Sobota 20 Kwiecień 2024

redakcja@hotelinfo24.pl | Reklama w serwisie

Strona główna » Zarządzanie » Biuro turystyczne odpowiada za przewinienia...

Artykuły serwisu


Biuro turystyczne odpowiada za przewinienia hotelu


Dodano: 2007-06-22

Drukuj


Turysta może pociągnąć biuro do odpowiedzialności za niewywiązanie się z umowy, ale również za niemiłe niespodzianki, które spotka w miejscu wypoczynku np. w hotelu. Tak niedawno orzekł w wyroku warszawski Sąd Okręgowy.

Klientka wykupiła dla siebie i czteroletniego syna wycieczkę na Wyspy Kanaryjskie w TUI Poland. Drugiego dnia, gdy przechodzili hotelowym patiem, upadł na nich 6-metrowy kaktus. Oboje doznali stłuczeń i zadrapań, a sok kaktusowy wywołał alergiczną opuchliznę. Kobieta była w czwartym miesiącu ciąży, a synek z powodu rany nogi nie mógł chodzić, zdecydowali się więc na powrót. Biuro było w stanie zapewnić im samolot tylko do Berlina. Stamtąd wrócili do domu na własny koszt. Pomoc rezydenta była niewielka. Kobieta wystąpiła więc o zasądzenie 30 tys. zł, z czego połowa to odszkodowanie (za leki, samolot z Berlina, zniszczoną odzież), a druga połowa to zadośćuczynienie za stres, przerwane wakacje, lęki u dziecka.

Poszkodowanej zależało nie tyle o pieniądze, ile o zasady. Gdyby biuro ją przeprosiło i zaproponowało np. weekend w Paryżu - zrezygnowałaby z procesu. Dotknęło ją tłumaczenie, że biuro ma tysiące klientów, dlatego jej perypetii w centrali nie odnotowano. Na wywody pełnomocnika TUI adwokata Piotra Kulczyckiego, że to największy organizator usług turystycznych w Europie, odpowiedziała: a co mnie to obchodzi?

Sąd I instancji oddalił pozew. Uznał, że upadku kaktusa nie można zakwalifikować jako niewykonania umowy zarówno przez biuro, jak i przez hotel, wchodzi więc w rachubę tylko odpowiedzialność deliktowa. Ta zaś może obciążać tylko hotel. Biuro zwolniło się z niej, powierzając usługę profesjonaliście (art. 429 kodeksu cywilnego). Tym bardziej że turyści byli ubezpieczeni, a polisa gwarantowała im bezpieczeństwo pobytu.

Pełnomocnik powódki argumentował jednak, że to bezpieczeństwo nie zostało zapewnione, przywołując art. 11a ustawy o usługach turystycznych, który zawęża wyłączenia z odpowiedzialności w turystyce. Sąd II instancji podzielił tą argumentację i kazał powtórzyć proces. W rachubę wchodzą oba rodzaje odpowiedzialności - powiedział - trzeba zatem sprawdzić także, czy umowa rzeczywiście została wykonana.

Co ciekawe, sąd I instancji nie znalazł w ogóle podstaw prawnych do zasądzania zadośćuczynienia w takich sprawach. Warto tutaj przypomnieć wyrok warszawskiego Sądu Apelacyjnego (VCA 2387/05), który stwierdził, że "prawo do czerpania pełnej satysfakcji z zakupionej imprezy turystycznej" stanowi dobro osobiste, a za jego naruszenie przyznał pewną kwotę turyście.


Źródło: Rzeczpospolita – 20.06.2007 r.


Komentarze:

Dotacje dla branży hotelarskiej 2024 - wszystko, co musisz wiedzieć ...więcej»

Podstawowe niezbędne narzędzia pracy współczesnego hotelarza ...więcej»

Bezpieczeństwo w małych obiektach hotelowych ...więcej»

Pomaganie integruje ...więcej»

Kradzież w hotelu? Nie daj sobie ukraść własnych praw! ...więcej»

Standardowe procedury check in i check out w hotelu ...więcej»

Pokój hotelowy - definicja, rodzaje, wyposażenie ...więcej»

Czym jest usługa hotelarska? ...więcej»

Test dla hotelarzy 12 - Technik hotelarstwa ...więcej»

Test dla hotelarzy 8 - Technik hotelarstwa ...więcej»

Piękny Pałac, odremontowany i zaadoptowany na...

2018-06-08, 23:45:01 ~Zbigniew Hanke

Też jak jadę na rower to biorę dużą butelkę cisowianki,...

2018-05-15, 12:57:50 ~Agata

Fajnie, że Koneser będzie miał taką bogatą ofertę...

2018-03-24, 18:12:35 ~Karolina

"Prawdopodobnie" ... z tego co widziałem to Golden Tulip...

2018-03-06, 10:02:29 ~Paul VD

Warszawa a szczególnie Praga potrzebowała inwestycji...

2018-02-19, 19:49:28 ~klara

Świetna inicjatywa, podpisuję się obiema rękami. Dzieci...

2018-01-24, 16:51:44 ~anita

Jakie blisko 700 000 skoro nawet nie było pół miliona...

2018-01-16, 13:49:40 ~Brzeski

Koneser dla mieszkańców Pragi i nie tylko to wielka...

2018-01-14, 15:14:12 ~smakosz

Więcej o Dolinie Psarki można znaleźć na...

2018-01-09, 19:03:15 ~Michał

Copyright ©2008-2018 Hotelinfo24.pl - Wszelkie prawa zastrzeżone

O PORTALU | REGULAMIN SERWISU | REKLAMA W PORTALU  | KONTAKT

Ta strona wykorzystuje pliki cookie. Korzystając ze strony wyrażasz zgode na używanie cookie.  Więcej informacji