Czwartek 28 Marzec 2024

redakcja@hotelinfo24.pl | Reklama w serwisie

Strona główna » Gastronomia » Jak efektywnie wykorzystywać rozrywkę na żywo w...

Artykuły serwisu


Jak efektywnie wykorzystywać rozrywkę na żywo w barach i restauracjach


Dodano: 2014-05-07

Drukuj


Twierdzisz, że rozrywka na żywo w twoim biznesie to prawdziwe dobrodziejstwo. Kiedy korzysta się z niej w sposób właściwy, wyraźnie widoczny jest zwiększony napływ klientów, ich dłuższe przebywanie w lokalu i zadowolenie ze spędzonego u ciebie czasu. Oczywiście oznacza to większe zyski dla ciebie i twojego biznesu!

Jako występujący artysta, podróżujący z miejsca na miejsce, grający w barach, klubach, restauracjach i innych obiektach Stanów Zjednoczonych, obserwuję wiele rzeczy, które się sprawdzają w codziennym życiu, a także te które okazują się niewypałem. Jako właściciel lub menedżer swojego własnego przedsiębiorstwa, powinieneś wiedzieć o szeregu sprawach decydujących o tym, czy rozrywka na żywo będzie mogła być skutecznym dodatkiem do twoich planów odniesienia sukcesu. Pracuję w różnego rodzaju występach, od zwyczajnych koncertów muzycznych do satyrycznych monologów czy kabaretowych show. Do każdego rodzaju przedstawień mają jednak zastosowanie te same podstawowe zasady, niezależnie od tego, jaki show prezentujesz publiczności.


1. Nie myl rozrywki na żywo z planami marketingowymi. Zanim nawet pomyślisz o rozrywce, reszta twojego planu marketingowego powinna być ustalona i znajdować się w trakcie realizacji. Co powoduje, że twój biznes jest unikalny? W jaki sposób reklamujesz swoje usługi? Jakiego rodzaju PR dla ciebie działa? Jakiego rodzaju usługi specjalne, zniżki i umowy oferujesz swoim klientom?



Twój biznes najpierw powinien być funkcjonalny bez działalności rozrywkowej. Występy 'na żywo' to dodatkowa atrakcja pozwalająca na dłuższe zatrzymanie klientów w lokalu, skutkujące wyższym poziomem sprzedaży. Powszechnym błędem jest założenie, że przez samo dodanie przedstawienia na żywo, więcej klientów automatycznie odwiedzi nasz lokal. a następnie, oczekiwanie, że występujący artysta zapełni swoimi fanami twoją restaurację.

Oczywiście nie ma nic zdrożnego w oczekiwaniu, że artysta pomoże ci w promocjach i tego typu sprawach, ale ty również powinieneś wykonać swoją część pracy. Jako artyści, promujemy przede wszystkim swoją sztukę, a nie twój obiekt. Jednakże podczas takich występów, te dwa wydawałoby się rozbieżne cele, spotykają się, dlatego więc praca wkładana w organizację koncertu powinna być równo rozłożona po obu stronach. Jeżeli nie zrobisz nic, aby przyciągnąć do siebie klientów, to nie oczekuj, że artysta zrobi to za ciebie. Nawet jeżeli twój biznes jest specyficznie związany z organizowaniem rozrywki na żywo (np. klub komediowy czy sala koncertowa) to i tak jesteś odpowiedzialny za upewnienie się czy twój biznes jest funkcjonalny i jest w stanie samodzielnie przyciągnąć publiczność, niezależnie od tego jaki artysta będzie występował. Kiedy będziesz w stanie to zagwarantować to praca występującego artysty wspomoże twoje działania i przyczyni się do odniesienia prawdziwego sukcesu.

Jako przykład może posłużyć tu Improv Comedy Club w San Jose, Kalifornia, który każdego wieczoru przyciąga zawsze od 30 – 100 wiernych klientów, nawet jeżeli nie mają zielonego pojęcia, kto będzie występował. Klienci wiedzą, że Improv zawsze zapewnia im dobre komediowe show, tak więc ufają im bez zastrzeżeń, wydając swoje dolary. Konkretny obiekt dobrze wykonuje swoją robotę propagując reklamę ustną, że zawsze zapewnia wysokiej jakości przedstawienia, stając się głównym lokalnym miejscem, do którego się chodzi w mieście, aby oglądnąć dobry komediowy pokaz.

