Piątek 19 Kwiecień 2024

redakcja@hotelinfo24.pl | Reklama w serwisie

Strona główna » Ciekawostki » Poradnik z zakresu napiwków w hotelach...

Artykuły serwisu


Poradnik z zakresu napiwków w hotelach luksusowych


Dodano: 2006-11-11

Drukuj


Hotele luksusowe są w dzisiejszych czasach przepełnione. I nie odnosimy się tu do niebotycznego poziomu obłożenia czy lobby pełnych gości. Mówimy o eksplozji ludzi z hotelowej obsługi, jeden wyspecjalizowany w większym stopniu od drugiego.

Jeżeli kiedyś podróżnym zajmowała się niewielka liczba boyów hotelowych, concierge i pokojowych, to obecnie stykamy się z basenowymi, conscierge’ami narciarskimi, osobami do osobistych zakupów, trenerami fitness, nie wspominając już o mnóstwie kamerdynerów. Osobiści kamerdynerzy, kamerdynerzy kąpielowi, kamerdynerzy technologiczni, kamerdynerzy romansowi, kamerdynerzy od kominków i kamerdynerzy od opalania. Nawet Ludwik XIV nigdy nie miał lepiej.

W większości przypadków nie ma dodatkowej opłaty za nowo wprowadzane usługi – wszystko jest już wliczone w stawki za wynajęcie pokoju. Z pewnością jednak ze swej pracy uczynili oni sztukę pobierania napiwków.

„Jest tak dużo wyspecjalizowanych pracowników hoteli, że wiedza o tym, komu dać napiwek i w jakiej wysokości, wymaga stopnia naukowego w dziedzinie hotelowych napiwków.”, mówi Bjorn Hanson, hotelowy konsultant firmy PriceWaterhousecoopers w Nowym Jorku. To lub kalkulator, trochę papierków i hotelowy grafik pracy.

Aby zaoszczędzić ci wyliczeń matematycznych i tych niezręcznych chwil badania rachunku – jakiegokolwiek rachunku – zestawiliśmy obszerny poradnik dotyczący napiwków w obiektach luksusowych. Wybraliśmy 14 stanowisk z zakresu obsługi, od boyów hotelowych do parkingowych i niektórych nowych i bardziej egzotycznych stanowisk.

Następnie przeprowadziliśmy sondaż wśród konsultantów przemysłu i pracowników obsługi, aby upewnić się, co każda z tych osób powinna a) zrobić b) dostać w zamian za wykonaną usługę.

Poprzez wykonanie tych czynności, dowiedzieliśmy się dużo więcej, niż zamierzaliśmy, o tym, na czym polega sprzątnięcie hotelowego pokoju. Lekcja pierwsza: Nie zapominaj o pokojówce.

„Niektóre z tych pań, są takie dumne z wykonywanych przez siebie obowiązków” mówi Michael Tuesca concierge w The Ritz-Carlton, South Beach w Miami. „Widziałem pracowników housekeepingu zwracających zegarki Rolexa warte 10 tys. $, wysadzane diamentami. One pracują na swoje wynagrodzenie. Sprzątają 12 pokoi dziennie. Są przy tym niezauważalne dla gościa hotelowego, ale przecież wracasz do czystego pokoju, z muzyką grającą w tle”

Lekcja druga: Kamerdyner kąpielowy, dostępny w kilku wybranych hotelach do przygotowywania eleganckiej kąpieli, nakrycia z dekadenckimi przekąskami i zapalenia kilku świeczek, jest zazwyczaj tylko pracownikiem room-servisu. Zgodnie z tym napiwki wynoszą od 15% do 20%.

Tuesca doradza zostawianie kilku dolarów za nocleg, w zależności od rozmiaru pokoju i jakie musi być zaangażowanie w jego wysprzątanie. Zostawiaj napiwek codziennie, pracownicy houesekeepingu mogą się zmieniać codziennie. I wręczaj je osobiście, jeżeli to możliwe – oznacza to, więcej.

