|
|
Ten artykuł jest rzeczywiście napisany pod kelnerów – menadżerowie
mogą przekazać go swoim podwładnym na spotkaniach przedzmianowych. A jest to
tylko o jednej z tych małych rzeczy, które czasami przytrafiają się w tym
biznesie!
Wszyscy się z tym spotykamy: jesteśmy w restauracji z grupką przyjaciół czy
rodziną a obsługujący wydaje się ignorować nas, mnie lub ciebie! Ta jedna osoba
przy stole, którą z jakiegoś powodu, kelner wydaje się nie zauważać, nie
słyszeć, kiedy o coś prosi i zapomina napełnić filiżankę kawy kiedy
jednocześnie obsługuje kogoś innego przy stole.
Wówczas odczuwa ona to jako zagranie umyślne, złośliwe i najgorsze, że czuje
się jakby była niewidzialna. Zwątpienie wkrada się w jej psychikę i od razu
czuje niechęć do kelnera. Szkoda kelnera, jeżeli jest to osoba, która płaci
rachunek!
Co jest gorszego niż bycie takim niewidzialnym gościem? Sądzę, że gorzej jest
być kelnerem, który w końcu zdaje sobie sprawę, że zaniedbuje jedną z osób przy
stole. Sama się z tym spotkałam! Chętnie założę się, że każdy z was, czytający
właśnie teraz ten artykuł, był w takiej okropnej sytuacji. To może lepiej dla
kelnera, jeżeli nigdy nie zda sobie sprawy, że doprowadził do takiego
zaniedbania. On tylko zdziwi się, dlaczego pozostawiony napiwek nie był
odpowiedniej wysokości.
Zatem pytanie dnia brzmi - „Jak działać, kiedy zdam sobie sprawę, że tak
robię?” Jest duże prawdopodobieństwo, że gość już to odczuwa – bo kto nie
odczułby? Pamiętasz, wszyscy się z tym spotkaliśmy. Powiem tak - nadrób to
najlepiej, jak potrafisz. Nie ma żadnej wątpliwości, że musisz to naprawić. Nie
bądź zaskoczonym, jeżeli jest zbyt mało czasu, zbyt późno. Musisz co najmniej
spróbować.
Jeżeli gospodarz kolacji lub ktoś inny zwraca ci na to uwagę podczas posiłku,
musisz przyznać się do tego i szczerze przeprosić, zarówno urażonego gościa jak
i samego gospodarza. To trudna rzecz zwrócić uwagę kelnerowi. Ale jeżeli nikt
tego nie robi, a ty czujesz się, jakbyś stworzył niewidzialnego gościa, nanieś
swoje własne ciche poprawki. Zwracaj uwagę na tą osobę i upewnij się, że w
dalszym ciągu nie ignorujesz jej. Oczywiście można popaść w przesadę, ale
spróbuj tylko włączyć tą osobę do gromadki, którą obsługujesz.
Ostatnio, kiedy byłam z rodziną w lokalu, nasz kelner naprawdę stworzył
niewidzialnego gościa przy stole. Wszyscy zauważyliśmy to i zwróciliśmy mu
uwagę, bo rzeczywiście wydawał się ignorować jednego z nas. Co gorsze, on w
zasadzie koncentrował się na innej osobie przy stole, zawsze starając się
zachować z nią kontakt wzrokowy i zamienić kilka słów. To był właśnie powód
tego artykułu, na wypadek gdybyś nie mógł tego powiedzieć!
Nie wydaje się to złośliwe lub celowe. Jakkolwiek wcale nie ułatwia to
niewidzialnemu gościowi. Stało się grą oglądanie, czy nasz kelner naprawdę
zwraca na tą osobę uwagę, w szczególności kiedy wzywaliśmy go po coś do
stolika. On sprawdzał czas i znowu naprawdę nie słyszał próśb tej szczególnej
osoby o ponowne napełnienie szklaneczki. Ignorował ją również, kiedy dolewał
inne napoje przy stole. Nigdy na nią nie spojrzał i rzadko uznawał jej
obecność.
Kelnerzy, bądźcie świadomi, że wasz każdy ruch jest zauważalny, a na wasze
zainteresowanie lub jego brak mocno zwraca się uwagę przy stoliku większej
grupy osób. Zawsze graj jak najlepiej, bo nigdy nie wiesz kogo możesz
obsługiwać!
Susie Ross
© Copyright Susie Ross, Waiter Training
Tytuł artykułu w oryginale "The Invisible Guest"
Reprint i tłumaczenie artykułu przez ehotelarz.com za zgodą autora.
Susie Ross – założycielka firmy Waiter Training, 15-letnią karierę w
branży restauratorskiej, rozpoczynała jako kelner, obecnie instruktor szkoleń z
obsługi kelnerskiej łączących elementy zabawy, komunikacji i aktorstwa, autorka
podręczników szkoleniowych. Podkreśla, że najważniejsza w tym zawodzie jest
kreatywność oraz sugestywna sprzedaż.
Kontakt:
Susie Ross
Waiter Training
email: susan@waiter-training.com
www.waiter-training.com
|