Jeżeli masz restaurację, ludzie powinni przychodzić do ciebie w celu konsumpcji smacznych posiłków i zostawać dłużej zwabieni godziwą rozrywką. Niech twój lokal nigdy nie będzie miejscem takim jak to, w którym ostatnio grałem, zapewniającym wyłącznie przedstawienie komediowe, a posiłki mogliby równie dobrze wyprzedać występującym artystom. Nie trzeba chyba mówić, że nikt tego wieczoru nie zrobił dobrego interesu.

Szczerze mówiąc, większość wykonawców nie podejmuje działań lub nie wie, w jaki sposób promować swoje występy. Wielu spośród nas ma jednak tego świadomość, więc kiedy nas znajdziesz, przyczynimy się ze swojej strony do udanego wspólnego przedsięwzięcia. Trzeba jednak również wyraźnie powiedzieć, że większość wykonawców, nie będzie stanowić istotnej pomocy w ściągnięciu klienteli do lokalu. Im bardziej atrakcyjny będzie twój biznes w momencie startu, tym bardziej będziesz zdolny do przezwyciężenia braków promocyjnych pośród wykonawców występujących u ciebie.

2. Korzystaj z odpowiedniego typu rozrywki, dostosowanej do twojego biznesu. Może to być poczytane jako zwierzenia bezmózgowca, ale nie macie pojęcia jak często bywałem świadkiem (i byłem angażowany do) całkowicie niestosownych przedsięwzięć o charakterze rozrywkowym. Jeżeli masz niewielkie, spokojne bistro, to nie angażuj głośnego rockowego zespołu muzycznego. Jeżeli organizujesz przedstawienie w trakcie wieczornego posiłku, nie zapraszaj na występy sprośnych żartownisiów. Nikt nie chce wysłuchiwać żartów o genitaliach w trakcie spożywania posiłku. Jeżeli jesteś właścicielem hałaśliwego, wrzaskliwego baru, nie zapraszaj piosenkarza solisty i autora pieśni, który po prostu zagubi się w ogólnym rozgardiaszu panującym w lokalu.

Jednym z najlepszych sposobów wybierania rodzaju rozrywki do twojego lokalu jest zasięgnięcie opinii wśród twoich klientów (Szok!) Przedstaw listę wszelkich możliwych typów i rodzajów rozrywki, od występów satyryków, po iluzjonistów, występów kabaretowych, różnego rodzaju zespołów muzycznych i zapytaj swoich regularnych klientów, co chcieliby oglądać.

Jeżeli twoi klienci chcą tylko posiedzieć w lokalu oddając się przyjacielskim pogawędkom ze znajomymi, to prawdopodobnie nie będą sobie życzyli dodatkowych występów artystycznych, którym musieliby poświęcić swoją uwagę. Nie życzyliby sobie również jakichś hałaśliwych przedstawień. Spróbuj może, pewnego rodzaju występów tworzących tło i nastrój, dla preferowanej atmosfery obiektu. Z drugiej jednak strony, jeżeli twoja klientela życzy sobie, aby być aktywnie włączonymi w przedstawienia rozrywkowe, poszukaj takich interesujących propozycji, aby spełnić to zapotrzebowanie.

Musisz wiedzieć, na jakiego rodzaju reputacji ci zależy. Na najlepszej jazzowej restauracji w okolicy? Na najlepszym punk rockowym sklepie z kawą? Miejscu prezentującym czarną magię i meksykańskie jedzenie? Jeżeli twoi klienci dowiedzą się czego mogą oczekiwać, możesz zacząć tworzyć nowe rodzaje „właściwego podejścia”.


3. Zamawiaj zawsze raczej dobrych wykonawców, niż obojętnie kogo, aby tylko przyciągnąć publiczność. Kiedy występujący artyści proponują ci występ w twoim lokalu, postaraj się przesłuchać ich nagrania demo (lub video), aby się upewnić że (1) prezentują odpowiedni profesjonalny poziom, i (2) odpowiadają charakterowi twojego biznesu.

Można się często spotkać z niektórymi artystami, którzy przyciągają tłumy publiczności, ale ich poziom artystyczny jest mierny, a popularność ulotna. Jest to jeden z dylematów tego biznesu, ale zazwyczaj ten rodzaj wykonawców przyciąga duże grupy swoich przyjaciół, którzy przyjdą, żeby ich zobaczyć, nawet gdyby zagrali na instrumentach, skonstruowanych jako zabawki dla dzieci. Poprzez zamawianie koncertów słabych artystycznie, możesz doprowadzić do wyalienowania się twoich klientów i uzyskania nieprzychylnej reputacji osoby prezentującej artystyczny chłam. Natomiast ludzie, którzy odwiedzają tego rodzaju występy, rzadko stają się lojalnymi klientami twojego biznesu, ponieważ przychodzą tu tylko po to, aby zobaczyć, jak radzą sobie na scenie ich przyjaciele.