Dla wszędobylskich hotelowych portierów, dobrą ceną jest 1$ lub 2$ za przysługę, czy to jest przywołanie taksówki, czy szybka orientacja w topografii miasta. „Jesteś funkcjonariuszem publicznym, szczególnie jeżeli chodzi o wskazywanie kierunków” mówi Josh Sobul, który przepracował 18 lat jako portier w dwóch największych hotelach w Chicago, a obecnie jest szefem portierów w The St. Regis Aspen, wiodącym kurorcie w Kolorado. „Najtrudniejszą rzeczą jest utrzymywanie płynności ruchu. Przyjmowanie wszystkich ludzi w tym samym czasie, wprawia cię w ciągły ruch. Byłem szczęśliwy, jak dostałem 2$ od taksówki.”

Czysta wanna w łazience czy szybko przywołana taksówka jest łatwiejsza do obliczenia (i otrzymania), niż perfekcyjne rekomendacje dotyczące kolacji, uzyskane od concierge’a lub zdobyte w ostatniej chwili bilety na najmodniejsze przedstawienie teatralne w mieście. Kiedy dziękujesz kamerdynerowi lub concierge’owi, twoja opcja to udzielenie napiwku po wykonanej usłudze pomiędzy 5$ a 10$ za każdym razem lub większa kwota ogółem na zakończenie pobytu w hotelu. Za dwudniowy pobyt, kiedy spotkałeś się ze szczególnie dobrą obsługą, gdzieś w granicach od 50$ do 200$ będzie hojnym podziękowaniem. To prowadzi nas do następnej lekcji: Jest mnóstwo miejsca dla osądu.

„Każdy powinien udzielać napiwków w takiej wysokości, w jakiej odczuwa jakość wykonanej obsługi, ale również zgodnie z własnym pojęciem o pieniądzach” mówi Steven Ferry, absolwent wychwalanej Międzynarodowej Szkoły Administracji Kamerdynerskiej Ivora Spencera w Londynie, prywatnego kamerdynera od 16 lat i obecnego przewodniczącego Międzynarodowego Instytutu Nowoczesnych Kamerdynerów, z siedzibą w Clearwater na Florydzie. W jednym z hoteli w Pensylwanii „widziałem kamerdynera dźwigającego bagaże z windy do apartamentu gościa, wynagrodzonego napiwkiem w wysokości 300$” mówi. Jeżeli brzmi to szokująco, pamiętaj o tym, że: Jeżeli przebywasz w hotelu zatrudniającym kamerdynera tylko po to, by przenosił bagaże do twojego pokoju, będziesz prawdopodobnie mógł sobie pozwolić na udzielanie napiwków zgodnie z poradami, jakich ci udzieliliśmy. A jeżeli nie, pamiętaj, że są inne sposoby wynagradzania ludzi i dziękowania za ich pomoc, na przykład list do dyrektora naczelnego, komplementujący usługi jakich doświadczyłeś.

Aby uniknąć zbyt wysokich napiwków, sprawdź stawki za pokoje hotelowe, zanim dojdziesz do „opłat za kurort”, od 15% do 20% pobranych za nocleg w stosunku do stawek pokojowych. Opłaty te przewidziane są na pokrycie napiwków, dla każdego z kim się zetkniesz w obiekcie i powodują, że udzielanie osobnych napiwków nie jest konieczne. W kurortach, w których wszystkie usługi są wliczone w cenę pobytu, takich jak Blackberry Farm w Walland w stanie Tennessee, pracownikom odradza się, z reguły, przyjmowanie napiwków od gości, ale przyjmą je jeżeli gość się uprze. (W Blackberry Farm obowiązuje zasada ‘do trzech razy sztuka’. Pracownik może przyjąć napiwek przy trzeciej próbie wręczenia mu go przez gościa).

