Piątek 19 Kwiecień 2024

redakcja@hotelinfo24.pl | Reklama w serwisie

Strona główna » Zarządzanie » Nie można wyłączyć prawa dochodzenia odszkodowań

Artykuły serwisu


Nie można wyłączyć prawa dochodzenia odszkodowań


Dodano: 2007-01-11

Drukuj


Organizator imprezy turystycznej nie ma prawa dowolnie dokonywać potrąceń z kwoty wpłaconej przez klienta, który rezygnuje z wyjazdu.

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zakwestionował postanowienia warunków uczestnictwa w zagranicznych imprezach turystycznych stosowanych przez warszawskie biuro podróży Kopernik. UOKiK zakwestionował m.in. postanowienie, zgodnie z którym wzrost ceny imprezy do 10 proc. nie stanowi zmiany istotnych warunków umowy i nie daje klientowi prawa odstąpienia od umowy. Tymczasem cena usługi stanowi tzw. istotny warunek umowy – tak więc jeśli klient nie zgadza się na jej podwyższenie, musi mieć możliwość odstąpienia, czyli rezygnacji z imprezy za zwrotem wpłaconej kwoty. Biuro podróży ma prawo dokonać podwyżki, jeśli taka możliwość została wyraźnie zapisana w umowie i tylko w ściśle określonych okolicznościach. Wzrost ceny może być uzasadniony np. wzrostem kosztów transportu, opłat lotniskowych bądź wzrostu kursów walut. Jednak bez względu na wszelkie okoliczności, cena nie może wzrosnąć na 20 dni przed datą wyjazdu.

UOKiK zaskarżył również postanowienie umowne, wyłączające możliwość dochodzenia przez klienta odszkodowania od biura podróży. Chodzi o sytuację, gdy w czasie trwania imprezy, z przyczyn niezależnych od organizatora, następuje zmiana programu lub miejsca zakwaterowania – biuro podróży zapewnia wówczas świadczenia zastępcze o takim samym lub wyższym standardzie. W takim przypadku nie ma prawa wyłączać możliwości dochodzenia rekompensaty przez uczestnika imprezy.

Zakwestionowane zostało również postanowienie, zgodnie z którym, w przypadku gdy klient rezygnuje z wycieczki, biuro dokonuje potrąceń od ceny imprezy w zależności od terminu odstąpienia. Przykładowo, jeśli rezygnacja zostaje złożona w okresie od 30 do 22 dni przed rozpoczęciem imprezy, biuro potrąca sobie 25 proc. ceny, od 14 do 4 dni – odpowiednio 75 proc. ceny, a poniżej 4 dni przed wyjazdem – 100 proc. ceny. Takie procentowe potrącenia były wielokrotnie kwestionowane przez Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, według którego przedsiębiorca ma prawo zatrzymać sobie część kosztów, ale tylko takich, które rzeczywiście poniósł – np. wcześniejszych rezerwacji hotelu. Powinien więc każdorazowo rozliczyć się z klientem, a nie dokonywać z góry ustalonych potrąceń. Szczególnie rażące są potrącenia w wysokości 100 proc. ceny imprezy, bo obejmują one również zysk organizatora, mimo że klient nie korzysta z usługi.

Sąd uznał zakwestionowane postanowienia za sprzeczne z prawem i zakazał ich stosowania. Wyrok nie jest prawomocny.

Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, sygn. akt XVII Amc 22/06

Ciekawe, jak to orzeczenie odnosi się do hoteli, które często w umowach z biurem podróży załączają klauzulę o obciążeniu biura kosztami w przypadku rezygnacji z części lub całości wcześniej zarezerwowanych usług hotelowych.  

Źródło: Gazeta Prawna – 11.01.2007 r.


Komentarze:

Dotacje dla branży hotelarskiej 2024 - wszystko, co musisz wiedzieć ...więcej»

Podstawowe niezbędne narzędzia pracy współczesnego hotelarza ...więcej»

Bezpieczeństwo w małych obiektach hotelowych ...więcej»

Pomaganie integruje ...więcej»

Kradzież w hotelu? Nie daj sobie ukraść własnych praw! ...więcej»

Standardowe procedury check in i check out w hotelu ...więcej»

Pokój hotelowy - definicja, rodzaje, wyposażenie ...więcej»

Czym jest usługa hotelarska? ...więcej»

Test dla hotelarzy 12 - Technik hotelarstwa ...więcej»

Test dla hotelarzy 8 - Technik hotelarstwa ...więcej»

Piękny Pałac, odremontowany i zaadoptowany na...

2018-06-08, 23:45:01 ~Zbigniew Hanke

Też jak jadę na rower to biorę dużą butelkę cisowianki,...

2018-05-15, 12:57:50 ~Agata

Fajnie, że Koneser będzie miał taką bogatą ofertę...

2018-03-24, 18:12:35 ~Karolina

"Prawdopodobnie" ... z tego co widziałem to Golden Tulip...

2018-03-06, 10:02:29 ~Paul VD

Warszawa a szczególnie Praga potrzebowała inwestycji...

2018-02-19, 19:49:28 ~klara

Świetna inicjatywa, podpisuję się obiema rękami. Dzieci...

2018-01-24, 16:51:44 ~anita

Jakie blisko 700 000 skoro nawet nie było pół miliona...

2018-01-16, 13:49:40 ~Brzeski

Koneser dla mieszkańców Pragi i nie tylko to wielka...

2018-01-14, 15:14:12 ~smakosz

Więcej o Dolinie Psarki można znaleźć na...

2018-01-09, 19:03:15 ~Michał

Copyright ©2008-2018 Hotelinfo24.pl - Wszelkie prawa zastrzeżone

O PORTALU | REGULAMIN SERWISU | REKLAMA W PORTALU  | KONTAKT

Ta strona wykorzystuje pliki cookie. Korzystając ze strony wyrażasz zgode na używanie cookie.  Więcej informacji