Bądź wybredny w temacie kontraktowania wykonawców. Jeżeli wybierzesz dobrych artystów, właściwe przedstawienia i zastosujesz zasady dobrego marketingu, to zwycięstwo masz w kieszeni. Jakość nad ilością wygrywa za każdym razem.

Oczywiście słowo „dobry” jest bardzo subiektywnym pojęciem w świecie sztuki. Na przykład ta surowa i niechlujna grupa rockowa, może się okazać tym, co przypadnie do gustu tobie i twoim klientom. Jeżeli tak, podpisz z nimi kontrakt i zbuduj wokół nich swoją reputację. Jeżeli jednak kontraktujesz wykonawcę jazzowego, to upewnij się czy jest to naprawdę dobry zespół, a nie grono amatorów grających dla przyjemności.

Oto dobry sposób, aby zmobilizować klientów do zainteresowania występami. Pozwól im pomagać sobie w wybieraniu występów. Zaproś kilkoro ze swoich najlepszych klientów, aby odwiedzili cię w wolnym czasie, przesłuchali nagrania demo i pomogli ci wybrać wykonawców, których chcieliby zobaczyć na żywo. Spowoduje to, że przekażą informacje o występach swoim znajomym i przyjaciołom, ponieważ będą osobiście zainteresowani promowaniem artystów, których sami wybrali. Jest to sprawdzona strategia.


4. Nigdy nie anonsuj występów jako „Wieczór z Lokalnym Zespołem”. Lub wieczoru z lokalnym „czymkolwiek”. Ludzie oczekują rozrywki z profesjonalnym wykonawcą. Określenie „lokalny” większości ludzi kojarzy się z określeniem „amatorski”, nawet jeżeli jest to oczywista nieprawda. Umieszczając reklamę „Wieczór z Lokalnym Zespołem” u wejścia do lokalu, jest tak samo skuteczne jak stwierdzenie „możesz równie dobrze posiedzieć sobie w domu, ponieważ ci wykonawcy są do niczego”. Taka jest konotacja słowa „lokalny”. To samo odnosi się do takich sloganów, jak „Wieczór Amatorski”, „Reprezentacyjny Lokalny Wykonawca”, „Wieczór z Niezależnym Wykonawcą” lub do innych podobnych określeń.

Jeżeli kontraktujesz występy na średnim lub niskim poziomie i ostrzegasz przed nimi swoją klientelę, nazywając je „Lokalnym Czymś Tam”, to dlaczego podejmujesz się w ogóle ich zakontraktowania?

Myślę, że wielu właścicieli lokali sądzi, iż używanie słowa „lokalny”, świadczy o tym, że pomagają nowym artystom lub są zaangażowani w życie okolicznej społeczności. A okazuje się, że po prostu tak nie jest. Tak naprawdę, znaczy to, że twój lokal będzie tego wieczoru świecił pustkami.

Jeżeli jednak rzeczywiście promujesz jakościowo dobrych wykonawców, którzy nie mają jeszcze wyrobionych nazwisk, to reklamuj ich, jako już dojrzałych zawodowców. Profesjonalizm jest jakością występu, nie zaś jakością nazwiska.

Jeszcze jedna rzecz, której radziłbym się wystrzegać, to używanie określeń typowych dla przemysłu muzycznego takich jak wykonawca niezależny. Większość ludzi nie potrafi dostrzec różnicy pomiędzy zespołem nagrywającym dla dużej wytwórni, a tym związanym z niezależnym wydawcą lub wydającym płyty CD własnym sumptem. A ponadto, wcale ich to nie obchodzi. Oni chcą rozrywki na wysokim, zawodowym poziomie. Kropka.


5. A co z imprezami typu mikrofon dla wszystkich? Imprezy typu mikrofon dla wszystkich, to bardzo specyficzne przedsięwzięcia i z pewnością nie są właściwe dla większości biznesów. Mimo to podziwiam lokale, które je organizują, ponieważ zapewniają nowym wykonawcom tak bardzo im potrzebnego obycia scenicznego, jak również możliwość podtrzymywania sprawności technicznej zawodowcom lub wypróbowywaniu nowego materiału.