I wreszcie, wszyscy, z którymi rozmawialiśmy, upierali się przy tym, że obsługa świadczona gościom zawsze jest na takim samym poziomie, niezależnie od tego czy wynagradzali ich napiwkami, czy nie. Jednakże, aby docenić pracownika, który przechodzi sam siebie, aby uczynić twój pobyt bardziej komfortowym, a który jest najprawdopodobniej zatrudniony na mizernej stawce godzinowej, po prostu postępujcie zgodnie z udzielonymi przez nas radami w zakresie wynagradzania napiwkami.

Portier, Boy hotelowy
Obowiązki: Przenosi bagaże z chodnika przed hotelem do pokoju gościa, dba o ogólny wygląd pokoju, ustawia bagaże na swoim miejscu
Napiwek: Minimalnie, daj 1$ do 2$ za sztukę bagażu. Jeżeli w skład twojego bagażu wchodzą duże lub ciężkie pozycje, przebywasz w odległej od wejścia części hotelu lub kurortu, jesteś członkiem dużej rodziny lub grupy klientów, właściwym będzie dodatkowy napiwek w przybliżonej wysokości od 5$ do 10$.

Kamerdyner
Obowiązki: Czyszczenie butów, załatwianie kwiatów, zabezpieczanie biletów na koncerty, zabiera cię np. do centrum biznesowego o godzinie 3 w nocy.
Napiwek: hotelowi kamerdynerzy różnią się bardzo od oddanych, płatnych pracowników do lokajów z room-service w służbowych uniformach. Trzeba brać pod uwagę kontekst (jakość hotelu, trudność zlecenia) i udzielać napiwków zgodnie z nim. Na przykład, dostarczenie mapy i zorientowanie w terenie może być warte 5$, ale spowodowanie aby hotelowa kuchnia wyświadczyła usługę dla gościa, chociaż jest oficjalnie nieczynna, może być warte 50$. Daj napiwek przy końcu pobytu lub za każdą wykonaną usługę.

Concierge
Obowiązki: Wykonuje pracę recepcyjną, obsługuje życzenia i prośby gości, orientuje się w mieście, pokazując które restauracje, przedstawienia czy wystawy są godne polecenia.
Napiwek: Całkowicie zależny od tego, jak z nim współdziałasz. Za rezerwację kolacji lub samochodu, bilety na przedstawienie lub ogólną poradę – 5$ do 10$ jest szczodrym napiwkiem. Jeżeli concierge naprawdę angażuje się w swoją prace, to praktycznie nie ma żadnych ograniczeń w wysokości napiwku. Jeżeli nie dysponujesz większą gotówką, list komplementujący do dyrektora naczelnego, nie pozostanie nie zauważony. Jeżeli planujesz ponowną wizytę w tym hotelu, ubezpiecz się na przyszłość i postaraj się być hojnym, nawet jeżeli nie prosiłeś o udzielenie ci pomocy. Nigdy nie wiadomo, czego będziesz potrzebował w przyszłości.

Oddźwierny (Doorman)
Obowiązki: Kieruje gości we właściwych kierunkach, przywołuje taksówki, wyładowuje bagaże gości.
Napiwek: Portierzy, z którymi rozmawialiśmy powiedzieli, że niewiele osób daje napiwki za wskazanie kierunku lub przywołanie taksówki, a ci którzy dają, dają zwykle 5$. Wyrównaj rachunki dając za każdym razem napiwek w wysokości 1$, plus 1$ za sztukę wyładowanego bagażu.

Recepcjonista
Obowiązki: melduje gości, załatwia skargi
Napiwek: Podczas gdy nie jest to obowiązkowe, pracownicy recepcji mogą być wynagradzani napiwkami w wysokości 1$ lub 2$ za szybkie, wczesne zameldowanie do hotelu lub późne wymeldowanie, lub pomoc przy każdym innym problemie.

Kierowca limuzyny
Obowiązki: przewozi cię z elegancją na miejsce twojego umówionego spotkania, zapewnia nieformalne przejażdżki
Napiwek: Zazwyczaj stawka, którą płacisz za obsługę samochodową powinna zawierać napiwki, upewnij się pytając. Jeżeli tak, nie musisz zostawiać żadnego napiwku, chyba że kierowca wykonał coś ekstra – lub zechcesz skorzystać ponownie z jego usług w dniu jutrzejszym. Jeżeli nie, daj napiwek w wysokości 15% rachunku. Mogą również występować dodatkowe opłaty – np. w Nowym Jorku, jeżeli wyjeżdżasz poza Manhattan, musisz opłacić rogatkowe za most lub tunel.

