Piątek 19 Kwiecień 2024

redakcja@hotelinfo24.pl | Reklama w serwisie

Strona główna » Gastronomia » Słuchaj, czego twoi klienci nie mówią

Artykuły serwisu


Słuchaj, czego twoi klienci nie mówią


Dodano: 2006-11-10

Drukuj


Wielu z was rozkłada na stołach karty komentarzy i prosi gości o ich wypełnienie, co pozwoli dowiedzieć się jak idzie. Założę się, że otrzymujesz na nich więcej skarg niż pochwał. O ile komuś nie zapewniono absolutnie wybitnej obsługi lub potrawy fenomenalnie przygotowanej, twoi goście nie zamierzają poświęcać czasu, aby powiedzieć ci rzeczy, które tak naprawdę powinieneś znać.

Oni mogliby ci powiedzieć, że ziemniaki były zbyt chłodne lub sałata zwiędnięta, ale czy kiedykolwiek wspominają, jak kelner poradził sobie z tą sytuacją? Prawdopodobnie nie. Obsługujący jest zazwyczaj wspominany tylko jako dodatek w złej scenie. To dlatego kelnerzy czasami zachowują się tak, jakby wszystko co złe było winą kuchni. Jeżeli naprawdę tak myślimy, oni są ostatnią parą oczu, która widzi posiłek przed podaniem do stołu. Oni mają ostateczne słowo w całym tym przedstawieniu.

Być może wydawać się to pesymistyczne, ale chcę ostrzec was jeżeli nie macie wielu gości wypełniających te karty. Nie dlatego, że wszystko jest wspaniale. Wielu z nas czuje, że nasze karty nie zostaną wzięte na poważnie i nic nie zmieni się w rezultacie poświęcenia czasu na wypełnienie ich. Przyzwyczajamy się do miernej obsługi w osobie młodej, niedoświadczonej kelnerki, która myśli, że podawanie posiłków jest lepszym sposobem zarobienia pieniędzy, niż sprzedawanie ciuchów w modnym sklepie w centrum handlowym. Przyzwyczajamy się do proszenia o drugiego drinka ponieważ obsługujący nas kelner jest zajęty rozmową z kolegą i chce, abyśmy wyszli jak najszybciej i zostawili więcej pieniędzy. Przyzwyczajamy się do tego, że nasi kelnerzy nie mają żadnych ciekawych pomysłów na zarekomendowanie kilku atrakcyjnych pozycji z naszego menu, w rzeczywistości w ogóle dobrze nie znając naszego menu. Do wszystkich tych rzeczy przyzwyczailiśmy się i dlatego nawet nie myślimy, aby poprosić o zmianę. Większość z nas nie wie, że mogłoby być o wiele lepiej!

Wiesz co? Twoi kelnerzy również nie wiedzą, że mogłoby być lepiej. Oni otrzymują napiwki, których wysokość z pewnością nie zasługuje na ich pełną uwagę do gościa oraz detale, które do nich dochodzą. Z kolei twoi goście dają tyle, ile sądzą, że obsługa jest tego warta. Kiedy jednak wychodzą za drzwi lokalu, mogliby powiedzieć ci, że dania były wyśmienite albo, że może posiłek był trochę mniej smaczny niż zazwyczaj, ale nigdy nie powiedzą ci, że obsługa była ok albo zła. Zrozum, że żyjemy w społeczeństwie, gdzie nie jest wygodnie stanąć naprzeciwko kogoś i powiedzieć mu, że nie wypada zbyt dobrze. W naszym poprawnym politycznie społeczeństwie, jeżeli powiesz Robertowi czy Joannie, że nie podoba ci się sposób, w jaki cię obsługuje, jesteś niegrzeczny i wymagający.

Jedyne co goście zrobią, to powiedzą ci coś na temat samej potrawy, ponieważ nigdy nie muszą spotkać się twarzą w twarz z załogą kuchni. Oni wiedzą, że muszą poradzić sobie znowu z tym samym kelnerem. Czujemy się, jakby przypięto nam plakietkę złośliwego klienta i traktowanego gorzej. Większość klientów jednak wybacza, da ci drugą szansę i wróci. Jakkolwiek jeżeli otrzymają ten sam brak troski w obsłudze, po cichu pójdą sobie.

Komu twoi goście powiedzą o swych złych doświadczenia? Swoim przyjaciołom, rodzinie i sąsiadom. Czasami powiedzą twojej konkurencji. A kiedy odkryją co mają robić, nie będą czaić się, aby mi o tym powiedzieć i zasugerować zawitanie tam i przeszkolenie załogi kelnerskiej. Oni chcą dalej się u ciebie stołować. Oni chcą być bardziej przyjaźni niż teraz. To, co teraz widzisz – to, że twoja załoga zbiera zamówienia i wydaje na czas posiłki. Twoi goście też to widzą. Oni chcą czegoś więcej z doznań stołowania się u ciebie i są chętni do zostawiania większych napiwków, kiedy je dostaną.

