Piątek 19 Kwiecień 2024

redakcja@hotelinfo24.pl | Reklama w serwisie

Strona główna » Sprzedaż i marketing » Elementy pamiętnego planu marketingowego

Artykuły serwisu


Elementy pamiętnego planu marketingowego


Dodano: 2006-11-10

Drukuj


Po raz kolejny Michael Chaffin opowiada na temat marketingu w sposób odbiegający od tradycyjnych schematów. Przytoczonych w tytule elementów planu marketingowego na pewno nie znajdziecie w żadnym z podręczników z marketingu.

Produkt/usługa godna uwagi

To, gdzie wszystko się zaczyna. Bez produktu lub usługi, o której warto mówić, jesteś skazany na porażkę. Żadne pieniądze na reklamę, sztuczki czy ochota nie zatuszuje nudnego lub nieadekwatnego produktu. Wiec, weź tą część naprawdę serio. Reszta będzie łatwiejsza, jeśli to zrobisz.

Pamiętne dostarczenie produktu/usługi

Ok, więc stworzyłeś następną „purpurową krowę”. Teraz przechodzimy do naprawdę trudnej części… upewnienia się, ze dostarczenie tego jest na tyle do zapamiętania, aby zmusić gości do mówienia o tobie. Pamiętaj - samochód, doznanie z obiadu w restauracji, komputer itp. może być niewiarygodnie dobre. Ale, to zręczna i osobista dostawa utrwala emocjonalne powiązanie z klientem i w zamian czyni doznanie bardziej pamiętnym. A kiedy jest pamiętne staje się opowieścią, o której warto mówić. Czy kiedykolwiek pomyślałeś o staniu w kolejce, aby zapłacić 4 dolary za filiżankę kawy od kogoś kto nazywa się Starbucks?

Opowieść

Opowieść jest zwieńczeniem pierwszych dwóch elementów planu. To emocjonalne powiązanie, które tworzysz ze swoim klientem. To jest to, co ludzie mówią o tobie i dlaczego to mówią - wszystko zapakowane w jedno. To jest wzmocnienie, które potrzebujesz, aby upewnić się, ze twój przekaz jest silny.

Rozpowszechnianie opowieści

To jest jedyna część planu, który ma wszystkie podobieństwa, o jakich uczyłeś się na zajęciach z marketingu. Proszę wziąć pod uwagę, że to jest ostatnie zadanie! Jeżeli nie utrzymasz innych części właściwie, możesz zapomnieć o tej sekcji. Rozpowszechniasz opowieść zmuszając ludzi do zauważenia, a potem do mówienia.

Ludzie zauważą cię, kiedy słyszą o tobie od kogoś, kogo znają i mu ufają. To mógłby być przyjaciel, członek rodziny, kolega lub ktoś komu płacą za radę jak prawnik czy agent podróży. Może to być również „zaufane źródło” jak popularny magazyn, klub, do którego należą itd. Tworzysz obraz… a oni musza być jednak emocjonalnie powiązani ze źródłem. To dlatego tradycyjna reklama jest tak nieefektywna. Ludzie nie wierzą źródłom, co najmniej nie tak mocno jak oni usłyszą od kogoś, kogo znają. Nawet kiedy twoja ulubiona gwiazda kina czy gospodarz programu typu talk show pojawia się w gazecie, to nie jest zbyt wiarygodne… ponieważ wiesz, ktoś im za to płaci. A w prawie wszystkich przypadkach nie znasz ich osobiście.

Tak, możesz wyciągnąć argument, że ludzie zauważą, jeżeli przesłodzisz reklamę lub jeżeli zdarzy się, że złapiesz ich w odpowiednim momencie, kiedy są gotowi przez przypadek zapłacić za to, co sprzedajesz. A nawet potem, jest to bardzo dobry argument, że będziesz ciągle lepszy w ładownie wszystkich tych pieniędzy na reklamę, z powrotem w produkt i/lub dostarczanie, aby uczynić je nawet lepszymi! Tylko pomyśl jak zimna Coke mogłaby być, jeżeli przenieśliby trochę z tych milionów w dostawę. Nikt nie mówi o Coke… więcej. To nudne. Nie ma o czym opowiadać.

Wiec, musisz trochę zmusić tych ludzi (wpływających na innych), którzy ufają innym, aby wypróbowali ciebie. To jest pomysł… daj im to za darmo! Żadnego obowiązku kupna, sprzedaży czy czegokolwiek innego. Jeżeli oni sądzą, że są tylko w połowie jest tak dobrzy jak ty, reszta sama się o siebie zatroszczy.

Nie tak dawno przeczytałem opowieść o Toyota Prius. Dyskusja krążyła wokół braku udziału w rynku itd. Wewnętrzne wyniki sprzedaży rozczarowują. Dwa punkty zostały podjęte przez prowadzącego dyskusję.
1. produkt jest nudny, niegodny uwagi (oprócz strony technicznej nic więcej z samochodu nie jest ani „fajne” ani praktyczne. W rzeczywistości można określić, że jest niezbyt przyjemne)
2. Toyota próbowała tradycyjnej reklamy, aby nakłonić ludzi do kupna. Co wydarzyłoby się, gdyby projekt samochodu był elegancki, stylowy itd. A co jeżeli daliby całą partię samochodów wpływowym osobom. Teraz zamiast apelowania jedynie do „świadomych środowiska naturalnego” lub „typów oszczędzających gaz” docierasz do o wiele szerszej audiencji.

