ponadto, nie oczekuj od użytkowników Internetu, że będą zadowoleni z formy
rezerwacji dokonywanych drogą mailową. Można tylko zgadywać ile rezerwacji w
ten sposób możesz utracić. Tym z was, którzy myślą, że są poza zasięgiem finansowych
możliwości utrzymywania automatycznej rezerwacji, chciałbym przypomnieć, że
zwrot z takiej inwestycji będzie ogromny.
7. Zbieraj i korzystaj z danych twojej strony internetowej
Jest wiele programów komputerowych do gromadzenia danych i zasadniczo wszystkie
one zbierają takie same informacje. Powinieneś przede wszystkim posiadać wiedzę
o twoich głównych rynkach, stronach mających związek z twoją stroną,
najbardziej wydajnych wyszukiwarkach, itp.
Upewnij się, że twój administrator wie, jak używać tych informacji do
wprowadzania zmian na twojej stronie. Nie istnieją „perfekcyjne” strony
internetowe, są tylko takie, które dążą do perfekcjonizmu. Takie programy
komputerowe jak Web Trends czy Web CEO mogą wskazywać, jaką popularnością
cieszy się każda podstrona na twojej stronie, co ułatwia wprowadzanie
wymaganych uaktualnień. Wiele ze specjalizujących się w tym zakresie firm,
zbiera dane co godzinę, co dzień, co tydzień lub/i co miesiąc. Tak, i można
sobie na nie pozwolić.
W czasach reklamy w formie drukowanej, moim ulubionym powiedzeniem było „50 %
wszystkich reklam, to zwykła strata pieniędzy, problem w tym, że nie wiemy
które 50 % to jest.” To się nie sprawdza w odniesieniu do stron internetowych;
z łatwością możemy stwierdzić, co jest produktywne, a co nie.
8. Reklama Płać-za-Kliknięcie (Pay-Per-Click)
W starych, dobrych czasach musieliśmy wydawać pieniądze na reklamę naszych
hoteli, nie wiedząc jaka będzie na nie reakcja klientów. Reklama
płać-za-kliknięcie jest dokładnie taką, na jaką wygląda; płacisz tylko za
użytkowników, którzy weszli na twoją stronę internetową.
Wypróbuj ją; to może być doskonała inwestycja, jeżeli znajdziesz kogoś, kto wie
jak ją właściwie stosować i utrzymywać dla ciebie. Pozwoli ci ona na
zdominowanie twojej konkurencji.
9. Opracuj strategię linków do twojej strony
Niektóre wyszukiwarki stosują również kryterium popularności, jaką osiąga twoja
strona w rankingu stron internetowych. Stosują jako kryterium połączenia
wchodzące i wychodzące z twojej strony. Linki do atrakcyjnych miejsc i
istotnych lokalizacji mogą być bardzo pożyteczne. Zachowaj jednak niezbędną
dozę ostrożności, korzystne jest umieszczanie linków do stron cieszących się
największą popularnością, nigdy nie umieszczaj wychodzących linków na swojej stronie
głównej.
Dolar do dolara, marketing poprzez strony internetowe w Internecie,
reprezentuje najwartościowsze narzędzie sprzedażowe dostępne obecnie dla
hoteli. Ciągle jeszcze zapewnia znakomity zwrot z inwestycji i jest doskonałym
środkiem wyrównującym szanse, dla niezależnych hoteli. Nie bądź zadowolony z
atrakcyjnie wyglądającej strony, która jednak przynosi niewiele rezerwacji.
© Copyright Neil Salerno
Tytuł artykułu w oryginale "Nine Tips to Create a Dominant Hotel Web
Site"
Reprint i tłumaczenie artykułu przez ehotelarz.com za zgodą autora.
Neil Salerno - hotelarz z ponad 30-letnim doświadczeniem zdobytym w
wielu prestiżowych firmach hotelarskich (m.in. The Peabody Hotel Group, Marcus
Corporation, Remington Hotels, Prime Motor Inns), specjalista od sprzedaży i
marketingu, niezależny doradca dla wielu hoteli sieciowych (Marriott, Holiday
Inn, Sheraton, Days Inn, Radisson, Hilton, Embassy Suites, Best Western,
Choice, and Hampton Inn) oraz indywidualnych obiektów, twórca programów szkoleniowych
skoncentrowanych na efektywność w sprzedaży, przewodnictwo w hotelarstwie,
zarządzanie dochodem oraz zarządzanie sprzedażą przez Internet, autor wielu
publikacji w magazynach branżowych – znany jako hotel marketing coach.
Kontakt:
Neil Salerno
email: NeilS@hotelmarketingcoach.com
www.hotelmarketingcoach.com
|