Jednakże, właśnie z tego powodu, uczestnicząc w tego typu występach nie możesz z reguły liczyć na wysoką jakość występu. Będziesz oglądał nowych wykonawców, którzy nie wiedzą jeszcze jak się najlepiej zaprezentować. Mogą również wystąpić zawodowcy, którzy próbują nowy, niedograny materiał, jeszcze nie testowany i nierzadko kiepskiej jakości.

Jeżeli zamierzasz być gospodarzem mikrofonu dla wszystkich, to robisz to tylko dlatego aby wesprzeć i pomóc w rozwoju młodym, obiecującym artystom z twojej okolicy. I to jest jedyny wytłumaczalny powód podjęcia takiej decyzji. Nie spodziewaj się zrobić na tym jakichś pieniędzy. Artyści wystąpią u ciebie, aby przetestować swój nowy materiał i większość nie zostawi w twoim lokalu zbyt wielkich kwot pieniędzy. Nie spodziewaj się również zbyt licznych tłumów widzów, ponieważ hasło mikrofon dla wszystkich kojarzy się z określeniem 'wieczoru z lokalnym zespołem' w odczuciu przeciętnego słuchacza.

Przy rzadkich okazjach może się zdarzyć, że impreza typu mikrofon dla wszystkich, zgromadzi bazę dobrych wykonawców, jak również niezłą grupkę obserwatorów takiego przedstawienia. Takie imprezy stają się prawdziwymi perełkami i jeżeli to się wydarzy będziesz miał wspaniałą wspomagającą imprezę, promującą regularne koncerty w twoim lokalu. Mimo wszystko, nie spodziewaj się, że zarobisz na tym dużo pieniędzy. Słyszałem tylko o jednej takiej imprezie w mojej okolicy, która miała taką magiczną formułę – wykonawcy z górnej półki i znakomita widownia składająca się z osób nie biorących udziału w przedstawieniu. Ale licznik zamówień pozostawał pusty przez większość czasu jej trwania. Moja rada jest taka – jeżeli jesteś jedną z tych dobrych dusz, które podejmują się organizacji mikrofonu dla wszystkich, aby wspomóc artystów ze swojego sąsiedztwa, to staraj się zrobić to w czasie jednego z najluźniejszych wieczorów w tygodniu. Jeżeli i tak, w tym dniu masz mało klientów, możesz właśnie wtedy zaprosić paru artystów i uzyskać ich wsparcie dla twojego lokalu. Dobrze do tego celu nadają się poniedziałki i wtorki. Większość wykonawców nie ma w tych dniach zaplanowanych koncertów, szczególnie zawodowcy. Tak więc możesz w ten sposób przyciągnąć większy kaliber wykonawców prezentujących przyzwoity zawodowy poziom artystyczny.


6. Nie oczekuj aby ktokolwiek występował u ciebie za darmo. Ponieważ sam jestem występującym wykonawcą, być może jestem w tym temacie nieco stronniczy. Niepłacenie artystom jest czymś zupełnie szalonym i niecywilizowanym, niezależnie od tego w jakimkolwiek przemyśle rozrywkowym ma to miejsce, i jest główną przyczyną fatalnej jakości występów. Jeżeli chcesz prezentować swoim klientom rozrywkę na odpowiednim poziomie (a powinieneś) to bądź przygotowany na to, że musisz za to zapłacić. Niepłacenie swoim wykonawcom jest jak sytuacja, w której twoi klienci powiedzieliby ci, że dzisiaj jedzą za darmo i nie obchodzi ich to, ile pracy włożyłeś w przygotowanie posiłków.