Pokojowa
Obowiązki: Przepycha zapchane kratki ściekowe przy prysznicach, zbiera używane ręczniki, usuwa ślady palców ze ścian, odkurza, ściera kurze i ogólnie dba o czystość w pokoju, tak aby wyglądał tak, jak w dniu, w którym zjawiłeś się w hotelu
Napiwek: Nie opróżniajcie drobnych z kieszeni na popielniczkę, to nie załatwia sprawy. Jeżeli poprosisz o dodatkowe ręczniki lub przybory toaletowe, daj za każdym razem napiwek w wysokości 1$ do 2$. W zależności od rozmiaru twojego pokoju (i rozmiaru bałaganu, który zostawiłeś) minimum 3$ za noc jest akceptowalne. Zostawiaj taki napiwek każdego dnia, ponieważ twój housekeeper może się zmieniać i staraj się go wręczyć osobiście. Jeżeli zapomniałeś o tym do końca pobytu, włóż napiwek do koperty, kiedy opuszczasz hotel. Pracownicy recepcji będą wiedzieli, które pokojówki obsługiwały twój pokój.

Osoba do osobistych zakupów (Personal Shopper)
Obowiązki: Wiedzą, gdzie należy się zatrzymać, kiedy się wybrać na zakupy, w jaki sposób uzyskać zniżkę do 50% na stylowych towarach
Napiwek: Osoby do osobistych zakupów pracują raczej jako pracownicy nieetatowi i dlatego są po prostu związani z hotelem, ale nie są jego pracownikami. Napiwek w wysokości 10% ogólnej wartości zakupów, najprawdopodobniej nie będzie odrzucony. Możesz również rozważyć list z podziękowaniem – a jeszcze lepiej – prezent (coś z biżuterii, wino). Ostateczna nagroda? Ustna renoma.

Basenowy/Kamerdyner od Opalania
Obowiązki: Dostarcza zimnej, butelkowanej wody mineralnej, np. marki Evian, zapewnia nowe ręczniki, dokonuje rezerwacji leżaków plażowych i dostarcza płynów do opalania.
Napiwek: Badani poinformowali nas, że otrzymywali od 5$ do 20$ za zastosowanie płynów do opalania; my uważamy, że dolar lub dwa powinien załatwiać sprawę. Mimo wszystko, jest to uzupełniająca usługa oferowana przez hotel.

Pracownik room serwisu
Obowiązki: Dostarcza nocnych przekąsek, bardzo gorących
Napiwek: Nieobowiązkowe 15% do 20% tak, jak przy każdym innym posiłku, które możesz dodać do rachunku zamówienia. Uwaga: kamerdyner kąpielowy, który dostarcza ci truskawki z kremem czekoladowym, na srebrnej paterze, przygotowuje kąpiel i dyskretnie znika, jest zazwyczaj członkiem zespołu room serwisu. Udzielaj napiwków zgodnie z tym w wysokości 15% do 20%.

Kamerdyner narciarski
Obowiązki: Pomaga gościom w wynajmowaniu nart, butów narciarskich i kijków; przechowuje i dostarcza rano czyste, suche i ciepłe buty, zbiera sprzęt narciarski po zakończeniu dnia. Oferuje trasy narciarskie i mapy, harmonogramy wyciągów narciarskich, przerwy z gorącą czekoladą, a nawet przejazdy szkoleniowe.
Napiwek: Na bazie od osoby za dzień, napiwek w wysokości od 2$ do 5$ jest oczekiwany (tak więc rodzina składająca się z pięciu osób zapłaci od 50$ do 125$ za pięciodniowy wypoczynek, jeżeli codziennie korzystała z usług narciarskich). Jeżeli zabierze dzieciaki – lub ciebie – na zjazdy po najlepszych, ukrytych trasach, trzeba zapłacić dodatkowe 50$.