Kiedy kelner poleca wino lub jakieś szczególne danie i przy nim obstaje, goście nie będą postrzegać tego, jako bycia natrętnym. Wprost przeciwnie, kiedy to jest zrobione w profesjonalny sposób, z wdziękiem i klasą, wezmą to jako doskonałą obsługę klienta!

Goście mogą nie być w stanie przekazać ci swojej opinii. Oni tylko wiedzą, że czegoś tu brakuje. Zapytaj jakiegokolwiek człowieka interesu, który często jada w restauracjach z potencjalnymi klientami, a powie ci, że zna najlepsze miejsca i zabiera tam swoich gości dla uprzejmej i jednakowej obsługi. Twoja załoga zasługuje, aby wiedzieć, że może zarabiać znacznie więcej pieniędzy. Ty mógłbyś zarabiać znacznie więcej pieniędzy ponieważ oni zarabiają więcej.

Możesz poruszyć te kwestie na następnym spotkaniu z pracownikami, ale większość kelnerów nigdy nie będzie sądziła, że mówisz o nim/niej. Kolejna bezwstydna wtyczka do mojego interesu! Pozwól mi przybyć do ciebie i popracować z nimi w kilku sytuacjach z odgrywaniem ról. Nie trzeba zarzucać im bycia winnymi złej obsługi klienta. Oni sami dojdą do takiego wniosku w toku moich zajęć.

© Copyright Susie Ross, Waiter Training
Tytuł artykułu w oryginale "Listen to What Your Customers Aren’t Saying"
Reprint i tłumaczenie artykułu przez ehotelarz.com za zgodą autora.

Susie Ross – założycielka firmy Waiter Training, 15-letnią karierę w branży restauratorskiej rozpoczynała jako kelner, obecnie instruktor szkoleń z obsługi kelnerskiej łączących elementy zabawy, komunikacji i aktorstwa, autorka podręczników szkoleniowych. Podkreśla, że najważniejsza w tym zawodzie jest kreatywność oraz sugestywna sprzedaż.

Kontakt:
Susie Ross
Waiter Training
email:
susan@waiter-training.com
www.waiter-training.com


Komentarze:

System HACCP dla gastronomii - dlaczego jest niezbędny? ...więcej»

Audyt jakości w gastronomii - czym jest i dlaczego jest taki istotny ...więcej»

Sezonowanie mięs i serów ...więcej»

Jakie menu przygotować na imprezę, gdy goście nie jedzą glutenu? ...więcej»

Jak poprawić efektywność konferencji? Zaserwuj gościom Brain Food! ...więcej»

Standardowe procedury check in i check out w hotelu ...więcej»

Pokój hotelowy - definicja, rodzaje, wyposażenie ...więcej»

Czym jest usługa hotelarska? ...więcej»

Test dla hotelarzy 12 - Technik hotelarstwa ...więcej»

Test dla hotelarzy 8 - Technik hotelarstwa ...więcej»

Piękny Pałac, odremontowany i zaadoptowany na...

2018-06-08, 23:45:01 ~Zbigniew Hanke

Też jak jadę na rower to biorę dużą butelkę cisowianki,...

2018-05-15, 12:57:50 ~Agata

Fajnie, że Koneser będzie miał taką bogatą ofertę...

2018-03-24, 18:12:35 ~Karolina

"Prawdopodobnie" ... z tego co widziałem to Golden Tulip...

2018-03-06, 10:02:29 ~Paul VD

Warszawa a szczególnie Praga potrzebowała inwestycji...

2018-02-19, 19:49:28 ~klara

Świetna inicjatywa, podpisuję się obiema rękami. Dzieci...

2018-01-24, 16:51:44 ~anita

Jakie blisko 700 000 skoro nawet nie było pół miliona...

2018-01-16, 13:49:40 ~Brzeski

Koneser dla mieszkańców Pragi i nie tylko to wielka...

2018-01-14, 15:14:12 ~smakosz

Więcej o Dolinie Psarki można znaleźć na...

2018-01-09, 19:03:15 ~Michał

Copyright ©2008-2018 Hotelinfo24.pl - Wszelkie prawa zastrzeżone

O PORTALU | REGULAMIN SERWISU | REKLAMA W PORTALU  | KONTAKT

Ta strona wykorzystuje pliki cookie. Korzystając ze strony wyrażasz zgode na używanie cookie.  Więcej informacji