Bycie artystą to praca na pełen etat. Od napisania utworu, aż po nagrywanie i marketing, praca znacznie przekracza standardową normę 40 godzinnego tygodnia pracy. Parę godzin na scenie jest tylko niewielką, choć zapewne najprzyjemniejszą częścią tej pracy. Nie płacisz za samo przedstawienie. Płacisz za ciężką zakulisową pracę, która sprawia, że przedstawienie jest dobre jakościowo i stanowi magnes przyciągający publiczność. Wiem, że nie chciałbyś tak ciężko pracować i nie otrzymać za to żadnego wynagrodzenia. Jedną z najbardziej popularnych wymówek, aby nie zapłacić za przedstawienie, jest argument, że przecież artysta ma możliwość zaprezentowania się przed szerszą widownią. Kompletna bzdura. To tak samo, jakbym cię poprosił o darmowy posiłek, a jeżeli okaże się, że jest dobry, to powiem o tym swoim znajomym. Jeżeli nie zapewniasz możliwości wystąpienia przed widownią liczoną w setkach lub tysiącach, przed którą ci wykonawcy nie mieliby szansy wystąpić, to nie jest to korzystna prezentacja mogąca zdecydować o znaczącym sukcesie w przyszłości. Jest to raczej nie opłacona praca. Jeżeli nie będziesz płacił wykonawcom, to będziesz narażony na konieczność angażowania najgorszych spośród nich. Tak jak zresztą mówiliśmy wcześniej, kontraktowanie złych wykonawców prowadzi do ugruntowania twojej nie najlepszej reputacji, co spowoduje zmniejszenie ilości klientów w twoim lokalu.

Istnieje bardzo wiele sposobów wynagradzania wykonawców - od stałych, gwarantowanych stawek płacowych, do procentu od sprzedanych biletów lub części dochodów z baru. Sam określ, która forma jest dla ciebie najbardziej korzystna, ale traktuj swoich wykonawców sprawiedliwie. Odpłacą ci się tym samym.

Ze swojej strony, robię dużo więcej niż do mnie należy, aby przyciągnąć ludzi na koncert, jeżeli jestem uczciwie wynagradzany. Jeżeli zaś nie otrzymuję wynagrodzenia za występ, to poświęcam większość swojej energii na przekonywanie twoich klientów do kupowania moich towarów i produktów firmowych, tak by wieczór ten nie był dla mnie stracony.

Jak duże powinny być wynagrodzenia wykonawców, jest sprawą bardzo subiektywną. Podejmij negocjacje z artystami i zastosuj uzgodnione wspólnie stawki. Różne rodzaje przedstawień mogą być wynagradzane według różnych stawek, wszystko może być poddane negocjacjom.


7. Czy powinieneś doliczać do rachunku określoną stawkę za działalność rozrywkową, czy sprzedawać bilety na przedstawienia? To naprawdę zależy od sytuacji. Ja wolę być wynagradzany od ilości biletów, ale jednocześnie mieć pewną pulę biletów, które mogę rozprowadzić za darmo lub po obniżonej cenie. Ludzie są zwykle podekscytowani, kiedy czują, że coś się im opłaca. Spróbuj spojrzeć na to z tej strony, im więcej zapłacą za bilet, tym mniej im zostaje na zakup posiłków, napojów i czegokolwiek jeszcze. Twoim biznesem jest zarabianie pieniędzy na  sprzedaży posiłków i napojów. Jeżeli płacisz wykonawcom z tej samej puli pieniędzy, to wszyscy jedziecie na tym samym wózku i stawiacie sobie podobne cele, a jakiekolwiek pieniądze za bilety, to czysty zysk.

Ale to naprawdę zależy od sytuacji. Przykładowo, moja publiczność nie charakteryzuje się nadmiernym spożywaniem alkoholu. Tak więc staranie się o zarobienie pieniędzy na sprzedaży w barze, nie ma większego sensu. Doliczanie określonej stawki do rachunku lub sprzedaż biletów, powoduje wydanie przez klientów określonej kwoty pieniędzy, które trafiają zarówno do mnie jak i do organizatora imprezy. Jednakże, w restauracji zakupią większe ilości posiłków i jest to sytuacja bardziej efektywna dla wszystkich, aby pozwolić klientom na wydawanie na ten cel pieniędzy.

W jakiej wysokości stosować stawki zależy od rodzaju przedstawienia i od tego, ile jest w stanie wytrzymać lokalny rynek. Nie przeholuj z wysokością stawek, ale staraj się również aby ich sztucznie nie zaniżać. Czasami bezpłatne lub tanie przedstawienie komunikuje nam, że występ nie jest warty obejrzenia, ani wydanych na ten cel nawet drobnych kwot. Szczególnie wtedy, gdy normalnie liczysz znacznie więcej, za inne imprezy.