Technik Spa
Obowiązki: Masaże, złuszczanie, woskowanie, spiłowywanie, polerowanie, glansowanie, przycinanie.
Napiwek: Kalkulacja się łatwiejsza, ponieważ wiele modnych uzdrowisk spa, dodaje automatycznie dodatkową opłatę w wysokości 18% do rachunku za kurację. Nasze źródła poinformowały nas, że dodatkowe napiwki za doskonale wykonaną obsługę są mile widziane i mogą być pozostawiane w recepcji kurortu (nie dla twojego technika, który na pewno spieszy się do pracy przy następnej kuracji). Jeżeli chcesz zostawić inną kwotę niż 18%, recepcja powinna to umożliwić. Jeżeli nie ustanowiono automatycznie opłaty, 18 % jest standardem w przemyśle. Dla kuracji przeprowadzanych w pokojach gości dodaje się dodatkową opłatę (od 25$ do 40$); napiwki są bazowane na nowej stawce dodatkowej opłaty.

Pracownik techniczny
Obowiązki: Przychodzi do twojego pokoju aby naprawić łącza z Internetem, usunąć stwierdzone usterki.
Napiwek: Za usługi wykraczające ponad przeciętną normę np. jak dokonać nagrania na płycie CD lub odzyskać utracony plik, 20$ będzie hojnym napiwkiem. Dla rutynowego usuwania usterek, miło jest kiedy dajesz napiwek, ale hotel naprawia przecież coś, co powinno normalnie działać.

Źródło: forbes.com


Komentarze:

Wyjazdy kamperem – sposób na komfort i swobodę podczas urlopu ...więcej»

Gdzie jechać w góry na Święta? Boże Narodzenie w sercu Beskidów, czyli jak zaplanować wyjazd dla całej rodziny? ...więcej»

Hotel w górach: czym się kierować przy wyborze takiego obiektu? ...więcej»

Glamping,czyli wszystko, co powinniście wiedzieć o luksusowych kempingach ...więcej»

Hotel nad jeziorem koło Dębicy ...więcej»

Standardowe procedury check in i check out w hotelu ...więcej»

Pokój hotelowy - definicja, rodzaje, wyposażenie ...więcej»

Czym jest usługa hotelarska? ...więcej»

Test dla hotelarzy 12 - Technik hotelarstwa ...więcej»

Test dla hotelarzy 8 - Technik hotelarstwa ...więcej»

Piękny Pałac, odremontowany i zaadoptowany na...

2018-06-08, 23:45:01 ~Zbigniew Hanke

Też jak jadę na rower to biorę dużą butelkę cisowianki,...

2018-05-15, 12:57:50 ~Agata

Fajnie, że Koneser będzie miał taką bogatą ofertę...

2018-03-24, 18:12:35 ~Karolina

"Prawdopodobnie" ... z tego co widziałem to Golden Tulip...

2018-03-06, 10:02:29 ~Paul VD

Warszawa a szczególnie Praga potrzebowała inwestycji...

2018-02-19, 19:49:28 ~klara

Świetna inicjatywa, podpisuję się obiema rękami. Dzieci...

2018-01-24, 16:51:44 ~anita

Jakie blisko 700 000 skoro nawet nie było pół miliona...

2018-01-16, 13:49:40 ~Brzeski

Koneser dla mieszkańców Pragi i nie tylko to wielka...

2018-01-14, 15:14:12 ~smakosz

Więcej o Dolinie Psarki można znaleźć na...

2018-01-09, 19:03:15 ~Michał

Copyright ©2008-2018 Hotelinfo24.pl - Wszelkie prawa zastrzeżone

O PORTALU | REGULAMIN SERWISU | REKLAMA W PORTALU  | KONTAKT

Ta strona wykorzystuje pliki cookie. Korzystając ze strony wyrażasz zgode na używanie cookie.  Więcej informacji