Razem z wybranymi prezentami troskliwie przeciekają informacje do właściwych gości poprzez relacje prasowe, rozmowy telefoniczne itp.

Ponadto dotrzyj do skupisk aktywności ludzkiej - jedź na targi, konwencje lub inne zgromadzenia potencjalnych użytkowników, które mogą stać się zaufanymi źródłami. Potem docieraj do pubów branżowych, gazet i stowarzyszeń użytkowników zainteresowanych tobą. Daj im temat, aby o tobie pisali. Uwierz mi, że jeżeli twój produkt jest godny uwagi a ty masz doskonałą opowieść do przekazania, napiszą o tobie… nie ma problemu.

Na koniec znajdź ludzi, którzy są zaufani i wpływają na innych spoza bazy twoich tradycyjnych klientów produktu i zmuś ich do mówienia o tobie. Na przykład mamy kierownika marketingu firmy Microsoft, który jest osobą całkiem dobrze znaną i zaufaną w świecie oprogramowania i wysokich technologii. Tak mocno, że ma on dość znaczną bazę subskrybentów w swoim osobistym dzienniku internetowym. Czy nie byłoby wspaniale, gdybyś nakłonił go do popierania twojego produktu i usługi, nawet jeżeli nie mają one nic wspólnego z komputerami? Założę się, że kilku z tych subskrybentow odpowiada profilowi twojej docelowej klienteli.

Tak naprawdę nie ma żadnego ograniczenia dla liczby ludzi, których możesz nakłonić do rozgłaszania twojego przekazu jeżeli „włożysz” je w odpowiednie miejsca.

Kiedy raz przyciągniesz uwagę ludzi, upewnij się, że ułatwiasz im rozprzestrzenianie twojego przekazu i rozjaśniasz to, co chcesz im powiedzieć. Daj im zabawne rzeczy do rozdania, ułatw przekazywanie opowieści (nieskomplikowanej, aby nie ryzykować piętrzenia się), daj im zachęty, badaj aby upewniać się, że mają czego potrzebowali i … otrzymujesz odzew.

W przeciwieństwie do tego, w co spece od reklamy i profesorowie marketingu wierzą, ta część planu jest w rzeczywistości łatwą rzeczą, jeżeli resztę zrobiłeś odpowiednio.

Michael Chaffin


© Copyright Michael Chaffin
Tytuł artykułu w oryginale "Elements of Memorable Marketing Plan”
Reprint i tłumaczenie artykułu przez ehotelarz.com za zgodą autora.

Michael Chaffin - szanowany autorytet w marketingu hotelarskim, obsłudze i projektowaniu marki, doradza hotelarzom jak rozwijać niezapomniane przeżycia. W hotelarstwie od 20 lat, pracował w 11 obiektach wysokiej klasy, w czterech z nich był General Managerem (obecnie w Kayah Grande). Jego specjalnością jest przygotowanie obiektów do otwarcia oraz repositioning. Członek wielu organizacji hotelarskim m.in. AHLA, w tym Prezes Austin Hotel Motel Association, autor książek *Star In The Margin i Memorable Solutions.

Kontakt:
Michael Chaffin
email:
michael@memorablesolutions.com
www.michaelchaffin.com


Komentarze:

Horecatex – wsparcie w kreowaniu wizerunku twojego hotelu lub restauracji ...więcej»

Wynajem sali na konferencję – na co zwrócić uwagę? ...więcej»

Zakopane apartamenty na sprzedaż ...więcej»

Dlaczego warto zorganizować konferencję w hotelu? ...więcej»

Siedem wskazówek dotyczących założenia bloga dla Twojego hotelu ...więcej»

Standardowe procedury check in i check out w hotelu ...więcej»

Pokój hotelowy - definicja, rodzaje, wyposażenie ...więcej»

Czym jest usługa hotelarska? ...więcej»

Test dla hotelarzy 12 - Technik hotelarstwa ...więcej»

Test dla hotelarzy 8 - Technik hotelarstwa ...więcej»

Piękny Pałac, odremontowany i zaadoptowany na...

2018-06-08, 23:45:01 ~Zbigniew Hanke

Też jak jadę na rower to biorę dużą butelkę cisowianki,...

2018-05-15, 12:57:50 ~Agata

Fajnie, że Koneser będzie miał taką bogatą ofertę...

2018-03-24, 18:12:35 ~Karolina

"Prawdopodobnie" ... z tego co widziałem to Golden Tulip...

2018-03-06, 10:02:29 ~Paul VD

Warszawa a szczególnie Praga potrzebowała inwestycji...

2018-02-19, 19:49:28 ~klara

Świetna inicjatywa, podpisuję się obiema rękami. Dzieci...

2018-01-24, 16:51:44 ~anita

Jakie blisko 700 000 skoro nawet nie było pół miliona...

2018-01-16, 13:49:40 ~Brzeski

Koneser dla mieszkańców Pragi i nie tylko to wielka...

2018-01-14, 15:14:12 ~smakosz

Więcej o Dolinie Psarki można znaleźć na...

2018-01-09, 19:03:15 ~Michał

Copyright ©2008-2018 Hotelinfo24.pl - Wszelkie prawa zastrzeżone

O PORTALU | REGULAMIN SERWISU | REKLAMA W PORTALU  | KONTAKT

Ta strona wykorzystuje pliki cookie. Korzystając ze strony wyrażasz zgode na używanie cookie.  Więcej informacji