Jeżeli zamierzasz prowadzić sprzedaż biletów, zawsze zapewnij ich przedsprzedaż. Im więcej biletów sprzedasz w przedsprzedaży, tym mniej będziesz się martwił, że impreza odbędzie się przy pustej sali. Organizacja przedsprzedaży nie jest trudna w organizacji i nie musisz układać się z wielkimi korporacjami, aby zrobiły to za ciebie. Żeby zapoznać się ze szczególnie efektywnymi metodami stosowanymi w przedsprzedaży biletów, sprawdź strony internetowe GoldstarEvents.com i BrownPaperTickets.com. Korzystałem z usług obu tych firm przy organizacji moich własnych koncertów.

No i oczywiście należy podkreślić, że sprzedaż biletów w twoim własnym przedsiębiorstwie jest bardzo łatwe. Po prostu wydrukuj komputerowo trochę ładnie wyglądających biletów, na odpowiedniej jakości papierze i sprzedawaj je bezpośrednio swoim klientom.


8. Upewnij się, że przestrzegasz lokalnego prawa. Większość miast ma osobne regulacje prawne w zakresie rozrywki na żywo. Pozwolenia na występy kabaretowe i pozwolenia na określony poziom hałasu, są najbardziej powszechne. Jest to szczególnie ważne, kiedy będziesz musiał korzystać ze wzmacniaczy jakiegokolwiek rodzaju. Jeżeli natomiast planujesz zorganizowanie występu kwartetu smyczkowego lub zwykłego występu satyryków, to prawdopodobnie nie będziesz musiał mieć żadnego zezwolenia. Ale zawsze najlepiej jest sprawdzić lokalne przepisy i zastosować się do nich. Miałem okazję zetknięcia się z różnymi obiektami, na które nałożono dotkliwe grzywny lub które zamknięto z powodu nie przestrzegania obowiązujących przepisów prawnych.

Posiadanie możliwości organizowania rozrywki na żywo to bardzo ekscytujący sposób zapewniania sobie najwyższej klasy biznesowej. Kiedy wystartowałeś z pozytywną reputacją w zakresie gastronomii to dodanie do interesu przedstawień 'na żywo', spowoduje, że twoja działalność będzie jeszcze bardziej pomyślna. Wszystko sprowadza się w końcu do podstawowej zasady marketingowej: sprawdź czego potrzebują twoi klienci i daj im to. Wynagrodzą cię większą ilością dolarów oraz w formie ustnej reklamy bezpośredniej.

Phil Johnson


Komentarze:

System HACCP dla gastronomii - dlaczego jest niezbędny? ...więcej»

Audyt jakości w gastronomii - czym jest i dlaczego jest taki istotny ...więcej»

Sezonowanie mięs i serów ...więcej»

Jakie menu przygotować na imprezę, gdy goście nie jedzą glutenu? ...więcej»

Jak poprawić efektywność konferencji? Zaserwuj gościom Brain Food! ...więcej»

Standardowe procedury check in i check out w hotelu ...więcej»

Pokój hotelowy - definicja, rodzaje, wyposażenie ...więcej»

Czym jest usługa hotelarska? ...więcej»

Test dla hotelarzy 12 - Technik hotelarstwa ...więcej»

Test dla hotelarzy 8 - Technik hotelarstwa ...więcej»

Piękny Pałac, odremontowany i zaadoptowany na...

2018-06-08, 23:45:01 ~Zbigniew Hanke

Też jak jadę na rower to biorę dużą butelkę cisowianki,...

2018-05-15, 12:57:50 ~Agata

Fajnie, że Koneser będzie miał taką bogatą ofertę...

2018-03-24, 18:12:35 ~Karolina

"Prawdopodobnie" ... z tego co widziałem to Golden Tulip...

2018-03-06, 10:02:29 ~Paul VD

Warszawa a szczególnie Praga potrzebowała inwestycji...

2018-02-19, 19:49:28 ~klara

Świetna inicjatywa, podpisuję się obiema rękami. Dzieci...

2018-01-24, 16:51:44 ~anita

Jakie blisko 700 000 skoro nawet nie było pół miliona...

2018-01-16, 13:49:40 ~Brzeski

Koneser dla mieszkańców Pragi i nie tylko to wielka...

2018-01-14, 15:14:12 ~smakosz

Więcej o Dolinie Psarki można znaleźć na...

2018-01-09, 19:03:15 ~Michał

Copyright ©2008-2018 Hotelinfo24.pl - Wszelkie prawa zastrzeżone

O PORTALU | REGULAMIN SERWISU | REKLAMA W PORTALU  | KONTAKT

Ta strona wykorzystuje pliki cookie. Korzystając ze strony wyrażasz zgode na używanie cookie.  Więcej informacji